Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Freewheel doet raar
#1
Question 
Goeiemorgen! Gisteren onderweg naar huis kreeg ik een vervelende verrassing, bij het enige stoplicht op de route kwam ik niet weg! 
Ik stond te malen in het luchtledige... 

Fiets aan de kant gezet, jasje aan (bedankt voor de tip Peter!) en de kettingloop nagekeken. Alles zat er nog goed op, alleen het achterwiel kon vrij bewegen, beide kanten op! 
Na een beetje heen en weer gerommel "pakte" het weer gelukkig en kon ik verder. Maar wat er nou aan de hand is? 

Misschien belangrijk:

Het stoplicht is na een helling naar beneden, waar ik langzaam meetrap om terug te schakelen. 

Dit is wel eens eerder gebeurd maar dat duurde nooit langer dan een paar omwentelingen van de trappers

Het lijkt erop dat de combinatie van omwentelen voor en een beetje bewegen achter helpt. Alsof er iets "out of sync" zit ofzo. 

Er zit ook een tik in de achterste kettingloop, maar dat lijkt me eerder een sluitschakeltje oid. 


Wie weet wat er aan de hand kan zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
De hedendaagse derailleurfietsen hebben op de achteras een body en daarover geschoven een cassette. In de body zitten veelal drie palletjes met een klein veertje erop die de palletjes op de schuine tandjes van de body drukken. Achterwaarts trappen ratelen de palletjes over de schuine tandjes, voorwaarts blokkeren de palletjes de zaak.
Als de body niet meer werkt zijn of de palletjes op de veertjes allemaal stuk of de smering in de body is te taai geworden en blijft het zaakje gewoon hangen. De body inspuiten met een dun smeermiddel kan de oplossing zijn dat alles weer gaat werken naar behoren. Anders een nieuwe body kopen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#3
Ik heb zelf intussen ook een beetje doorgezocht en ik dénk in ieder geval dat ie niet (compleet) stuk is. Dit omdat de boel uiteindelijk wel weer pakte en ik gewoon verder naar huis kon fietsen.

Mijn vermoeden: door het zacht meetrappen bij terugschakelen heb ik de palletjes, die waarschijnlijk vies zijn of inderdaad met te dikke smering zitten, op een positie weten te "plakken" waar ze achter- en vooruit vrije ruimte gaven.
Schijnbaar doet dit probleem zich ook meestal voor als het kouder begint te worden, wat ook wel een aanwijzing is voor indikkend vet.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hallo Thijs, de cassette zit op de tussenas, en het freewheel zit op de as van het achterwiel. Vaak plakken de palletjes, door indikkend vet. Handigste is om de achterdemper bovenin los te maken van het frame, beschermkap verwijderen,achterwiel zo hoog mogelijk in de wielkast drukken, en dan kruipolie op het freewheel/naad spuiten zodat het naar binnen kan om de smering/vet te verdunnen. Daarna de boel weer monteren.
Ik denk dat daarmee het probleem voor eerst wel verholpen is, blijft staan dat alles op een gegeven moment definitief kapot kan gaan.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#5
Ik heb het mezelf iets moeilijker gemaakt (ook weer geleerd!) en het achterwiel eruit gewipt.
De freewheel kreeg ik met geen mogelijkheid losgetikt, ik heb misschien wel 10x gecheckt of ik het de goede kant op deed Big Grin maar niks. Dan maar zo goed mogelijk eerst "doorgespoten" met WD40, dat laten uitlopen, slingeren, schudden, noem maar op.
Daarna zo goed als mogelijk was er weer wat verse olie in laten lopen en het lijkt erop of het knarsende geluid vervangen is door tikjes zoals het hoort. Ik had wél het idee dat ie niet de hele wielcyclus netjes tikjes gaf, op een bepaald stuk viel het geluid weg, dat lijkt me erop wijzen dat er toch iets stuk is of niet losgekomen. Misschien moet ik sowieso maar een nieuwe freewheel bestellen voor als-ie het echt opgeeft.

Weet iemand of die dan ook met de geleiders geleverd worden? Dat ziet er bij mij uit als één geheel in ieder geval.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hallo Thijs, de geleiders zitten er los op, die kun je zo los tikken, (zijn van aluminium) om freewheel los te krijgen van de as, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Een dop met haken die in de gaten vallen die er in het freewheel zitten. En dan is het nog lastig om het los te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(14-Oct-2021, 05:27 PM)ThijsR schreef: De freewheel kreeg ik met geen mogelijkheid losgetikt, ik heb misschien wel 10x gecheckt of ik het de goede kant op deed Big Grin maar niks.

Weet iemand of die dan ook met de geleiders geleverd worden? Dat ziet er bij mij uit als één geheel in ieder geval.

Dat klinkt als een Mango ( of 20"  Quest). Ik heb met mijn Mango  ook gedoe gehad met het freewheel. Om het los te krijgen had ik een speciale afnemer nodig die mooi in de nokken van het freewheel valt, destijds geleverd door Sinner. (Het was een Sinner wieltje in een velomobiel.nl Mango). Het freewheel had links draad vanwege de ketting links  en moest dus rechtsom losgedraaid worden! Ik heb een nieuw (links!) freewheel gemonteerd. 

Eenmaal los heb ik het oude freewheel weer gangbaar gekregen in een badje van, als ik me goed herinner, remreiniger en gesmeerd om als reserve te kunnen gebruiken. Dat was niet nodig en hij is meegegaan naar een nieuwe eigenaar. 

Tip: vraag de bouwer( velomobiel of Sinner) hoe je het freewheel zou moeten demonteren, en stuur een foto van het freewheel mee
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Deze VM.nl Mango (inderdaad) is ooit omgebouwd waarbij de secundaire ketting naar links is verplaatst. Het freewheel zit er dan ook op met de nokjes naar de wielkant toe waardoor een normale freewheelafnemer er niet op te plaatsen is. Ik wilde toch nog eens een griptang aanschaffen, gaan we daar wel iets mee proberen, icm een bankschroef en een flinke hefboom Smile

De freewheel dient (volgens mij?) altijd losgedraaid te worden in de richting waar het tandwiel vrij draait, anders zou je 'm met trapkracht los kunnen draaien namelijk.


Overigens heb ik alles momenteel weer in elkaar zitten maar compleet vertrouwen doe ik het freewheel niet. Dus goed te weten dat de geleiders los zouden moeten kunnen. Zondag heb ik een dagje de tijd, ga ik me nog eens uitleven Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik weet in ieder geval welk freewheel er nu precies op zit dus die zou ik kunnen bestellen maar een linkse is waarschijnlijk wel een stuk praktischer.
Dan moet ik alleen uitzoeken welke dan ?
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM