Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Binnenkant gebruikte velomobiel
Ik ben me aan het oriënteren op de aankoop van een tweedehands velomobiel.
Wat me opvalt bij het bekijken van foto's in advertenties, is dat de oudere modellen er vaak niet zo netjes meer uitzien. Dit lijkt me op zich wel logisch: door al het gezweet in een velomobiel krijgt de binnenkant behoorlijk wat te verduren.
Ik vraag me af: is het gebruikelijk om na verloop van tijd de bedrading, schakelaars en dergelijke te vervangen omdat ze zijn aangetast?
Of valt dat in de praktijk wel mee?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Als het nog werkt dan zou ik het gewoon met rust laten, ik heb bij de Versatile de oude kabelboom eruit getrokken en daar heb ik best spijt van, het was een hele grote plakkerige bende. De kabels 30 keer gewikkeld in tape zijn ongeveer 20 jaar oud en alles was snot. Maar ik moest zo nodig nieuw en hedendaags hebben...

Verder, je kan gewoon met een sopje door heel de fiets hoor, vooral oude modellen hebben open voetengaten of gaatjes in de bodem. Anders gooi je er een paar handoeken in.

En op zich is het vervangen of zelf een kabelboom maken ook niet zo'n drama hoor, ik heb overal gewoon waterbestendige connectors gemonteerd zodat ik mij niet druk hoef te maken over hoe lang alle kabels moeten zijn, ik monteer gewoon alles en daarna trek ik kabels op maat en klik! Dan hoef ik ook niet constant met een gebogen rug in de velomobiel te hangen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GHOOGEN
Mijn DF van 2015 met ruim 100.000km achter de kiezen had nog grotendeels de originele bedrading. De delen die vervangen waren waren vooral als gevolg van aanrijdingen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GHOOGEN
Mijn Milan is ook al wat ouder. Wel carbon zwart van binnen, dat scheelt. Want door het patroon en de kleur zie je er niet zo veel op. Ik heb hem ook eens goed uitgesopt met Dasty als sop. Onvet goed en ruikt naar chemische citroenen. Stoeltje ook afsoppen en het dekje in de was of in een kuip ofzo.

De hele elektra was prima. Ik heb alleen de permanent aan staande achterlichtjes op een schakelaar gezet. Die wipschakelaars gaan vrij lang mee, maar ze kunnen oxideren en zijn niet 100% waterdicht. Vervangen daarvan vond ik niet zo heel lastig.

Heb je een fiets met oude elektra, deels 6v, met van die losse ledjes als knipperlichtjes, dan zou ik wel omschakelen en gewoon gelijk naar een 12v systeem met motorfiets/ E- bike verlichting gaan. Die knipperledjes zie ik al nauwelijks als ik er vlak achter fiets. Oranje tegen een gele achtergrond als kleurenblinde werkt ook niet mee, maar ze zijn gewoon vrij bescheiden in vergelijking met een goedgekeurde led motorfiets knipperlamp.
Ben je niet zo handig met elektra en solderen, WAGO 221 vind ik prima werken.

Ik weet niet welke waterbestendige connectors Gideonaut bedoeld?
Antwoord }
Bedankt door: GHOOGEN , Willeke_IGKT
(8 uren geleden)Jeroen S schreef: Ik weet niet welke waterbestendige connectors Gideonaut bedoeld?

Ik heb ooit iets als dit gekocht.
[Afbeelding: 61-pss5nzq-L-SL1024.jpg]
Dan kan ik bijv de koplampen of knipperlichten, claxon etc los klikken en vervangen zonder die hele kabelboom uit de fiets te trekken.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , GHOOGEN
@Gideonaut : Kun je de stekkers hergebruiken bij nieuwe kabels?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(3 uren geleden)Hardloper schreef: @Gideonaut : Kun je de stekkers hergebruiken bij nieuwe kabels?

Er zal niet gesoldeerd hoeven te worden zo te zien. Die stekkertje kun je dus zeer waarschijnlijk wel hergebruiken. Ik vermoed dat de draden met klemmentjes vastklemmen intern.

Mijn Quest heeft een paar jaar buiten gestaan, in weer en wind. Nooit problemen met elektra gehad en ik denk dat het met zweten erin ook wel meeviel. Qua elektra en bedrading zou ik me wat betreft water niet zoveel zorgen maken eigenlijk daarom. Het zit allemaal goed afgeschermd en regen heeft namelijk invloed erop.

Helemaal onderhoudsvrij is het ook weer niet. Een schakelaartje kan altijd weleens een keer kapot gaan door veelvuldig gebruik, een solderinkje kan lostrillen of bros worden. Hoort er allemaal bij.

Ik dacht eigenlijk meer dat je doelde op de afwerking van binnen. Vooral het verschil tussen carbon en glasvezel is gigantisch zichtbaar, waarbij carbon natuurlijk fraaier is qua afwerking.
Antwoord }
Bedankt door:
(3 uren geleden)Hardloper schreef: @Gideonaut : Kun je de stekkers hergebruiken bij nieuwe kabels?

je knipt ze van de oude kabels en soldeert ze aan de nieuwe, of wil je de kabels er uit peuteren en nieuwe erin stoppen? Zou vast kunnen maar lijkt mij nogal priel werk, die pinnetjes zijn erg gevoelig, maar als je netjes te werk gaat zou je ze vast los kunnen maken.

Ik had een doosje van Bol: Klik + wat ook handig is om te hebben als je met een bestaande kabelboom werkt is een doosje met waterdichte krimpkousjes: Klik
Is niet heel erg duur en 1 doosje is genoeg voor een velo.
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
@Gideonaut : Kun j...Gideonaut — 11:45 PM
@Gideonaut : Kun je...ZoefZoef — 11:38 PM
@Gideonaut : Kun je ...Hardloper — 09:58 PM
Ik weet niet welke...Gideonaut — 08:52 PM
wat ze zeggen
12-jarige jongen die...martinR — 07:07 PM
wat ze zeggen
Ik heb al een poosje...Arend-Jan — 06:25 PM
Alpen 2026
Leuke jaarlijkse tra...martinR — 06:11 PM
wat ze zeggen
Geen fatbike maar ge...datakneder — 05:53 PM
wat ze zeggen
Die reactie had ik o...Bianca F — 05:50 PM
Antipolarisatieplek
De rekenkamer he...Niels van der Wal — 05:40 PM
Mijn Milan is ook al...Jeroen S — 05:04 PM
Nieuw Flevobike restauratieproject gest...
En dit crankstel: ...renehin — 04:54 PM
Kampeer spullen
Ben vorig weekend no...Jeroen S — 04:46 PM
Antipolarisatieplek
Om even terug te kom...Bianca F — 02:28 PM
Mijn DF van 2015 met...365cycle — 01:39 PM
wat ze zeggen
Eerder deze week: &q...365cycle — 01:35 PM
Nieuw Flevobike restauratieproject gest...
Prachtig retro!Atrike — 01:22 PM