Topics: 29
Bedankt: 1611
953 x bedankt in 422 berichten
6 uren geleden
Ik ben m'n Furai met klapstuur aan het optimaliseren (na een herfst/winter met frozen shoulder-ellende weer de fiets aan het klaarmaken!). Mijn vraag is wat is de ideale kabelloop (van remmen en shifters):
- moeten ze bij het stuur zo strak mogelijk het stuur in? Of juist met veel ruimte bovenaan?
- en onderaan bij het klapstuur, wil je daar veel kabel zien, of ook daar juist weinig?
Bij mij zijn de kabels door de buizen van het klapstuur heen getrokken,, op foto's zie ik ze ook wel eens buitenlangs lopen. Wat is wijsheid?
Ik stel prijs op opmerkingen of vragen. Ik ben best handig met sleutelen aan racefietsen, maar met ligfiets-specifieke dingen ben ik wat aan het klooien.
Dus hulp/advies is welkom!Bij voorbaat dank
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Topics: 3
Bedankt: 1493
1081 x bedankt in 484 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door Tijanus.)
Voor de functie van de kabel (zo min mogelijk wrijving, dus zo ruim mogelijke bochten): Hoe ruimer hoe beter.
Voor de vorm van de kabel (OK, dit is een kwestie van smaak): Hoe krapper hoe beter.
Bijkomend bij een klapstuur: Klap je hem daadwerkelijk, en zo ja, hoe vaak en hoe ver?
Als de kabel daar behoorlijk mee moet knikken (wegens ruimtegebrek), zal de buitenkabel het na een aantal jaren opgeven. Als je toch van plan bent elke paar jaar de (buiten)kabels te vervangen maakt dat niet zoveel uit (het kondigt zich ruim van tevoren aan in barstjes in het plastic van de buitenkabel). Als de kabelloop dan maar redelijk recht is met het stuur in 'fietspositie'.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Topics: 11
Bedankt: 1170
4724 x bedankt in 2241 berichten
Belangrijk is dat de bochtjes niet zo krap worden dat er een knik ontstaat, of het bochtje zo krap wordt dat de kabel niet meer vrij kan bewegen. Aan de bovenkant beweegt meestal alleen de remhendel en de binnenkabel. Bij het knikpunt beweegt er veel meer, en veel verder. Daarbij moet je er weer op letten dat de kabel lang genoeg is zodat de stuurbuis alle bewegingen kan maken, zonder dat er iets te strak zit. Bijvoorbeeld als je je stuurtje op het stoeltje zou leggen, of als je het voorover klapt.
Je kunt het met de oude kabels wat proberen, neem dat stuk oude kabel en maak een steeds krapper bochtje, je merkt dan dat de weerstand oploopt als je echt een heel krap bochtje maakt en het losse einde vasthoudt.
De kabel buitenlangs staat wat minder fraai en het kan zijn dat er 1 irritant doet en wat naar buiten weg buigt, waar ie dan in de weg zit voor je been. Pluspunt is dat je wat meer vrijheid hebt, waar je net boven het knikpunt een kabelbindertje zet, of bovenaan bij het stuurtje. De kabel binnendoor zorgt ervoor dat ie zeker niet in de weg zit, maar het forceert de kabel in een bepaalde route en zeker aan de onderkant kan het zijn dat je met de 40 cm hefboom van het stuur ook de kabel knikt.
Verder kan het ook heel veel schelen of je links of rechts langs het balhoofd gaat, boven of onder het scharnier. Probeer een kabelroute te vinden die de kabel vanzelf wil volgen, waarbij deze dus niet klem komt of knikt bij geplande of ongeplande bewegingen van het stuur. Soms heb je daar een stukje extra kabel voor nodig.