Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QuattroVelo verzekeren?
#1
Beste,

Ik ben gisteren bij velomobiel.nl geweest om een velomobiel te kiezen. Uiteindelijk koos ik de QuattroVelo. Die krijg ik over 6 maanden wellicht. Maar nu begint de puzzel. Verzekeren of toch niet? En waarvoor dan? Schade? Diefstal? Ik ben benieuwd wat voor keuzes jullie gemaakt hebben daarin. Ik en waarom?

Ik heb bijvoorbeeld eens bij Univé gekeken op de website en die verzekeren alleen maar fietsen met tot aanschafwaarde van 5000.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Een maand geleden heb ik telefonisch contact opgenomen met ENRA. Een velomobiel kan als “stadsfiets” worden verzekerd tot maximaal 8.000 euro, diefstal en schade. Als mijn Milan wordt afgeleverd, hopelijk voor het einde van dit jaar, zal ik ENRA een e-mail sturen met mijn vragen. Ik wil graag schriftelijk antwoord, voordat ik een verzekering afsluit. Eigenlijk weten ze niet goed wat ze met een velomobiel aanmoeten.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb besloten mijn velomobiel (eerst Quest, nu DF) niet te verzekeren.
Als fietser ben je in het verkeer de zwakkere verkeersdeelnemer. Dit houdt in dat je sterkere verkeersdeelnemer (gemotoriseerd) verantwoordelijk is voor de schade; ook als het verkeerstechnisch niet zijn schuld is (wel verantwoordelijk; niet schuldig). O.a. hierom is gemotoriseerd verkeer verplicht verzekerd.
De meeste schade met een velomobiel komt door aanrijdingen met auto's. De kosten van een advocaat zijn ook voor de sterke verkeersdeelnemer, dus bij schade schakel een letselschade-advocaat in en vraag dit vooraf.
De schade die er nog kan zijn is de schade die je zelf veroorzaakt door bijvoorbeeld tegen een boom of een fietser aan te rijden. of schade die ontstaat als hij ergens geparkeerd staat.
Ook schade is er bij diefstal en joyriding. Ook hierom parkeer ik mijn velomobiel zo veel mogelijk bewaakt.

Voor schade waar ik zelf verantwoordelijk voor ben heb ik geld achter de hand; en wat ik niet weet is wat uitgesloten is van verzekeren.

Niels, DF, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Wat wel kan gebeuren is dat iemand na een aanrijding doorrijdt. In dat geval heb je er niks aan dat het jouw schuld niet was.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(21-Aug-2021, 07:07 PM)pietandringa schreef: Wat wel kan gebeuren is dat iemand na een aanrijding doorrijdt. In dat geval heb je er niks aan dat het jouw schuld niet was.

Maar dan is die persoon wel strafbaar. Artikel 7 van de verkeerswet volgens mij.
Dus dan moet je ervoor zorgen dat je een kenteken en dergelijke gezien hebt en liefst een getuige.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(21-Aug-2021, 06:34 PM)pietandringa schreef: Een maand geleden heb ik telefonisch contact opgenomen met ENRA. Een velomobiel kan als “stadsfiets” worden verzekerd tot maximaal 8.000 euro, diefstal en schade. Als mijn Milan wordt afgeleverd, hopelijk voor het einde van dit jaar, zal ik ENRA een e-mail sturen met mijn vragen. Ik wil graag schriftelijk antwoord, voordat ik een verzekering afsluit. Eigenlijk weten ze niet goed wat ze met een velomobiel aanmoeten.
Verzekeringsmaatschappijen die fietsen verzekeren weten donders goed wat een velomobiel is en wat ze voor een velomobilist kunnen betekenen. Als je een claim indient wordt die vanachter de groene tafel beoordeeld. Is de nieuwwaarde hoger dan 8.000 euro dan is er sprake van onderverzekering. Lees hiervoor Afdeling 7, artikel 958 lid 5 van het Burgerlijk Wetboek. De Wet regelt de hoogte van de vergoeding bij onderverzekering. De Wet staat hiërarchisch boven polisvoorwaarden.
"Indien het bedrag van de verzekerde som lager is dan de waarde die aan de schadeberekening ten grondslag ligt, wordt de vergoeding volgens de leden 2 en 4 verminderd naar evenredigheid van hetgeen dat bedrag lager is dan de waarde."

(21-Aug-2021, 07:12 PM)JustJules schreef:
(21-Aug-2021, 07:07 PM)pietandringa schreef: Wat wel kan gebeuren is dat iemand na een aanrijding doorrijdt. In dat geval heb je er niks aan dat het jouw schuld niet was.

Maar dan is die persoon wel strafbaar. Artikel 7 van de verkeerswet volgens mij.

Dus dan moet je ervoor zorgen dat je een kenteken en dergelijke gezien hebt en liefst een getuige.

Verlaten plaats ongeval is een afzonderlijk misdrijf en staat volkomen los van de schuldvraag.

Artikel 185 van de Wegenverkeerswet 1994 staat ook los van de schuldvraag. De eigenaar of houder van een motorrijtuigen, behoeft niet de bestuurder te zijn, is aansprakelijk van de schade aan anderen die geen motorrijtuig besturen. Tenzij overmacht. Dus een omgekeerde bewijslast.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(21-Aug-2021, 06:43 PM)Niels van der Wal schreef: IDe meeste schade met een velomobiel komt door aanrijdingen met auto's. 


Bijna alle verkeersschade die ik heb gehad met een velomobiel kwam door aanrijdingen met fietsers.
Ja heus, fietsers. En een twijfelgeval, een voetganger met een fiets aan de hand die niet uitkeek en op mijn fiets inliep.

Mijn schades daarbij zijn betaald door de WA-verzekeringen van die fietsers.
Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering die ook verkeer dekt. Die heb ik niet hoeven gebruiken maar het was wel goed dat ik daarmee kon dreigen. De uitspraak "als jij je WA-verzekering niet gebruikt dan zal ik mijn RB-verzekering gebruiken", heeft zeker geholpen.

Dat ik zelf een keer tegen een paaltje aanreed heb ik zelf betaald, maar dat kostte minder dan ik voor al die jaren verzekering zou hoeven betalen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Aug-2021, 07:07 PM)pietandringa schreef: Wat wel kan gebeuren is dat iemand na een aanrijding doorrijdt. In dat geval heb je er niks aan dat het jouw schuld niet was.

Dan loont de investering van een gopro-camera wellicht. Dan heb je een (grotere) kans dat je een nummerbord op beeld hebt en meteen bewijsvoering. Misschien in plaats van een verzekering loont het ook om zo'n trackingdinges als een airtag of zoiets ergens in de velomobiel te verbergen. Dan heb je bij diefstal een kans het weer terug te vinden. Lijkt me een stuk goedkoper dan zo'n verzekering, en je hoeft daarna niet met een verzekeraar in de weer om af te wachten of er sowieso eens uitgekeerd gaat worden en hoeweinig dat dan gaat zijn.

Ik ben niet van de verzekeringen. Tenzij het voor echt buitensporige belangrijke dingen gaat, zoals een brandverzekering van je huis.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM