Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De snelste/kortste route versus de mooiste/fijnste route[split] Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' naar school?
#1
(27-Jan-2022, 06:19 PM)Niels van der Wal schreef:
(27-Jan-2022, 03:37 PM)PietV* schreef: Op een snelfietsroute komen alleen voetgangers en fietsers. Met onderbord kan het gebruik worden toegestaan voor speedpedelecs en elektrische snorfietsen.
Ik fiets regelmatig de snelfietsweg Nijmegen-Arnhem (F325)
De Fietsersbond had vorige maand een leuk onderzoek over "snel"-fietsroutes en "snel"-fietspaden. Ik herkende me er wel in. Ondanks dat ik best van doorrijden houd, is de beleving veel belangrijker en rijd ik rustig kilometers om voor een meer aangename rit.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(28-Jan-2022, 02:23 PM)Bacchus schreef: De Fietsersbond had vorige maand een leuk onderzoek over "snel"-fietsroutes en "snel"-fietspaden. Ik herkende me er wel in. Ondanks dat ik best van doorrijden houd, is de beleving veel belangrijker en rijd ik rustig kilometers om voor een meer aangename rit.
Hmm, dat is voor mij toch ook wel anders. Ik zoek vrij nauwkeurig uit wat de efficiëntste route is (qua tijd), die ik dan overigens weer niet altijd neem. Naar m'n werk weet ik inmiddels precies waar ik tijd verlies en wat de snellere (eventueel langere) route is.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#3
(28-Jan-2022, 02:32 PM)365cycle schreef: Hmm, dat is voor mij toch ook wel anders. Ik zoek vrij nauwkeurig uit wat de efficiëntste route is (qua tijd), die ik dan overigens weer niet altijd neem. Naar m'n werk weet ik inmiddels precies waar ik tijd verlies en wat de snellere (eventueel langere) route is.

Dat is ook wat de fietsersbond beschrijft: als tijd een factor is wordt een minder plezierige route geaccepteerd als deze sneller is.

Ik zoek altijd routes met zo min mogelijk stoplichten of kruisingen. En de route via deze fietssnelweg is wel langer, maar sneller door gebrek aan stoplichten. (En bijna overal voorrang -niet meer in Bemmel. Auto's in de voorrang was veiliger en een brug of fietstunnel te duur-)


Niels, zoef, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
(28-Jan-2022, 05:00 PM)365cycle schreef:
(28-Jan-2022, 04:02 PM)Niels van der Wal schreef: Dat is ook wat de fietsersbond beschrijft: als tijd een factor is wordt een minder plezierige route geaccepteerd als deze sneller is.

Klopt, maar ik las een deel van de tekst ook wel als dat de beleving belangrijker is dan de daadwerkelijke reistijd. Daar ben ik net even te analytisch voor denk ik Big Grin 

Fietsen wordt nog steeds voornamelijk gezien als een hobby, zeker als het meer is dan even op en neer naar het dorpscentrum.

Als ik van A naar B moet op de fiets, wil ik dat efficiënt (en dus snel) doen. Een toeristische route is dan niet plezierig Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#5
(28-Jan-2022, 06:18 PM)Frutsel schreef: Fietsen wordt nog steeds voornamelijk gezien als een hobby
Grappig, hoe verschillende mensen (o.a. ik, zei de gek) dat op één dag in twee verschillende topics aanhalen. 
Ik denk dat de in onbegrip uitgesproken "zó ver naar je werk fietsen?! Hoe heb je daar tijd voor??" daar ook vandaan komt.

Mijn standaard antwoord is inmiddels: "Ik heb er geen tijd voor, daarom doe ik het ook" Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik hoef maar 5 km naar het werk en de Quest is net genoeg sneller dan een andere fiets dat ik de extra tijd van het pakken en dicht maken/op slot zetten goed maak.
Op dagen met goed weer en weinig verkeer zal een auto een paar minuten sneller zijn.

Maar op dagen dat je ijs moet schrapen van je ruiten denk ik dat de fiets het wint.
En op dagen dat het verkeer vast loopt ben je op de fiets nog steeds in een goede 20 minuten thuis maar kan het met de auto 2 uur duren. Wel je route kiezen want het sluip verkeer wil nog wel eens de fiets route door de stad vullen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Uit ervarung weet ik dat het klopt:
Ooit werkte ik op 5 km van mijn huis. Mijn buurman werkte in het zelfde pand.
Lekker een kwartiertje over het platteland forensen op een stadsfiets
Op een winterdag moest ik met de auto vanwege aansluitende activiteiten nog verder van huis.
Terwijl ik stond te krabben, grapte mijn buurman; "wedstrijdje?"
Nadat ik de ruiten vrij had ben ik naar het werk gegereden.
Onderweg geen buurman gezien.
Bij mijn buro aangekomen stond er al een dampende dubbele espresso op me te wachten.
"Bedankt buurman!"
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Ik heb topic maar gesplitst. Ik heb een grote voorkeur voor mooie routes omdat ook mijn functionele ritten altijd een vorm van recreëren blijft. Behalve als het regent natuurlijk dan kies ik wel voor het fietspad naast de doorgaande provinciale weg, maar anders wil ik wel kiezen voor een vrijliggend fietspad door de landerijen met af en toe een haakse bocht.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#9
Woon-werk-verkeer moet gewoon simpelweg de snelste route zijn met de minste 'obstakels'.

Hoeft dus niet echt de kortste route te zijn, maar wel de meest veilige.

Ik fiets ook nog 3 maanden in het donker(/de schemer) en heb geen enkele behoefte aan een leuke en recreatieve route.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#10
Mijn dochter van 15 maakt onderweg naar school een keuze voor een rare route. Het gaat om een situatie waar een kruising is van een zeer grote weg, met meerdere banen per rijrichting en nog banen voor afslaan, kruisend op een iets minder grote weg. Voor de Fietsers is er dan nog een tunnel onder die kruising door. Alleen de toevoer route langs de kruising is voor Fietsers nogal klungelig. Zij slaat al eerder af en komt daarmee op een fietspad loze weg, net als een auto op de kruising af en kan eenvoudig links het pad naar de tunnel nemen. Het officiele fietspad eindigt waar de weg een licht bochtje maakt, ( je kunt dus niet zien wat er aankomt) ergens tussen de file voor het stoplicht.

Ik rijd dagelijks 1 km om. Dat is net zo snel als de route met vier extra oversteekjes en een stuk langs de hondenuitlaat (loslopen of lijntje over het fietspad) zone. Andere optie is om 8,15 langs de Basisschool met zo'n 300 leerlingen. Beide andere opties zijn korter, maar zeker niet veiliger en ook niet sneller. Terug van het werk om 17.15 uur is de route langs de Basischool prima en is de omweg van de ochtend niet zo fijn vanwege een flessehals met een te krappe oversteek of een stukje( 30 meter) linkszijdig spookrijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(29-Jan-2022, 10:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Woon-werk-verkeer moet gewoon simpelweg de snelste route zijn met de minste 'obstakels'.

Hoeft dus niet echt de kortste route te zijn, maar wel de meest veilige.

Ik fiets ook nog 3 maanden in het donker(/de schemer) en heb geen enkele behoefte aan een leuke en recreatieve route.


Recreatie gaat om de omgeving waarin je fietst.
In de 'snelste' route vanuit de fietser bezien speelt de fietsbeleving de hoofdrol.
Bij de efficiëntste route is de tijd het belangrijkste.

Vanuit de fietser bekeken is de belevingsfactor het belangrijkste; voor verkeerskundige is beleving nauwelijks vorm te geven en ligt de makkelijkere focus op tijd en omgeving.

Leuk vind ik dat de 'snelste' route de keuzes is als tijd niet de bepalende factor is. (Recreatief als je alle tijd hebt, efficiënt als de tijd beperkt is, snel als tijd een onderdeel van beleving is.)  Mijn vooronderstelling is dat veel ligfietsers voor de 'snelste' route  kiezen.

Niels, snel, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Omdat ik door een 'stad' forens heb ik de keus om veel verschillende straten te nemen. Ik kies voor de straten die op de tijd dat ik rij de minste problemen geven. Dus niet langs een van de scholen als die beginnen of stoppen, niet langs de doorgaande weg als veel mensen onderweg naar hun werk zijn. Of ik kies die straten die me langs de winkels leiden waar ik een boodschap wil doen.

Maar welke route ik ook kies, het is er een die makkelijk fietst, geen onmogelijke bochtjes om bij een knopje voor het stoplicht te komen, geen hekjes of paaltjes waarvoor je uit/van je fiets moet, dan liever een klein stukje om.

Ik schreef 'stad' omdat Beverwijk een kleine plaats was tot in de 1960's, misschien zelfs nog later, en die delen waar ik door fiets later gebouwd zijn. En Beverwijk heeft ooit stad rechten verkregen maar was een boeren/tuinders dorp in de 19de en vroege 20ste eeuw.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Hoe bepalen jullie wat de snelste route is? Op basis van welke routeplanner, door een lijstje bij te houden met rittijden, handmatig, automagisch in Strava/Garmin/Komoot oid of iets anders?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(01-Feb-2022, 10:13 AM)Bacchus schreef: Hoe bepalen jullie wat de snelste route is? Op basis van welke routeplanner, door een lijstje bij te houden met rittijden, handmatig, automagisch in Strava/Garmin/Komoot oid of iets anders?

In eerste instantie met Bike Citizen de route geplot, daarna met Google maps alternatieven voor de vervelende stukjes gaan vinden tot ik een in mijn ogen optimale route heb.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#15
(01-Feb-2022, 10:13 AM)Bacchus schreef: Hoe bepalen jullie wat de snelste route is? Op basis van welke routeplanner, door een lijstje bij te houden met rittijden, handmatig, automagisch in Strava/Garmin/Komoot oid of iets anders?
Ik plan de routes met brouter.de, laad ze in in Komoot, en vergelijk m'n ritten met Strava. Zo optimaliseer ik regelmatige routes langzaam steeds verder.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(01-Feb-2022, 10:13 AM)Bacchus schreef: Hoe bepalen jullie wat de snelste route is? Op basis van welke routeplanner, door een lijstje bij te houden met rittijden, handmatig, automagisch in Strava/Garmin/Komoot oid of iets anders?

De snelste route bepaal je op gevoel en ervaring; die route is aan veranderingen onderhevig zonder dat er ge/verbouwd hoeft te zijn. Je gevoel en ervaring zijn leidend en die zijn aan veranderingen onderhevig; zelfs het tijdstip maakt uit.
Voor de een is altijd de zelfde route saai; deze kiest ervoor om telkens weer te veranderen. Voor de ander is telkens de zelfde route prettig om gevoelsmatig te laten gebeuren wat gebeurd. (flow)

Fiets dus en beleef als tijd niet de bepalende factor is.



Niels, routeplanner, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(01-Feb-2022, 11:51 AM)Niels van der Wal schreef: De snelste route bepaal je op gevoel en ervaring; die route is aan veranderingen onderhevig zonder dat er ge/verbouwd hoeft te zijn. Je gevoel en ervaring zijn leidend en die zijn aan veranderingen onderhevig; zelfs het tijdstip maakt uit.
(01-Feb-2022, 11:51 AM)Niels van der Wal schreef: Fiets dus en beleef als tijd niet de bepalende factor is.
Dat is nogal tegenstrijdig. De snelste route wil je als tijd wél de bepalende factor is. 
Tenzij je ongelofelijk veel data van het dagelijks verkeer hebt en jezelf daar tussen kan plannen is analyse op basis van (veel) gemaakte ritten de enige enigszins wetenschappelijk verantwoorde methode. Gevoel en ervaring bewaar ik dan wel voor als ik m'n basgitaar vast heb Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(01-Feb-2022, 10:13 AM)Bacchus schreef: Hoe bepalen jullie wat de snelste route is? Op basis van welke routeplanner, door een lijstje bij te houden met rittijden, handmatig, automagisch in Strava/Garmin/Komoot oid of iets anders?

De route planner van de fietsersbond heeft allerlei keuzes voor o.a. kortst, racefiets en ook makkelijk doorfietsen. De laatste optie levert voor mij meestal leuke prettige routes op met zo min mogelijk stoplichten e.d..
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#19
(01-Feb-2022, 11:31 AM)365cycle schreef: Ik plan de routes met brouter.de, laad ze in in Komoot, en vergelijk m'n ritten met Strava. Zo optimaliseer ik regelmatige routes langzaam steeds verder.
??????
ik neem de route waar ik de minste stop-momenten heb en waar ik hard kan rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(01-Feb-2022, 12:09 PM)365cycle schreef: Dat is nogal tegenstrijdig. De snelste route wil je als tijd wél de bepalende factor is. 
Tenzij je ongelofelijk veel data van het dagelijks verkeer hebt en jezelf daar tussen kan plannen is analyse op basis van (veel) gemaakte ritten de enige enigszins wetenschappelijk verantwoorde methode.

Nee, dat is de efficiëntste route.

Niels, belevingsfactor, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(01-Feb-2022, 01:07 PM)gideon schreef: ??????
ik neem de route waar ik de minste stop-momenten heb en waar ik hard kan rijden.
BRouter maakt voor mij de beste basisroutes, en heeft standaard een setting voor velomobielen die echt steeds beter wordt. Weinig gare poortjes, om dorpen heen, voorkeur voor rustige wegen boven fietspaden etc. 
Komoot werkt het best samen met m'n Wahoo voor routeplanning; m'n ritten worden automatisch op Komoot en Strava geladen. In Strava kan je het nauwkeurigst kijken hoe hard je bijvoorbeeld tussen 2 punten rijdt (met 2 verschillende routes).
Door op deze manier te analyseren weet ik nu dat ik bij ongunstig weer een andere route moet rijden dan wanneer het allemaal relatief gunstig is, zoals vanochtend. De snelste route naar m'n werk was vandaag 54 km, op dagen met "moeilijk" (nat/glad en/of erg koud) weer is m'n route van 51.5 km beter: Meer stops, maar ook minder bochten. Hoewel m'n gemiddelde snelheid daar lager is dan op de langere route, is de reis onder moeilijke omstandigheden wel sneller dan op die lange route, omdat m'n kruissnelheid dan minder hoog is dan normaal. 

Zo optimaliseer ik een route dan dus, en ben ik er sneller. De reistijd van/naar m'n vriendin is op die manier afgenomen van 2u50 naar 2u15-2u30 (over 100 km). Tegenover een reistijd met de auto van 1u23 (onder ideale omstandigheden) vind ik het dan heerlijk om de fiets te pakken; ik kan gewoon een heel weekend met haar doorbrengen en dan heb ik in dat weekend tóch minimaal 4,5-5u bewogen/gesport.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#22
Ja, precies. Snel, kort en efficiënt hebben veel met elkaar te maken maar zijn niet hetzelfde. Zeker als de verschillen klein zijn, vind ik in het bijzonder "de snelste" heel lastig te bepalen en sterk afhankelijk van de omstandigheden. Veel logs opnemen is het enige dat echt goed werkt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
BRoute, Komoot, Strava….. ik hou het niet meer bij
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(01-Feb-2022, 03:18 PM)Bacchus schreef: Ja, precies. Snel, kort en efficiënt hebben veel met elkaar te maken maar zijn niet hetzelfde. Zeker als de verschillen klein zijn, vind ik in het bijzonder "de snelste" heel lastig te bepalen en sterk afhankelijk van de omstandigheden. Veel logs opnemen is het enige dat echt goed werkt.

De snelste is heel lastig te bepalen; omdat de snelste een individuele beleving is. Uiteindelijk is het een keuze die je maakt op gevoel. Dit gevoel wordt gevoed door data, ideeën, impressie, weer, verkeersdrukte, temperatuur, tijdstip, gezelschap etc. Geen dingen die je allemaal in een routeplanner kan stoppen.
De kortste is een kwestie van meten.
De efficiëntste is afhankelijk van je definitie van efficiënt. (Zo min mogelijk tijd; en/of zo min mogelijk kruisingen; en/of zo veel mogelijk bergen; en of zo min mogelijk autowegen etc.)

Niels, fietsweer, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Dit wordt een semantische discussie. Niels gebruikt de subjectieve definitie van het woord "snel". Bacchus en ik de objectieve definitie.

woorden.org schreef:snel bijv.naamw.
Uitspraak:  [snɛl]

1) die of dat weinig tijd nodig heeft of een hoog tempo heeft
Of een tempo hoog is, is altijd aan een mening onderhevig. Daarnaast kan een hoog tempo op een langere route er voor zorgen dat je alsnog langer onderweg bent.
Ga je de snelste route koppelen aan de reistijd, dan wordt het ineens heel erg aan feiten gebonden.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(01-Feb-2022, 02:28 PM)365cycle schreef: Komoot werkt het best samen met m'n Wahoo voor routeplanning; m'n ritten worden automatisch op Komoot en Strava geladen. In Strava kan je het nauwkeurigst kijken hoe hard je bijvoorbeeld tussen 2 punten rijdt (met 2 verschillende routes).


Wat is de rol/toegevoegde waarde van Wahoo?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM