Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sneller en verder..?!
#27
(15-Jun-2021, 09:27 AM)PietV* schreef: Over de stuurgeometrie van éénsporige tweewielers geschreven. Drie afstellingen bepalen hoofdzakelijk het stuurkarakter. De balhoofdhoek, de sprong en de naloop. De naloop wordt bepaald door de lijn door het balhoofd en de loodlijn door de as van het voorwiel. De sprong brengt de as naar voren en verkleint daarmee de naloop.
Denk maar aan het winkelwagen wiel. Geen balhoofdhoek, een grote sprong en een negatieve naloop of voorloop. De positieve naloop wordt dan verkregen door een negatieve sprong of het keren van het wiel.

Door verkanting van een éénsporige tweewieler in bochten wordt het complexer. De tweewieler wordt gestuurd door het achterwiel, de stand van het achterwiel bepaalt de cirkel, en gecorrigeert door het voorwiel. In bochten maakt het achterwiel een drifthoek en wordt het contactvlak van het voorwiel buiten de cirkel van  het sturend achterwiel geplaatst. Het voorwiel maakt in een bocht een grotere cirkel dan het achterwiel. Bovendien zakt het balhoofd ten gevolge van de stuur verdraaiing. Dus de stuurgeometrie van een tweewieler is zeer complex en zelfcorrigerend.
https://www.youtube.com/watch?v=YdtE3aIUhbU
In het algemeen geeft een steile of grote balhoofdhoek een wat lichter stuurkarakter. Een vlakkere of kleinere balhoofdhoek een rustiger stuurkarakter.
https://defietssite.nl/het-gedrag-van-de-fiets-2/

Hele interessante materie, op mijn Furai is er maar een hele kleine naloop want de voorvork is recht en loopt bijna parallel met de hoek die het balhoofd maakt. Ik vind het stuur gedrag van deze fiets erg afhankelijk van de snelheid. Bij een slakkengangetje is de Furai een nerveuze fiets die bij het minste geringste stuurfoutje je op de grond wil kwakken. Maar bij hogere snelheden ligt die juist weer zeer stabiel!
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(16-Jun-2021, 10:48 PM)Zwaluw schreef: Hele interessante materie, op mijn Furai is er maar een hele kleine naloop want de voorvork is recht en loopt bijna parallel met de hoek die het balhoofd maakt.


Wat jij nu omschrijft is namelijk een kleine sprong. Een kleine sprong brengt de as van het voorwiel minder ver naar voren en dat geeft juist een grotere naloop. Je kunt de naloop ook beïnvloeden door een groter of kleine voorwiel of de achtervering hoger of lager af te stellen.

https://i0.wp.com/defietssite.nl/wp-cont....jpg?ssl=1
Antwoord }
Bedankt door:
#29
De verschillende reacties of geometrie etc, hebben me aan het denken gezet. Ik heb maar even een vergelijking gemaakt. Wat ik ervan begrijp is dat een grotere naloop zorgt voor rustiger stuur gedrag.

[Afbeelding: Stuur-opbouw.png]

De afstanden heb ik berekend op basis van het aantal pixels en de aanname dat de diameter van een 20" velg 50.6 cm is. Het zijn allemaal schatting op basis van de foto's maar dit geeft mij wel wat inzicht. (De foto's zijn vervormd bij het naast elkaar plakken niet bij de meting)


Dit laat zien dat mijn naloop op dit moment kleiner is dan van de andere twee fietsen. Omdat ik graag de ketting zonder katrol wil laten lopen heb ik een smallere voorvork bij nazca gekocht, in combinatie met een bredere trapas moet de ketting lijn gaan kloppen. Dit zou dus twee vliegen in 1 klap kunnen worden wanneer de nieuwe vork een kleinere vork sprong heeft, hierdoor wordt de naloop groter en zou het dus stabieler stuurgedrag moeten opleveren.

Ik hoop deze aanpassing komende zaterdag te doen, dan zal ik een foto van de nieuwe situatie posten. Trouwens ik heb de afgelopen tijd al wat extra kilometers gemaakt en het rijd al een stuk beter!
Antwoord }
Bedankt door:
#30
De besturing van een fiets wordt stabieler boven een bepaalde snelheid. Een ligfiets heeft vaak als nadeel dat de trapbuis met trapas ver vóór het scharnierpunt (balhoofd) zit en het bovenstuur vaak meer op een helmstok lijkt dan een fietsstuur. Onbalans wordt gedempt door de armen van de ligfietser. Met de handen van het stuur tijdens het rijden is mogelijk, maar geringe onbalans gooit gauw roet in het eten.
Als je meer wilt lezen over de besturing van een fiets: https://fietssite.jouwweb.nl/08
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM