|
Nieuw, klein van gestalte en ligfietsloos
|
Topics: 1
Bedankt: 0
4 x bedankt in 4 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door SiskaBest.)
Hallo allemaal!
Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Siska. Ik woon in Best en maar 1m58 groot (of klein dus..)
Ruim 20 jaar geleden heb ik veel op de ligfiets gefietst met mijn vader. We gingen zelfs naar de ligfiets club 1x in de maand in Gouda en op fietsvakantie. Ik heb hier erg leuke herinneringen aan!
Na vele jaren slechte gezondheid gehad te hebben en in een burnout geraakt te zijn, ben ik daar langzaam aan van het herstellen. Tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe / oude hobby en tegelijk meer te bewegen. Zodoende dacht ik aan de ligfiets!
Op Marktplaats heb ik al even gesnuffeld en daar kom ik goedkope ligfietsen tegen. Maar ik stuur op het probleem: mijn lengte. Stel een fiets kan ingekort worden, dan nog kan het zijn dat het zitje te groot is, of wat dan ook. Ikzelf ben (nog?) niet handig met ligfietsen en aangezien het een startende hobby is (waarvan ik uit moet proberen of het blijvend is, wat ik zelf denk van wel). Ik zag wel een ligfiets die mooi leek: challenge focus, voor 75 euro, maar idd de twijfel of hij ingekort kan worden. Ik kan zo ook geen proefritje maken, want de ketting moet dan ingekort worden en dat buisje erbij ook
Zonde als de proefrit niet bevalt!
Een ander was een ligfiets van Alligt, type Kleine. Voor 50 euro. Maar die man weet niks van ligfietsen en het enige wat ik weet is dat hij van een dame is geweest. Wel mijn maat, denk ik.
Dat zijn wel de prijsklassen waar ik naar aan het zoeken ben. Ik hoop later, als het echt goed bevalt, dan een duurdere 2e hands te kopen, als de eerste toch te oud of wat dan ook lijkt te zijn. Voor meer geld kom je zulke mooie tegen ?
Heeeeel misschien heeft iemand van jullie wel een kleine ligfiets ongebruikt staan die ik voor 5 tientjes mag ophalen?
Ik hoop iig lang op deze site rond te kunnen neuzen!
Groetjes,
Siska
Topics: 52
Bedankt: 1388
2936 x bedankt in 932 berichten
Welkom Siska!
Leuke, uitdagende zoektocht! Ik heb wel een Alligt Kleine in de schuur staan maar die mag (nog) niet weg (hij is van mijn dochter). Ik kan je wel bevestigen dat je daar met jouw lengte prima op moet kunnen fietsen. Vanaf 1.40m kan dat al op zo'n Alligt. En dan kun je ook gewoon proefrijden want je hoeft niets in te korten o.i.d. (hooguit de ketting misschien). Ik heb mezelf er ook al eens opgevouwen (ik ben 1.83m) en het fietsje is niet bezweken, dus stevig zijn ze ook wel :-)
Voor 5 tientjes is het een leuk fietsje! (heb ik er ook voor betaald jaartje geleden).
Milan SL Mk3 #039 - RaptoBike lowracer - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
(4 uren geleden)TimSch schreef: Welkom Siska!
Leuke, uitdagende zoektocht! Ik heb wel een Alligt Kleine in de schuur staan maar die mag (nog) niet weg (hij is van mijn dochter). Ik kan je wel bevestigen dat je daar met jouw lengte prima op moet kunnen fietsen. Vanaf 1.40m kan dat al op zo'n Alligt. En dan kun je ook gewoon proefrijden want je hoeft niets in te korten o.i.d. (hooguit de ketting misschien). Ik heb mezelf er ook al eens opgevouwen (ik ben 1.83m) en het fietsje is niet bezweken, dus stevig zijn ze ook wel :-)
Voor 5 tientjes is het een leuk fietsje! (heb ik er ook voor betaald jaartje geleden).
Bedankt voor je reactie!
Dat is een hele geruststelling, dat die Alligt Kleine mogelijk wel een goeie zal zijn! De proefrit is dan inderdaad ook te doen  Het is afwachten of hij nog te koop is, maar dat zal de verkoper nog laten weten. Lijkt me heerlijk, weer te gaan ligfietsen. Het is toch wel echt anders dan de gewone fiets, vind ik
Topics: 11
Bedankt: 1065
3472 x bedankt in 1549 berichten
Volgens mij kan de Challenge Focus ook behoorlijk kort ingesteld worden. Ik heb er 1 staan, dus ik zou even kunnen kijken. Hij kon in ieder geval korter dan nodig voor de 1,66m van mijn vrouw 
Ik vind het ook een lekkere fiets om in de stad mee te rijden.
(3 uren geleden)Frutsel schreef: Volgens mij kan de Challenge Focus ook behoorlijk kort ingesteld worden. Ik heb er 1 staan, dus ik zou even kunnen kijken. Hij kon in ieder geval korter dan nodig voor de 1,66m van mijn vrouw 
Ik vind het ook een lekkere fiets om in de stad mee te rijden.
Als je zal willen kijken, heel graag! Ik ben bang dat er dan kleinere uhh crancks ofzo op moeten? Die Focus is helaas ook al weg bij marktplaats, maar dan kan ik wat meer fietsen in de gaten houden ?
Wel handig, dat hij kleiner kon dan voor jou (korte, maar toch langere) vrouw ?
Topics: 135
Bedankt: 4722
5581 x bedankt in 3634 berichten
Welkom op het forum Ciska, ik kan je helaas niet adviseren met een ligfiets.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
(2 uren geleden)Hardloper schreef: Welkom op het forum Ciska, ik kan je helaas niet adviseren met een ligfiets.
Bedankt, Hardloper!! ☺️
Topics: 4
Bedankt: 247
587 x bedankt in 197 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Bianca F.)
Welkom Siska,
Een Focus zal ik je zeker niet aanraden. Met mijn 1.68 was de focus mijn eerste fiets. Ja, hij kon ingekort tot mijn maat, maar hij was te hoog. En dan kun je er wel op rijden, maar stoppen is erg lastig. Met name wanneer de straat een beetje scheef is en je voet lang niet bij de grond kan, is het een zware fiets die je dan niet meer kunt houden.
Ik kon er wel op zitten met mijn voeten op de grond, maar je bekken scharniert maar één kant op, wanneer je ligt komen de voeten omhoog. Bij jou zal dat nog ernstiger zijn.
Dat een zitje te groot is is niet zo erg. Dan heb je geen schoudersteun en komt je hoofd lager uit. Met een Ventisit van 3 centimeter er op ben je ook weer wat hoger.
Ik heb uiteindelijk een Optima Stinger die me past, met maximaal afgezaagde voorpijp en kortere cranks maar het is maar de vraag of jou dat gaat lukken met nog wat centimeters minder.
Een Challenge Jester is ook een optie voor kleinere mensen denk ik, maar die zijn niet goedkoop.
Ik sluit niet uit dat een Flevobike voldoende te verstellen is. Die heeft een losse stoel die je naar de trappers toe kunt bewegen. Het nadeel daarvan is dat die erg moeilijk te rijden is; het voorwiel zit los en daar stuur je mee. Maar er zijn zat mensen wie het lukt. Flevobikes zijn ook nog wel voor weinig te vinden.
Litespeed Siena, Koga FPM, Optima Stinger
Topics: 30
Bedankt: 43
4515 x bedankt in 2489 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door ZoefZoef.)
Het is niet direct de lengte die bepalend is, maar wel de binnenbeenlengte. De vraag is dus meer: hoe kort of lang zijn je benen, gemeten van de grond tot je kruis?
Nu is 1.58 vrij klein, maar dr zijn echt wel wat modelletjes waar je op kunt fietsen. Een stoeltje kun je aanpassen en naar voren plaatsen als dit een losse zitting is. De neusbuis kun je inkorten, kortere cranks maken de afstand tot de trappers ook korter.
Ik denk aan een modelletje als de M5 Shockproof 406 bijvoorbeeld. En anders koop je gewoon een Thys roeifiets
55 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 52 minuten geleden door SiskaBest.)
(1 uur geleden)Bianca F schreef: Welkom Siska,
Een Focus zal ik je zeker niet aanraden. Met mijn 1.68 was de focus mijn eerste fiets. Ja, hij kon ingekort tot mijn maat, maar hij was te hoog. En dan kun je er wel op rijden, maar stoppen is erg lastig. Met name wanneer de straat een beetje scheef is en je voet lang niet bij de grond kan, is het een zware fiets die je dan niet meer kunt houden.
Ik kon er wel op zitten met mijn voeten op de grond, maar je bekken scharniert maar één kant op, wanneer je ligt komen de voeten omhoog. Bij jou zal dat nog ernstiger zijn.
Dat een zitje te groot is is niet zo erg. Dan heb je geen schoudersteun en komt je hoofd lager uit. Met een Ventisit van 3 centimeter er op ben je ook weer wat hoger.
Ik heb uiteindelijk een Optima Stinger die me past, met maximaal afgezaagde voorpijp en kortere cranks maar het is maar de vraag of jou dat gaat lukken met nog wat centimeters minder.
Een Challenge Jester is ook een optie voor kleinere mensen denk ik, maar die zijn niet goedkoop.
Ik sluit niet uit dat een Flevobike voldoende te verstellen is. Die heeft een losse stoel die je naar de trappers toe kunt bewegen. Het nadeel daarvan is dat die erg moeilijk te rijden is; het voorwiel zit los en daar stuur je mee. Maar er zijn zat mensen wie het lukt. Flevobikes zijn ook nog wel voor weinig te vinden.
Bedankt voor dit berichtje, Bianca! Dat is zeker waardevol! De schoudersteun is ook goed om te weten! Flevobike lijkt mij inderdaad lastig. De fiets van vroeger had een bovenstuur, maar met onderstuur lijkt mij al flink wennen. Maar sturen met de voeten klinkt al helemaal knap ?
Goed om te weten dat een Jester misschien ook goed te doen is. Dat zij mooie modelletjes ja!
(1 uur geleden)ZoefZoef schreef: Het is niet direct de lengte die bepalend is, maar wel de binnenbeenlengte. De vraag is dus meer: hoe kort of lang zijn je benen, gemeten van de grond tot je kruis?
Nu is 1.58 vrij klein, maar dr zijn echt wel wat modelletjes waar je op kunt fietsen. Een stoeltje kun je aanpassen en naar voren plaatsen als dit een losse zitting is. De neusbuis kun je inkorten, kortere cranks maken de afstand tot de trappers ook korter.
Ik denk aan een modelletje als de M5 Shockproof 406 bijvoorbeeld. En anders koop je gewoon een Thys roeifiets 
Hmmz, de binnenbrenlengte! Die is ook niet al te groot: 68. Maar wel een goeie om rekening mee te houden dan!
Shock proof ziet er idd ook prachtig uit en lijkt me erg fijn, maar ook die zijn tweedehands erg duur.
Net zoals de Thys roeifiets Haha, die zijn ook erg duur tweedehands. En, ik vroeg mij af of ik daar wel met mijn benen bjn de grond kom zonder om te vallen ?
Ik dacht dat de fiets van vroeger een challenge hurricane was, met bovenstuur dus. Maar of dat klopt....
Topics: 35
Bedankt: 1
2148 x bedankt in 1198 berichten
Vergeet niet om naast marktplaats ook te kijken op https://ligfiets.net/advertisements.
Topics: 30
Bedankt: 43
4515 x bedankt in 2489 berichten
29 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 minuten geleden door ZoefZoef.)
(55 minuten geleden)SiskaBest schreef: Hmmz, de binnenbrenlengte! Die is ook niet al te groot: 68. Maar wel een goeie om rekening mee te houden dan!
Shock proof ziet er idd ook prachtig uit en lijkt me erg fijn, maar ook die zijn tweedehands erg duur.
Net zoals de Thys roeifiets Haha, die zijn ook erg duur tweedehands. En, ik vroeg mij af of ik daar wel met mijn benen bjn de grond kom zonder om te vallen ?
Ik dacht dat de fiets van vroeger een challenge hurricane was, met bovenstuur dus. Maar of dat klopt....
68cm is idd kort. Errug kort zelfs dus dat beperkt je zoektocht wel serieus daarmee. Je wilt namelijk geen overlap hebben tussen je wiel en je cranks en dat ga je geheid krijgen als je de neusbuis te ver moet inkorten om bij de trappers te komen bij de meeste fietsen
De challenge hurricane zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Die was er ook in wat compactere versies die meer voor kleine(re) mensen geschikt is. Net als de door mij genoemde M5 heeft de hurricane ook kleine wieltjes en ik denk dat je daar een beetje op aangewezen zal zijn met jouw lengte, in ieder geval een klein voorwiel. Gelukkig zijn daar best leuke modelletjes in te vinden en ook goede, snelle bandjes voor te krijgen.
Duur is relatief. Voor een paar honderd euro koop je een prima gebruikt exemplaar. Ok, soms moet je er even op wachten, maar het is zeker mogelijk. En eenmaal in bezit schrijf je er nauwelijks meer op af, in tegenstelling tot normale fietsen. Qua gebruikskosten valt het dus behoorlijk mee.
19 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 minuten geleden door SiskaBest.)
(36 minuten geleden)Lopopodium schreef: Vergeet niet om naast marktplaats ook te kijken op https://ligfiets.net/advertisements.
Bedankt voor de tip en het mee denken!
Die heb ik inderdaad van de week ook gevonden!☺️
(29 minuten geleden)ZoefZoef schreef: (55 minuten geleden)SiskaBest schreef: Hmmz, de binnenbrenlengte! Die is ook niet al te groot: 68. Maar wel een goeie om rekening mee te houden dan!
68cm is idd kort. Errug kort zelfs dus dat beperkt je zoektocht wel serieus daarmee. Je wilt namelijk geen overlap hebben tussen je wiel en je cranks en dat ga je geheid krijgen als je de neusbuis te ver moet inkorten om bij de trappers te komen bij de meeste fietsen 
De challenge hurricane zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Die was er ook in wat compactere versies die meer voor kleine(re) mensen geschikt is. Net als de door mij genoemde M5 heeft de hurricane ook kleine wieltjes en ik denk dat je daar een beetje op aangewezen zal zijn met jouw lengte, in ieder geval een klein voorwiel. Gelukkig zijn daar best leuke modelletjes in te vinden en ook goede, snelle bandjes voor te krijgen.
Duur is relatief. Voor een paar honderd euro koop je een prima gebruikt exemplaar. Ok, soms moet je er even op wachten, maar het is zeker mogelijk. En eenmaal in bezit schrijf je er nauwelijks meer op af, in tegenstelling tot normale fietsen. Qua gebruikskosten valt het dus behoorlijk mee.
Haha ja, mijn ouders waren ook niet al te lang, dan krijg je dat ?
Dat is lastig, dat bij de meeste fietsen zelfs het inkorten dan niet mogelijk is ??♀️
Nou, die hurricane vond ik inderdaad ook een erg leuk modelletje. Die zijn ook niet erg duur tweedehands, maar toch zoek ik voor het begin nog een goedkopere, totdat ik echt weet dat ik wil blijven ligfietsen ☺️
Erg bedankt voor het meedenken! Ik ga de tips maar eens even opschrijven en geduld hebben tot er de juiste voorbij komt ? Kan haast niet wachten ?
|
Gebruikers die dit topic lezen: Atrike, SiskaBest, ZoefZoef, 5 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Nieuw, klein van gestalte en ligfietslo...
|
|
Vergeet niet om na...SiskaBest — 07:08 PM |
|
|
|
Hmmz, de binnenbr...ZoefZoef — 06:59 PM |
|
Cadans, kracht zetten en aanverwante za...
|
| Ik zal weleens aan R...Hardloper — 06:53 PM |
|
|
| Vergeet niet om naas...Lopopodium — 06:52 PM |
|
Heeft iemand een brommobiel?
|
| Ik ben het helemaal ...Roepers — 06:48 PM |
|
|
|
Uit de MGV/FAQ van ...ZoefZoef — 06:39 PM |
|
|
|
Welkom Siska,
Een...SiskaBest — 06:33 PM |
|
|
| Het is niet direct d...ZoefZoef — 06:21 PM |
|
|
| Welkom Siska,
Een Fo...Bianca F — 06:12 PM |
|
Expres aangereden
|
| Voor de materiële en...Niels van der Wal — 05:55 PM |
|
|
| Ik merk het ook wel ...Jeroen S — 05:17 PM |
|
|
| Het documentje bij d...Jeroen S — 04:59 PM |
|
|
|
Welkom op het foru...SiskaBest — 04:58 PM |
|
|
| Welkom op het forum ...Hardloper — 04:54 PM |
|
|
|
Volgens mij kan de...SiskaBest — 04:43 PM |
|
|
| Andere cranks is een...Frutsel — 04:32 PM |
|
|
| Volgens mij kan de C...Frutsel — 04:18 PM |
|