Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik blij omdat.....
(28-Feb-2022, 09:02 AM)Frutsel schreef: Ah, dan kan jij de vraag beantwoorden uit het andere draadje: Trapte jij je nou helemaal een slag in de rondte, of hielden de anderen rekening met jou (met name de velomobielen, de open trike zal ook wel hebben moeten aanpoten)

Ik kan niet spreken voor de open liggers maar ik had de indruk dat zij (allemaal) minder moeite hadden met het tempo dan ik, in de 3 x 20 Quest.
Ik reed meteen achter de voor rijder (voor het grootste deel van de route) en de open liggers waren achter mij.
Er was een stukje waar ik een gaatje liet vallen voor mij, omdat ik het gat achter mij wat groot vond. Maar over het algemeen leek het geen probleem.

Bij de soep stop ben ik niet uitgestapt maar rustig aan verder gereden. Ik had mijn portie gehad en een vriendin die een klein stukje verderop op mij stond te wachten. De route naar huis ging twee tandjes langzamer.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Welke kruissnelheid werd er gereden?

In een groep moeten de langzame rijders altijd vooraan gaan rijden. Dat heb je dus goed gedaan.
Helaas gaan in veel groepen de snelle rijders toch telkens weer iedereen inhalen en dan komen de langzame rijders toch weer achteraan. Het fietsen achteraan in een rij is vele malen zwaarder dan vooraan. Snelle rijders kunnen wel van nut zijn om voor oversteekplekken naar voren te rijden, daar het oversteken begeleiden om daarna weer achteraan terecht te komen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Hoekie
De kruis snelheid lag, volgens mijn teller, iets boven de 20 km/u, en ik reed als tweede, soms als derde, en voor het grootste deel van de route ging dat als vanzelf.

Alleen met een paar hoge bruggen viel ik erg terug, ik ben geen klimmer, maar ik kreeg daarna weer de kans, en aanmoediging, om weer vooraan te gaan rijden.

Ik heb mij voorgenomen om bij een volgende rit eerder af te haken, (afhankelijk van de route) daar het tempo goed aanvoelde maar ik het niet lang genoeg vol kon houden.

En misschien kijken of ik snellere banden kan vinden.

Geen lekke band en geen ketting eraf onderweg heen zou ook wel eens kunnen helpen. Ik begon niet erg ontspannen. Gelukkig wel een goede pomp mee, dus de band wel goed op spanning kunnen brengen.

Het totaal van de route was voor mij ruim 80 km, huis tot huis.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
20/22 km/u is wel redelijk langzaam als kruissnelheid.

Bij LOL en MooiTwente ligt dat meestal tussen de 24 en 32km/u.

Als er alleen maar vm-en zijn, dan ligt de snelheid automatisch wat hoger.
Doe ik met de Roeifiets mee, dan ligt de snelheid altijd iets lager.

Bij hele harde tegenwind of bij vals plat komt de snelheid soms zelfs onder de 20km/u. Heuvelop sowieso.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
20/22 is prima. Mijn gemiddelde snelheid zakt nogal gedurende de winter. De lagere temperaturen, de harde wind en de achteruitgang van de aandrijflijn zorgen daarvoor. In de zomer vooral na een grote onderhoudsbeurt wordt de snelheid een stuk hoger. Gisteren naar Makkum gefietst. Met wind tegen eerst tegen de 20, maar ik voelde vrij snel dat het beter was om rustig aan te doen, zeker na de hypo. Even wat minder suikers verbruiken en de knieën sparen.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Mar-2022, 07:31 AM)Roepers schreef: 20/22 is prima. 


Mee eens. Dat zou ik, met ondersteuning, ook nog wel aan kunnen. Continu op de turbostand is niet prettig. Alleen is waterland te ver van Lelystad.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Mar-2022, 07:31 AM)Roepers schreef: 20/22 is prima. Mijn gemiddelde snelheid zakt nogal gedurende de winter. De lagere temperaturen, de harde wind en de achteruitgang van de aandrijflijn zorgen daarvoor.
Vergeet niet dat je lijf in de kou echt ook minder vermogen levert, omdat er ook gewoon energie verbruikt wordt om temperatuur te reguleren. Op de open ligger lever ik met vrieskou zomaar 15-20% minder vermogen dan in de zomer. Vizier dicht houden (dus alleen koude lucht in m'n gezicht, in de buurt van m'n mond/neus) in de velomobiel heeft ook een positieve uitwerking op de "power output".
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Roepers
De grootste winst behaal je als je met F-Lites gaat rijden. Bedenk wel dat je dan normaal gesproken zeer regelmatig gaat lek rijden, zeker in de winter. Verder is het van belang een duurtempo te kiezen wat je lang kan volhouden en voor jou prettig is. Het is wel eens leuk om met je krachten te smijten, maar efficiënt is het zeker niet.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
(28-Feb-2022, 09:22 PM)TvWijk schreef: Mijn Strada na een paar maanden van "velomobiel onthouding" weer startklaar staat:
foto op FB
Ik had me voorgenomen om niet op de 30 km/u te mikken als cruise speed en gewoon te kijken wat lekker voelt.

Zit ik relaxed te trappen, staat de teller toch op 29.6 km/u Smile
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
Ik had het zaterdag andersom, 100 km in 5 uur in de vrieskou, daarna 50 km in 5 uur terwijl het mooiste weer van de wereld was, maar dat had een andere reden.
Zal hier vanavond wat foto's van plaatsen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
Ik ben blij dat het onderhoud dat ik wél heb kunnen doen afgelopen weekend een goed effect lijkt te hebben:
- de as van mijn kettingspanner was compleet krom -> dus de kettingspanner liep behoorlijk scheef
- de nieuwe ketting schakelt zo lekker van plunk-plunk

en het correcte nieuwe tandwiel is onderweg, vergezeld van een cassette-afnemer en een verse derailleurkabel

Daarbij is er iets "geklikt" in mijn traptechniek, het lukt me sinds gistermiddag een stuk soepeler te trappen en het voelt alles bij elkaar alsof ik weer een beetje gewend aan het raken ben. Mijn gemiddelde snelheid gaat omhoog en ook de kruissnelheid lijkt te klimmen.
Nu alleen niet opnieuw in de val trappen van harder-harder-harder, maar gewoon lekker op het gemakje blijven rijden Smile
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
(01-Mar-2022, 03:50 PM)ThijsR schreef: harder-harder-harder
Eén of maximaal 2x per week doen is niet slecht hoor. Alleen ff zorgen dat je ook herstel hebt tussendoor (dat kan ook bewegend).
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Mar-2022, 10:50 AM)365cycle schreef: Vergeet niet dat je lijf in de kou echt ook minder vermogen levert, omdat er ook gewoon energie verbruikt wordt om temperatuur te reguleren. Op de open ligger lever ik met vrieskou zomaar 15-20% minder vermogen dan in de zomer. Vizier dicht houden (dus alleen koude lucht in m'n gezicht, in de buurt van m'n mond/neus) in de velomobiel heeft ook een positieve uitwerking op de "power output".

Bovendien is de mens een psychisch wezen. Mindere omstandigheden hebben hun weerslag op de moraal en de motivatie en dat beïnvloedt de snelheid ook flink. Soms zijn de laatste kilometers naar huis het snelst. Niet vanwege gunstige omstandigheden maar omdat het paard de stal ruikt.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
Kun je in deze dagen nog blij zijn ?
Antwoord }
Bedankt door:
Oh ja hoor. Sterker nog, in onzekere tijden is blij zijn met wat je wél hebt goud waard! Zorgen maken over zaken waar je geen invloed op kunt uitoefenen is sowieso verspilde energie
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel
(01-Mar-2022, 07:24 PM)PlantageBohémien schreef: Kun je in deze dagen nog blij zijn ?

Ik probeer het wel, maar het kost op dit moment soms wel flink wat moeite  Cry
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien , emgaron
(01-Mar-2022, 07:24 PM)PlantageBohémien schreef: Kun je in deze dagen nog blij zijn ?
Ja, zeker. Hoewel het verschrikkelijk is wat er op de wereld gebeurt, zijn er nog maar weinig dagen in mijn leven geweest dat er géén ellende was in de wereld. Ten tijde van de Decembermoorden in Suriname was ik nog geen jaar oud. Ik ga geen positieve bijdrage aan de wereld kunnen geven als ik continu in die negativiteit blijf zitten. 

Wat me naast het onnodige leed ook weer stoort:
- dat mensen (ook in mijn directe omgeving) vooral bezig zijn met stijgen van de benzineprijzen en het waardeverlies van hun bezittingen in Rusland, als gevolg van een oorlog;
- dat ernstig menselijk lijden in Oekraïne blijkbaar veel belangrijker is dan ernstig menselijk lijden in Xinjiang, Afghanistan en op nog veel meer plaatsen. De Tragedy World Map is helaas weer actueel;
- dat ik, en met mij al vele anderen (inclusief diverse Russen), al jaren roepen dat meer zaken doen met Poetin géén goed idee is en we moeten inzetten op verduurzaming, maar onze overheid dat nu pas weer lijkt te beseffen en dat waarschijnlijk maar voor heel even is;
- dat we het erg vinden dat er nu mensen zijn die geen verwarming en/of eten meer gaan hebben, maar onze eigen kleinkinderen of misschien zelfs kinderen dit zonder problemen aan willen doen.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien , emgaron
(01-Mar-2022, 11:18 PM)365cycle schreef:
(01-Mar-2022, 07:24 PM)PlantageBohémien schreef: Kun je in deze dagen nog blij zijn ?
Ja, zeker. Hoewel het verschrikkelijk is wat er op de wereld gebeurt, zijn er nog maar weinig dagen in mijn leven geweest dat er géén ellende was in de wereld. Ten tijde van de Decembermoorden in Suriname was ik nog geen jaar oud. Ik ga geen positieve bijdrage aan de wereld kunnen geven als ik continu in die negativiteit blijf zitten. 

Wat me naast het onnodige leed ook weer stoort:
- dat mensen (ook in mijn directe omgeving) vooral bezig zijn met stijgen van de benzineprijzen en het waardeverlies van hun bezittingen in Rusland, als gevolg van een oorlog;
- dat ernstig menselijk lijden in Oekraïne blijkbaar veel belangrijker is dan ernstig menselijk lijden in Xinjiang, Afghanistan en op nog veel meer plaatsen. De Tragedy World Map is helaas weer actueel;
- dat ik, en met mij al vele anderen (inclusief diverse Russen), al jaren roepen dat meer zaken doen met Poetin géén goed idee is en we moeten inzetten op verduurzaming, maar onze overheid dat nu pas weer lijkt te beseffen en dat waarschijnlijk maar voor heel even is;
- dat we het erg vinden dat er nu mensen zijn die geen verwarming en/of eten meer gaan hebben, maar onze eigen kleinkinderen of misschien zelfs kinderen dit zonder problemen aan willen doen.
Het teleurstellende is dat je het kon zien aankomen, maar de meeste mensen wilden het niet zien.
Mijn schoonvader, een Bulgaar, die helaas al vele jaren dood is, heeft ons toen hij de verkiezingen won, al gewaarschuwd, deze man deugd niet, dat is een man v d KGB, een mens de er in zijn jeugd voor kiest dit soort werk te doen, is niet geschikt voor een hoge politieke functie, nu twintig jaar later, zie je dat mijn schoonvader gelijk had.
In de afgelopen jaren hebben we gezien hoe hij met een kliek van vrienden een heel land in zijn macht kreeg, en wat erg is, dat wij hem ondersteund hebben door olie, gas en andere grondstoffen bij hem te kopen, zonder dat geld had hij nooit zo'n leger op kunnen bouwen, de begroting voor pensioenen heeft hij met 20 % verlaagd, voor het leger met 18 % verhoogd.
Vele mensen in het westen wilden dit allemaal niet zien, wegkijken is altijd makkelijk,  het verbruik van olie, gas en grondstoffen per hoofd van de bevolking is enorm gestegen, vergeleken met wat een vorige generatie nodig had.
Geschiedenis herhaald zich, de manier waarop hij aan de macht gekomen is, komt veel overeen met die van Hitler, uitschakelen v h parlement en vrije meningsuiting, de generaties na de 2e wereld oorlog, hebben hun ouders ook gevraagd, waarom hebben jullie dit niet aanzien komen? met "we wisten het niet " kom je dan niet meer weg.
Een van de reden dat ik op deze site zit, dat ik hier mensen zie, die  tenminste nog moeite doen, om tegen de stroom in te roeien, en dat je naar enige gewenning ook anders kunt leven, je vakantie  kunt beleven, en plezier in het leven kunt hebben.
Als vrijwilliger voor de strijd melden doe ik ook niet, te oud, of misschien wel te laf,  maar op mijn manier ben ik zeker van plan een bijdrage te leveren aan een betere wereld, later kom ik daar nog op terug.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle , Hoekie
Op de keper beschouwt hoort deze reactie van PlantageBohémien in het draadje Vandaag ben ik niet blij omdat......  Eigenlijk zijn vorige bijdrage al, maar de reacties hierop pasten juist weer erg goed hier. Verdere reacties op de zeer schokkende gebeurtenissen in Oekraïne maar in het bovengenoemde niet-blij-draadje, hier keren we terug naar de blijdschap (desondanks).

In ieder geval vanochtend een mooie stralende zonsopgang om 7:23, maar het begon al te lichten voor zevenen.


Groet,

Marco -probeert het licht te blijven zien- Roepers
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
... ik weer eens een dagje in Zwolle op kantoor aan het werk ga. Wat is er nu mooier om ook hier met de ligger naar toe te gaan, 35 km enkel.
Onderweg het zonnetje in mijn petspiegel te zien opkomen, op het werk een koude douche en aan de slag te gaan. Straks ook nog weer terug. Hopelijk dat het zonnetje dan ook schijnt.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , berth9999
(02-Mar-2022, 04:08 AM)PlantageBohémien schreef: dat is een man v d KGB, een mens de er in zijn jeugd voor kiest dit soort werk te doen, is niet geschikt voor een hoge politieke functie, nu twintig jaar later, zie je dat mijn schoonvader gelijk had.
Moet zeggen dat ik het daar dan weer niet mee eens ben (en da's dan ook het enige in je reactie waar dat voor geldt). Ik ken meerdere mensen met een verleden bij de KGB, één daarvan is er nog steeds van overtuigd dat het communisme dé weg is om een land te leiden. Hij is niet te laf om toe te geven dat er veel fouten gemaakt zijn, en heeft ook theorieën over hoe je die deels zou kunnen oplossen. Vroeger was ik zelf een veel rechtsere denker, hij is één van de personen die me daar juist vanaf heeft gekregen en me een (vind ik) veel evenwichtiger en socialer beeld van de wereld heeft gegeven.
Ik zelf was vroeger een enorme petrolhead; er zijn ook mensen die piloot geweest zijn of bij Shell gewerkt hebben, maar nu klimaatactivist zijn. Een mens is nooit te oud om te leren. Toegeven dat niet alleen je hobby, maar ook je beroep, lust en leven van vroeger fouten geweest zijn vergt moed. 

Poetin is helaas niet zo moedig  Rolleyes Big Grin

(02-Mar-2022, 04:08 AM)PlantageBohémien schreef: Een van de reden dat ik op deze site zit, dat ik hier mensen zie, die  tenminste nog moeite doen, om tegen de stroom in te roeien, en dat je naar enige gewenning ook anders kunt leven, je vakantie  kunt beleven, en plezier in het leven kunt hebben.
Heart

(02-Mar-2022, 04:08 AM)PlantageBohémien schreef: Als vrijwilliger voor de strijd melden doe ik ook niet, te oud, of misschien wel te laf,  maar op mijn manier ben ik zeker van plan een bijdrage te leveren aan een betere wereld, later kom ik daar nog op terug.
Ik denk dat je de bijdrage daar moet leveren waar jij het sterkst bent. Dat kan helemaal niet zijn, dat kan aan het front zijn, of juist in het verspreiden van kennis en informatie zodat anderen een compleet beeld van de situatie krijgen. Niet fysiek vechten is geen schande. Geen bijdrage kúnnen leveren evenmin. 

Pick your battles!
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
...de vrachtwagen die zeker 5 minuten achter me "vast" zat op een smalle weg het niet nodig vondt om te pushen, maar lekker rustig op een prettige afstand van me bleef rijden.
Ook aan het eind van de weg geen flinke peut mopperig gas gehoord toen ik afsloeg, nee, gewoon geduldig. Beter dan dat het hoort.

Dankjewel, vrachtwagen!
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
*vrachtwagenchauffeur ;-)
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , Hoekie , Bacchus
Ik zou daar zelf eigenlijk erg zenuwachtig van worden. Ik houd er totaal niet van als er de hele tijd een auto achter me zou hangen, dus ik ga in zo'n geval altijd gewoon even aan de kant als er een plek is waar je de fiets even makkelijk opzij kan zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
(04-Mar-2022, 05:53 PM)Lopopodium schreef: Ik zou daar zelf eigenlijk erg zenuwachtig van worden. Ik houd er totaal niet van als er de hele tijd een auto achter me zou hangen, dus ik ga in zo'n geval altijd gewoon even aan de kant als er een plek is waar je de fiets even makkelijk opzij kan zetten.
Jij hebt duidelijk de tijd Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
(04-Mar-2022, 05:53 PM)Lopopodium schreef: Ik zou daar zelf eigenlijk erg zenuwachtig van worden. Ik houd er totaal niet van als er de hele tijd een auto achter me zou hangen, dus ik ga in zo'n geval altijd gewoon even aan de kant als er een plek is waar je de fiets even makkelijk opzij kan zetten.

Het hangt af van de weg en de vrachtwagen of het beter is om te stoppen of om door te rijden.
Een echt grote vrachtwagen op een smalle weg zonder opritten en zo is lastig om door te laten.

En als de vrachtwagen echt genoeg afstand houdt word je er ook niet zenuwachtig van.

Ik ben zelf ook iemand van liever aan de kant gaan maar als je tempo die van de maximum snelheid voor de weg benadert is het helemaal niet nodig om opzij te gaan. (Mijn tempo is normaal nooit zo hoog.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Roepers


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 20 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM