Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietspaden te smal voor een delta-trike?
#1
Ik overwoog de aanschaf van een Hasebike Kettwiesel EVO steps, maar mijn vrouw die op een gewone fiets rijdt, ging van de week met een vriendin fietsen (omgeving Lochem) en vraagt zich af of dat nu wel een goed idee is.
Haar ervaring is dat de (mooie) fietspaden heel vaak nogal smal zijn en ook nog eens (erg) druk, zodat je met een trike bijna geen ruimte zou hebben c.q. krijgen.

Is ze te pessimistisch of heeft ze een punt?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het is wisselend. De omgeving van Lochem heeft wel wat bossen. De fietspaden daar zijn smal, want de onverharde 'weg' is zand en daarnaast loopt een iets steviger smal fietspad waar je meestal prima op kan fietsen. Maar ja, die zijn maar een halve meter breed meestal. Dat is denk ik niet te doen met een driewieler, zeker niet met tegemoetkomende fietsers.

De 'normale' fietspaden zijn gewoon prima. Je zal dus de wat avontuurlijkere routes door bossen en de pitoreske knooppuntroutes langs beekjes en kanalen een beetje moeten mijden.
Antwoord }
Bedankt door: Axhill
#3
Ik heb ook een Kettwiesel en een tadpole trike en laat me zelden stoppen door smalle fietspaden. Eigenlijk nooit al zijn echte single tracks geen pretje. Maar goed, dat zijn meestal MTB paden en de vraag is of je daarop wil zijn met een trike. Mijn ervaring is dat veel fietsers iemand op een delta veel ruimte geven en vaak even stoppen. Het probleem zit hem het meest als je in wil halen...

Dit is geen typisch delta issue, mijn tadpole, velomobiel en handbikes zijn even breed...
Antwoord }
Bedankt door: Axhill
#4
Ik had een delta trike die op de banden op de grond 80 centimeter breed was, de wieldoppen waren nog een centimeter breder per kant.

Maar fietsend was ik op die trike niet breder dan op mijn Sparta Amazone, een mamma fiets met een breed stuur.
Het lijkt breeder omdat de breedte laag bij het wegdek zit en altijd daar is.
Met een rechtop zitter is het breedste punt de ellebogen in de buurt van het stuur, maar dat is vaak ook 80 cm, soms meer als je de ellebogen uitsteekt.

Hier in de buurt (het westen van Nederland) zijn erg smalle fietspaden zeldzaam. Maar in mijn ervaring (ook in Engeland waar ik wel op smalle paden heb gefietst) kunnen er ook geen twee rechtop zit fietsen naast elkaar op een echt smal pad.
Ik zou geen single track pad willen fietsen op een trike, zeker niet als de grond ernaast ruw is, maar dat soort paden ga ik ook niet op met mijn twee wiel fietsen.

Als de keuze is 'delta trike' or 'rechtop-zitter' dan heb je keuze. In dat geval kun je proberen op een deltra trike huurfiets of met een rechtop-zitter.
Maar als het is tussen 'delta trike' or 'thuis zitten' zou ik zeker een delta (of tadpole) trike kopen.

Ik ben voor de trike gegaan, niet uit noodzaak maar omdat het erg leuk rijdt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Axhill
#5
(15-Jun-2021, 02:27 PM)Axhill schreef: Ik overwoog de aanschaf van een Hasebike Kettwiesel EVO steps, maar mijn vrouw die op een gewone fiets rijdt, ging van de week met een vriendin fietsen (omgeving Lochem) en vraagt zich af of dat nu wel een goed idee is.
Haar ervaring is dat de (mooie) fietspaden heel vaak nogal smal zijn en ook nog eens (erg) druk, zodat je met een trike bijna geen ruimte zou hebben c.q. krijgen.

Is ze te pessimistisch of heeft ze een punt?

Smalle fietspaden zijn over het algemeen niet druk vind ik. Het ligt maar net aan het tijdstip of dag. Als je op Hemelvaartsdag en mooi weer er komt kan het inderdaad drukker zijn. Ik zou het niet laten ivm drukte. En dan nog, een stukkie door het gras, wat maakt het uit?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Axhill
#6
Ik heb een ICE trike gehad en die smalle fietspaadjes zijn geen lolletje met een driewieler. Je rijdt heel vaak met 1 wiel in de berm (ten kosten van snelheid en comfort) en bij tegenliggers is het vaak raadzaam om even te parkeren in de berm. Mede om die reden heb ik toch maar weer overgestapt op een tweewieler.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(16-Jun-2021, 10:58 AM)Atrike schreef: Ik heb een ICE trike gehad en die smalle fietspaadjes zijn geen lolletje met een driewieler. Je rijdt heel vaak met 1 wiel in de berm (ten kosten van snelheid en comfort) en bij tegenliggers is het vaak raadzaam om even te parkeren in de berm. Mede om die reden heb ik toch maar weer overgestapt op een tweewieler.

Aan de andere kant is een trike best imposant voor tegenliggers, zodat ze eerder jouw de ruimte geven.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#8
(16-Jun-2021, 01:02 PM)Frutsel schreef:
(16-Jun-2021, 10:58 AM)Atrike schreef: Ik heb een ICE trike gehad en die smalle fietspaadjes zijn geen lolletje met een driewieler. Je rijdt heel vaak met 1 wiel in de berm (ten kosten van snelheid en comfort) en bij tegenliggers is het vaak raadzaam om even te parkeren in de berm. Mede om die reden heb ik toch maar weer overgestapt op een tweewieler.

Aan de andere kant is een trike best imposant voor tegenliggers, zodat ze eerder jouw de ruimte geven.

Sommige, behalve onhandig wiebelende ouderen op electrische fietsen. Die wijken meestal geen cm.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(17-Jun-2021, 12:37 PM)Atrike schreef: Sommige, behalve onhandig wiebelende ouderen op electrische fietsen. Die wijken meestal geen cm.

Kijk, laat ik nou net zo onhandig wiebelende oudere van 74 jaar zijn.  Tongue
Vandaar dat ik aan een delta-trike dacht.
Dan zal ik ze krijgen, die oudjes!!
Big Grin

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik de fietspaden maar extra onveilig ga maken!  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Waarom denkt u aan een Delta?
Een tadpole heeft meer dwarsstabiliteit dan een delta. Om dat bij een delta op te lossen worden ze vaak breder gemaakt dan een tadpole. Bovendien heb je bij een tadpole altijd het breedste gedeelte in beeld, bij een delta zit dat deel achter je. De stroomlijn van een tadpole (kikkervisje) is beter (druppelvorm) en je hebt dus minder luchtweerstand.
In de tadpoles zit nog wel verschil in breedte. De Steintrike Mad Max (en nu de Steintrike Wild One Speedster) en de de ICE VTX zijn nog iets smaller dan de andere trikes.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(15-Jun-2021, 02:27 PM)Axhill schreef: Is ze te pessimistisch of heeft ze een punt?


Het helpt soms een beetje asociaal te zijn. 32 jaar fietsen in Amsterdam is daarvoor wel een goede achtergrond. Met een trike ligt de balanceeract bij de tegenzitter. Een, twee of drie wielen in de berm is voor een trike trouwens  helemaal niet erg. Mijn trike is 1m03 breed. Meestal schiet de tegenzitter overigens zelf spontaan de berm in, blij dat hij eindelijk een nuttige toepassing heeft voor zijn ATB of MTB.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik ben er niet zo bang voor. Dit is een oude woon-werkroute die ik bijna altijd met de velomobiel reed:

https://www.google.nl/maps/@51.6153495,4...312!8i6656

Kwam daar best vaak scooters tegen en dat ging prima.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM