Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bescherming tegen het slechtere herfst/winterweer
#1
Een vraag aan de velomobilisten:

Als ik straks in de herfst en winter op pad ga, komt mijn hoofd, getooid met een helm, boven de schuimafdichting van mijn Strada uit. Ik wil niet met een racekap rijden. Ik denk dat ik daar een claustrofobisch gevoel bij ga krijgen. Moet ik op grond van jullie persoonlijke ervaring een Flevodakje overwegen of gewoon de regen (en wellicht andere vormen van neerslag) trotseren zonder verdere bescherming?
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(12-Aug-2019, 10:12 PM)GertBr schreef: Een vraag aan de velomobilisten:

Als ik straks in de herfst en winter op pad ga, komt mijn hoofd, getooid met een helm, boven de schuimafdichting van mijn Strada uit. Ik wil niet met een racekap rijden. Ik denk dat ik daar een claustrofobisch gevoel bij ga krijgen. Moet ik op grond van jullie persoonlijke ervaring een Flevodakje overwegen of gewoon de regen (en wellicht andere vormen van neerslag) trotseren zonder verdere bescherming?

Tja, dat is inderdaad nogal persoonlijk. De eerste paar jaar dat ik mijn racekap had, heb ik hem regelmatig gebruikt bij slecht weer. Dat beviel toen prima. 
Later kocht ik een helm met vizier, en dat vind ik veel fijner. Afhankelijk van de weersomstandigheden heb ik er een helmmuts onder die ook mijn oren bedekt, of een waterdicht petje, die ik dan met de klep naar achter op heb zodat de regen niet in mijn nek drupt. Maar meestal is de helm in combinatie met de schuimdeksel ruim voldoende voor harde regen en kou. 
Ik heb ook een Flevodakje. Als je die gebruikt samen met je schuimdeksel zit je ook helemaal droog, maar het nadeel is dat dit dakje veel wind vangt.
Mijn ervaring is dat hij vanaf windkracht 5 omhoog waait, en ik heb er dus haken aan vast gemaakt om hem op zijn plek te houden.
Dit dakje is wel ideaal als het heel warm is. Ondanks de brandende zon zit je hiermee in de schaduw, en eventuele wind waait er gewoon lekker doorheen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Afgelopen winter heb ik, als nieuwbakken velonaut, mezelf meestal te warm aangekleed en te vaak de schuimkap erop gehad. Op een gegeven moment ben ik meestal zonder gaan rijden. Met een goede col, een shirt/jasje met lange mouwen en een vizier kan dat ook prima bij lagere temperaturen. En evt. voor als het echt koud is heb ik ook zo'n helmmuts. Ik heb wel mijn voetgaten dicht in de winter. Als het niet te hard regent heb je geen schuimkap nodig en anders is hij zo gepakt.

In het voorjaar ben ik overgestapt op een petje met grote klep ipv een helm en dat bevalt me echt heel erg goed. Het houdt de zon EN de regen uit mijn ogen. En mijn petje is zo dun dat het ook onder mijn helm past.

Met dakje of racekap heb ik geen ervaring maar beiden lijkt me nogal claustrofobisch. Ik vind de schuimkap me al zo'n opgesloten gevoel geven...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Bij regen gebruik ik een fietsbril en een bandana; dit tegen harde spetters op mijn oogballen en tegen mijn voorhoofd.
Bij sneeuw gebruik ik een fietsbril en een burka (O nee, bivakmuts); koude vlokken kunnen zeer doen. Bij veel vlokken blijven deze echter op je bril kleven en zie je niets. Geen fietsweer. Als het moet, dan kun je je bril iets boven je ogen plaatsen en zo onder de bril doorkijken. De bril daar houden lukt enigszins met een hoofdband.
Bij hagel zoek ik een schuilplek; hagel doet zeer en hagelbuien zijn maar kort.
Ik gebruik nog een schuimkap en bij koud weer een sjaal, maar mijn hoofd laat ik lekker natregenen. Een dakje of kap voelt inderdaad claustrofobisch; ik geniet liever van de natuurlijke vrijheid van een fiets.

Niels, in z'n element, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb een racekap, maar ik rijd eigenlijk altijd zonder kap en zonder schuimkap.

Regen: een regenjas verkeerd om aan trekken en aan de achterkant open laten. Eventueel klittenband, zodat je de twee kanten achter je nek kunt vastmaken.

Kou: Ik heb geen voetengaten en wel een vizier. Het lijf wordt niet echt koud. Op het hoofd een winterbuff van merino en daarover een waterdicht petje zonder voering.
Als het echt koud is, dan zet ik een waterdichte pet van Sealskinz op. Dat is echt superwarm. Deze dus: https://www.sealskinz.com/hats/waterproo...-black.htm

Ik draag al een bril, geen fietsbril oid dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik ben geen velonaut, maar ik zal deze winter een paar keer per maand het weer moeten trotseren. Te beginnen met morgenavond. 

Mijn Mirage regenoverschoenen werken goed op de trike

[Afbeelding: 9200000036219896.jpg]

tezamen met een regenbroek van de ANWB.

Maar Raintex en ik hebben een heel ander beeld van wat een waterdichte jas is. Na een kwartier lekt zo'n jas al door als de jas een jaar oud is.
Maar het is nog niet zo eenvoudig om een goed alternatief te vinden. De grote makke is de rits aan de voorkant. Als de wind van rechts komt dan lekt dat door, in liggende houding. Ik ben al een paar weken op zoek naar een zgn. spraytop. Die worden gebruikt bij het zeilen, tegen overspattend buiswater. Deze hebben geen rits aan de voorkant. Het enige probleem is dat de gebruikte maataanduidingen nietszeggend zijn. De ene 2XL is de andere niet.

Morgen doe ik maar een goedkope poncho over mijn jas aan.

Mijn anti-insectenmasker neemt ook de pijn weg van harde regen

[Afbeelding: mat-099-1.jpg]

Het geheel wordt afgemaakt met een kekke zuidwester

[Afbeelding: 432304_2.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Heb jaren gefietst met een peddeljack. Een korte rits voor de boord, die achter de rits waterdicht was door een slab. De mouwen gesloten rond de polsen met neopreen. Van buitenaf geen water naar binnen.

https://www.kajak.nl/accessoires/peddeljacks/
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(13-Aug-2019, 11:06 PM)PietV* schreef: Heb jaren gefietst met een peddeljack. Een korte rits voor de boord, die achter de rits waterdicht was door een slab. De mouwen gesloten rond de polsen met neopreen. Van buitenaf geen water naar binnen.

https://www.kajak.nl/accessoires/peddeljacks/

Dank je, dat biedt weer meer mogelijkheden om te zoeken!

Er worden naast de XXL maten ook de maten in centimeters bij gegeven. Dan blijkt dat ik het slachtoffer ben van een economische wet: mensen van mijn postuur worden niet geacht zich sportief voort te bewegen. Om het kindermaatje XXL aan te kunnen, moet er nog zeker X kilo af. Nou ja, ik weet nu in ieder geval waaraan ik me te houden heb.

Vandaag twee uur door de regen gefietst. Alleen de mouwen lekken bij de manchetten. Valt me nog mee. Alleen klappert zo'n poncho wel irritant.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(14-Aug-2019, 11:55 PM)Bart Verbeek schreef:
(13-Aug-2019, 11:06 PM)PietV* schreef: Heb jaren gefietst met een peddeljack. Een korte rits voor de boord, die achter de rits waterdicht was door een slab. De mouwen gesloten rond de polsen met neopreen. Van buitenaf geen water naar binnen.

https://www.kajak.nl/accessoires/peddeljacks/

Dank je, dat biedt weer meer mogelijkheden om te zoeken!

Er worden naast de XXL maten ook de maten in centimeters bij gegeven. Dan blijkt dat ik het slachtoffer ben van een economische wet: mensen van mijn postuur worden niet geacht zich sportief voort te bewegen. Om het kindermaatje XXL aan te kunnen, moet er nog zeker X kilo af. Nou ja, ik weet nu in ieder geval waaraan ik me te houden heb.

Vandaag twee uur door de regen gefietst. Alleen de mouwen lekken bij de manchetten. Valt me nog mee. Alleen klappert zo'n poncho wel irritant.

Je zou naar US sites kunnen kijken voor kajakkleding? Daar zijn de maten over het algemeen wat ruimer. (ook de kuipgrootte van kajaks weet ik toevallig Smile)

Tegen klapperen zou je wasknijpers of klittenband kunnen proberen? (Wasknijpers voor het idee, klittenband voor meer permanente oplossing. klittenband vergt dan natuurlijk wel weer dat je stiknaden impregneert, anders wordt het alleen maar minder waterdicht)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Dank voor de antwoorden en de suggesties. Een racekap zal het nooit worden, een Flevodakje voorlopig ook niet. Ik denk dat ik voldoende attributen heb om mij met de gegeven voorbeelden warm te houden als het gaat “herfsten en winteren”.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Vergeet niet nog te genieten van de zomer Gert...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Wink 
Heb ik vandaag gedaan en ga ik hierna nog best een aantal dagen doen  Cool
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(16-Aug-2019, 10:31 PM)Fietsbennie schreef: Vergeet niet nog te genieten van de zomer Gert...

Ik geniet het hele jaar door. 1 oktober ga ik, naast het fietsen, ook weer zwemmen in het buitenwater tot circa 1 mei. Drie keer in de week, als het water maar koud genoeg blijft. Bij ijs een gat hakken. Kraakhelder en fris buitenwater. Geen last van blauwalg. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(12-Aug-2019, 10:12 PM)GertBr schreef: Moet ik op grond van jullie persoonlijke ervaring een Flevodakje overwegen of gewoon de regen (en wellicht andere vormen van neerslag) trotseren zonder verdere bescherming?
Ik heb een Orca en daar zit dat dakje standaard op. Het hangt er zeer van af hoe je route is ten opzichte van de wind. Standaard meestal zuid-west. Mijn route is hoofdzakelijk van oost naar west en andersom. Dus de open zijkant staat dan in de windrichting en met regen wordt je dus van schouder af nat. Onder het voorraam zit ook nog een gat, als je stevig de snelheid er in hebt zitten komt door dat gat de regen horizontaal binnen, dus je gezicht wordt nat. Voor de rest wordt je niet nat door de regen maar door je eigen zweet. Pas bij temperaturen rond de 0 graden en lager gaat het schuimdeksel er op, anders te warm. Beneden de 15 graden trek ik een fleece aan. Boven de 15 graden alleen een t-shirt. In de winter bij ongeveer 5 graden boven nul doe ik een ski bril op met fotochromatisch vizier. Dat houdt in dat bij donker het helder is en dat bij licht van tegenliggers het vizier het licht gaat dempen. Verder blijft de temperatuur aangenaam en kan ik mijn bril ophouden. Zonder ski bril wordt mijn titanium montuur erg koud en krijg ik daar hoofdpijn van. Het zicht door het ruitje aan de voorkant van het Flevodakje wordt met regen een stuk minder tot totaal ondoorzichtig. Ik ben nog zoekende naar een oplossing.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#15
"skibril met fotochromatisch vizier"


Welk merk en type is dit Joop?

Is dit ook geschikt voor brildragers?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
(25-Aug-2019, 05:55 PM)Wim -de roetsende schreef: "skibril met fotochromatisch vizier"

Welk merk en type is dit Joop?

Decathlon Wed'ze G500PH Photochromic

(25-Aug-2019, 05:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Is dit ook geschikt voor brildragers?
Ik ben brildragend, hij gaat over mijn bril heen, maar dat is natuurlijk ook zeer afhankelijk van je eigen montuur. Ik heb maat L van de skibril, de grootste voor zover ik weet in de afgrijselijke kleur paars Big Grin , zwart was (toen) uitverkocht. Doh
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Voor zover ik weet wordt de verkleuring getriggerd door UV-licht. Dat werkt niet met koplampen.
Dat is in ieder geval zo voor meekleurende brilleglazen. Die doen het dus ook niet in de auto, daar autoglas UV licht tegenhoudt.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(26-Aug-2019, 10:31 AM)Frutsel schreef: Voor zover ik weet wordt de verkleuring getriggerd door UV-licht. Dat werkt niet met koplampen.
Dat is in ieder geval zo voor meekleurende brilleglazen. Die doen het dus ook niet in de auto, daar autoglas UV licht tegenhoudt.
Ik heb het hier over fiets en niet over auto. Als dat waar zou zijn zou de bril in Nederland continue op donker staan. Als je een UV-meter neemt en je gaat meten in bewolkt of zelfs slecht weer, dan zou je je verbazen over de hoeveelheid UV die dan nog aanwezig is. Ik heb een andere overzet bril die ook fotochromatisch is en die werkt perfect zowel op de fiets als in de auto. Dus in hoeverre autoglas UV tegenhoudt weet ik niet, mijn voorruit in ieder geval niet. Mogelijk bij jouw auto wel, geen idee.
Het probleem bij fietsen is dat de brillen met gele glazen niet goed werken, de glazen geven een te donker beeld en de weg is moeilijk te zien, laat staan als het regent oid. Bij de laatste bloedmaan kon ik haast helemaal niets meer zien. Dat is het moment geweest van overstappen op fotochromatisch.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(26-Aug-2019, 11:59 AM)Joop99 schreef:
(26-Aug-2019, 10:31 AM)Frutsel schreef: Voor zover ik weet wordt de verkleuring getriggerd door UV-licht. Dat werkt niet met koplampen.
Dat is in ieder geval zo voor meekleurende brilleglazen. Die doen het dus ook niet in de auto, daar autoglas UV licht tegenhoudt.
Ik heb het hier over fiets en niet over auto. Als dat waar zou zijn zou de bril in Nederland continue op donker staan. Als je een UV-meter neemt en je gaat meten in bewolkt of zelfs slecht weer, dan zou je je verbazen over de hoeveelheid UV die dan nog aanwezig is. Ik heb een andere overzet bril die ook fotochromatisch is en die werkt perfect zowel op de fiets als in de auto. Dus in hoeverre autoglas UV tegenhoudt weet ik niet, mijn voorruit in ieder geval niet. Mogelijk bij jouw auto wel, geen idee.
Het probleem bij fietsen is dat de brillen met gele glazen niet goed werken, de glazen geven een te donker beeld en de weg is moeilijk te zien, laat staan als het regent oid. Bij de laatste bloedmaan kon ik haast helemaal niets meer zien. Dat is het moment geweest van overstappen op fotochromatisch.

Ik heb meekleurende glazen in mijn bril, en ja, die kleuren dus ook wel op bewolkte dagen. Ze zijn niet zo gevoelig dat ze altijd de hele dag donker zijn, en geloof me, je autoramen stoppen UV licht. (tenzij je een antieke oostblokwagen rijdt, ik ben wel eens verbrand in een Zastava, dus die ramen stopten geen UV) Ik heb dus ook een losse zonnebril opzet voor in de auto.

Eerlijk gezegd ben ik benieuwd naar merk/type van die overzetbril, die wil ik dan waarschijnlijk ook wel hebben namelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(26-Aug-2019, 01:42 PM)Frutsel schreef: Eerlijk gezegd ben ik benieuwd naar merk/type van die overzetbril, die wil ik dan waarschijnlijk ook wel hebben namelijk.
Het merk is Cocoons en ik heb het model WideLine C422GPC. Het zijn overzet brillen, dus je zult moet passen met je eigen bril.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Heb je dan geen extra last van condens?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#22
(26-Aug-2019, 07:16 PM)Fietsbennie schreef: Heb je dan geen extra last van condens?
Met de Cocoons heb je daar geen last van omdat deze net over je eigen bril past, er zit dus overal nog voldoende ruimte voor ventilatie. De skibril met fotochromatisch vizier gebruik ik alleen als de temperatuur zo laag is dat de koude van mijn titanium montuur te veel gaat doorwerken (hoofdpijn etc.). Met de skibril wordt dan de wind weggehouden en de temperatuur gaat omhoog. Als de buitentemperatuur te veel stijgt loop je inderdaad kans dat als je stilstaat voor een stoplicht de skibril beslaat. Meestal weer snel weg zodra je een beetje snelheid hebt, er zit namelijk wel ventilatie in, maar die doet het alleen als er lucht kan doorstromen door je eigen snelheid. Tijdens het fietsen geen last en als dat wel zo is dan is de temperatuur al zo hoog dat je de skibril niet meer nodig hebt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV als oo...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM