Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel schoonmaken
#1
Rainbow 
...hoe gaan jullie te werk?

En dan ben ik vooral benieuwd naar de binnenkant! Want mijn Mangootje heeft nogal de neiging om me elke rit weer ergens een smeervlek te geven. Meestal zijn mijn handen aan de beurt, maar in sommige gevallen breidt dat zich wel eens uit naar mijn gezicht Big Grin 

Ik heb een mooie nieuwe ketting klaarliggen, al mag daar nog wel een mooi nieuw tandwieltje bij, maar ik zou het zonde vinden als die binnen de kortste keren ook smerig zijn. Dus voordat die erin gaan is het wel zaak dat ik de boel echt eens even grondig schoonmaak.
Dus de body, buiten en binnen, maar ook de tandwielen, geleidewielen, het frame, stoel, de complete cassette... Het gaat sowieso een kap-eraf-moment worden Smile

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, omdat het een glasvezel body betreft? Middelen die ik beter wel/niet kan gebruiken? Hoe doen jullie dat?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik tape de elektronica af, haal de stoel eruit en zet dan de spuit erin (tegenwoordig gewoon bij zo'n wasstraat, heb thuis nu geen tuinslang/buitenkraan). Beetje schrobben met zo'n soort borstel aan een ingekorte steel doe ik ook nog weleens als het echt een ranzige bende is die met de spuit niet los laat.
Laat 'm vervolgens uitdruppelen, haal de tape van het dashboard, droog de ketting en tandwielen af, smeer alles en ga dan even een stukkie rijden om 'm een beetje door te waaien.

De Ventisit gaat regelmatig in de wasmachine, stoel sproei ik regelmatig af onder de douche.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , Hoekie
#3
Zo'n autowascabine is nog best een slim idee! Kan nog met een sopje ook, en het smerige water wordt meteen lekker afgevoerd naar een goeie plek... Hmm!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(12-Jan-2022, 04:16 PM)365cycle schreef: Ik tape de elektronica af, haal de stoel eruit en zet dan de spuit erin (tegenwoordig gewoon bij zo'n wasstraat, heb thuis nu geen tuinslang/buitenkraan). Beetje schrobben met zo'n soort borstel aan een ingekorte steel doe ik ook nog weleens als het echt een ranzige bende is die met de spuit niet los laat.
Laat 'm vervolgens uitdruppelen, haal de tape van het dashboard, droog de ketting en tandwielen af, smeer alles en ga dan even een stukkie rijden om 'm een beetje door te waaien.

De Ventisit gaat regelmatig in de wasmachine, stoel sproei ik regelmatig af onder de douche.

Roest hij dan niet onder je kont vandaan op een gegeven moment?
Ik haal de fiets uit elkaar, pak een poetslap en ga alles bij langs. En zet hem nadien weer in elkaar.
Maar dan heb ik ook een open ligger...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Smeervlekken haal ik altijd met doekje met wasbenzine weg. In de fietstas zitten standaard ook van die 'wegwerp' handschoenen, maar dan wat degelijkere variant.

(12-Jan-2022, 05:49 PM)Fietsbennie schreef:
(12-Jan-2022, 04:16 PM)365cycle schreef: Ik tape de elektronica af, haal de stoel eruit en zet dan de spuit erin (tegenwoordig gewoon bij zo'n wasstraat, heb thuis nu geen tuinslang/buitenkraan). Beetje schrobben met zo'n soort borstel aan een ingekorte steel doe ik ook nog weleens als het echt een ranzige bende is die met de spuit niet los laat.
Laat 'm vervolgens uitdruppelen, haal de tape van het dashboard, droog de ketting en tandwielen af, smeer alles en ga dan even een stukkie rijden om 'm een beetje door te waaien.

De Ventisit gaat regelmatig in de wasmachine, stoel sproei ik regelmatig af onder de douche.

Roest hij dan niet onder je kont vandaan op een gegeven moment?
Ik haal de fiets uit elkaar, pak een poetslap en ga alles bij langs. En zet hem nadien weer in elkaar.
Maar dan heb ik ook een open ligger...

De ketting zit natuurlijk grotendeels in de kettingkast. En die is gewoon voorzien van afwatering naar buiten toe.
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#6
De wielkasten van mijn velomobiel borstel ik met een lange radiatorborstel leeg.
De gelcoat (gekleurde) buitenkant was ik met autoshampoo.

Droog vuil binnenin valt ten prooi aan de stofzuiger.

Vet en smeer, dat niet op de juiste onderdelen zit, veeg ik eerst droog weg.
Daarna pak ik een schone doek met "remmenreiniger" (een soort spiritus in een spuitbus) om de vettige resten te verwijderen.

De ventisit mag in de wasmachine.
Centrifugeren hoeft niet; zorgt hooguit voor onnodige kracht op de naden.
In de douche uit laten druppen en drogen.

De binnenzijde van mijn Strada heb ik nog niet uitgesopt.
Staat voor komende zomer op de planning.

Ook ik benieuwd naar tips op dit vlak.
Hoe makkelijk gaat de bovenkant er af en weer op?

(een hogedruk-vuilverplaatser vind ik te veel geweld, afspoelen met de tuinslang spreekt mij meer aan.)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#7
Dit meldt Saukki over het schoonmaken van een Velomobiel.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: TvWijk , berth9999 , 365cycle , Hoekie
#8
(12-Jan-2022, 05:49 PM)Fietsbennie schreef: Roest hij dan niet onder je kont vandaan op een gegeven moment?
Er zit maar weinig in een Milan wat kan roesten, en dat wat het kan doet het ook. Niet door het wassen, overigens. Zweet werkt nog veel beter dan water  Shy
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(12-Jan-2022, 10:03 PM)GertBr schreef: Dit meldt Saukki over het schoonmaken van een Velomobiel.

In de was zetten heb ik nog nooit gedaan, is misschien best een goed idee.

Ik ben juist altijd het langst bezig met de onderkant, de wielkasten en de binnenkant.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM