Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#27
(10-Sep-2021, 04:28 PM)Frutsel schreef: Ik weet alleen niet of een lage racer nu de beste ligfiets is om je eerste meters op te maken, en dan te bepalen of je hem wilt kopen.

Dat had ik me ook bedacht inderdaad. Is dit een fiets waar ik überhaupt op weg zou kunnen rijden bij de eerste poging? Mezelf kennende heb ik een aardig ontwikkeld evenwicht en voertuiggevoel in het algemeen. Maar dit is wellicht de grenzen wat opzoeken...

En die Optima Stinger dan? Zijn er mensen met gedachten/ervaringen over snelheid, gemak, comfort etc?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#28
De Stinger is zwaarder en ik vind dit soort vering zeker geen voordeel.

De Baron is gewoon een prima fiets. Er zit echter een bizar vreemde hoofdsteun op. 
Dat bovenste stuk kan er af. Een neksteuntje vind ik wel prettig. Heb ik op al mijn liggers.

Nadeel van de Baron is dat er meestal geen klapstuur op zit. Is toch wat onhandiger met op- en afstappen. Je moet jezelf er een beetje onder 'vouwen'. Dus toch echt gaan proefrijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#29
(10-Sep-2021, 04:47 PM)TimSch schreef:
(10-Sep-2021, 04:28 PM)Frutsel schreef: Ik weet alleen niet of een lage racer nu de beste ligfiets is om je eerste meters op te maken, en dan te bepalen of je hem wilt kopen.
Dat had ik me ook bedacht inderdaad. Is dit een fiets waar ik überhaupt op weg zou kunnen rijden bij de eerste poging? Mezelf kennende heb ik een aardig ontwikkeld evenwicht en voertuiggevoel in het algemeen. Maar dit is wellicht de grenzen wat opzoeken...

En die Optima Stinger dan? Zijn er mensen met gedachten/ervaringen over snelheid, gemak, comfort etc?
De Stinger lijkt mij geen fiets voor snelheid, gemak en comfort. Stug, kort aluminium frame, korte wielbasis, kleine wielen. Leuk fietsje voor in de stad en voor kleine bergingen.
 
Heb zelf een Nazca Fuego L op de kop getikt voor 195 euro. Stalen frame, geveerd met variabele veerdemping, 3 cm dik Comfort Ventisit stoelmat, lange wielbasis van 127 cm met veel ruimte voor bagage, 26" achterwiel, zithoogte 39 cm met klapstuur en een variabele zithoek van 25 tot 32 graden met snelspanners. Relax vlot toeren met grote zithoek of snel comfortabel met kleine zithoek. Ideale snelle comfort ligfiets voor in de Flevopolder.

Mijn evenwichtsgevoel is goed en in het verleden op veel verschillende ligfietsen gereden. Rij ook op mijn M5 Blue Glide, maar ik moest toch even wennen aan de lage Fuego.

Hoe staat het nu met jouw ervaringen op een ligfiets. Hoge en lage zit, korte en lange wielbasis, geveerd (goed  en slecht gedempt) en ongeveerd, kleine en grote wielen? Proefrijden en ervaren doet veel meer dan mijn advies.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(11-Sep-2021, 10:12 AM)PietV* schreef: .

Hoe staat het nu met jouw ervaringen op een ligfiets. Hoge en lage zit, korte en lange wielbasis, geveerd (goed  en slecht gedempt) en ongeveerd, kleine en grote wielen? Proefrijden en ervaren doet veel meer dan mijn advies.

Die is nog steeds nul, net als begin deze week toen ik dit draadje startte ;-) Mijn theoretische kennis is daarentegen enorme gegroeid :-)

Ik heb wel besloten met die theoretische kennis en ervaringen die ik hier opdoe en lees een keuze te maken uit het Marktplaats aanbod. Die dan kopen en gaan ervaren hoe het is. Als het tegenvalt, verkoop ik weer (natuurlijk wel de tijd nemen om goed te wennen en oordelen) en gebruik ik de ervaringen om een andere uit te zoeken.

Mijn lijstje favorieten op Marktplaats was behoorlijk dynamisch deze week :-) Van de gemoedelijke fietsen in mijn openingspost tot een Optima Baron. Ik blijf twijfelen tussen de meer comfort georiënteerde fietsen en de snellere, lagere. Favorieten nu zijn een Challenge Furai 24", de eerder genoemde Baron en een erg nette Nazca Paseo als vermoedelijk meest gemoedelijke.

Ik verwacht ergens de komende 2 weken een keer richting mijn voorkeur op dat moment te gaan om te kijken en proberen. Tot die tijd blijft de input hier bijzonder welkom en gewaardeerd.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#31
De Furai is een mooie compromisfiets. Met een bovenstuur zeer geschikt als forenzenfiets.

Niet zo laag als de Baron en toch best lekker snel. Is ook redelijk licht.
De Paseo is echt een toerfiets, die zou ik niet snel kiezen voor mijn woon-werk-verkeer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#32
Hallo Tim,

Welkom op het forum.
Ik woon zelf ook in Noord-Groningen en rijdt rond "in" een gele Mango. Daarvoor heb ik een Challenge Hurricane gehad, die erg goed bevallen is. Ook met onderstuur, 2 x 20 inch, ongeveer 27 km u gemiddeld en lekker rustig op de Groningse polderpaadjes..

Succes met je keuze.!

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Er was een tijd dat de Stinger als racemachine werd voorgesteld. Dit model heb ik gehuurd toen ik voor het eerst ging ligfietsen. 
Na kwartiertje oefenen om te vertrekken/stoppen en de besturing beter te begrijpen, kon ik de weg op. Misschien was het bevestigde snelheidsmeterje niet correct, maar ik tikte vlot 55km/u aan tijdens een sprintje. Was toen wel 30 jaar jonger...
De verliefdheid is steeds gebleven en heb er 2 kunnen overkopen. Ik vind ze comfortabel en het sturen gaat naar mijn gevoel, rustiger dan op m'n Challenge Hurricane. 
Het mooie bagagerekje op de Stinger is vrij smal en een fietstas gaat er snel schuin op hangen. Om die reden heb ik een stuk plexiglas op maat gesneden en in de tas gestoken, zo blijft die beter op zijn plaats hangen.De kuipstoel zit me als gegoten en de achtervering neemt oneffenheden; zoals boomwortels en putjes in het wegdek; goed voor zijn rekening. Sommige zijn met een deelbaar tilstuur uitgevoerd en kan je meer naar je lichaam toe instellen.Ik ben alvast blij met aankoop van de Stinger en zou hem niet willen missen. 
 Inzetbaarheid in stadsgedeelte ook hangt af van je ervaring op je model van fiets.De eerste kilometers gaan misschien wat  wiebelig en dien je extra op te letten.Op dat punt zal er m.i. geen verschil zijn tussen een hogere of lagere fiets. 
Men ziet je wel es over het hoofd, maar dat maakt men op een gewoon rijwiel ook mee. Er is nu eenmaal veel verkeer... Sinds ik voornamelijk liggend fiets, ben ik  voorzichtiger geworden en ga ik er meestal van uit dat anderen je NIET gezien hebben. Ik rem/stop liever even en geef desnoods m'n voorrang af. Vroeger smeet ik me op de gewone fiets sneller tussen wagens in, op de ligfiets ben ik veel braver geworden... 
Probeer bij gelegenheid ook een model met onderstuur uit, de beleving is anders dan met klapstuurtje en het uittesten waard.
Oh ja: snelheid gaat de hoogte in naarmate je harder op de pedalen trapt...
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(07-Sep-2021, 05:41 PM)Frutsel schreef: Welkom. Nu ga je van ieder persoon die antwoordt een ander stel antwoorden krijgen, dus uiteindelijk schiet je er niet zo veel mee op Smile

Een kleine week geleden startte ik dit draadje en de eerste helft van de eerste zin die als antwoord kwam, blijkt helemaal waar. :-) Dat ik er niet veel mee opschiet ervaar ik anders gelukkig :-D

Grootste vraagteken wat er voor mij nog staat is het snelheidsverhaal. De laatste zin die zojuist geplaatst werd, is natuurlijk de mooiste: 

(13-Sep-2021, 09:04 AM)Chepap schreef: Oh ja: snelheid gaat de hoogte in naarmate je harder op de pedalen trapt...

Ik krijg al met al moeilijk een idee wat er nu zou gebeuren qua snelheid als ik bijvoorbeeld op zo'n toer Paseo bovenstuur zou stappen voor mijn woon-werk...

Sommigen van jullie beweren dat ik dan kennelijk nog niet eens een gewone e-bike bij zou houden die rond de 25 rijdt (die reed ik op een Trek hybride vóór mijn speed pedelecs ook al zoek...). Anderen beweren met wat linkjes (erg interessant trouwens, die metingen van M5 enzo!) dat liggend sowieso harder zou gaan, wat in mijn geval zeker zou betekenen dat ik die e-bike met de dame op leeftijd het snot gewoon weer voor de ogen zou fietsen, ook op een toerfiets :-) En niet onbelangrijk: mijn doel gemiddelde snelheid zou halen. Ik betwist niet dat die lagere racers sneller zullen zijn, ik vraag me alleen af of ik ze wil. Ik denk ook dat een half dagje zo'n fiets huren me dat ook niet gaat vertellen, gezien ik nog nooit op een ligfiets heb gereden en dus wel wat kilometers zal moeten maken om een goed beeld te krijgen. Nog los van het feit dat ik al een tijd thuiswerk en conditioneel ook weer zal moeten opbouwen. Met dat idee in het achterhoofd wordt het sowieso een experiment voor een paar maanden waarbij ik dus een beredeneerde gok zal moeten nemen op welk model ik dat ga doen. 

Mijn laatste Speed Pedelec had een vrij uitgebreide boordcomputer die me inzicht gaf in de vermogens die ik trapte. Als ik die langs de staatjes van M5 en de Fietsersbond leg, zou ik met de 150-200 watt die ik standaard fietste kennelijk makkelijk 30 per uur moeten kunnen kruisen op een Flevobike FiftyFifty of een Optima Dolphin. Wat ik lastig in kan schatten is hoe de fietsen die ik nu bekijk zich verhouden tot die 2 typen? Ik zie overigens in datzelfde staatje ook dat het met de Baron met 2 vingers in de neus 30 rijden zou worden. Dat blijft dan toch ook interessant :-) 

Ook werd ik, dit draadje teruglezend, nog even getriggerd door deze opmerking: 

(09-Sep-2021, 09:21 PM)Lopopodium schreef: Met een Nazca Gaucho met 26 inch banden kan je in ieder geval wel 25 km/uur halen. Dat doe ik al jaren bij bijna elke tocht tussen de 100 en 200 kilometer. Ik fiets ook gewoon door grotere steden heen voornamelijk in heel Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, en stop braaf bij de meeste stoplichten. Kruissnelheid is meestal 27 km/uur bij neutrale wind.

Ik zag namelijk een paar mooie Nazca Pioneers bovenstuur of onderstuur op Marktplaats. (1 zelfs met de Radical tassenset voor tochten er al bij...want dat begint al wel beetje in mijn hoofd te spelen: keer naar mijn ouders in Zeeland fietsen vanaf Groningen ofzo). De Pioneer lijkt me qua specs en snelheid enigszins vergelijkbaar met de Gaucho? Dus de hoogte in zou ook nog kunnen kennelijk. :-) Meer opties, heerlijk! :-)

Afgelopen weekend trouwens een vouwfiets opgelapt die we nog in de schuur hadden staan voor mijn lieftallige echtgenote. Die had ook 20" wieltjes. Ik vind dat toch erg klein lijken om die grote snelheden op te rijden...Maar dat zal ik proberen te negeren :-D

De Furai 24", Baron, Stinger (ondanks 2x 20") en Paseo blijven in de Marktplaats favorieten. De Pioneers zijn erbij gekomen.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Zelf heb ik nooit een Nazca Pioneer befietst, maar mijn ervaring met een Optima Orca met dezelfde bandenmaat is in de praktijk hetzelfde als die van mijn Nazca Gaucho. Ik merkte niet echt een verschil bij het fietsen. Dus veronderstel dat de Pioneer hetzelfde zal aanvoelen.

(13-Sep-2021, 10:15 AM)TimSch schreef: Ik zag namelijk een paar mooie Nazca Pioneers bovenstuur of onderstuur op Marktplaats. (1 zelfs met de Radical tassenset voor tochten er al bij...want dat begint al wel beetje in mijn hoofd te spelen: keer naar mijn ouders in Zeeland fietsen vanaf Groningen ofzo). 

De ligfiets is de ideale toerfiets voor lange afstanden. Groningen naar Zeeland is wel een mooie uitdaging. Wil je dat in één dag doen? Drie jaar geleden ben ik van Den Haag naar Leeuwarden gefietst, via de afsluitdijk die toen nog open was. Dat was 217 kilometer (met een klein beetje omfietsen via Harlingen). Denk dat jij met Groningen naar Zeeland de 300 wel eens kan aantikken... Is een mooie uitdaging die te doen moet zijn als je eenmaal weet hoe tochten van 150 tot 200 kilometer aanvoelen (en de wind uit het noorden of noordoosten komt...).
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Die tocht naar Zeeland zou ik denk ik wel in meerdere dagen doen, dus tentje etc in wat tassen mee (en/of aanhangertje: fietskar hebben we al). Het is inderdaad dik 350 km.

Maar eerst maar eens een fiets uitzoeken en er op leren rijden :-D
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Ik denk dat je intussen gewoon een fiets moet uitzoeken op marktplaats, en daar een tijdje gewoon op moet rijden.

Dan heb je snel genoeg door of je het leuk vinbt, en of je sneller wil (Ik gok: JA). Dan kan je gaan kijken naar snellere fietsen (of helemaal stoppen met het idee van een ligfiets, hoewel ik denk dat dat wel mee zal vallen).

Met mijn slechte conditie rij ik 27km/h over een uur. Of iets van 22km/h over een langere periode (1.5 - 2 uur). Dit is op een Baron. Op mijn M5 Street legal ga ik een stuk langzamer, maar het fietst nog steeds even lekker op langere afstanden.
Ik houd me voor dat het gaat om de afstand, niet om de tijd. Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#38
Ik lees een hoop zaken die vergelijkbaar zijn met mijn eigen beleving: veel rondkijken op internet, bedenken wat in theorie het best zou passen, lijstjes maken en bijschaven, etc etc.
Dat vind ik zelf érg leuk, maar er gaat ook veel tijd in zitten, voor (achteraf gezien) erg weinig opbrengst.

Waarom zeg ik dit? Ik heb uiteindelijk op MP voor een paar tientjes een willekeurige ligfiets gekocht (wel geschikt voor mijn lengte) en ben daarop gaan oefenen. Van die 2-3 dagen proberen heb ik véél meer opgestoken dan alle letters en cijfers bij elkaar. De fiets heb ik 2 weken later alweer verkocht, ik heb er geen verlies op hoeven maken en ik ben een flinke hoop ervaring rijker geworden.

Gemiddelde- en kruissnelheden zijn meer routeafhankelijk dan fietsafhankelijk, zeker in drukkere gebieden en/of afstanden tot zeg ongeveer een uur. Het belangrijkste is (naar mijn mening) dat je een prettige positie hebt op de fiets en op een prettige manier jouw route (of type route) af kunt leggen.

Voor 30km enkele reis woon-werkverkeer door weer en wind zou je ook een velomobiel kunnen overwegen Smile dit om het nog wat makkelijker te maken allemaal...

Mijn mening dus: ga iets proberen! Misschien vind je het geweldig, misschien vind je het helemaal niks.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Mooi dit: 2 reacties die beiden van de strekking zijn: genoeg theorie: ga toch fietsen ;-)

En daar sta ik eigenlijk ook helemaal achter. Zoals al eerder aangegeven: komende 2 weken ergens zal ik er wel eens een uitzoeken en gaan bekijken. En daarna fietsen maar! Ik heb er zin in! :-)

En echt fijn: al deze bijdragen!

(13-Sep-2021, 12:10 PM)ThijsR schreef: Voor 30km enkele reis woon-werkverkeer door weer en wind zou je ook een velomobiel kunnen overwegen Smile dit om het nog wat makkelijker te maken allemaal...

Als die betaalbaarder waren, stonden ze ook op het lijstje ;-) Ik sluit niet uit dat ik me in de toekomst nog eens op een velomobiel ga oriënteren.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Betaalbaarheid is mede afhankelijk van hoe je de berekening maakt Tongue Ten opzichte van een speed-pedelec gaat dat inderdaad wel moeilijk worden, maar mijn tweedehands Mango van nog geen 2500 euro afgezet tegen de auto, en dan puur naar brandstofgebruik gekeken, betaalt zichzelf al terug binnen 2 jaar in mijn geval. En dat is zonder restwaarde meegerekend!

Als ik over een paar jaar wat anders wil, dan koop ik (restwaarde wél meegerekend) een upgrade die ik dan ook weer in een paar jaar af kan schrijven, zo blijft de investering relatief laag.

Afhankelijk van wat je zoekt natuurlijk, maar een tweedehands Quest is ook wel te vinden voor zo'n bedrag Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Dat is natuurlijk niet te ontkennen :-)

Jaren geleden al 1 van de toen 2 auto's weggestreept tegen de eerste speed pedelec die zichzelf toen inderdaad makkelijk terugverdiende. En gratis lichaamsbeweging en frisse lucht op de koop toe. De speed pedelec was mijn 'auto', evt met fietskarretje erachter om onze kleine of boodschappen te vervoeren. De nu resterende auto is een elektrische, laadt op aan huis van de zonnepanelen. Dus daar is qua kosten ook niet al teveel terug te winnen. ;-)

De velomobiel gaat op de toekomstwensenlijst. Eerst maar eens liggend leren fietsen :-D
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(13-Sep-2021, 09:04 AM)Chepap schreef: Oh ja: snelheid gaat de hoogte in naarmate je harder op de pedalen trapt...
Het is dan ook niet helemaal correct een fiets zonder berijder "snel" te noemen, misschien eerder "efficiënt"?

(13-Sep-2021, 10:15 AM)TimSch schreef: Sommigen van jullie beweren dat ik dan kennelijk nog niet eens een gewone e-bike bij zou houden die rond de 25 rijdt (die reed ik op een Trek hybride vóór mijn speed pedelecs ook al zoek...). Anderen beweren met wat linkjes (erg interessant trouwens, die metingen van M5 enzo!) dat liggend sowieso harder zou gaan,
Over linkjes: was Kreuzotter al langsgekomen? Het is een beetje een definitiekwestie denk ik. Door de UCI-regels te negeren, kun je een efficiëntere fiets bouwen. Dat hoeft alleen niet, dat ligt helemaal aan wat je belangrijk vindt.
Kreuzotter suggereert dat je voor 200 W op een hybride 25 km/u krijgt, op een racefiets 30-33 km/u, op een tourligfiets 32 km/u en op een raceligfiets richting de 40 km/u.

Citaat:keer naar mijn ouders in Zeeland fietsen vanaf Groningen ofzo).

Herkenbaar. Mijn (inmiddels overigens "onze" Big Grin ) ervaring is ook dat het fietsen in eerste instantie vooral steeds makkelijker gaat en niet direct harder. Dan lijkt een dagtocht van 150 km (ipv 80 à 90 km) opeens niet heel gek.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(13-Sep-2021, 02:58 PM)Bacchus schreef: Over linkjes: was Kreuzotter al langsgekomen? Het is een beetje een definitiekwestie denk ik. Door de UCI-regels te negeren, kun je een efficiëntere fiets bouwen. Dat hoeft alleen niet, dat ligt helemaal aan wat je belangrijk vindt.
Kreuzotter suggereert dat je voor 200 W op een hybride 25 km/u krijgt, op een racefiets 30-33 km/u, op een tourligfiets 32 km/u en op een raceligfiets richting de 40 km/u.

Tjonge, dit is een leuk linkje zeg! Ik begrijp uiteraard dat dit theorie is die door veel omgevingsfactoren tijdens de woon-werk tocht wordt beïnvloed, maar voor de verhoudingen van de fietstypen een leuke module :-) Ik reed op mijn hybride in fitte tijden inderdaad wel kruissnelheden rond de genoemde 25, vaak iets hoger. Op het oude racefietsje rijd ik ook wel rond de 30 (wel op een ligstuurtje trouwens, allebei de gevallen). Dus wellicht dat een kruissnelheid op een toer ligfiets rond die 27-30 wel haalbaar kan zijn.

De wind tegen scenario's volgens dat linkje zijn op de liggers wat minder optimistisch valt me op. Die snelheden stroken ook niet met die van de Fietsersbond, waar wind mee/tegen veel dichter bij elkaar ligt op de ligfiets. Volgens Kreuzotter zou ik met mijn lengte/gewicht op een low racer bijvoorbeeld met de door Fietsersbond genoemde zachte wind van 9 km/u, bij wind mee dik 34 km/u rijden bij 100 watt en bij dezelfde wind tegen nog maar een kleine 25 km/u. Terwijl de proef bij de Fietsersbond maar 1 km/u verschil tussen wind mee/wind tegen heeft gemeten op een lowracer (een Baron). De waarheid zal wel in het midden liggen :-D
Een toerfiets met bovenstuur zie ik er niet bijstaan bij Kreuzotter, dat zal wel het midden houden tussen de onderstuur korte wielbasis en die bovenstuur korte wielbasis race uitvoering.

Qua keuze zit ik qua gevoel, het zal niet verrassen, meer naar een toerfiets te kijken (de Nazca Paseo of Pioneer), terwijl verstand nog af en toe met de sportievere fietsen tussendoor komt. Het kan ook een gewenning/kennismaking op een toerfiets worden, dan zien we daarna wel. Hier lezend is de kans dat je, eenmaal begonnen, het laat bij de eerste ligfiets en verder niets meer koopt of switcht toch nihil :-D
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(14-Sep-2021, 12:06 PM)TimSch schreef: De wind tegen scenario's volgens dat linkje zijn op de liggers wat minder optimistisch valt me op. Die snelheden stroken ook niet met die van de Fietsersbond, waar wind mee/tegen veel dichter bij elkaar ligt op de ligfiets.

Deze link https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/ moet je wel juist lezen . De condities zijn verschillend betreffende windsnelheid. De temperatuur was gelijk. Dus de winddichtheid gelijk, maar de windsnelheid varieerde tussen de 9 en 16 km/h. Grof windkracht 2 tot 3. Als de windsnelheid lager is, zijn de verschillen vóór en en tegen ook kleiner.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(14-Sep-2021, 02:31 PM)PietV* schreef:
(14-Sep-2021, 12:06 PM)TimSch schreef: De wind tegen scenario's volgens dat linkje zijn op de liggers wat minder optimistisch valt me op. Die snelheden stroken ook niet met die van de Fietsersbond, waar wind mee/tegen veel dichter bij elkaar ligt op de ligfiets.

Deze link https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/ moet je wel juist lezen . De condities zijn verschillend betreffende windsnelheid. De temperatuur was gelijk. Dus de winddichtheid gelijk, maar de windsnelheid varieerde tussen de 9 en 16 km/h. Grof windkracht 2 tot 3. Als de windsnelheid lager is, zijn de verschillen vóór en en tegen ook kleiner.

Dat had ik wel degelijk gelezen. Ik heb als voorbeeld alleen de low racer vergeleken met die rekenmodule van Kreuzotter waar ik logischerwijs precies die 9 km/u wind mee en tegen heb ingevoerd in de module (de Fietsersbondtest was tenslotte op een Baron). Kort gezegd kwam daaruit: 

Fietsersbond: wind 9 km/u, 100 watt vermogen: mee 27.5 km/u <-> tegen 26.5 km/u : Verschil 1 km/u
Kreuzotter: wind 9 km/u, 100 watt vermogen: mee 34.3 km/u <-> tegen 24.7 km/u : Verschil 9.6 km/u

Enige 'afwijkende' data is de persoonlijke maten waarbij ik in Kreuzotter mezelf heb aangehouden (1.83m/85kg) terwijl de fietser bij de Fietsersbond wat langer en lichter was. (1.88m/79kg). Verder is de cadence van de Fietserbond niet bekend. In Kreuzotter wordt 90 aangehouden. (vergelijkbaar met wat ik op de speed pedelec trapte, vaak zelfs iets hoger omdat de Nuvinci naaf van dat ding boven de 40 km/u eigenlijk iets te licht trapte ;-))

Als fervent zeiler vergeet ik de wind nooit, ik moest alleen even in mijn hoofd van km/u naar knopen omrekenen om de beauforts erbij te passen ;-)

Maar het wordt een wat wetenschappelijk verhaal als we niet uitkijken. Reuze interessant, dat zeker, maar ik had beloofd te gaan fietsen in plaats van verdere theorieën uit te werken ;-)

Aanvullend: windkracht 2/3 in de Groningse polder is een uitzondering en noem ik al bijna windstil ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Een ligfiets geeft veel voordeel bij tegenwind op het Groningse Hoge Land . Dat ervaar ik bijna dagelijks. Kreuzotter en de Fietsersbond zijn ook maar gebaseerd op modellen (en dus simplificaties) en aannames. Gewoon gaan fietsen en ervaren is de beste remedie. Dat is subjectief maar ligfietsen is vooral een subjectieve ervaring. Ik bedoel: Als je op een ligfiets fietst dan ervaar je iets en dat is subjectief en dat geeft de doorslag, alle modellen ten spijt.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Aanvullend: bij wind in de rug heb je daarentegen minder profijt van. Nog een nadeel, je ruikt soms wat je de avond ervoor hebt gegeten, over wind gesproken...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#48
(16-Sep-2021, 07:07 AM)Fietsbennie schreef: Nog een nadeel, je ruikt soms wat je de avond ervoor hebt gegeten, over wind gesproken...
Tsja, ruik je dat liever van je voorganger zoals op een bukfiets of van jezelf? Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#49
(16-Sep-2021, 08:40 AM)Bacchus schreef:
(16-Sep-2021, 07:07 AM)Fietsbennie schreef: Nog een nadeel, je ruikt soms wat je de avond ervoor hebt gegeten, over wind gesproken...
Tsja, ruik je dat liever van je voorganger zoals op een bukfiets of van jezelf? Smile
Daarom lig ik op een 3 cm dikke Ventisit. Gaat die wind ruggelings aan je neus voorbij. Ook in m'n Alleweder Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Oef, nu we in dit type wind zijn aanbeland met dit verder informatieve draadje, wil ik ter afsluiting nog even delen dat mijn eerste ligfiets hoogstwaarschijnlijk de Challenge Furai 24" wordt. Als het even meezit kan ik komend weekend de fiets in het echt bewonderen en volgende week eens kijken hoe het bevalt.

Mijzelf kennende volgen er vast nog wel nieuwe draadjes met vragen en/of opmerkingen. :-)

Dank allen!!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(16-Sep-2021, 09:28 AM)TimSch schreef: Oef, nu we in dit type wind zijn aanbeland met dit verder informatieve draadje, wil ik ter afsluiting nog even delen dat mijn eerste ligfiets hoogstwaarschijnlijk de Challenge Furai 24" wordt. Als het even meezit kan ik komend weekend de fiets in het echt bewonderen en volgende week eens kijken hoe het bevalt.

Mijzelf kennende volgen er vast nog wel nieuwe draadjes met vragen en/of opmerkingen. :-)

Dank allen!!

Mooie fiets. Praktisch en best snel. Een mooie tussenoplossing.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM