Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onweer en velombielen
Hoe gaan jullie mee om als je de deur uit moet voor een afspraak en er onweer op komst? Of nog erger, je komt in een onweer terecht ? 

Het was hier lekker droog en had iets van goh laat ik een uurtje fietsen. Voor ik maar de deur uit was, was het gaan onweren. Nou eerlijk gezegd vind ik het niet zo aantrekkelijk om nu de deur uit te gaan. Blijf lekker waar ik ben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Gewoon lekker genieten van het weer en doorfietsen?
Nu we langzaam de grouwe tijd tegemoed gaan begin ik de Whike weer te missen, wat heb ik een spijt dat ik die weg heb gedaan,

Maar om droog op het werk te komen etc, heb ik een mini paraplu die zodanig opgevouwen kan worden dat die gewoon achter het stoeltje past. Wat best handig is voor het in en uitstappen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Bij onweer fiets ik ook gewoon door. Men zegt toch dat je moet zorgen niet het hoogste punt te zijn? Dat lukt op zich prima in een velomobiel  Big Grin En hij is ook nog eens niet van metaal  Tongue

Ow, en een kleine vouwparaplu in de fiets heb ik inderdaad ook.
Milan SL Mk3 #039 - RaptoBike lowracer - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(8 uren geleden)TimSch schreef: Ow, en een kleine vouwparaplu in de fiets heb ik inderdaad ook.

Dan heeft de bliksem in ieder geval iets om op te richten  Tongue
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Helaas, dat hoogste punt is onzin. Die paraplu daarentegen is een leuk spits punt die de bliksem wel aantrekkelijk vindt.
In mijn Carbon Quest zit ik mooi in een kooi van Farraday, alleen jammer dat mijn hoofd er uit steekt....
Bliksem is een kwestie van spanningsoverslag, en dat doet ie omdat ie een zekere spanning per afstand overschrijdt.
Die afstand verkleinen door een hoger punt te nemen helpt, maar wat nog meer helpt is de spanning te verhogen door polarisatie van atomen.
Afijn, al met al zou het een heel lang verhaal worden, als ik het hele college van toen zou herhalen, maar de samenvatting is dat er een hoop misvattingen zijn over blikseminslag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hardloper
Ik kijk op een buienradar en zie vaak waar de zwaarste regen wordt verwacht en wanneer dat ongeveer is. Op die manier zie je vaak dat je je geen zorgen hoeft te maken. Zoals vandaag, geen onweer bij mijn route.

Een andere keer pas ik wel mijn plannen aan, andere route of vertrektijd.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
Ik steek die paraplu natuurlijk niet op tijdens het fietsen in onweer, die is voor in- en uitstappen  Wink

Ik weet inderdaad best weinig van onweer/bliksem. Voor mij was dat hoge punt nog waarheid  Rolleyes Fijn dat dat is rechtgezet, maar misschien kun je wel iets zeggen over de risico's van doorfietsen in een onweersbui? Want ik ben daar, net als Hardloper, bij nader inzien ook wel nieuwsgierig naar.
Milan SL Mk3 #039 - RaptoBike lowracer - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Nou ik heb er al eerder aan gedacht, hoe zit het met de onweer en fietsen. Maar nu had ik iets van inplaats van te gaan fietsen ondanks de onweer, wil ik het weleens weten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ga juist vaak fietsen als ik iets niet wil weten.
Baron Optima Stinger
Antwoord }
Bij Velorama hebben ze een Hollandse fiets staan die er prima uitziet maar er is niet meer op te fietsen. Hij stond tegen een boom waar de bliksem in sloeg. Er zijn wat onderdelen door de bliksem vastgelast. 

De kans dat die bliksem precies in jouw fiets slaat is niet zo heel erg groot. Maar fiets je in een kale lege polder denk ik toch dat de kans iets groter wordt. Soms staan er dan ook nog van die metalen lantaarnpalen langs zo'n eenzaam fietspad. De bliksem schijnt de weg van de minste electrische weerstand te kiezen. Carbon en Glasvezel met epoxy zijn beide redelijk goede isolatoren. 

Maar ja, onder die ene eenzame boom gaan staan, of naast die stalen lantaarnpaal lijkt me ook geen goed plan. In een echt bos staan dan weer zoveel bomen dat je wel heel erg veel pech moet hebben als ie precies in een boom slaat, waar jij bij in de buurt bent. Soms is er een bushokje ofzo waar je even in kunt schuilen. Maar dan beter weer niet in een metalen versie. 

Volgens meerdere bronnen worden er in Nederland jaarlijks 5-10 mensen door de bliksem getroffen. Maar goed misschien papagaaien die elkaar na. Vaak heeft dat wel ernstige gevolgen, 1-2 overlijden zelfs. Maar jaarlijks gaan er ongeveer 5-10 mensen dood in Nederland aan een bijen of wespensteek. Om het een beetje te relativeren.  

Meestal regent het ook wel even heel hard als het onweert, of zijn er ook nog windstoten bij, dan is verder fietsen ook niet altijd even handig. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik denk dat ik dan toch even een plekje zou zoeken om te schuilen. Soms kun je onweer aanzien komen met een heel donkere lucht ineens, verandering in wind. Dat ie plotseling wegvalt en dan weer hard opsteekt. Maar soms komt een bliksem ook bij heldere hemel. 

Veel van het slechte weer kunnen we tegenwoordig aan zien komen, met weerwaarschuwingen, met een buienradar, natuurlijk ook nog door zelf op het weer te letten, maar dan moet je wel weten wat signalen kunnen zijn. 

Ik heb ooit misgegokt, ik dacht dat ik het net wel ging halen voor de onweersbui, het was een mooie zomerdag dus ik had alleen korte mouwen. Bliksem en donder viel wel mee, maar de enorme hagel richtte veel schade aan, kapotte ruiten, kapotte auto's e.d. er kwam ook enorm veel water naar beneden, sommige weilanden leken wel in een meer veranderd. Toen ben ik maar even bij de camping in Azewijn naar binnen gevlucht.
Antwoord }
Bedankt door:
(1 uur geleden)Jeroen S schreef: Carbon en Glasvezel met epoxy zijn beide redelijk goede isolatoren. 

Ik heb een keer een achterlicht gemonteerd in een carbon tailbox. Omdat ik de voeding via een naafdynamo wou doen heb ik de aansluiting op de draadeindjes waarmee het achterlicht bevestigd werd gemaakt. Ik had het al succesvol op een glasvezel tailbox gedaan, maar het werkte niet op de carbon tailbox. Toen realiseerde ik me dat booglampen werken met koolstofstaven. Dus koolstof kan prima stroom geleiden. Koolstof kan echter in vele vormen komen, zoals diamant, waarvan ik denk dat het geen stroom geleid, maar daar kan ik mij in vergissen. Afijn opgelost door isolatie aan te brengen tussen de bevestiging van het achterlicht en de carbon tailbox.

Nu kan ik met best voorstellen dat door de epoxy de carbon geisoleerd is, maar een beschadiging kan dus wel zorgen voor een mogelijke geleiding.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Onweer en velombielen
Carbon en Glasvezel...datakneder — 12:29 AM
Onweer en velombielen
Bij Velorama hebben ...Jeroen S — 12:10 AM
Dashcam
Ja, het is wel een k...Arend-Jan — 10:33 PM
Dashcam
Welk risico zie da...Hoekie — 10:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....