|
Kleine st-/tr-apjes
|
Topics: 2
Bedankt: 5
31 x bedankt in 13 berichten
Na mijn "beknopte" introductie ( Aangenaam!) is het wellicht leuk om hier af en toe een update te plaatsen van mijn stapjes & trapjes.
1.
Het advies om "vooral Gerrit" te benaderen heb ik ook gedaan en het e.e.a. in een mailtje gezet. Afgelopen zaterdag even naar Dronten gereden, ergens achteraf in een hoek van een bedrijventerrein, de shop zag er donker en verlaten uit maar de deur stond open... Hij wist dat ik kwam en had alle tijd voor mij, ik was ook de enige.
Genoeg modelletjes, geen "gelikte" showroom maar ik stond temidden van een werkplaats met de geur van kettingvet. Gerrit was al op de hoogte van mijn beperking, ideeën, wensen en niet-ongelimiteerde budget. Niet heel verrassend dat een Gekko, Scorpion of Adventure als best geschikte kandidaten eruit sprongen.
Hoewel het niet per sé nieuw hoeft te zijn, blijkt het verschil met een opgeknapte en naar wens aangepaste occasion niet eens zo groot te zijn dan gedacht. Gerrit luisterde goed naar mijn verhaal en overtuigde mij met ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen. Ik rondde mijn bezoek af met een voorzichtig kennismakingsrondje op de ICE.
Zoals afgesproken heb ik een Adventure naar wens geconfigureerd, die Gerrit op papier gaat elektrificeren...
Topics: 192
Bedankt: 3723
11344 x bedankt in 5399 berichten
18-Aug-2026, 06:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Aug-2026, 06:13 AM door Wim -de roetsende.)
Gefeliciteerd.
Gerrit Tempelman is vakkundig en altijd bereid om mee te denken.
Fijn dat je bij hem geslaagd bent.
Wat bedoel je met: op papier elektrificeren? Ga je zijn uitgewerkte plan zelf praktisch uitvoeren?
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
(18-Aug-2026, 06:13 AM)Wim -de roetsende schreef: Wat bedoel je met: op papier elektrificeren? Ga je zijn uitgewerkte plan zelf praktisch uitvoeren?
Nee hoor, er zit nog minstens een offerte en wat tijd tussen.
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door LekkerDoen.)
Ik heb weer veel extra informatie vergaard en daardoor heb ik mijn RA-/IPF-vriendelijke cardiofiets verder kunnen finetunen. Zoals wat in de fietswereld wordt verstaan onder een muur en loper, en wat er aan hardware nodig is om mezelf niet (onverwacht) in de problemen te brengen. Willeke had geloof ik al iets geschreven over een mountain-drive, nu weet ik precies wat het is, handig maar ook duur.
Vorig weekend heb ik met de motor nauwkeurig mijn omgeving bekeken waar ik straks met de trike wil gaan rijden. Juist gefocused op bewegwijzerde fietsroutes, kleinere wegen waar doorgaand verkeer nauwelijks komt en de echt smalle weggetjes waar de fauna rustig kan vertoeven/oversteken. Ook volop hellingen naar dijkwegen, van bruggen en pontjes die verradelijk lastig kunnen zijn.
Kortom, ik heb de configuratie van de ICE Trikes Adventure aangepast van 2x8 medium (V45-30 / A11-32) naar 2x11 kort (V36-22 / A11-45). Het snelheidsbereik bij een cadans van 75-90 loopt op het kleine voorblad grofweg van 5 t/m 22 km/u loopt en op het grote voorblad van 8 t/m 36 km/u. Zo is het bereik mooi verdeeld, 1 blad voor vlak/licht hellend terrein, het andere voor pittiger spul. Ketchup & sambal dus.
Topics: 87
Bedankt: 46694
4806 x bedankt in 2066 berichten
(7 uren geleden)LekkerDoen schreef:
Willeke had geloof ik al iets geschreven over een mountain-drive, nu weet ik precies wat het is, handig maar ook duur.
Ik ben voor een mountain drive gegaan omdat ik in eerdere fietsen altijd ruzie had met op tijd terug schakelen, met een ketting die erg lang moest zijn voor het kleine voorblad en omdat ik een fiets heb met een 1 x 11 schakel systeem dat in veel gevallen goed is voor mij. Maar het is een duur stukje techniek en als je een fiets koopt waar makkelijk een passend tweede of derde voorblad past is dat waarschijnlijk goedkoper en voor de meeste mensen een goede oplossing.
Voor wie nog niet weet wat een mountain drive is, het is een trapas met versnellingen ingebouwd, zoals er ook versnellingen in de naaf van een achterwiel kunnen zitten.
Het voordeel is makkelijk te plaatsen in een velomobiel, schakelen bij stilstand of tijdens rustig rijden, je schakelt met je hielen dus geen kabels of draden.
Een groot nadeel kan zijn dat het trappen in de makkelijke stand vertraging lijkt te hebben. Voelt raar aan maar kan geen kwaad, ik trap zelden meer dan een paar tientallen meters in die stand.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Dank voor de toelichting.
Nog wat kleine dingen als puntjes op de i...
Spiegels: Dat worden dezelfde Touratech Adventure (puur toeval die naam) vouwspiegels die ik al 10 jaar op de motor gebruik, ook 11 standen te zetten en bovendien zeer praktisch naar binnen rijden of bij het dubbelvouwen van de trike.
Verlichting (actief): Dat worden een Fenix BC26R op de Light Mount aan de staande derailleurbuis, een Cateye Reflex Rack aan de bagagedrager en een Cateye Tight Kinetic (achterlicht + remlicht) bovenaan de rugleuning. Koplamp en remlicht zijn snel afneembaar, alle drie op batterijen want van vast ingebouwde accu's ben ik geen fan.
Verlichting (passief): Op de spatborden plak ik 3M retro-reflecterende tape, voorzijde Scotchlight (zwart maar reflecteert wit), achterzijde felrood. Ook dit gebruik ik op de motor en is een extreem simpele oplossing als breedtemarkering wat het altijd doet.
Bagage: Een gewone bagagedrager voor het gewone achterlicht en om aan 1 of 2 kant(en) een standaard fietstas te haken. Dat is ruim voldoende ruimte voor een kettingslot, pompje, pluutje, powerbank, proviand, windjack/regenkleding en de Nikon met statief.
Transport in auto: Afwasbare beschermkleed, eventueel vouwbare rijgoten als tillen lastig is (ga ik nog testen eerdaags), zitting moet er dan sowieso af en opgevouwen past het helemaal makkelijk, fixeren met een lange sjorband door meerdere vloerogen. Iets vergeten?
Stalling: De komende maanden moet in de schuur ruimte en een ankerpunt worden gemaakt, maar indien nodig kan ik de ICE ook wat verder doorrollen via de keuken naar de woonkamer. ?
Is een wegklapbaar "neuswieltje" nog handig? Heb het ergens gelezen maar weet niet meer waar...
Topics: 134
Bedankt: 4706
5541 x bedankt in 3602 berichten
@Lekkerdoen zover ik heb begrepen, kun je de zogenaamde mountaindrive niet zomaar combineren met meerdere kettingbladen aan de voorkant. Het zit trouwens ook in mijn QV (20" aangedreven achterwielen), ik denk trouwens dat ik alleen maar deze drive zou overwegen bij een ICE Trikes Adventure met 20" achterwiel. Niet bij een Adventure met groot achterwiel, want dan neem je beter derailleur zoals Willeke vertelde.
Door het inschakelen van deze drive wordt mijn 75 voorblad virtueel gereduceerd tot 30 tanden (2,5x). 75/30 gaat nooit werken met de huidige voor derailleurs. En om een klim te maken, daarbij gaat tandwiel van 55 nog te groot zijn. Dus vandaar dat het bij relatief kleine aangedreven wielen op een fiets waarmee je snel kan een mountain drive het beste tot zijn recht komt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 16
Bedankt: 1500
5343 x bedankt in 2552 berichten
Ik heb zelf geen trike, maar stop heel af en toe een fiets of ligfiets in de auto. Geheid dat je dan toch ergens vies van wordt, vooral de ketting is daar goed in. Een paar van die wat stevigere handschoenen met wat rubber kan dan handig zijn, om je handen schoon te houden. In de auto kan het ook handig zijn, afhankelijk van hoe het pakket uitkomt, om iets je hebben om b.v. je voorstoel te beschermen tegen schurende bewegingen van het tandwiel. Soms is het even zoeken wat de handigste manier is, kan zijn dat ie achterstevoren beter past bijvoorbeeld. Bij de ligfietsen haal ik er vaak even een wiel uit, omdat met zo'n lange fiets liggend achterin anders de klep niet dicht wil.
Zo'n steunwieltje bij de neus kan handig zijn bij trikes waarbij je makkelijk bij hard remmen het achterwiel zo hoog in de lucht hebt, dat je tandwiel richting straat gaat. Zo'n steunwieltje voorkomt dan dat de onderkant van je tandwiel over het asfalt gaat. Voor de mensen met een wat "sportieve" rijstijl zeg maar. Maar misschien ook wel als je eerst het achterwiel de auto in tilt, en dan de rest oppakt.
Als die Fenix een sterke zaklamp is, dan zou ik je willen adviseren vooral ook naar echte fietsverlichting te kijken. De meeste zaklampen verdelen hun licht gelijk over de hele omgeving. Prima om gezien te worden, om je tegenliggers te verblinden, minder goed om te zien waar je zelf rijdt. Bijvoorbeeld Busch en Muller / B&M heeft een aantal goede lampen die vooral de weg voor je verlichten. Die kosten wat. https://www.rosebikes.com/p/b-m-ixon-iq-...ux--703596
Bij de Action hebben ze voor heel weinig een best bruikbaar lampje. https://www.action.com/nl-nl/p/3006032/w...tskoplamp/ Om gezien te worden, als het niet al te donker is ( straatverlichting) en je niet al te hard gaat redt je het daar ook wel mee. Simpelweg omdat het licht wel op de weg voor je terecht komt. Met 30 op het fietspad door het donkere bos, zou ik er niet mee willen doen.
Wat ik op de ligfiets erg prettig vind is een tas(je) naast het stoeltje waar je onderweg zonder opstaan bij kunt. Voor die powerbank, voor de snacks e.d. Dat scheelt weer in de onnodige pauzes.
(3 uren geleden)Hardloper schreef: @Lekkerdoen zover ik heb begrepen, kun je de zogenaamde mountaindrive niet zomaar combineren met meerdere kettingbladen aan de voorkant...
Klopt... Ik schreef ook dat dat het niet werd...
(2 uren geleden)Jeroen S schreef: ... Geheid dat je dan toch ergens vies van wordt, vooral de ketting is daar goed in...
Zo'n steunwieltje bij de neus kan handig zijn bij trikes waarbij je makkelijk bij hard remmen het achterwiel zo hoog in de lucht hebt, dat je tandwiel richting straat gaat...
Als die Fenix een sterke zaklamp is, dan zou ik je willen adviseren vooral ook naar echte fietsverlichting te kijken...
Wat ik op de ligfiets erg prettig vind is een tas(je) naast het stoeltje waar je onderweg zonder opstaan bij kunt. Voor die powerbank, voor de snacks e.d. Dat scheelt weer in de onnodige pauzes.
Bedankt voor jouw input Jeroen.
Ja, hoe goed je je best ook doet, een blootliggende ketting zal ongetwijfeld eens een lelijke veeg geven. Maar een stevige plastic zak/vuilniszak over de tadpole en met een hersluitbare tyrap fixeren, is het grootste risico daarop al ondervangen.
Dat steunwieltje klap je alleen uit wanneer de trike opgevouwen gaat worden, puur om te voorkomen dat de boom/pedalen/tandwielen vrij blijven van de ondergrond. Nuttig bij stallen en transport.
Een "stoppie" zal best goed mogelijk zijn, maar met anticiperen is dat meestal te voorkomen. Volgens mij had Tempelman zoiets ontwikkeld herinner ik me nu.
Als ik alleen aan mijzelf zou denken, kan ik met mijn zaklampenarsenaal de hele wijk in het zonnetje zetten...
Ik heb de meeste koplampen bekeken maar geen een die aan al mijn eisen voldeed, behalve deze Fenix. De BC-serie is speciaal voor fietsen (BiCycle ;-)) gemaakt en heeft ook een Nederlandse goedkeuring voor de openbare weg gekregen (afgeplat breed lichtbeeld via een reflector/lens). Het is dus een fietskoplamp die je ook als zaklamp kan gebruiken, max 1600 lumen klinkt misschien leuk maar veel praktischer vind ik de ruim 9 uur lang 600 lumen op één 21700 batterij.
Voor mij is regelmatig pauzeren heel belangrijk, dat zal straks met fietsen niet anders zijn.
|
Gebruikers die dit topic lezen: Bob Hagendijk, datakneder, LekkerDoen, 3 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|