Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Momentsleutel…. maar welke?
#1
Omdat er speling op mijn trapas zit (zo’n hyper moderne as met externe lagers), wil ik de lagers vervangen. En omdat ik vrijwel alles aan mijn fiets doe, ben ik wel eens toe aan een momentsleutel.

Ik lees al iets over links- en rechtsom draaien, handig voor trapas en pedalen. Wat moet het bereik zijn (NM) om alles aan de fiets te kunnen doen, ik wil er alles mee kunnen aandraaien (dus allerlij soorten opzet gereedschapstukken moet die aankunnen, en welke goed is voor “af en toe” gebruik.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
(goede vraag voor een regenachtige zondag Cool  )
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Voor een fiets moet je lage krachten kunnen instellen. In tegenstelling tot de momentsleutels voor auto's.
En daarmee wordt 'alles' zo goed als onmogelijk met één momentsleutel.

Met lage krachten wordt nauwkeurigheid/kwaliteit ook van groter belang. Helaas zijn er veel, met name de goedkopere, momentsleutels die niet echt nauwkeurig zijn. En daarmee feitelijk nutteloos. Een kwaliteit momentsleutel kost je knaken.

Omdat ik niet heel veel wilde uitgeven, hem alleen voor mijn aluminium crankarmen wilde gebruiken, ben ik als compromis op een 'Mighty Momentsleutel Set' uitgekomen.
NB Een instinker is dat je na gebruik de momentsleutel terug naar 0 moet draaien.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
Ik gebruik de momentsleutels regelmatig. Heb 3 momentsleutels van het merk TengTools. In de ranges 5-25 Nm, 19-110 Nm en 70-350 Nm. De sleutels hebben geen ratelfunctie en zijn rechts werkend. Na gebruik wordt het instelde moment beneden 0 gedraaid of de schroefveer volledig ontspannen. Houd er rekening mee dat het opgegeven aanhaalmoment geldt voor "droge" draad. Bij gebruik van olie of vet verminder ik het aanhaalmoment met circa 25%.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Ik heb een digitale momentsleutel van het merk Topeak, met een bereik van 4-80 nM.

Kost wel wat, maar dan heb je wat. Ontzettend makkelijk.
Mocht je in de buurt zijn, mag je hem wel lenen. Geen probleem.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Bedankt hier kan ik al wat mee, ik begrijp dat ik in ieder geval moet weten hoeveel NM ik moet aanhalen. Staat dat op het te monteren onderdeel?

Henk bedankt voor het aanbod, maar ik vind het handiger als ik er zelf een heb.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Staat inderdaad bijna altijd op het te monteren onderdeel. En anders staat het wel in de handleiding.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De meest algemene momentsleutels voor doe-het-zelven aan de fiets hebben een bereik van rond 5-25 Nm en kosten tussen de vijftig en honderd euro. Daarvoor heb je meestal een setje inbus- en torx-doppen erbij. Voor incidenteel gebruik zou ik niet meer uitgeven.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Hoekie, welke bevestiging heeft die Mighty momentsleutel, 1/4 of 3/8 ?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Specs Mighty Momentsleutel set.

Hoge kwaliteit
Nauwkeurige schaal van 2-24 Nm
Omkeerbare ratel (1/4") met veranderbare ratelrichting
Zeskantige inbussleutel bitjes 3/4/5/6/8/10 mm
5 mm inbus met verlenging
T 20, T 25 en T 30 Torx
Antwoord }
Bedankt door: gideon
#10
Ik heb twee momentsleutels, een grote en een kleine, maar gebruik ze nooit op mijn fietsen. Wel bij het in elkaar zetten van motorblokken etc. Op de fiets doe ik alles op gevoel, vast is vast. En anders totdat de bout breekt en dan een slagje terug Wink Nog nooit een afgebroken bout o.i.d. gehad en onderdelen verliezen onderweg doe ik ook niet...
Nu heb ik wel met name stalen fietsen, aluminium komt wat nauwer uiteraard.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Momentsleutels zijn mooi, maar alleen nuttig als je ook het juiste moment weet.
Ik gebruik ze alleen als ik in een werkplaatshandboek een tabel met aandraaimomenten heb. Bij een fiets heb je dat meestal niet. Ik zie soms wel aandraaimomenten op onderdelen staan.

Het is ook van zoveel factoren afhankelijk. Een stalen bout van 12.9 kwaliteit is letterlijk vier keer zo sterk als een 4.6-bout die je in de bouwmarkt koopt en kan vier keer zo hard aangetrokken worden. En dan heb je nog meer materialen dan staal met allemaal weer verschillende soorten (aluminium, rvs, titanium). Diverse oppverlaktebehandelingen, inderdaad vetgesmeerd of niet, borgmechanismes..

Mijn advies zou dus zijn; alleen mee werken als je een moment uit een boekje kunt halen. Anders lekker op gevoel sleutelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Een deel van de antwoorden brengen mij aan het twijfelen, en ik heb gezocht op het stuk gereedschap wat ik met de momentsleutel wil gebruiken, maar die heeft een andere maat. En als ik het goed bekijk lijkt mij dat je beter kracht kan zetten en minder snel wegschiet met deze sleutel:
https://www.mantel.com/park-tool-bbt-9-t...agesleutel

Dan een die op een momentsleutel kan, zoals deze:
https://www.mantel.com/park-tool-bbt-692-16-notch
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik denk juist dat zo'n dop beter de moer vastgrijpt dan zo'n gesneden platte plaat. Maar ik denk dat met allebei het aandraaien prima lukt.

Ik zie wel dat die dop een 3/8" aansluiting heeft. Een kleine momentsleutel heeft vaak een 1/4" aansluiting. Maar daar heb je verloopsetjes voor, kost maar een paar euro. Dan kun je voortaan al het 1/2", 3/8" en 1/4" doppengereedschap door elkaar gebruiken: https://www.hbm-machines.com/producten/h...adapterset
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Met die platte sleutel (ondanks dat deze dun is) zet je de kracht in het midden in tegen stelling tot een dop.
Ik bedacht mij dat ik vorig jaar een IceToolz dop heb gekocht voor een vierkante trapas, deze heeft als voordeel dat die kort is en je deze met een steeksleutel en inbus-ratel kan gebruiken. Als de as erg vast zit gebruik ik er een grote Bacho op, en door het inbusgat kan je de dop “vastzetten” mbv draadeind, carrosserieringen zodat de dop er niet afschiet bij krachtzetten.

Dus heb ik voor die externe lagers ook een dop van IceToolz besteld, die je ratel en steeksleutel kan gebruiken  https://www.internet-bikes.com/211818-ic...l-shimano/

(nu maar hopen dat die past)
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik begrijp er nu niets meer van Big Grin  Inbusratel? Inbusgat? Dop vastzetten mbv draadeind?

(08-Oct-2021, 11:11 AM)gideon schreef: Met die platte sleutel (ondanks dat deze dun is) zet je de kracht in het midden in tegen stelling tot een dop.

Je denkt er veel te moeilijk over. Zo vast hoeft het allemaal niet te zitten. Weet je al met hoeveel Nm je het vast moet zetten? Ik gok ergens tussen de 30 en 50 Nm. Dat is echt peanuts.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Nee zo vast doe ik het niet, maar de vierkante as van mijn “winter”fiets zat eens zo vast dat de dop er af schoot. Toen heb ik de dop vastgezet met de crankbout en met een bacho kon ik hem toen wel losdraaien.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Inmiddels de externe lagers vervangen, en toch een momentsleutel (Migthy) besteld, om de linkercrank aan te draaien. Hoewel niet op de crank staat met welke kracht, hou ik de waarde van Shimano aan.
En ook interessant om eens een momentsleutel te gebruiken, ik ben af en toe wel in voor iets nieuws.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM