Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe velomobiel kan niet worden verzekerd bij NFTU
#1
Ik stuurde onderstaande e-mail naar de NFTU:

Over enkele maanden krijg ik een nieuwe velomobiel, dat is een gestroomlijnde driewieler ligfiets met een bekleding van carbon, zie:
https://www.velomobileworld.com/product/milan-gt/
De aanschafprijs voor deze fiets is meer dan 10.000. Echter ik zou deze fiets graag voor 5.000 euro willen verzekeren.
Is dat mogelijk?

En kreeg onderstaand antwoord:

Helaas moet ik je melden dat wij dergelijke "speciale" fietsen niet kunnen verzekeren. Het spijt me je niet beter te kunnen berichten,

Met vriendelijke groet,

Greta Berkhof
Financiën

Conclusie: een nieuwe velomobiel is niet te verzekeren bij de NFTU. Ik weet dat er mensen zijn die een oudere verzekering bij de NFTU hebben lopen voor een velomobiel. Misschien is het raadzaam om contact op te nemen om zeker te weten dat de velomobiel verzekerd is, voordat je premie voor niks betaald  Angry.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
ANWB dan oid? Ik zou zo'n fiets iig ergens verzekeren. Je weet maar nooit.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
ANWB zou kunnen inderdaad, bedankt voor de tip. Zij hebben als optie ligfiets/vouwfiets en je kan maximaal 9.999 euro verzekeren.
Bij 5.000 euro is de premie 270,42 in het veilige Friesland.

Specificaties:
Verzekerd zolang je wilt
5 jaar aankoopbedrag terug bij diefstal
Beschadiging, rechtsbijstand en ongevallen
24/7 pechhulp
Track & trace
Gemakkelijk diefstal melden via de app

Of een voordelige verzekering voor 3 jaar:

Verzekerd voor een vaste periode
Aflopende Fietsverzekering
271,12 / eenmalig voor 3 jaar
omgerekend per maand: 8,99
Verzekerd voor 3 of 5 jaar
3 jaar aankoopbedrag terug bij diefstal
Beschadiging, rechtsbijstand en ongevallen
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Waar fiets je ergens rond in Friesland? Als ik vragen mag. Ik ben ook paar keer naar Friesland gereden, laatst nog naar Munikeburen blijft me fascineren hoe weinig fietsers je buitenaf ziet. Ik heb nog plannen naar de Oude Venen te gaan, is dat de moeite waard?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(23-Jul-2021, 04:23 PM)pietandringa schreef: Over enkele maanden krijg ik een nieuwe velomobiel, dat is een gestroomlijnde driewieler ligfiets met een bekleding van carbon, zie:

https://www.velomobileworld.com/product/milan-gt/

De aanschafprijs voor deze fiets is meer dan 10.000. Echter ik zou deze fiets graag voor 5.000 euro willen verzekeren.

Is dat mogelijk?
Dit kan onder voorwaarden worden verzekerd. Je eigen risico bij schade of diefstal zal dan ruim 5.000 euro bedragen. Zonder dat eigen risico is het velomobiel zwaar onderverzekerd. Geschat circa 55%. Dan krijg je bij een claim maximaal maar 45% van de schade uitbetaald met een maximum van 2.250 euro of 45% van maximum verzekerd bedrag.

Dus vraag naar de voorwaarden en de risico's van onderverzekeren.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
De vraag is waarvoor je verzekerd.
Als fietser ben je ten opzichte van gemotoriseerd verkeer de zwakke verkeersdeelnemer. Gemotoriseerd verkeer is hierom verplicht verzekerd. Mocht schade door gemotoriseerd verkeer veroorzaakt worden, dan is de schade te verhalen op de verzekering van het gemotoriseerde voertuig. Ook als je zelf verkeerstechnisch schuldig bent!
Bij schade neem een foto, noteer (en fotografeer) het nummerbord en het identiteitsbewijs van de bestuurder.
Met deze gegeven stap je naar een letselschade-advocaat die de schade regelt. (voor zover ik weet zijn ook de kosten van deze advocaat voor rekening van de verzekeraar van de wederpartij.)

Een schadeverzekering is dus voor schade die je zelf veroorzaakt en waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. In mijn optiek is dit bijna nooit groot; ik bespaar me hierom de premie van een velomobielverzekering.

Niels, fiets je rijk, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(24-Jul-2021, 08:58 AM)Fietsbennie schreef: Waar fiets je ergens rond in Friesland? Als ik vragen mag. Ik ben ook paar keer naar Friesland gereden, laatst nog naar Munikeburen blijft me fascineren hoe weinig fietsers je buitenaf ziet. Ik heb nog plannen naar de Oude Venen te gaan, is dat de moeite waard?

Ik woon in Gorredijk. Dat is niet zo ver van de Oude Venen, maar ook niet van b.v. het Drents Friese Wold. En naast de deur de bossen van Beetsterzwaag. De Oude Venen kan je het beste op het water verkennen [ik heb sinds kort een kayak] en op de fiets de pontjesroute over de eilandjes. De mooiste routes zijn vaak kleine [schelpen]paadjes.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik denk dat je de vraag zo gesteld hebt dat iemand maar wat loopt te roepen.

Mijn mailwisseling:

Onderwerp: Fietsverzekering ligfiets / velomobiel
Bericht: Ik zit er aan te denken om lid te worden inclusief verzekering. Bij de verzekering worden ligfietsen en velomobielen niet specifiek vermeld. Kan ik de verzekering ook gebruiken voor mijn velomobiel, ligfiets en stadsfiets?

Al jouw fietsen zijn verzekerd
Ik weet niet wat een velomobiel is maar alles met wielen zonder motortje vallen onder de dekking en ook ál jouw fietsen. Het is persoonsgebonden en pas in geval van schade moet er met het online schadeformulier gemeld te worden om welke fiets het gaat.

Aanmelden voor het NTFU-lidmaatschap / Fietssport PLUS-account
Lid worden kan door te registeren voor het PLUS-account op Fietssport. Het NTFU-lidmaatschap en het Fietssport PLUS-account zijn precies hetzelfde.

Heb je nog vragen, bel of mail gerust!

Met sportieve groet,
Wielersportbond NTFU

Joyce (achternaam verwijderd)

Aanvullend mijn vraag:

Hoi Joyce,

Goed om te horen dat het begrip zo ruim is.

Een velomobiel valt ook volgens de wet in de categorie fiets.
Inclusief reflecors, goede verlichting enzovoort. Dus dat zit wel goed.
Simpel gezegd: 2, 3 of wiel ligfiets met aero zonder motor. 100% spierkracht.

Over velomobiel:
https://www.youtube.com/watch?v=j09237hc8lE Velomobiel tijdens de Tour de France van dit jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=MIsa0L5UNgs
The Ultimate Aero Bike
Mijn velomobiel: Quattrovelo van http://www.velomobiel.nl/

Groet,
Sake

PS Ebikes zijn dus wel uitgeslotenvan de verzekering ?

en de reactie

Hallo Sake,

Interessant!

“Gewone” e-bikes vallen ook onder onze dekking (niet de speed pedelec).

Met sportieve groet,
Wielersportbond NTFU

Joyce (achternaam verwijderd)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#9
Hoi Sake,

Ik vind mijn vraag helder incl. verwijzing naar de website van velomobileworld.com
Maar, het aanbod van de ANWB is beter, hoewel ik nog wel contact met ze wil opnemen. Eerst nog even afwachten of de Milan doorgaat, want een prijsstijging van 8% wordt mij te gortig. Ik heb de order geplaatst in mei en de voorzichtige schatting is levering in januari 2022, maar goed mogelijk dat het 2021 wordt. 31 december 2021 of 1 januari 2022 scheelt ca. 1000 euro op het totale plaatje. Gezien het feit dat mijn order al vroeg is geplaatst en de onderdelen tijdig besteld kunnen worden heb ik besloten ervan af te zien als de prijsverhoging wordt doorberekend. Ik vind het een rare gang van zaken dat je een product koopt op een bepaald moment voor een zekere prijs en dat daarna de prijs wordt verhoogd.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(24-Jul-2021, 01:04 PM)pietandringa schreef: ..Ik vind het een rare gang van zaken dat je een product koopt op een bepaald moment voor een zekere prijs en dat daarna de prijs wordt verhoogd.

Inderdaad. Ik had dat ook bij mijn QV209.
Velomobiel.nl heeft toen een - besteldatum grens - gesteld. Ik viel daar toen gelukkig net binnen.
Dat zou velomobileworld.com ook moeten doen. Of anders stuur je een mail waar je daar explicit om vraagt. Dan heb jij zekerheid.

De ANWB is interessant. De mijne loopt eind dit jaar af. 

Ik heb trouwens een keer schade bij de NTFU geclaimd. En die werd netjes afgehandeld. Inclusief ruime transportkosten vergoeding. Per saldo door zelf het transport te regelen, heb ik de premie (verzekering tot 4500 euro) er uit en meer Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(24-Jul-2021, 01:04 PM)pietandringa schreef: Eerst nog even afwachten of de Milan doorgaat, want een prijsstijging van 8% wordt mij te gortig. Ik heb de order geplaatst in mei en de voorzichtige schatting is levering in januari 2022, maar goed mogelijk dat het 2021 wordt. 31 december 2021 of 1 januari 2022 scheelt ca. 1000 euro op het totale plaatje. Gezien het feit dat mijn order al vroeg is geplaatst en de onderdelen tijdig besteld kunnen worden heb ik besloten ervan af te zien als de prijsverhoging wordt doorberekend. Ik vind het een rare gang van zaken dat je een product koopt op een bepaald moment voor een zekere prijs en dat daarna de prijs wordt verhoogd.
Aanbod en aanvaarding = rechtsgeldige overeenkomst
De wet stelt enkele eisen waaraan voldaan moet worden wil er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand zijn gekomen. Er moet sprake zijn van een aanbod en van de aanvaarding van dat aanbod. Prijswijzigingen behoren dus opgenomen te zijn in het aanbod. Bijvoorbeeld bepaalde onderdelen die aan sterke prijsschommelingen onderhevig zijn. Prijsstijging ten gevolge van latere levering moet ook zijn opgenomen in de overeenkomst van mei dit jaar. Die staan dan in de overeenkomst als stelpost. De overeengekomen prijs is meestal ex BTW. Wijziging van het BTW tarief is voor de koper.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
De overeenkomst is mondeling gesloten. Prijswijzigingen zijn niet besproken. Ik heb mijn punt voorgelegd, even afwachten wat de reactie is.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
In principe zijn zijn gewijzigde inkoopprijzen het probleem van de fabrikant, verkoper geeft bestelling door, waarbij alles vast ligt.
Mondelinge afspraak is ook afspraak.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
De onafhankelijk fietsschade expert (die de NTFU ingeschakeld had) kwam trouwens nog met deze https://www.enra.nl/ 
Die zou goedkoper zijn. Daar wil ik eind van het jaar informeren.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik kon mijn velomobiel gewoon meeverzekeren bij NH1816, waar ook de inboedel verzekering loopt.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#16
Onder de inboedelverzekering valt alleen de stalling van de velomobiel. Daar heb ik niet veel aan, want het risico op diefstal of brand is uiterst klein.

De ANWB wil een velomobiel alleen verzekeren als stadsfiets en alleen voor diefstal. De optie ligfiets/vouwfiets geldt blijkbaar niet voor een velomobiel. Dit is natuurlijk niet interessant voor mij.

Bij ENRA kan een velomobiel als "normale" fiets worden verzekerd tot 8.000 euro voor alleen diefstal of incl. casco.
5 jaar optimaal casco voor 8.000 euro kost 643,51 eenmalig in Gorredijk. De dekking is dan voor:
  • Diefstal [zonder afschrijving]
  • Gevolgschade diefstal
  • Diefstal onderdelen
  • (Gedeeltelijke) schade [eigen risico 50 euro per schade]
  • Verhaalsrechtsbijstand
  • Ongevallenverzekering
  • Pechhulp 24/7 [alleen halen en brengen, geen reparatie]
En bij totaal verlies van de verzekerde fiets wordt:
  • in het 1e, 2e en 3e verzekeringsjaar 90% van de schade vergoed
  • in het 4e verzekeringsjaar 75%
  • en in het 5e verzekeringsjaar 60%.
Kortom, die verzekering van ENRA is wel aantrekkelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#17
(02-Aug-2021, 10:59 AM)pietandringa schreef: Kortom, die verzekering van ENRA is wel aantrekkelijk.

Alleen als je een velomobiel verzekert met een nieuwwaarde tot 8.000 euro. Anders ben je onderverzekerd. Als de nieuwwaarde b.v. 11.000 euro is krijg je maar circa 73% van de geleden schade vergoed.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(02-Aug-2021, 12:55 PM)PietV* schreef:
(02-Aug-2021, 10:59 AM)pietandringa schreef: Kortom, die verzekering van ENRA is wel aantrekkelijk.

Alleen als je een velomobiel verzekert met een nieuwwaarde tot 8.000 euro. Anders ben je onderverzekerd. Als de nieuwwaarde b.v. 11.000 euro is krijg je maar circa 73% van de geleden schade vergoed.

Volgens de mevrouw van ENRA niet. 8.000 euro schade is 8.000 uitkering en 10.000 euro schade is 8.000 uitkering. Alleen het eigen risico van 50 euro gaat er nog af.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#19
(02-Aug-2021, 01:25 PM)pietandringa schreef:
(02-Aug-2021, 12:55 PM)PietV* schreef:
(02-Aug-2021, 10:59 AM)pietandringa schreef: Kortom, die verzekering van ENRA is wel aantrekkelijk.

Alleen als je een velomobiel verzekert met een nieuwwaarde tot 8.000 euro. Anders ben je onderverzekerd. Als de nieuwwaarde b.v. 11.000 euro is krijg je maar circa 73% van de geleden schade vergoed.

Volgens de mevrouw van ENRA niet. 8.000 euro schade is 8.000 uitkering en 10.000 euro schade is 8.000 uitkering. Alleen het eigen risico van 50 euro gaat er nog af.

Klopt helemaal voor fietsen met een aankoopbedrag tot maximaal 8000 euro. Is het aankoopbedrag hoger dan kan de fiets niet worden verzekerd, omdat er dan sprake is van onderverzekering. (bron ENRA)

Als ik een peperdure velomobiel koop, inclusief accessoires van 16000 euro, en die fiets rij ik voor 50% in de vernieling, rij te hard door een bocht en schuif met een flinke snelheid tegen een lichtmast, dan krijg ik op zeker geen 8000 euro uitbetaald. Hooguit de helft. Eigen risico doet daar niets aan af.

Aankoopbedrag fiets (bron ENRA)
Wat heeft u voor uw fiets betaald exclusief korting? Hier kunt u de catalogusprijs, inclusief schroefvaste accessoires, neerzetten. Online kunt u nieuwe fietsen tot maximaal 4 weken oud bij ons verzekeren.
Het aankoopbedrag kunt u aantonen met de aankoopnota (maximaal 4 weken oud). In geval van schade moet u deze aankoopnota kunnen overleggen. Bewaar de aankoopnota dus goed.

Onderverzekering is bij Wet geregeld. (Staat dus niet in de polisvoorwaarden)
Er is sprake van onderverzekering wanneer de verzekerde som kleiner is dan de verzekerde waarde. Bij onderverzekering wordt de vergoeding naar evenredigheid verminderd. Dat heeft tot gevolg dat bij een volle schade (‘total loss’) niet meer dan te (te) lage verzekerde som wordt uitgekeerd en dat bij een gedeeltelijke schade de schadevergoeding naar evenredigheid van het hetgeen te weinig is verzekerd wordt verminderd (artikel 7:958 lid 5 Burgerlijk Wetboek).
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik zal de vraag t.z.t. schriftelijk aan ENRA voorleggen. Bij onderverzekering is er sprake van een vrijwillige keuze, terwijl in dit geval er geen mogelijkheid is de fiets voor meer dan 8.000 euro te verzekeren. De Milan met opties komt net boven de 10.000 euro. Zelfs met een korting voor onderverzekering vind ik de premie aantrekkelijk, een kleine 130 euro per jaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Klop helemaal. Ook met een evenredige korting op uitkering van de schade. Afhankelijk van het totale aankoopbedrag, inclusief accessoires 10.660 euro, circa 75% van het schade tot maximum van 75% van het verzekerde bedrag. Ook vrijwillig. Bij onderverzekeren is er geen coulance.

Maar ik verwacht dat je een dermate dure en zeer snelle fiets van meer dan 8000 euro niet verzekerd krijg bij ENRA. Een velomobiel heeft een verhoogd risico vanwege de snelheid. Snelheid is een veiligheidsaspect en vele velomobielrijders zijn snelheidsmaniaken.

Ik wens je succes,

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Een speed pedelec o.b.v. 8.000 euro is bij ENRA voor 253 euro per jaar verzekerd onder dezelfde voorwaarden, waarbij ik 45 euro heb afgetrokken ivm de verplichte WA-verzekering. Een vergelijkbaar risico op schade als een velomobiel [hoewel de schade aan de fiets waarschijnlijk minder groot zal zijn bij een ongeval], maar een groter risico op diefstal.
Nu kun je een velomobiel niet als speed pedelec verzekeren, maar het zou een betere categorie zijn dan stadsfiets. In elk geval wil ik een schriftelijke bevestiging van ENRA dat ze de Velomobiel willen verzekeren, mondeling is onvoldoende. Ik wil natuurlijk niet de kans lopen 100% onderverzekerd te zijn ..
Antwoord }
Bedankt door:
#23
"Met grote heren is het slecht kersen eten." Laat nooit een misverstand ontstaan door onduidelijkheid over het verzekerde object. Voeg bij de gevraagde info altijd een foto of afbeelding mee in de staat waarin je het voertuig koopt. Inclusief de totale aanschafwaarde.
Verzekeren is vaak een noodzakelijk kwaad en op juridisch niveau zijn ze "advocatus diaboli". Bij twijfel trek je aan het kortste eind. Wie procedeert om een koe, legt er een op toe.

Nogmaals succes.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Bij de NTFU is mijn velomobiel onderverzekerd (max 4500 euro verzekerd, de nieuw waarde is uiteraard veel hoger)
De verzekering is gewoon gedekt. Wat blijkt doordat ik een schade geclaimd en uitgekeerd heb gekregen.

Met fabrikant-model in de polis (wat je gevraagd wordt om te doen zoals ik moest bij de NTFU) is het 100% duidelijk. Je hoeft niet apart velomobiel te vernoemen want dat doet fabrikant-model al. Kan vaak niet eens omdat er veelal gebruik gemaakt wordt van keuze menu's.

PS De onafhankelijke schade expert vond 8000 euro niet eens zo veel nadat die zag hoeveel carbon er in een velomobiel zit; hij kwam veel koers/wielrenfietsen tegen die duurder zijn. En waarvan menig in korte tijd al 'versleten' wordt en de verzekering uitkeren mag.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(03-Aug-2021, 02:22 PM)Hoekie schreef: Bij de NTFU is mijn velomobiel onderverzekerd (max 4500 euro verzekerd, de nieuw waarde is uiteraard veel hoger)
De verzekering is gewoon gedekt. Wat blijkt doordat ik een schade geclaimd en uitgekeerd heb gekregen.

Dit is een uniek geval. Onderverzekerd. Schade door eigen schuld. Een beroep doen op je cascoverzekering en het volledige schadebedrag uitgekeerd hebben gekregen.

Of ligt de zaak anders. Verhaalschade op grond van de schuldige tegenpartij of verhaalschade op grond van artikel 185 Wegenverkeerswet 1994. Civiele aansprakelijkheid rustend op de eigenaar of houder van een motorrijtuig t.o.v. de "zwakkere verkeersdeelnemer" ?

Lees in de voorwaarden van de Fietsverzekering van de NTFU, onder "Grote kleine letters":
Let op: kies je voor de carbonmodule?
Verzeker je fiets dan voor de volledige aanschafwaarde. Bij onderverzekering wordt naar rato uitgekeerd.

https://www.fietssport.nl/informatie/voo...ra-dekking

Dus ook bij de NTFU de wettelijke regels over onderverzekeren conform het Burgerlijk Wetboek.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Die carbonmodule had ik er bij genomen maar volgens de onafhankelijke schade expert had ik dit beter kunnen laten.
Die module is volgens hem voor wanneer een los carbon deel schade heeft wat eigenlijk niet vervangen hoeft te worden, maar als het niet meer vertrouwd wordt, mag deze door de aanvullende carbonmodule vervangen worden.

Over naar ratio zal uiteraard kloppen. Met in mijn geval als basis 4500 euro. Dat zal altijd zo zijn. Net als de procentuele groter afschrijving per maand. En een eigen risico.

Ik heb bewust tot 4500 euro verzekerd. Het restant leg ik zelf op zij.

NB Door de geclaimde schade en de zeer hoge transportkosten vergoeding (transport heb ik zelf gedaan) heb ik die poliskosten er meer dan ruim uit. Hoezo kan je niet verdienen op een verzekering Smile
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM