Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Milan
#53
Een veerdemper is geen vering. Dus in die zin niet comfortabel. Bovendien is een zekere aanspreekdruk nodig om de dempingsvloeistof in beweging te krijgen om de veerbelaste klepje te openen. Een veerdemper is alleen bedoel om de ongewenste veerbewegingen te dempen.
Vering en demping moeten op elkaar zijn afgestemd naar gebruik.
Elastomeren zijn eenvoudig, licht in gewicht, progressief veerkarakter en hebben bij veerbewegingen een interne weerstand.
De andere veer met een interne weerstand, die dat ook heeft is een samengesteld bladveerpakket. Zoals vroeger onder de vrachtauto's. Die reden vroeger ook zonder veerdempers.
Elastomeer vering wordt nog steeds toepast onder aanhangwagen en caravans. Al dan niet met veerdempers.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#54
Mijn ervaring met de Milan is dat de vering (of demping of hoe het ook mag heten) behoorlijk stug/sportief staat afgesteld.

Nou rijd ik ook rond met 28mm banden, dat helpt ook niet echt.

Ik denk zelfs dat de SL stugger is dan de DF. Dat zorgt wel weer voor een superstrak sturende vm.

Ik kan met de SL veel harder en scherper door bochten dan met de DF. Er liggen dezelfde banden onder.

Er is gewoon niet of nauwelijks sprake van overhellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#55
Overhellen heeft twee (of meer?) mogelijke oorzaken:
De vering, zoals genoemd,
Maar de stijfheid van de body speelt ook een grote rol. Hoe beter deze bestand is tegen torderen om de lengte-as, hoe minder de achterkant kan hellen ten opzichte van de voorwielen.

Met dit in het achterhoofd probeer ik in scherpe bochten een beetje naar voren te leunen, zodat het zwaartepunt richting de vooras wordt verplaatst. Het is misschien puur psychologie met mijn snelheid, maar het voelt stabieler.
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Ik heb de rest van de berichten over vering, demping en de stabilisatorstang verplaatst naar een eigen topic.
Het ging een beetje lastig omdat de overgang vrij geleidelijk verloopt van de vering van de Milan naar vering in het algemeen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#57
Bericht van mezelf even teruggehaald, omdat dit juist specifiek Milan-info is (die wel ook in het veertopic past, maar ok)
(16-Feb-2022, 11:50 AM)365cycle schreef: Juist daarom plaatste ik mijn opmerking en deze reactie. De Milan Mk4 was achter standaard ongeveerd met een dubbele achtervork, de zogenaamde "hardtail". De gifgroene SL die hier in de regio rondrijdt heeft die setup. Optioneel zat er vering in, maar ik weet niet welke; misschien dat Peter de Rond daar opheldering over kan geven, want volgens mij heeft hij de zwart/witte Mk4 met vering die een tijd terug op marktplaats stond gekocht.
Voor de Mk5 had men besloten de vering standaard te maken, en wel geïnspireerd door de QuattroVelo, maar dan met één veerbolletje in plaats van twee, en zonder de oliedempertjes die in de QV wel zaten (maar mijns inziens ook onvoldoende dempen). Op het mooie gladde Noord-Duitse asfalt gaat dat allemaal best prima, maar van plaatsen waar niet altijd fraai wegdek ligt (zoals omgeving Gouda Big Grin ) kwamen er al vrij snel klachten over gevaarlijk rijgedrag bij de Mk5. Velomobile World heeft daarop een terugroepactie opgezet, als het goed is zijn er nu geen Milans meer met een geveerde, maar ongedempte achterwielophanging.
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Na een maand eens een ritje in het donker gemaakt, puur voor de ervaring met de lamp op de muts. Nu fiets ik nooit in het donker, dus alleen dat is al wennen. Je moet flink diep in de Milan zitten met je hoofd tegen de schuimvulling om geen schaduw te krijgen van de lamp. En bij hobbels en bobbels komt het hoofd toch een beetje voor de lamp. Verder is het niet handig een helm op te hebben en een haardos als Gerrie Eickhof als hij een tijdje niet naar de kapper is geweest is uit den boze. 
Het beste is een muts, buff of kaal hoofd. En flink diep in de Milan dus, zodat je net over de rand van het schuimdeksel kijkt.

De lamp geeft veel licht, vooral ook in de breedte. Intercitybike heeft het onderste deel van de lamp afgeplakt met transparante tape en het beetje licht op de neus stoort mij niet. Er valt ook licht op de spiegels en dat is minder prettig. Je hebt het gevoel dat je dan weinig in je spiegels ziet, maar zodra de lampen van een auto opduiken vanachter valt dat toch wel mee. 

Zoals gezegd, ik ben niet gewend in fietsen in het donker. Ik heb een uur gefietst en merkte dat ik op het eind veel beter gewend was. Als je veel in het donker fietst moet je deze lamp wel echt uitproberen. Het licht van voor en achter valt heel goed op, zowel overdag en als het donker is.

Mijn ritje met enkele foto’s: https://www.komoot.nl/tour/683189396?ref...bTwHaQhpxd
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999 , Hoekie , hmplantinga
#59
Dat is wel een bak licht zo op de foto.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#60
Vooral de positie van het licht is veel beter. Vermoed dat mijn setup (met 2 koplampen) eigenlijk meer licht geeft, maar omdat het zo laag in de neus zit krijg je zelfs schaduwen op het wegdek door hobbels in het wegdek. Daarnaast heb ik veel minder licht in de breedte, waardoor ik bochten altijd soort van blind moet nemen. Erg irritant.
Antwoord }
Bedankt door:
#61
Daarom heb ik bij allebei de spiegels lampen.

Ik verlicht echt de gehele breedte van de weg en allebei de bermen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#62
Toch wel wennen hoor. In bepaalde bochten toch wat last van desoriëntatie en als het heel donker is zou de lamp verder naar voren mogen schijnen. Dat is vast verblindend voor tegenliggers, je zou een stand voor groot licht moeten hebben die verder schijnt.
Antwoord }
Bedankt door:
#63
Vandaag een rondje van 50 km met de Milan GT en Continental Contact Urban [CCU] banden. Beetje miezerig, 6 graden C en weinig wind, max. 2 Bft. Het is een makkelijk doorfietsen rondje en voor een AVG van 35 km/h had ik een gemiddelde hartslag nodig van 140 bpm. Dat is voor mijn doen redelijk stevig doorfietsen, maar wat ik ermee wil aangeven is dat de CCU’s  onder deze omstandigheden niet heel licht rollen. Met mijn Quest met F-Lites zou ik minder inspanning hoeven leveren onder deze omstandigheden. Nu reed ik al niet meer met F-Lites vanwege het vele malen lek rijden. De GT bevalt nog steeds erg goed en vind ik echt lekkerder rijden dan mijn Quest. Dat de GT sneller is dan de Quest [ook met vergelijkbare banden] heb ik nog niet kunnen ervaren, wellicht als de temperaturen oplopen. Als je een recente carbon Quest hebt hoef je geen GT te kopen om sneller te fietsen, tenzij je veel vermogen levert wellicht.
https://cyclemeter.com/a25f219b3c65c146/...1237-59558
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#64
(01-Mar-2022, 04:11 PM)pietandringa schreef: Als je een recente carbon Quest hebt hoef je geen GT te kopen om sneller te fietsen, tenzij je veel vermogen levert wellicht.
Ik merk het verschil vooral boven de 40 en bij wind recht tegen. Bij lagere snelheden doet de rolweerstand teveel mee. 

Als je weinig vermogen levert is de aanschaf van een velomobiel voor snelheid sowieso wat discutabel, een lichtere fiets (evt. tweewieler) rolt dan makkelijker.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#65
Nou wil ik niet beweren dat ik weinig vermogen lever. Een vergelijkbaar ritje als vandaag reed ik gisteren op de roeifiets met 28 km/h avg en dezelfde hartslag. Met de CCU's en lagere temperaturen moet je behoorlijk doortrappen om boven de 40 te blijven. Ik heb geen vermogensmeter, maar mijn inschatting is dat ik met 150 Watt geen 40 rijd onder deze omstandigheden. Aan de andere kant, met een heel licht racefietsje haal ik echt geen 35 avg met deze inspanning.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Hoekie
#66
150 watt vind ik ook niet per se een laag vermogen voor een dagelijkse rit. Denk dat de gemiddelde stadsfietser zelden boven de 100 watt gemiddeld komt.

Velomobielen zijn veel meer vervoermiddelen dan racefietsen dat zijn. Ik rijd 90% ritten met een verschillend begin- en eindpunt, omdat ik ergens moet zijn. Als het moet kan ik rond de 300 watt best lang volhouden, maar ik schat in dat ik meestal zo rond de 200 gemiddeld rijd. Dan is m'n hartslag redelijk rustig (130 ofzo, met een max. van 193/194), kan ik in principe nog een normaal gesprek voeren en met dat vermogen kan ik ook gewoon 600-700 km per week wegtikken. 
Kruissnelheid is op m'n huidige banden dan vaak 45-50 km/h, beetje afhankelijk van het wegdek. In de zomer rijd ik zonder kap over m'n hoofd, maar daalt de rolweerstand en verandert de snelheid daardoor niet echt. Met echt snelle banden wordt boven de 50 kruisen eerder regel dan uitzondering.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#67
Gezien ik nu echt goed kan vergelijken heb ik de Milan toch maar eens "tegen de DF aangehouden".

Het staat in het nieuwe DF-ervaringentopic  Wink
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , berth9999
#68
Zo, aan dit topic kan ik ook wel een update toevoegen; ik heb weer wat nieuwe ervaringen met de Milan-serie.

Zoals sommigen van jullie weten was ik al een tijdje zo nu en dan bezig met schadeherstel aan een Milan SL. Dit ging met muizenstapjes en ook regelmatig met een stapje terug; het begon me te storen. Dit was de reden dat ik vorige week de SL achter de GT had hangen en ermee naar Dronten gereden ben. Let wel: Niet om 'm te láten repareren, maar - om 'm onder toeziend oog van de meester - zelf te herstellen. Hierdoor is m'n beeld van de verschillen tussen de Mk5, Mk6 en Mk7 verder uitgebreid. In het kort, v.w.b. de stevigheid van de aandrijflijn:
  • ik heb geen enorme verschillen tussen de drie "jaargangen" kunnen ontdekken m.b.t. opbouw van de boom. Wel lijkt de boom iets hoger bevestigd in de Mk7, en is de verstevigingsrib in het midden van de Mk7 naar achteren verplaatst, wat meer mogelijkheden biedt om er een lang lijf in te krijgen. De verticale versteviging die inderdaad alleen in de SL zit lijkt me de moeite waard; de upgrade van een GT Mk6 naar een GT Mk7 is daarvoor echter niet de moeite, aangezien die daarin standaard inderdaad niet leverbaar is (ik snap het niet). 
  • de achterbrug van de Mk5 én Mk6 lijkt gelijk te zijn aan die van de Mk7. Wel heeft de SL elastomeren ipv veren met glijdempers, misschien dat dat nog verschil maakt voor welke brug eronder hangt.
Er komt nog een langere update met beelden van hoe het herstelproces van de SL verloopt, maar in het kort is het carbonwerk gedaan en heb ik enkele aanpassingen doorgevoerd  Big Grin 
Er zat een scheur in de trompet van de Mk5, en daar kan je verdomd moeilijk bij zonder neusluik. Een gat in de onderkant maken om erbij te kunnen, en dat dan weer dicht te maken is de makkelijkste manier... Maar de Mk5 SL heeft nu dus een neusluik en knipperlichten in de neus a la Mk7 Big Grin Ik overweeg dezelfde aanpassing bij m'n Mk6 door te voeren zodat ik de boom wél verticaal kan ondersteunen.
Antwoord }
#69
Ik ben gisteren voor het eerst heen en weer naar Dronten geweest met de Milan.

Toen ik de Milan ophaalde had ik erg last van een 'gevolgpijn' van een oude blessure en toen ging de Milan in de aanhanger achter de auto.

Wat is mij opgevallen:
Op de heenweg reed ik heel relaxt 30/32km/u. Onderweg waren we ook druk aan het kletsen. Ik ging namelijk samen met Johan, die de filmpjes maakt van MooiTwente en van LOL. Staan op youtube en misschien hebben jullie die al wel eens gezien.

Bij Intercitybike had ik om 11 uur afgesproken. Helaas gaat hun planning soms niet zo heel soepel en was er iemand met echt flink veel achterstallig onderhoud net voor mij 'gekropen'. Ik was er namelijk om 11.15 uur.

Oeps, om half 4 was ik aan de beurt. Uiteraard hadden we ook naar huis kunnen gaan, maar ik ben gewoon zelf aan de slag gegaan. Ymte had de voorwielen al uitgebouwd en daardoor kon ik de wielkasten even helemaal mooi schoonmaken. Bij de SL kun je de wielen heel moeilijk door de wielgaten van de bodem krijgen, daarom heb ik met een dremel de wielgaten vergroot. Echte wedstrijdrijders verkleinen juist die gaten, maar ik dus niet. Scheelt waarschijnlijk 0,15 km/u  Doh  

Nu wordt een lekke band wisselen ook een stuk gemakkelijker. Ik heb minder dan een centimeter weg gedremeld, maar dat maakt dus een wereld van verschil. 
Over banden wisselen gesproken. Ik heb de Speed ook nog even vervangen door de Urban van Continental. Weet trouwens iemand de computerinstelling van 32-406?

Uiteraard wordt er bij ICB ook altijd flink gekletst over ongelooflijk veel verschillende onderwerpen die toch vaak en veel over fietsen gaan. Het gesprek met Arend-Jan over bijvoorbeeld @365cycle was bijvoorbeeld ook zo'n interessant onderwerp  Big Grin 

Door het vele staan en het zelf klussend bezig zijn, krijg ik altijd een wat zwaarder gevoel in de benen. Dus ik vreesde een beetje de terugweg.

Op de terugweg ging het hele stukken echter nog een flink stuk harder, maar het voelde nog steeds heel relaxt en er werd nog steeds flink gekletst. Johan volgt wel  Wink in zijn QV met ik weet niet hoeveel bagage en spullen.


Wat viel mij nou op? Tja, onderweg niet zo veel, maar wel de laatste 20km en toen ik thuis was.
Met de XS en de DF vond ik de laatste 20km nooit meer zo leuk. In de MilanSL had ik dat gevoel dus helemaal niet. Ik kon nog gewoon goed accelereren en ook het optrekken ging nog heel soepel. Thuis voelde ik mij ook gewoon nog fit en nu de volgende ochtend zit ik er eigenlijk best frist en fruitig bij.

Conclusie: ik denk echt dat dit door de meer liggende houding van de Milan komt.

NB: ondanks die meer liggende houding heb ik trouwens nog nooit zo gemakkelijk de Bult bij 't Harde beklommen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#70
(10-Aug-2022, 09:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Met de XS en de DF vond ik de laatste 20km nooit meer zo leuk. In de MilanSL had ik dat gevoel dus helemaal niet. Ik kon nog gewoon goed accelereren en ook het optrekken ging nog heel soepel. Thuis voelde ik mij ook gewoon nog fit en nu de volgende ochtend zit ik er eigenlijk best frist en fruitig bij.

Conclusie: ik denk echt dat dit door de meer liggende houding van de Milan komt.

NB: ondanks die meer liggende houding heb ik trouwens nog nooit zo gemakkelijk de Bult bij 't Harde beklommen.
Dat het komt door een meer liggende houding lag in de lijn der verwachtingen. Je hebt meer dan voldoende steun met je schouders in het zitje om je duurvermogen aan trapenergie kwijt te kunnen. Liggend trappen heeft enkele voordelen. Door de meer gestrekte houding liggen de liesslagaders en liesaders in lijn voor een optimale bloedsomloop en je creëert meer ruimte in de buikholte voor een rustiger en diepere buikademhaling.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Hoekie
#71
(10-Aug-2022, 09:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Conclusie: ik denk echt dat dit door de meer liggende houding van de Milan komt.
Dat klopt volgens mij wel. In de DF houd ik meer spierpijn over aan hetzelfde duurvermogen.
Voor 200 km (vandaag) pak ik dus al gauw de Milan Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , berth9999
#72
Oh, helemaal vergeten.

De afdaling met de SL was ook heel relaxt.

Ik reed 72km/u en de SL bleef gewoon lekker strak rollen.

Met de DF vond ik die afdeling altijd erg leuk, maar ook een tikje spannend. In die vm moet je het stuur wel gewoon goed vasthouden.
Met de XS zat de ervaring een beetje tussen bovenstaande twee in.


De Milan is dus echt extreem stabiel op hoge snelheid. Echt zeer vertrouwenwekkend.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#73
Milans sturen inderdaad rustig, bijna lijzig. Bij 100 km/h maak ik me ook nog niet druk, al had Arend-Jan dat eerder wel. Weet niet of dat aan sporing gelegen heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#74
Een minder leuke ervaring met een Milan.
TIjdens het afhalen van mijn Milan verbaasde ik me al dat het een heel ge-emmer was om hem op maat te krijgen. Bij de proefrit eerder in hetzelfde model was het min of meer instappen en gaan.

Een paar weken terug heb ik nieuwe pedalen gemonteerd en ook maar meteen nieuwe schoenen met ander type schoenplaatjes gehaald. Ik heb race schoenen gekocht zodat ik zo veel mogelijk ruimte zou krijgen in de fiets. Tot mijn verbazing paste het nog steeds niet lekker. Ik had tijdens proefzitten hier thuis het service luik nog open en zie het midden van mijn linkerschoen onder de rand van het service luik. En dus niet onder de voetenbult waar die volgens mij toch zou moeten zitten.

Lang verhaal kort: De mast is scheef gemonteerd waardoor de pedalen een stuk naar rechts zitten  en een fractie scheef staan, en het kettingblad scheef zit.

Ik ga er volgende week mee terug naar Dronten en dan gaan we zien wat er mee gaat gebeuren. Een en ander zou wel gecorrigeerd kunnen worden met links een crank met een veel hogere Q factor en wat shimmetjes tussen dat ding dat de trapas op zijn plek houd zodat die rechter staat t.o.v. de fiets/kettinglijn. Maar of ik blij zou worden van zo'n oplossing weet ik niet.

Moraal: let er bij het afhalen van een nieuwe fiets op dat je voeten onder de voetenbulten zit.
Antwoord }
#75
Dat is balen Bert! Is de mast opnieuw monteren geen optie? Dit is ook niet goed voor je kettinglijn, die krijg je zo nooit recht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#76
Is dit geen garantie-gevalletje?

Je kunt toch niet fietsen met een scheve mast?

Terug naar Roemenië en een tijdje met een leenfiets rijden zou mijn oplossing zijn.
Of in Dronten zelf oplossen.

Maar wel die mast eruit en een nieuwe erin of de oude recht zetten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#77
Binnenkort ga ik naar Dronten en dan gaat Ymte ernaar kijken. Wat er allemaal wel of niet mogelijk is weet ik niet, en Ymte wel. ;-) Zoals ik er nu in sta wil ik een rechte mast en niet een oplossing waar alle andere onderdelen aangepast worden om een scheve mast te corrigeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#78
(11-Aug-2022, 10:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Is dit geen garantie-gevalletje?

Je kunt toch niet fietsen met een scheve mast?

Terug naar Roemenië en een tijdje met een leenfiets rijden zou mijn oplossing zijn.
Of in Dronten zelf oplossen.

Maar wel die mast eruit en een nieuwe erin of de oude recht zetten.
(11-Aug-2022, 10:40 AM)berth9999 schreef: Binnenkort ga ik naar Dronten en dan gaat Ymte ernaar kijken. Wat er allemaal wel of niet mogelijk is weet ik niet, en Ymte wel. ;-) Zoals ik er nu in sta wil ik een rechte mast en niet een oplossing waar alle andere onderdelen aangepast worden om een scheve mast te corrigeren.

Helemaal eens. Enige nadeel van de mast opnieuw monteren is dat de fiets iets zwaarder gaat worden. Zal maximaal een paar honderd gram zijn, maar er zijn er die voor minder piepen Big Grin  Vermoed/hoop dat Roemenië Ymte voldoende vertrouwt om zelf met een goede oplossing te komen - als ie naar Roemenië moet ben je 'm zo een maand kwijt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM