Peiling: Wel of geen ondersteuning. Mocht de wetgeving je vrij laten.
Ja, tot 45km/u.
28.57%
4 28.57%
Ja, tot 25km/u.
0%
0 0%
Nee
71.43%
10 71.43%
Totaal aantal stemmen: 14 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp motor in je VM plaatsen?
#1
Zo ja, waarom dan wel? Zodat je eerder op de bestemming bent. Of omdat je dan sneller kan optrekken na een stoplicht? Omdat het dan net wat lichter fietst? Voor de heuvels / bergen. Etc etc.

Het gaat hier puur om de hypothetische vraag. Geen goed of fout. 

Als ik namens mezelf spreek, ik zou het niet inbouwen. Na een duidelijke inspanning voel ik me wel lekker.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#2
Ik heb al eens overwogen om een velomobiel met hulpmotor en kenteken aan te schaffen. Als ik weer op 40-50km afstand ga werken zou ik er denk ik actief naar gaan zoeken. Daarmee kan ik dan rustdagen inbouwen, naast dagen van pittige training, en toch iedere dag met 40+ gemiddeld naar mijn werk gaan.
Daarnaast is het dan prima mogelijk om lange afstanden te rijden zonder me weer op te moeten frissen.

Topalternatief voor een auto.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#3
Het is al legaal maar ik zou het best wel op een zware VM willen hebben, met de Versatile voelde ik het zeker in mijn knieën, tijdens het klimmen of wegrijden bij een stoplicht, ook de Velayo had zo zijn momenten. In een Milan of DF vind ik het totaal niet nodig maar misschien heb ik daar over 10 jaar wel een andere mening over :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Bobslee
#4
Als ik ooit een QV of Orca koop komt/zit er ondersteuning in. Tot 25 km is genoeg voor mij dus ook nu al legaal.

Het gaat mij niet om een hogere snelheid maar om met een minder efficiënte maar ruimere fiets nog steeds redelijke snelheden te halen en langere afstanden te kunnen doen.

PS, ik ben waarschijnlijk al oud, hoop nog heel veel jaren VM te rijden tot ik heel oud ben.
Maar in de B4M heb ik geen motor nodig, ik ga snel genoeg zonder.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
#5
Pas als ik oud en bejaard ben, en het allemaal niet meer zowil.
Maar dan wil ik er ook een sta-op stoel in, want ik denk dat dat de eerste hindernis wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Bobslee , Hardloper
#6
Nee. Geen noodzaak toe in de vlakke omgeving waar ik woon. Bovendien ben ik nog vitaal genoeg om lekker zelf te kunnen trappen.
Antwoord }
Bedankt door: Bobslee , Willeke_IGKT , Hardloper
#7
Die motor heb ik al ingebouwd, in 2019 toen ik hartritmestoornissen erbij kreeg. Een legale 25 km/u versie, helpt prima bij optrekken en hellingen rijden.
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik er eentje nodig zou hebben, maar de keuze tussen minder fietsen naar het werk of een aanpassing maken aan de fiets zodat ik me minder zou moeten inspannen was vlug gemaakt........
Dus investeerde ik in een Bafang middenmotor. Die na mijn 77.000 "bio" kilometers nu ook al ruim 47.000 km braaf zijn diensten vervuld. Ben ik nog steeds blij mee, voor mij was en is de velomobiel al lang een prima alternatief voor de auto!
Zodoende kon ik mijn dagelijkse 72 km blijven fietsen, en was mijn vrouw ook een stuk geruster, iedereen tevreden, een win-win situatie!
Ik volg wel mee met de Katanga Velion, zo'n snelle legale fiets lijkt me ook wel wat.......Dat is echt in de buurt van een 2de auto, zeker in Noorwegen waar de gemiddelde snelheid van een auto in onze woonstreek zelden boven de 50 km/u gemiddeld uitkomt.....
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Antwoord }
#8
Interessant hoe iedereen erover denkt. Ook verassend dat er x aantal ondersteuning willen tot 45km/u. En de andere stemmers juist helemaal niet behoefte hebben tot ondersteuning.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Eerste vraag is wat wil je, alleen je zelf van A naar B brengen, of je inrichten op een leven waar niet nog ergens een auto  klaarstaat, maar alles wat zoal nodig is met een ligfiets / velomobiel wil vervoeren, en dan is er een groot verschil of je in de stad of het platteland woont.
Dan nog, hoe in de winter?
In de afgelopen jaren heb ik gezien, dat veel mogelijk is, maar ook steeds weer problemen en toch de auto weer nodig is, die slogan, auto vervangen wordt veel te makkelijk in de mond genomen, het is de vraag of  dat met een 250 watt motortje mogelijk is, je sleept ook meer gewicht mee, dus netto heb je helemaal geen 250 w ter beschikking, je mag blij zijn met 200w netto. 
Dan de vraag, of je met een velomobiel een en ander wil gaan vervoeren, je banden, kettingen, tandwielen remmen, moet gaan vervangen, wat meer gewicht tot gevolg heeft en van de 200 watt je weer een x aantal watts kunt wegstepen.
Mijn ervaring is, of het één of het ander, ik heb jaren op een fiets v 20 kg en 250 w mijn boodschappen gedaan, maar sinds ik ligfiets, kwam ik er al snel achter dat 250 w weinig is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Bobslee
#10
Het is heel erg gezond om elke dag fysiek moe te worden, een velomobiel geeft je zonder ondersteuning al een efficiëntie die geregeld tot onveilige snelheden leidt, dus ik zie ondersteuning op vlak hollands terrein als een heilloze weg tenzij je door fysieke beperkingen anders helemaal niet meer kunt fietsen (maar dat geldt maar voor een heel kleine groep mensen). Kinderen, boodschappen, afgelegen platteland (voorzieningen op 10km enkele reis), ov, allemaal prima te doen met de door spierkracht aangedreven fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Bobslee
#11
(, 08:20 PM)ZoefZoef schreef: Nee. Geen noodzaak toe in de vlakke omgeving waar ik woon. Bovendien ben ik nog vitaal genoeg om lekker zelf te kunnen trappen.

Zelfde is van toepassing voor mij  Smile
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 - Snoek L #35
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#12
(, 11:37 AM)blokdoorn schreef: Het is heel erg gezond om elke dag fysiek moe te worden, een velomobiel geeft je zonder ondersteuning al een efficiëntie die geregeld tot onveilige snelheden leidt, dus ik zie ondersteuning op vlak hollands terrein als een heilloze weg tenzij je door fysieke beperkingen anders helemaal niet meer kunt fietsen (maar dat geldt maar voor een heel kleine groep mensen). Kinderen, boodschappen, afgelegen platteland (voorzieningen op 10km enkele reis), ov, allemaal prima te doen met de door spierkracht aangedreven fiets.

Kijk naar mijn situatie, ik ben gezond maar niet sterk. 30 km/u is voor mij in een 30 kg fiets wel de top en dat zijn fietsen met weinig bagage ruimte. 20 km/u kruissnelheid als top voor langere afstanden.
Als ik een grotere fiets wil, of een aanhanger, om meer te kunnen vervoeren wordt die meteen zwaarder en dus langzamer.
Er staat een e-Orca op Marktplaats die 50 kg is en Orca's zijn niet efficiënt dus ondersteuning is wel noodzakelijk voor mensen met mijn kracht.

Eenvoudig weg zeggen dat ondersteuning niet nodig is is kort door de bocht.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
#13
Ik rijd regelmatig langzamer als 45, eigenlijk bijna altijd. Maar ik heb op mijn woonwerk bijvoorbeeld veel bochtjes of van die uit de voorrang slingers in het fietspad waar ik 40 wel genoeg vind en het voor mijn gevoel bij 45 echt wel spannend wordt. De VM komt dan al een beetje los van de grond, en rechtdoor is er vaak iets. Bijvoorbeeld een greppel.

Ik gebruik de fiets ook om zelf in beweging te blijven, te ontspannen. Ik ga de inspanning missen, en de inspanning levert ook mentale ontspanning. Verder heb ik bovenop die bult wel het gevoel dat ik moe ben, maar ik heb het dan toch maar mooi weer zelf gedaan. Daar voel ik me goed bij. Een hulpmotor voelt voor mij toch wel een beetje als afkijken, het resultaat is mede geleverd door een ander, de hulpmotor. Daar zou ik niet trots op kunnen zijn.

Er zijn wel wat klimmetjes die ik mijd, omdat ze onaangenaam steil zijn met de Velomobiel en zijn zware lichte versnelling. Veel daarvan zijn ook klimmetjes die je echt op moet zoeken.

Op het werk heb ik een Giant E bike tot mijn beschikking. Dat vind ik echt een verschrikkelijke fiets. Het zadel zit niet lekker, er zitten van die banden onder die knuppelhard zijn als je ze goed oppompt, die piepen en vervormen als ze zacht zijn. Met dank aan de Boschmotor is het beroerd fietsen zonder E. En doe je zelf een beetje je best naast de motor dan knijpt de electronica bij 26,7 de boel weer af. Hij zou 100km moeten kunnen, maar 2 weken terug in de kou was ie na 20 km al voor de helft leeg. Nee, geen ervaringen die mij erg positief maken over de E bike.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#14
(11 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Eenvoudig weg zeggen dat ondersteuning niet nodig is is kort door de bocht.
Dat zeg ik ook niet, ik heb het over een heilloze weg voor gezonde mensen op vlak terrein: je fiets wordt er alleen maar heel veel zwaarder van, je conditie zal eerder verslechteren dan verbeteren en je actieradius zal eerder af dan toenemen (of je moet heel veel accu’s mee gaan slepen). ‘Nodig’ hebben betekent in deze context meestal dat je de tijd niet beschikbaar of er voor over hebt om iets langer onder weg te zijn, of te vermoeid aankomt voor de verdere activiteiten. In die situatie gebruik ik mn open ligger of vouwfiets om de trein te nemen. 
In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning. En natuurlijk kan het in specifieke situaties best een middel zijn waardoor je toch naar het werk kunt fietsen, maar dat zijn in de praktijk uitzonderingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#15
(7 uren geleden)blokdoorn schreef: In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning. 

Bram Moens maakte ooit een hele lichte rechtopfiets voor z'n echt al wel op leeftijd zijnde moeder.

Het ding woog iets van 6kg en z'n moeder kon weer heerlijk fietsen.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
Ik heb nu zeker geen ondersteuning nodig. Mensen die in een heuvelachtige regio wonen begrijp ik wel dat hiervoor kiezen als het om een functionele fiets gaat en niet puur voor de hobby. Dan is ondersteuning als klimhulp wel nuttig. Ik woon in redelijk vlak gebied en krijg het zo prima gereden. Voor de niet zo vlakke ritten heb ik een open ligger met meer bereik in de versnellingen, dan lukt dat ook prima.
Mijn vriendin rijdt wel met ondersteuning op een gewone fiets, maar dat komt doordat ze lipoedeem heeft, en dat verhindert de spierontwikkeling in haar benen. Met ondersteuning rijdt ze dusdanig veel meer (in eco stand) dat ze hier meer aan heeft dan met de gewone fiets rijden en gefrustreerd raken dat het niet vooruit wil (dat hebben we eerst 2 jaren geprobeerd). Haar conditie is een heel stuk verbeterd in het laatste half jaar, mede hierdoor.
Antwoord }
#17
(6 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(7 uren geleden)blokdoorn schreef: In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning. 

Bram Moens maakte ooit een hele lichte rechtopfiets voor z'n echt al wel op leeftijd zijnde moeder.

Het ding woog iets van 6kg en z'n moeder kon weer heerlijk fietsen.

Dit principe vergeet men jammer genoeg binnen de automobiel sector.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
[Afbeelding: sneller-fietsen_def-1600x992.jpg?image-c...1722340847]

Mijn vrouw heeft dus zo'n geoptimaliseerde rechtopfiets, een Koga.
Een heel stijf frame, door de twee buizen van balhoofd naar achtervork. 
85 Watt verschil!!! 
Dan heb je dus geen e-bike meer nodig, deze fiets fietst al bijna vanzelf.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(11 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Er staat een e-Orca op Marktplaats die 50 kg is en Orca's zijn niet efficiënt dus ondersteuning is wel noodzakelijk voor mensen met mijn kracht.

Eenvoudig weg zeggen dat ondersteuning niet nodig is is kort door de bocht.

Ik heb ervaring met de Versatile, en het gewicht is inderdaad wel een dingetje, ook als je wat meer kracht hebt. Als je veel stop/startmomenten hebt zeker.
Aan de andere kant is de draaicirkel belachelijk klein, wat in de stad wel fijn is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Koga maakt hele mooie fietsen (Mijn eerste racefiets! Ik heb hem nog, al staat hij niet in de signature...) maar dit plaatje roept toch vooral heel veel vragen op. Als ik het goed begrijp is het van de fietsersbond en gaat het om verschillen bij 18 km/u voor een goede tegenover een slecht lopende stadsfiets.

Na ja, gelukkkig is de helft (42 van de 85 Watt) te besparen met een fietspomp en een nieuw setje banden. Dat is een zeer betaalbare verbetering.
Meest opvallend is de enkele Watt voor de roestige ketting. Dat voelt (en klinkt) als te weinig, maar GCN kwam inderdaad ook op zeer lage verlieswaarden uit.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Mijn dochter heeft twee jaar 40km enkele reis op e-bike gedaan, haar conditie ging achteruit, de extra grote accu redt het in de winter en/of veel tegenwind maar net of niet, en die heel zware fiets rijdt zonder ondersteuning voor geen meter. Begrijp nu ook waarom die oudjes met hun veel te grote en zware e-bikes vaak zo angstig kijken op b.v. smallere fietspaden: ze zijn gewoon te zwaar en log om veilig te besturen. Ik zie dan ook helemaal niets in een e-orca e.d., veel te zwaar om nog lekker mee te fietsen, maak er dan eerder een volledig elektrisch voertuig van. Dan heb je een autovervanger om mee naar de sportschool te gaan als het niet lukt om beweging in je dagelijks leven te integreren Wink
Maar er zijn vast mensen om voor mij onbegrijpelijke redenen heel blij met deze producten.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Frutsel, Tijanus, Willeke_IGKT, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Mijn dochter heeft t...blokdoorn — 11:01 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Koga maakt hele mooi...Tijanus — 10:52 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Er staat een e-Orc...Frutsel — 10:43 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Daarvoor hebben so...Kapitein Bosui — 10:10 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Mijn vrouw heeft ...LigfietsWilsum — 09:54 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
In het algemeen ...Hardloper — 09:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Bij het smeren van...Bob Hagendijk — 07:18 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Ik heb nu zeker geen...qv-tester — 06:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Bij het smeren van...Wim -de roetsende — 05:50 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
In het algemeen zo...Wim -de roetsende — 05:35 PM
De Waterlandse Liggers
Zeker mooi en volgen...Hardloper — 04:20 PM
Meelscheppen tegen koude handen.
Even terug naar ...PlantageBohémien — 04:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als het niet vlak ...Hardloper — 04:06 PM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Eenvoudig weg zegge...blokdoorn — 04:00 PM
Wereld Kampioenschappen 2026, Sittard
MOVING TIME: 1:1...Hardloper — 03:57 PM
De Waterlandse Liggers
Erg mooi met die k...Wim -de roetsende — 03:12 PM
Meelscheppen tegen koude handen.
Misschien een idee...Wim -de roetsende — 03:07 PM