Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
visie verandert: niet alle fietsen op het fietspad.
#1
Zoeven las ik dat VanMoof met een nieuwe Pedelec komt in 2022 op tweakers.net
Niet schokkend en heeft niet direct met ligfietsen te maken. De commentaren volgens mij wel omdat een ligfiets significant sneller gaat dan de gemiddelde stadsfiets. Mogelijk dat de pedelecs gebruikers een aanpassing wel voor elkaar gaan krijgen.

Best wel veel mensen geven aan dat fietsers met meer snelheid ook op de normale rijbaan zouden moeten.
Vermoed dat van die snelheid lastig is om te handhaven dus zal het wel een ondersteuningsvermogen en een snelheid worden.
Moet ik toch een ligfiets met ondersteuning gaan rijden? Huh
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Fietsers moeten niet naar de rijbaan.

Het is juist veiliger als auto's en fietsen gescheiden van elkaar gebruik kunnen maken van de weg.

Er moet dus gewoon meer ruimte voor alle diverse fietsen komen. Bredere fietspaden en minder ruimte voor automobilisten.

Of begrijp ik het niet goed en wil jij juist graag op de weg tussen de auto's rijden?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#3
Ik rijd nu graag op de weg tussen de auto's, omdat dat met de snelheden die ik vaak rijd gewoon veiliger is. Verkeer uit zijstraten en ook afslaand verkeer vanaf de weg zelf heeft me al zo vaak aan een noodstop geholpen dat ik er liever gewoon voor of achter zit. Bij calamiteiten op de weg los ik het tot op heden vaak op met uitwijken, maar heel vaak maak ik dat eigenlijk ook niet mee.

Het zou wél opgelost zijn als de doorgaande fietspaden inderdaad fors verbreed worden, de design speed flink omhoog gaat en er met toegenomen snelverkeer op die fietspaden voor gezorgd wordt dat automobilisten rekening gaan houden met de hoge snelheden die daar gehaald worden (ik ben er eerlijk gezegd bang voor).

Daarnaast wordt het op het fietspad dan een stuk minder veilig om met een slingerende ukkie te rijden; waar ik de vaart er altijd flink uit haal als ik op het fietspad rijd en kinderen in moet gaan halen, denk ik dat het gros er gewoon met 45 voorbij ramt.

Onder de streep: Snelle fietsers op het fietspad? Graag, maar onder voorwaarden.

PS: Een maximumsnelheid in de bebouwde kom is mijns inziens geen oplossing. 30 km/h op het fietspad is zelfs wanneer auto's ook nog maar 30 km/h in de bebouwde kom zouden mogen gewoon dom. Het loont dan namelijk om op iets langere afstanden de auto te pakken en om te rijden, terwijl we juist van al dat zware gemotoriseerde verkeer af moeten. De aarde staat namelijk nog steeds letterlijk en figuurlijk in de fik.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(17-Oct-2021, 09:25 PM)pvandorp schreef: Moet ik toch een ligfiets met ondersteuning gaan rijden? Huh

Waarom? Je kan met je ligfiets toch gewoon op het fietspad? Niemand die je bekeurt omdat je >30km/u op een fietspad rijdt. Behalve als je een gevaarlijke situatie creëert.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(17-Oct-2021, 11:04 PM)Hoekie schreef:
(17-Oct-2021, 09:25 PM)pvandorp schreef: Moet ik toch een ligfiets met ondersteuning gaan rijden? Huh

Waarom? Je kan met je ligfiets toch gewoon op het fietspad? Niemand die je bekeurt omdat je >30km/u op een fietspad rijdt. Behalve als je een gevaarlijke situatie creëert.
Er zijn - tenminste binnen de bebouwde kom - naar mijn mening nauwelijks fietspaden waar je snelheden boven de 30km/u veilig kunt rijden. Te smal, te druk, te veel uitritten en kruispunten, parkerende auto's waarachter je verdwijnt, dode hoeken van vrachtwagens, enkelzijdige tweerichtingspaden, en ga zo nog maar even door. Voor mij is dan ook één van de grote voordelen van VM-rijden dat ik daarmee gewoon legaal de rijbaan mag gebruiken - iets wat ik op diverse plekken ook maar al te graag doe omdat het op de rijbaan veel veiliger rijden is. Je wordt gewoon beter waargenomen door autobestuurders als je binnen hun zichtveld rijdt i.p.v. daarbuiten.

Interessant genoeg zijn ook autobestuurders het vaker daarmee eens als je zou denken - ik ben inmiddels al meerdere keren op een witte Quest aangesproken die in onze gemeente wel op het fietspad rijdt met >30km/u (ik heb hem een keer zelf zien gaan: hij met de Quest op het fietspad door de basisscholieren, ik op de rijbaan met 30km/u (zone) - en hij reed een stuk sneller dan ik). Iedereen met wie ik daarover spreek is het eens met mijn keuze om dan maar de rijbaan te gebruiken.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , ThijsR
#6
Grappig dat ze je daar op aanspreken emgaron! Ik heb overigens ook de indruk dat de automobilisten op mijn ww-route gewoon even moesten "wennen". Werd vanochtend gewoon gegroet door bestuurders die ik nu dus regelmatig tegenkom, en zelfs op een 60-weg blijven ze gewoon achter me, ondanks dat ik ruimte laat om in te halen (ik rijd dan wel boven de 50).
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik ben het een beetje met Wim èn een beetje met 365cycle eens: Er moet zeker in steden veel meer ruimte voor de fiets komen ten koste van de auto. Automobilisten mogen zich veel meer te gast gaan voelen in de stad, zeker in binnensteden en woonwijken.

Ik zou graag de fietsers-op-het-fietspad-verplichting verminderen: Op veel wegen met meerdere rijbanen in de bebouwde kom zijn momenteel de fietspaden verplicht (G11*). Misschien moeten we er gewoon meer optioneel maken met bord G13. Snorfietsers moeten dan sowieso al naar de rijbaan, snelle fietsers zullen daar dan ook vaker voor kiezen. Op tempo 30 à 40 rijdt dat ook voor een fietser gewoon beter. Een gemiddeld parallel fietspad is namelijk inderdaad eerder ontworpen op een snelheid van 15 à 20 km/u.


* Borden G11 G13 C14.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron , Hoekie
#8
(18-Oct-2021, 01:59 PM)Bacchus schreef: * Borden G11 G13 C14.
goed punt Bacchus! Ik vind alleen Bord G13 echt ellendig. Verkeersborden zouden mijns inziens geen taal moeten gebruiken, enkel pictogrammen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(18-Oct-2021, 01:32 PM)365cycle schreef: Grappig dat ze je daar op aanspreken emgaron!
Als ik de afgelopen jaren één ding geleerd heb dan dat de VM-wereld voor buitenstaanders heel erg klein is - er wordt al snel ervan uitgegaan dat wij elkaar kennen. En omdat onze fietsen zo "bijzonder" zijn, rij je eigenlijk ook altijd een beetje als "vertegenwoordiger" van alle VM-rijders (of ligfietsers). Zou zo niet moeten zijn, maar is het vaak wel.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Dat klopt wel idd. Moet zeggen dat ik daarom ook vaak vrolijk reageer naar mensen die op de VM reageren. Ook als ik een shitdag heb Big Grin Smile & wave...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(17-Oct-2021, 11:04 PM)Hoekie schreef:
(17-Oct-2021, 09:25 PM)pvandorp schreef: Moet ik toch een ligfiets met ondersteuning gaan rijden? Huh

Waarom? Je kan met je ligfiets toch gewoon op het fietspad? Niemand die je bekeurt omdat je >30km/u op een fietspad rijdt. Behalve als je een gevaarlijke situatie creëert.
Nu wel.
Welke regels komen er om duidelijk te maken of je op de rijbaan mag? Het begint met een scooter, brommer, VM. Dan volgen de pedelec's.
Vervolgens denken sommige kom ik ga met mijn zitfiets ook gewoon de rijbaan op?
Zonder ondersteuning heb ik niet zoveel snelheid. Met moeite haal ik 40 km/u als topsnelheid.

(18-Oct-2021, 01:59 PM)Bacchus schreef: ...
* Borden G11 G13 C14.

Staat ook mooi bij dat dit alleen in NL is. Dus de auto te gast is m.i. een goed idee. De foto boven het stukje over de borden is trouwens iets wat niet de bedoeling is.
Zo'n 'moordstrookje' zou verboden moeten worden. Dat weerhield me ook om veel in frankrijk te fietsen. Ik kreeg het gevoel alsof ik een onbeduidend obstakeltje was waar men omheen moest.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(18-Oct-2021, 03:15 PM)pvandorp schreef: Zo'n 'moordstrookje' zou verboden moeten worden. Dat weerhield me ook om veel in frankrijk te fietsen. Ik kreeg het gevoel alsof ik een onbeduidend obstakeltje was waar men omheen moest.
Was ik ook wat bang voor, maar moet zeggen dat het me heel erg meeviel (regio Nancy). Ik werd door alle automobilisten enorm ruim ingehaald.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Hmm, ik moet zelf nog wel wennen aan het idee van de rijbaan gebruiken, doe het eigenlijk alleen nog op punten waar geen fietspad beschikbaar is. Maar er zijn wel stukken, met name waar inderdaad de schoolgaande kinderen fietsen, waar ik misschien wel beter op mijn plek ben op de rijbaan.
Ik heb alleen meestal het gevoel dat ik dan ook wel minimaal 30 moet gaan en dat ga ik nu vaak nog niet.

(ik moet sowieso eens goed opnieuw naar mijn route kijken, met name een stuk dat ik omfiets maar eigenlijk niet eens zo ontzettend door rijdt)
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Wegbeheerders denken over het algemeen in automobilisten en langzaamfietsers. Als je daarvan afwijkt zul je inderdaad meer voor jezelf moeten nadenken. Dat kan je ook in je voordeel gebruiken als je aangehouden wordt en het mag uitleggen, dat rollenspel heb je dan al gespeeld.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(19-Oct-2021, 01:33 PM)Bacchus schreef: Wegbeheerders denken over het algemeen in automobilisten en langzaamfietsers. Als je daarvan afwijkt zul je inderdaad meer voor jezelf moeten nadenken. Dat kan je ook in je voordeel gebruiken als je aangehouden wordt en het mag uitleggen, dat rollenspel heb je dan al gespeeld.
Voor mij persoonlijk werkt dat ook best goed. Als we de problemen die we hier hebben efficient op willen lossen zullen die wegbeheerders echter toch wel van visie moeten veranderen... ons huidig model is gewoon niet houdbaar. Niet qua bebouwing (in de Randstad hebben we véél meer hoogbouw nodig, om steden niet al te ver uit te laten dijen en ruimte over te houden voor natuur) en niet met de daaruit voortvloeiende belasting van ons wegennetwerk.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM