Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oranje (extra) knipperlicht aan zijkant Quest (6V)
#1
Ik vind de knipperlichtjes op mijn Quest te zwak en op de verkeerde plaats zitten, nl te dicht bij de middellijn, zodat ze van afstand nauwelijks herkenbaar zijn als zijnde het linker- of rechterlampje.
Nu zit er een werkende knipperinstallatie in mijn Quest en ik zou graag additioneel (parallel) aan de linkerlampjes en rechterlampjes op de hoogte van mijn schouders graag links en rechts een extra knipperlicht willen hebben, welke van voor, achter en opzij goed zichtbaar zijn. Fysiek zoiets https://www.beslist.nl/autos/6_stks_wit_...ctGDYRbZbu maar ... dan op 6 volt.

Ik kan dat nergens vinden. Weet alleen dat een LED (oranje) vaak op 3-komma-nogwat Volt draait en begrensd moet worden in stroomsterkte. Nu is het accusysteem in mijn Quest gewoon 6V NiMh. Die spanning kakt vaak na overloop van tijd wat in, maar goed: de marge lijkt me meer dan genoeg.

Mijn vraag: zijn deze LEDjes niet ergens gewoon kant-en-klaar vind- (koop-)baar, zodat ik ze gewoon direct op de clignoteur kan aansluiten? Op internet vind ik wel e.e.a. maar alles op 12V gebaseerd... Is dit zo moeilijk, of ligt het aan mij?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Welkom op het forum Andre.
Goede vraag (waar ik ook het antwoord niet op weet.)

Genoeg sites die dingen te koop aanbieden maar de meeste sites zijn zo groot dat je makkelijk iets kan missen.

Veel fietsplezier toegewenst.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
In de Milan heb ik een accu met 7,2V. Ik weet niet of dat ook kan.

Hier verkopen ze deze knipperlichten: https://velomobil.net/Blinker-LED/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Er zijn in de handel ook step up buck converters te koop die stroom iets meer of minder kunnen maken. Daarmee zou je van 6 naar 12 volt kunnen. Zes volt ledjes zijn denk ik lastig te vinden, maar bij een electro detail handel zou je het kunnen proberen. Zo iets als deze zaak; https://radiopiet.nl/

2x 3 volt in serie geschakeld wordt ook zes volt volgens mij, dus dan kun je gewoon 2 ledjes gebruiken ipv 1.

Persoonlijk vind ik dat hele zes volt geklooi helemaal niks. Ze zijn wel heel erg moeilijk te zien.
Ik heb in mijn velomobiel gewoon een 12 volt systeem genomen met lampjes van Ali express. Daar kun je ook eens zoeken.

12 volt met een e kenmerk voor motorfietsen, alleen de koplamp is een fietslamp, met duitse gedkeuring.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(19-Dec-2021, 01:50 PM)AndredeBoer schreef: Ik vind de knipperlichtjes op mijn Quest te zwak en op de verkeerde plaats zitten, nl te dicht bij de middellijn, zodat ze van afstand nauwelijks herkenbaar zijn als zijnde het linker- of rechterlampje.
Nu zit er een werkende knipperinstallatie in mijn Quest en ik zou graag additioneel (parallel) aan de linkerlampjes en rechterlampjes op de hoogte van mijn schouders graag links en rechts een extra knipperlicht willen hebben, welke van voor, achter en opzij goed zichtbaar zijn. Fysiek zoiets https://www.beslist.nl/autos/6_stks_wit_...ctGDYRbZbu maar ... dan op 6 volt.

Ik kan dat nergens vinden. Weet alleen dat een LED (oranje) vaak op 3-komma-nogwat Volt draait en begrensd moet worden in stroomsterkte. Nu is het accusysteem in mijn Quest gewoon 6V NiMh. Die spanning kakt vaak na overloop van tijd wat in, maar goed: de marge lijkt me meer dan genoeg.

Mijn vraag: zijn deze LEDjes niet ergens gewoon kant-en-klaar vind- (koop-)baar, zodat ik ze gewoon direct op de clignoteur kan aansluiten? Op internet vind ik wel e.e.a. maar alles op 12V gebaseerd... Is dit zo moeilijk, of ligt het aan mij?

ik heb op mijn Strada de Kellerman lichten, dit is absolute top kwaliteit, 3 in 1; achterlicht remlicht en oranje richting aanwijzer. daartussen heb ik een convertor van 6 -> 12 volt, ik heb een schema hoe alles aangesloten zit. mogelijk gaat het hele set de verkoop in .
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(19-Dec-2021, 01:50 PM)AndredeBoer schreef: Ik kan dat nergens vinden. Weet alleen dat een LED (oranje) vaak op 3-komma-nogwat Volt draait en begrensd moet worden in stroomsterkte. Nu is het accusysteem in mijn Quest gewoon 6V NiMh. Die spanning kakt vaak na overloop van tijd wat in, maar goed: de marge lijkt me meer dan genoeg.

Mijn vraag: zijn deze LEDjes niet ergens gewoon kant-en-klaar vind- (koop-)baar, zodat ik ze gewoon direct op de clignoteur kan aansluiten? Op internet vind ik wel e.e.a. maar alles op 12V gebaseerd... Is dit zo moeilijk, of ligt het aan mij?
Ik werkte in het verleden veel met elektro, maar ben geen elektronicus. 6 Volt telt nauwelijks meer mee. Een spanningsomvormer van 6 naar 12 Volt kost extra energie en daarmee kakt het 6 Volt systeem nog sneller in. De Quest draait al jaren op 12 Volt en niet voor niets. 
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/9...016web.pdf
In dit schema zit slecht een weerstand op knipperautomaat.

Volgens mij beperkte kennis wordt bij LED's niet de stroomsterkte of Ampere begrensd, maar de spanning of Volt met een spanningsregelaar.
Bij nader inzien worden dus ook weerstanden gebruikt bij LED's. Weer wat geleerd.
https://www.nproject.org/nl/elektronica/...-gebruiken
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(21-Dec-2021, 12:33 PM)PietV* schreef: Ik werkte in het verleden veel met elektro, maar ben geen elektronicus. 6 Volt telt nauwelijks meer mee. Een spanningsomvormer van 6 naar 12 Volt kost extra energie en daarmee kakt het 6 Volt systeem nog sneller in. De Quest draait al jaren op 12 Volt en niet voor niets. 
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/9...016web.pdf
Klopt, maar als je al een 6 Volt Quest hebt kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt om de boel helemaal om te bouwen. Mocht je dat wél hebben, dan zou ik ook zeker dit eens bekijken:

VeloPuter

Dit is een minicomputertje waarmee je alle verlichting in je fiets kan aansturen; prettig om bijvoorbeeld je verlichting in een paar stappen te kunnen dimmen, maar ook gewoon omdat je ineens alle functies kan bedienen zonder het stuur los te laten.
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , Hoekie
#8
(21-Dec-2021, 12:43 PM)365cycle schreef: VeloPuter

Dit is een minicomputertje waarmee je alle verlichting in je fiets kan aansturen; prettig om bijvoorbeeld je verlichting in een paar stappen te kunnen dimmen, maar ook gewoon omdat je ineens alle functies kan bedienen zonder het stuur los te laten.

Doet me hieraan, waar velomobile Nord mee bezig is denken.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#9
Als je nog jaren met de fiets door wilt, zou ik ombouwen naar 12volt. Je hebt dan toegang tot veel betere verlichting, kunt van alles gebruiken wat er voor motorrijders te koop is. Shin Yo is een grotere partij en heeft veel keus. Ze hebben ook 6volt knipperlampjes, maar dat is halogeen. Dat vraagt veel te veel stroom. https://www.shin-yo.de/nl/product/203-04...ock-49860/

Reken op 20 watt ofzo, dat trekt je accu in no time leeg.

Ik vermoed dat dit gewoon met dezelfde kabeltjes kan. Wel zou je alle verlichtingselementjes moeten ombouwen. Ze hebben ook combinaties die knipperlicht, remlicht en gewoon licht in 2 units kunnen.
Wel zou de kap er dan ook af moeten, dus dat is niet in een uurtje klaar.

Je kan bij Velomobiel.nl ook vast wel een stel extra ledjes kopen voor een 6 volt systeem en die ergens halverwege de fiets monteren. Ik zou ze eens bellen/mailen. ( ook daar hebben ze wel eens vrij)
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , 365cycle
#10
(21-Dec-2021, 10:20 PM)berth9999 schreef: Doet me hieraan, waar velomobile Nord mee bezig is denken.

Inmiddels heeft het boxje ook een eigen topic op het duitse velomobiel forum met een goede uitleg in het eerste bericht.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
Ik had hetzelfde probleem, en daar kwam nog bij dat mijn knipperlichtje links achter (en dus ook links voor) het niet doet.
Tijd voor iets anders.

In Dronten had ik lamphoudertjes laten plaatsen en bij Bol een setje knipperlichtjes gekocht.
 
[Afbeelding: knipperlicht.jpg]

Overdag bijna niet te zien maar in de nacht heel goed, als mijn arm in donkerblauw (kleur van mijn verplichte werkkleding) niet te zien is.

Dit is een tijdelijke oplossing, je kunt deze lampjes alleen aanzetten door de lamp in te drukken. Geen probleem als je open rijdt maar lijkt me niet ideaal met de schuimkap in de regen. Maar arm uitsteken is dan ook niet ideaal.
Het geeft me vertrouwen dat lampjes daar werken, dat ze sterker moeten zijn om overdag gezien te worden. En dat draadloos bedienbaar op batterijen of met draad en een oplossing vinden om ze op de accu (6 volt) in te passen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: berth9999


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM