|
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp motor in je VM plaatsen?
|
Berichten: 3.608
Topics: 119
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4105
4582 x bedankt in 3034 berichten
22-Nov-2025, 01:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:20 AM door Hardloper.)
Zo ja, waarom dan wel? Zodat je eerder op de bestemming bent. Of omdat je dan sneller kan optrekken na een stoplicht? Omdat het dan net wat lichter fietst? Voor de heuvels / bergen. Etc etc.
Het gaat hier puur om de hypothetische vraag. Geen goed of fout.
Als ik namens mezelf spreek, ik zou het niet inbouwen. Na een duidelijke inspanning voel ik me wel lekker.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.564
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13777
10639 x bedankt in 5155 berichten
Ik heb al eens overwogen om een velomobiel met hulpmotor en kenteken aan te schaffen. Als ik weer op 40-50km afstand ga werken zou ik er denk ik actief naar gaan zoeken. Daarmee kan ik dan rustdagen inbouwen, naast dagen van pittige training, en toch iedere dag met 40+ gemiddeld naar mijn werk gaan.
Daarnaast is het dan prima mogelijk om lange afstanden te rijden zonder me weer op te moeten frissen.
Topalternatief voor een auto.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 922
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1679 x bedankt in 894 berichten
Het is al legaal maar ik zou het best wel op een zware VM willen hebben, met de Versatile voelde ik het zeker in mijn knieën, tijdens het klimmen of wegrijden bij een stoplicht, ook de Velayo had zo zijn momenten. In een Milan of DF vind ik het totaal niet nodig maar misschien heb ik daar over 10 jaar wel een andere mening over :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.613
Topics: 72
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 39793
3964 x bedankt in 1721 berichten
22-Nov-2025, 07:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Nov-2025, 08:21 PM door Willeke_IGKT.)
Als ik ooit een QV of Orca koop komt/zit er ondersteuning in. Tot 25 km is genoeg voor mij dus ook nu al legaal.
Het gaat mij niet om een hogere snelheid maar om met een minder efficiënte maar ruimere fiets nog steeds redelijke snelheden te halen en langere afstanden te kunnen doen.
PS, ik ben waarschijnlijk al oud, hoop nog heel veel jaren VM te rijden tot ik heel oud ben.
Maar in de B4M heb ik geen motor nodig, ik ga snel genoeg zonder.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 647
Topics: 16
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 511
1298 x bedankt in 601 berichten
22-Nov-2025, 07:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Nov-2025, 07:39 PM door LigfietsWilsum.)
Pas als ik oud en bejaard ben, en het allemaal niet meer zowil.
Maar dan wil ik er ook een sta-op stoel in, want ik denk dat dat de eerste hindernis wordt.
Berichten: 2.611
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3965 x bedankt in 2201 berichten
Nee. Geen noodzaak toe in de vlakke omgeving waar ik woon. Bovendien ben ik nog vitaal genoeg om lekker zelf te kunnen trappen.
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 20
9 x bedankt in 2 berichten
22-Nov-2025, 08:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Nov-2025, 08:25 PM door Bobslee.)
Die motor heb ik al ingebouwd, in 2019 toen ik hartritmestoornissen erbij kreeg. Een legale 25 km/u versie, helpt prima bij optrekken en hellingen rijden.
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik er eentje nodig zou hebben, maar de keuze tussen minder fietsen naar het werk of een aanpassing maken aan de fiets zodat ik me minder zou moeten inspannen was vlug gemaakt........
Dus investeerde ik in een Bafang middenmotor. Die na mijn 77.000 "bio" kilometers nu ook al ruim 47.000 km braaf zijn diensten vervuld. Ben ik nog steeds blij mee, voor mij was en is de velomobiel al lang een prima alternatief voor de auto!
Zodoende kon ik mijn dagelijkse 72 km blijven fietsen, en was mijn vrouw ook een stuk geruster, iedereen tevreden, een win-win situatie!
Ik volg wel mee met de Katanga Velion, zo'n snelle legale fiets lijkt me ook wel wat.......Dat is echt in de buurt van een 2de auto, zeker in Noorwegen waar de gemiddelde snelheid van een auto in onze woonstreek zelden boven de 50 km/u gemiddeld uitkomt.....
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Berichten: 3.608
Topics: 119
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4105
4582 x bedankt in 3034 berichten
Interessant hoe iedereen erover denkt. Ook verassend dat er x aantal ondersteuning willen tot 45km/u. En de andere stemmers juist helemaal niet behoefte hebben tot ondersteuning.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 235
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 405
380 x bedankt in 176 berichten
Eerste vraag is wat wil je, alleen je zelf van A naar B brengen, of je inrichten op een leven waar niet nog ergens een auto klaarstaat, maar alles wat zoal nodig is met een ligfiets / velomobiel wil vervoeren, en dan is er een groot verschil of je in de stad of het platteland woont.
Dan nog, hoe in de winter?
In de afgelopen jaren heb ik gezien, dat veel mogelijk is, maar ook steeds weer problemen en toch de auto weer nodig is, die slogan, auto vervangen wordt veel te makkelijk in de mond genomen, het is de vraag of dat met een 250 watt motortje mogelijk is, je sleept ook meer gewicht mee, dus netto heb je helemaal geen 250 w ter beschikking, je mag blij zijn met 200w netto.
Dan de vraag, of je met een velomobiel een en ander wil gaan vervoeren, je banden, kettingen, tandwielen remmen, moet gaan vervangen, wat meer gewicht tot gevolg heeft en van de 200 watt je weer een x aantal watts kunt wegstepen.
Mijn ervaring is, of het één of het ander, ik heb jaren op een fiets v 20 kg en 250 w mijn boodschappen gedaan, maar sinds ik ligfiets, kwam ik er al snel achter dat 250 w weinig is.
Berichten: 424
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 156
904 x bedankt in 404 berichten
, 11:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:40 AM door blokdoorn.)
Het is heel erg gezond om elke dag fysiek moe te worden, een velomobiel geeft je zonder ondersteuning al een efficiëntie die geregeld tot onveilige snelheden leidt, dus ik zie ondersteuning op vlak hollands terrein als een heilloze weg tenzij je door fysieke beperkingen anders helemaal niet meer kunt fietsen (maar dat geldt maar voor een heel kleine groep mensen). Kinderen, boodschappen, afgelegen platteland (voorzieningen op 10km enkele reis), ov, allemaal prima te doen met de door spierkracht aangedreven fiets.
Berichten: 193
Topics: 11
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 27
434 x bedankt in 192 berichten
(22-Nov-2025, 08:20 PM)ZoefZoef schreef: Nee. Geen noodzaak toe in de vlakke omgeving waar ik woon. Bovendien ben ik nog vitaal genoeg om lekker zelf te kunnen trappen.
Zelfde is van toepassing voor mij
Hase Kettwiesel (2004) - Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 - Snoek L #35
Berichten: 2.613
Topics: 72
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 39793
3964 x bedankt in 1721 berichten
, 12:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:30 PM door Willeke_IGKT.)
(, 11:37 AM)blokdoorn schreef: Het is heel erg gezond om elke dag fysiek moe te worden, een velomobiel geeft je zonder ondersteuning al een efficiëntie die geregeld tot onveilige snelheden leidt, dus ik zie ondersteuning op vlak hollands terrein als een heilloze weg tenzij je door fysieke beperkingen anders helemaal niet meer kunt fietsen (maar dat geldt maar voor een heel kleine groep mensen). Kinderen, boodschappen, afgelegen platteland (voorzieningen op 10km enkele reis), ov, allemaal prima te doen met de door spierkracht aangedreven fiets.
Kijk naar mijn situatie, ik ben gezond maar niet sterk. 30 km/u is voor mij in een 30 kg fiets wel de top en dat zijn fietsen met weinig bagage ruimte. 20 km/u kruissnelheid als top voor langere afstanden.
Als ik een grotere fiets wil, of een aanhanger, om meer te kunnen vervoeren wordt die meteen zwaarder en dus langzamer.
Er staat een e-Orca op Marktplaats die 50 kg is en Orca's zijn niet efficiënt dus ondersteuning is wel noodzakelijk voor mensen met mijn kracht.
Eenvoudig weg zeggen dat ondersteuning niet nodig is is kort door de bocht.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 2.127
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 926
4188 x bedankt in 1973 berichten
Ik rijd regelmatig langzamer als 45, eigenlijk bijna altijd. Maar ik heb op mijn woonwerk bijvoorbeeld veel bochtjes of van die uit de voorrang slingers in het fietspad waar ik 40 wel genoeg vind en het voor mijn gevoel bij 45 echt wel spannend wordt. De VM komt dan al een beetje los van de grond, en rechtdoor is er vaak iets. Bijvoorbeeld een greppel.
Ik gebruik de fiets ook om zelf in beweging te blijven, te ontspannen. Ik ga de inspanning missen, en de inspanning levert ook mentale ontspanning. Verder heb ik bovenop die bult wel het gevoel dat ik moe ben, maar ik heb het dan toch maar mooi weer zelf gedaan. Daar voel ik me goed bij. Een hulpmotor voelt voor mij toch wel een beetje als afkijken, het resultaat is mede geleverd door een ander, de hulpmotor. Daar zou ik niet trots op kunnen zijn.
Er zijn wel wat klimmetjes die ik mijd, omdat ze onaangenaam steil zijn met de Velomobiel en zijn zware lichte versnelling. Veel daarvan zijn ook klimmetjes die je echt op moet zoeken.
Op het werk heb ik een Giant E bike tot mijn beschikking. Dat vind ik echt een verschrikkelijke fiets. Het zadel zit niet lekker, er zitten van die banden onder die knuppelhard zijn als je ze goed oppompt, die piepen en vervormen als ze zacht zijn. Met dank aan de Boschmotor is het beroerd fietsen zonder E. En doe je zelf een beetje je best naast de motor dan knijpt de electronica bij 26,7 de boel weer af. Hij zou 100km moeten kunnen, maar 2 weken terug in de kou was ie na 20 km al voor de helft leeg. Nee, geen ervaringen die mij erg positief maken over de E bike.
Berichten: 424
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 156
904 x bedankt in 404 berichten
, 04:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:01 PM door blokdoorn.)
(, 12:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Eenvoudig weg zeggen dat ondersteuning niet nodig is is kort door de bocht. Dat zeg ik ook niet, ik heb het over een heilloze weg voor gezonde mensen op vlak terrein: je fiets wordt er alleen maar heel veel zwaarder van, je conditie zal eerder verslechteren dan verbeteren en je actieradius zal eerder af dan toenemen (of je moet heel veel accu’s mee gaan slepen). ‘Nodig’ hebben betekent in deze context meestal dat je de tijd niet beschikbaar of er voor over hebt om iets langer onder weg te zijn, of te vermoeid aankomt voor de verdere activiteiten. In die situatie gebruik ik mn open ligger of vouwfiets om de trein te nemen.
In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning. En natuurlijk kan het in specifieke situaties best een middel zijn waardoor je toch naar het werk kunt fietsen, maar dat zijn in de praktijk uitzonderingen.
Berichten: 7.013
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3101
9905 x bedankt in 4769 berichten
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning.
Bram Moens maakte ooit een hele lichte rechtopfiets voor z'n echt al wel op leeftijd zijnde moeder.
Het ding woog iets van 6kg en z'n moeder kon weer heerlijk fietsen.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 185
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
483 x bedankt in 184 berichten
Ik heb nu zeker geen ondersteuning nodig. Mensen die in een heuvelachtige regio wonen begrijp ik wel dat hiervoor kiezen als het om een functionele fiets gaat en niet puur voor de hobby. Dan is ondersteuning als klimhulp wel nuttig. Ik woon in redelijk vlak gebied en krijg het zo prima gereden. Voor de niet zo vlakke ritten heb ik een open ligger met meer bereik in de versnellingen, dan lukt dat ook prima.
Mijn vriendin rijdt wel met ondersteuning op een gewone fiets, maar dat komt doordat ze lipoedeem heeft, en dat verhindert de spierontwikkeling in haar benen. Met ondersteuning rijdt ze dusdanig veel meer (in eco stand) dat ze hier meer aan heeft dan met de gewone fiets rijden en gefrustreerd raken dat het niet vooruit wil (dat hebben we eerst 2 jaren geprobeerd). Haar conditie is een heel stuk verbeterd in het laatste half jaar, mede hierdoor.
Berichten: 3.608
Topics: 119
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4105
4582 x bedankt in 3034 berichten
(, 05:35 PM)Wim -de roetsende schreef: (, 04:00 PM)blokdoorn schreef: In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning.
Bram Moens maakte ooit een hele lichte rechtopfiets voor z'n echt al wel op leeftijd zijnde moeder.
Het ding woog iets van 6kg en z'n moeder kon weer heerlijk fietsen.
Dit principe vergeet men jammer genoeg binnen de automobiel sector.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 647
Topics: 16
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 511
1298 x bedankt in 601 berichten
Mijn vrouw heeft dus zo'n geoptimaliseerde rechtopfiets, een Koga.
Een heel stijf frame, door de twee buizen van balhoofd naar achtervork.
85 Watt verschil!!!
Dan heb je dus geen e-bike meer nodig, deze fiets fietst al bijna vanzelf.
Berichten: 1.745
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 913
3077 x bedankt in 1406 berichten
(, 12:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Er staat een e-Orca op Marktplaats die 50 kg is en Orca's zijn niet efficiënt dus ondersteuning is wel noodzakelijk voor mensen met mijn kracht.
Eenvoudig weg zeggen dat ondersteuning niet nodig is is kort door de bocht.
Ik heb ervaring met de Versatile, en het gewicht is inderdaad wel een dingetje, ook als je wat meer kracht hebt. Als je veel stop/startmomenten hebt zeker.
Aan de andere kant is de draaicirkel belachelijk klein, wat in de stad wel fijn is.
Berichten: 386
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 1201
799 x bedankt in 375 berichten
Koga maakt hele mooie fietsen (Mijn eerste racefiets! Ik heb hem nog, al staat hij niet in de signature...) maar dit plaatje roept toch vooral heel veel vragen op. Als ik het goed begrijp is het van de fietsersbond en gaat het om verschillen bij 18 km/u voor een goede tegenover een slecht lopende stadsfiets.
Na ja, gelukkkig is de helft (42 van de 85 Watt) te besparen met een fietspomp en een nieuw setje banden. Dat is een zeer betaalbare verbetering.
Meest opvallend is de enkele Watt voor de roestige ketting. Dat voelt (en klinkt) als te weinig, maar GCN kwam inderdaad ook op zeer lage verlieswaarden uit.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 424
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 156
904 x bedankt in 404 berichten
Mijn dochter heeft twee jaar 40km enkele reis op e-bike gedaan, haar conditie ging achteruit, de extra grote accu redt het in de winter en/of veel tegenwind maar net of niet, en die heel zware fiets rijdt zonder ondersteuning voor geen meter. Begrijp nu ook waarom die oudjes met hun veel te grote en zware e-bikes vaak zo angstig kijken op b.v. smallere fietspaden: ze zijn gewoon te zwaar en log om veilig te besturen. Ik zie dan ook helemaal niets in een e-orca e.d., veel te zwaar om nog lekker mee te fietsen, maak er dan eerder een volledig elektrisch voertuig van. Dan heb je een autovervanger om mee naar de sportschool te gaan als het niet lukt om beweging in je dagelijks leven te integreren 
Maar er zijn vast mensen om voor mij onbegrijpelijke redenen heel blij met deze producten.
Berichten: 2.613
Topics: 72
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 39793
3964 x bedankt in 1721 berichten
Ik sprak zaterdag met een eigenaar van een e-Orca en een Snoek. Ze had de Orca al toen ze door gezondheidsproblemen slecht uit de voeten kon en de lage instap en grotere binnenruimte maakte het mogelijk om toch boodschappen te doen, en krukken mee te nemen in de fiets. Nu gebruikt ze dezelfde fiets nog steeds voor boodschappen, de Snoek voor lange ritten.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.564
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13777
10639 x bedankt in 5155 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door 365cycle.)
Ik vind dat een aantal mensen in dit topic echt te kort door de bocht gaan, en hun eigen situatie klakkeloos projecteren op die van een ander.
Hier bijvoorbeeld:
(, 11:35 AM)PlantageBohémien schreef: Dan nog, hoe in de winter?
In de afgelopen jaren heb ik gezien, dat veel mogelijk is, maar ook steeds weer problemen en toch de auto weer nodig is, die slogan, auto vervangen wordt veel te makkelijk in de mond genomen Ik heb echt geen eigen auto nodig. Heb m'n laatste (een Smart Forfour) 3,5 jaar geleden verkocht, sindsdien heb ik er geen meer. Als er ooit nog één komt is het denk ik een oldtimer die niet hoeft te rijden.
Meer dan 50% van de Nederlanders woont in gebied waar een gezond mens met een paar ingrepen vaak prima zonder zou kunnen. Of zelfs beter, want het overgrote deel dat de auto wél gebruikt voor woon-werkverkeer klaagt hier over files.
(, 11:37 AM)blokdoorn schreef: Het is heel erg gezond om elke dag fysiek moe te worden, een velomobiel geeft je zonder ondersteuning al een efficiëntie die geregeld tot onveilige snelheden leidt, dus ik zie ondersteuning op vlak hollands terrein als een heilloze weg tenzij je door fysieke beperkingen anders helemaal niet meer kunt fietsen Dit is helemaal schaamteloos je eigen situatie op die van een ander projecteren. Het is zéker gezond om iedere dag fysiek moe te worden, maar iedere dag twee keer een echt zware training is niet gezond. De meeste mensen gaan niet alleen naar hun werk, maar op dezelfde dag ook weer terug. Een mens moet tijd hebben om te herstellen. Zo ineens volop gaan fietsen is voor veel Nederlanders fysiek te zwaar om iedere dag te doen (ook dat weet ik - I've tried. Moet je heel graag willen om het vol te houden).
Daarbij hebben ouders (toch ook wel een groot deel van de beroepsbevolking) een beperkt time-window waarin ze naar en van hun werk moeten reizen. Met de auto is dat een probleem, maar met de fiets ook; in de tijd dat ik in Hoofddorp werkte kon ik om 8:15 vertrekken, 7 uur werken, lunchen (echt nodig) en moest ik om 18:30 uiterlijk terug zijn om m'n kind op te halen. De fietsroute was 53 km. Ik haalde dat, jij ook?
Ik zou er zeker niet opnieuw aan beginnen, want hoewel het me een bijna gratis Milan op heeft geleverd, blijft er met volle weken van dat soort weinig over van je weerstand, en evenmin van je libido.
Dit is echt geen uitzonderingssituatie. Hier op het forum zitten sowieso al twee andere rijders die krap boven de 60 km woon-werk moe(s)ten reizen. Door een velomobiel met ondersteuning te gebruiken die je naar krap 50 km/h sleept is dat goed te doen, ook als je afwisselt met een velomobiel op eigen kracht.
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: Dat zeg ik ook niet, ik heb het over een heilloze weg voor gezonde mensen op vlak terrein: je fiets wordt er alleen maar heel veel zwaarder van, je conditie zal eerder verslechteren dan verbeteren en je actieradius zal eerder af dan toenemen (of je moet heel veel accu’s mee gaan slepen). De meeste "gewone" Nederlanders zijn er niet van overtuigd dat ze 2x15 kilometer op eigen kracht kunnen fietsen, zeker niet met een werkdag ertussen. Je conditie die verslechtert is erg afhankelijk van je fiets en hoe je 'm gebruikt. Mensen die niet bewegen krijgen sowieso geen slechtere conditie van fietsen op een E-bike.
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: ‘Nodig’ hebben betekent in deze context meestal dat je de tijd niet beschikbaar of er voor over hebt om iets langer onder weg te zijn, of te vermoeid aankomt voor de verdere activiteiten. In die situatie gebruik ik mn open ligger of vouwfiets om de trein te nemen. Hier snijdt het pas weer hout. Zo ging ik afgelopen weekend met de trein op pad. Ik had die 160 km graag gefietst, maar ik wilde ook een boek uitlezen. Twijfeltwijfel.. de kou gaf de doorslag.
(, 04:00 PM)blokdoorn schreef: In het algemeen zou ik het eerder zoeken in een lichtere en efficientere fiets dan in ondersteuning. En natuurlijk kan het in specifieke situaties best een middel zijn waardoor je toch naar het werk kunt fietsen, maar dat zijn in de praktijk uitzonderingen. Hiervan kan je fabrikanten de schuld geven. Zowel E-bikes als gewone fietsen worden steeds minder efficiënt. Zeker een fatbike is zonder ondersteuning gewoon niet meer te rijden.
(, 11:01 PM)blokdoorn schreef: Mijn dochter heeft twee jaar 40km enkele reis op e-bike gedaan, haar conditie ging achteruit, de extra grote accu redt het in de winter en/of veel tegenwind maar net of niet, en die heel zware fiets rijdt zonder ondersteuning voor geen meter. Weer een stapeltje aannames. Als je dochters conditie achteruit ging, dan leunde ze blijkbaar teveel op de motor om haar conditie op orde te houden. Dat is een keuze. Blijkt ook uit het feit dat die extra grote accu het maar net redt; als je ondersteund de maximumsnelheid bereikt en je trapt harder loopt simpelweg het stroomverbruik terug.
(, 11:01 PM)blokdoorn schreef: Begrijp nu ook waarom die oudjes met hun veel te grote en zware e-bikes vaak zo angstig kijken op b.v. smallere fietspaden: ze zijn gewoon te zwaar en log om veilig te besturen. Ik zie dan ook helemaal niets in een e-orca e.d., veel te zwaar om nog lekker mee te fietsen, maak er dan eerder een volledig elektrisch voertuig van. Dan heb je een autovervanger om mee naar de sportschool te gaan als het niet lukt om beweging in je dagelijks leven te integreren 
Maar er zijn vast mensen om voor mij onbegrijpelijke redenen heel blij met deze producten. Dit is nog meer onzin. Als een fiets te zwaar en te log voelt om veilig te besturen is die simpelweg niet goed ontworpen. Die ondingen van tweewielers met een voorwielmotor bijvoorbeeld, daar moet ik de eerste prettige sturende nog van tegenkomen.
Eén van de fijnst rijdende rechtopfietsen die ik gereden heb was een Strömer. Zo'n ding weegt 30 kg, stuurt strak en rustig maar is wendbaar als het moet.
Wat nóg wendbaarder is, is een crossmotor. De 500 die ik vroeger reed was 115 kg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 424
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 156
904 x bedankt in 404 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door blokdoorn.)
Het vergt inderdaad wat andere keuzes en die zijn niet altijd haalbaar, maar wel veel vaker dan de meesten denken.
Gelukkig rijden er weinig ouderen op speedpedelec zoals een stromer, dan zouden er nog veel meer ongelukken gebeuren. M.a.w. niet bepaald een representatief voorbeeld, op lage snelheid maakt hoog gewicht een fiets slecht hanteerbaar, zeker als het ook nog eens slecht ontworpen is, en zeker als de fysieke krachten en reactievermogen afnemen. Tja, dan komt het voor dat je een oudere mevrouw met e-bike uit de heg moet tillen na een balansprobleem.
Gezien hun houding en snelheid en hoeveelheid kleding mening ik wel te kunnen constateren dat verreweg de meeste mensen op de e-bike een behoorlijke ondersteuning gebruiken, wat de fietsenmaker overigens ook aangaf dat dit de praktijk is. En ja, inderdaad denk ik dat de main stream e-bike een slecht ontworpen product is, waarbij je aan alles merkt dat efficiëntie er niet meer toe doet omdat de accu het toch wel oplost. Wat dat betreft zou een op 25km/h begrensde ondersteuning in de velo wel werken doordat die je dan alleen kan helpen bij het optrekken, wat in stedelijke gebieden veel kan schelen.
Je aanname onder je aannamesverwijten is dat ik veronderstel dat iedereen altijd elke dag volledig gaat fietsen. Bij grotere afstanden zie ik meer in echt fietsen naar een station en de trein nemen, waar je ook nog kunt werken, een boek lezen of leren schaken of zoiets. Denk je dat dit gezonder en bovendien veiliger is dan een ondersteunde velomobiel met hoge snelheden. Zelf kies ik als het even kan voor de velo bij 80km enkele reis, maar dat is dan ook hoogstens eens per week. Ondersteuning gaat mij hier weinig bieden, een efficientere fiets wel (qv -> snoek).
Overigens, mensen zijn het door overschot aan comfort totaal ontwend, maar echt iedere gezonde persoon kan 2x10-15km echt fietsen en daartussen werken, en dat zal de eerste weken wat conditieopbouw met zich meebrengen, maar is echt geen zware training en dat zou de obesitasepidemie ook tot stilstand brengen. Zolang je beroep het niet vereist en je bereid bent e.a. wat anders in te richten, dan heb je ook met kinderen op het platteland echt geen auto of ondersteuning nodig en brengen beiden meer na- dan voordelen met zich mee.
Berichten: 6.564
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13777
10639 x bedankt in 5155 berichten
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: Gelukkig rijden er weinig ouderen op speedpedelec zoals een stromer, dan zouden er nog veel meer ongelukken gebeuren. M.a.w. niet bepaald een representatief voorbeeld, De Strömer is ook een tijd verkocht als gewone E-bike. Als je een beetje zoekt op Marktplaats vind je ze nog wel, 25 km/h ondersteuning en zonder kenteken. Ze zijn niet zo populair, want hoewel de motor op de sticker na identiek is zijn ze niet makkelijk op te voeren (de beperking zit in de controller, niet in de motor, dus zolang die Strömer weet dat hij een gewone E-bike is is 25 de max).
Die fietsen waren duur, maar rijden heel erg goed. Ze zijn uit de markt geprijsd doordat er steeds goedkopere rommel onder kwam.
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: op lage snelheid maakt hoog gewicht een fiets slecht hanteerbaar Daarmee zou je dan zeggen dat een crossmotor ook per definitie slecht hanteerbaar is. Dat zijn juist de fijnste gooi- en smijtmotortjes die er zijn.
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: Je aanname onder je aannamesverwijten is dat ik veronderstel dat iedereen altijd elke dag volledig gaat fietsen. Bij grotere afstanden zie ik meer in echt fietsen naar een station en de trein nemen, waar je ook nog kunt werken, een boek lezen of leren schaken of zoiets. Denk je dat dit gezonder en bovendien veiliger is dan een ondersteunde velomobiel met hoge snelheden. Ik doe geen aanname, ik geef een voorbeeld wat vaak voorkomt en waarin jouw generalisatie mank gaat. Grote afstanden via het OV kan inderdaad prima, mits je veel tijd hebt en/of naast een station woont én werkt.
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: Overigens, mensen zijn het door overschot aan comfort totaal ontwend, maar echt iedere gezonde persoon kan 2x10-15km echt fietsen en daartussen werken, Eens
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: en dat zal de eerste weken wat conditieopbouw met zich meebrengen, maar is echt geen zware training en dat zou de obesitasepidemie ook tot stilstand brengen. Ook eens, maar 29 km met de Quest viel mij in het begin echt zwaar. Het is niet alleen de conditie, maar ook de weg zoeken/vinden, weten wat je mee moet nemen, "ga ik wel op tijd komen", een platte band oplossen. Ik heb meerdere mensen uit de auto aan de (E-)fiets geholpen, en juist op dat gebied merk ik dat tips van een ervaren fietser het leven een stuk makkelijker maken. Gewoon een keer meefietsen doet ook al een hoop.
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: Zolang je beroep het niet vereist en je bereid bent e.a. wat anders in te richten, dan heb je ook met kinderen op het platteland echt geen auto of ondersteuning nodig en brengen beiden meer na- dan voordelen met zich mee. Eens, maar de sleutel zit wel in dat eerste. Je moet het heel graag willen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|