Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe neem je je gitaar mee?
#1
Ik heb in forums en videos e.d. gezien dat er hoog opgegeven wordt over de bagageruimte van een velomobiel. Maar hoe neem je je gitaar mee in een velomobiel?

Een fiets zonder de mogelijkheid om een gitaar te vervoeren is voor mij geen volwaardig vervoermiddel.
En dan heb ik het over akoestische instrumenten, niet van die platte electrische gitaartjes.

Op de open ligger heb ik er vrij vlot een werkbare oplossing voor gevonden, vergelijkbaar met hoe ik voorheen op een rechtopfiets mijn gitaar aan de bagagdrager hing met een spanband, maar dan nu liggend, uiteraard.

Ook op mijn vouwfiets is het te doen, met een paar spanbanden

Aan de binnenkant van een velomobiel gaat een gitaar niet passen denk ik. Aan de buitenkant hangen lijkt me geen aantrekkelijke oplossing.

Ik heb op velomobilforum.de wel eens een draad gezien van iemand die in zo'n Duitse blaaskapel speelde, en speciaal van het grote model toeter dat hij speelde een versie had laten bouwen die in meerdere delen opgesplitst kon worden zodat het in zijn velomobiel paste. Ik zie dat toch niet zitten om het instrument aan het vervoermiddel aan te passen in plaats van andersom.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Kan je er geen fietsaanhanger aan hangen?
Er zijn ook wel compacte aanhangertjes te koop met slechts één wiel. Dat scheelt rolweerstand en groot genoeg voor een gitaar, zoals een Bob Yak.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
In de alleweder kreeg ik een basgitaar redelijk makkelijk mee. In de Quest is het me ook wel gelukt door de basgitaar in een dunne gigbag te doen en vervolgens eerst de bas hals voorop de neus in te schuiven en eenmaal binnen de body naast het achterwiel en de hals naast mijn linkerarm te manoeuvreren. Met een dikke gigbag lukte dat niet. Mijn basgitaren zijn wel 33 1/4e inch scale en niet 34". Maar dat is altijd nog stukken meer dan een gitaar.  Smile

[Afbeelding: alleweder-basgitaar.jpeg]

[edit] ik lees nu pas dat je een akoestische body erin kwijt wil. Zal van de binnenbreedte van de fiets en vooral de zitting af hangen of dat gaat lukken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
Handig een instrument aan boord voor als de fietsbel kapot is... Ben je niet bang voor vocht? Daar kunnen ze toch niet tegen? Ik zou twee haakjes maken dat ik hem aan de zijkant liet hangen met tas en al.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Jammer dat je het instrument niet wil aanpassen.

Dan zou ik echt waanzinnig veel ideeën hebben gehad. 
Die zouden niet altijd in het voordeel van de gitaar uitvallen, maar toch vind ik het goede ideeën  Cool 


Dus zou ik doen wat FietsBennie zegt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(04-Mar-2022, 11:41 PM)Martin van Mourik schreef: Ik heb in forums en videos e.d. gezien dat er hoog opgegeven wordt over de bagageruimte van een velomobiel. Maar hoe neem je je gitaar mee in een velomobiel?

Een fiets zonder de mogelijkheid om een gitaar te vervoeren is voor mij geen volwaardig vervoermiddel.

Aan de binnenkant van een velomobiel gaat een gitaar niet passen denk ik. Aan de buitenkant hangen lijkt me geen aantrekkelijke oplossing.
Eigenlijk wel een gekke tegenstrijdigheid: bij vrijwel iedere andere fiets is er geen andere optie dan aan de buitenkant. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#7
Ik weet niet of ik een gitaar ueberhaupt binnen in zo'n zweethokje als een velomobiel zou mee willen nemen. Tenzij je foudraal waterdicht is lijkt me dat niet goed op den duur.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik mag toch hopen dat zo'n gitaarhoes wel waterdicht is.

Zelf speel ik luchtgitaar. Die gaat probleemloos mee in de quest.
Antwoord }
#9
Ik vraag mij af of een gitaar probleemloos meegaat in een Quattrovelo? Daar past ook in een kind in als bagage, dan moet een gitaar toch ook kunnen?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Met een Flevotrike kun je er op spelen tijdens het fietsen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#11
Over welke afmetingen hebben we het Martin?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(05-Mar-2022, 05:21 PM)Roepers schreef: Ik vraag mij af of een gitaar probleemloos meegaat in een Quattrovelo? Daar past ook in een kind in als bagage, dan moet een gitaar toch ook kunnen?
Als die gitaar twee benen heeft die langs de rijder kunnen wel  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#13
Ik zou eens met een gitaar gaan passen in een QV. Bij vrijwel alle andere velomobielen is het kansloos. De hals gaat nog wel, maar de body is te groot.

Dat rechtop langs de drager brengt me op een idee. We hebben hier nog een kind wat de 2 km naar muziekles niet kan met de Trombonekoffer. Die is ongeveer 30x 120cm met het evenwichtspunt niet in het midden. Rechtop langs de drager met een steuntje eronder is misschien een idee.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Bedankt voor al jullie reacties, het zijn er meer dan ik verwacht had.

Ik ben meestal met een flamencogitaar in de koffer onderweg. Het is een instrument van hoge kwaliteit, ik zou het nooit in een hoes vervoeren. Dat had ik dus beter direct erbij kunnen vermelden, want in enkele reacties wordt uitgegaan van een gitaar in een hoes of foedraal.

De gitaarkoffer is over de hele lengte 15 cm hoog, en is ongeveer 107 cm lang. Het deel rond de hals is ruwweg 15 x 15 x 50 cm. Het deel rond de klankkast is 57 cm lang en heeft een gewelfde vorm die de contour van gitaar volgt met breedste punten van 34 cm en 43 cm breed.

Gitaarkoffers zijn vrijwel altijd zo gebouwd dat ze over de hele lengte even hoog zijn.
Gekeken naar de vorm van het instument is dat niet strikt noodzakelijk, de hals is in principe maar zo'n 2,5 cm dik, je zou de koffer rond dat deel tot een hoogte van een centimeter of vijf kunnen reduceren.
Als er dan achter de zitting naast het achterwiel van de velomobiel ruimte is voor een doos van ruwweg 60 x 40 x 15 cm, en langs de zitting een balk van 5 cm dik kan steken, dan zou het misschien passen.
Een dergelijke koffer zou ik dan waarschijnlijk zelf moeten maken, dit lijkt me op zich wel doenlijk.

Ik zou dus gezien de reacties eens naar ruimere velomobielen zoals de alleweder of de quattrovelo moeten kijken. Dat zou wel een compromis zijn, ik zou anders juist voor een van de wat snellere modellen kiezen.

Ik zie een paar opmerkingen over vocht.
Over vocht maak ik me niet zo'n zorgen. Akoestische gitaren hebben aan de buitenkant een dunne laklaag die vocht afweert. Denk aan zweet van de bespeler, een vochtige poetsdoek, of gemorste drank, enz.
Een beetje vocht dat onderweg door een koffer of hoes heen sijpelt is niet zo'n probleem, zo lang je daarna de boel weer droogt. Als het echt stevig regent, dan doe ik zo'n regenhoes voor rugzakken om de gitaarkoffer heen, bij wat gemiezer of een buitje niet.

(04-Mar-2022, 11:41 PM)Lopopodium schreef: Kan je er geen fietsaanhanger aan hangen?

Met een aanhanger zou het natuurlijk wel gaan, er is vast een passende aanhanger te vinden.
Maar het lijkt me wel extra onhandig, als je je fiets ergens buiten moet stallen. Je moet dan die kar mee naar binnen nemen (de trap op in sommige gevallen), of extra sloten gebruiken.
Ik vraag me ook af in hoeverre dit het aerodynamische voordeel van een velomobiel teniet doet.
Ik zou me denk ik toch minder prettig erbij voelen als ik mijn dure gitaar in een karretje achter me heb hangen.

(06-Mar-2022, 12:08 PM)Jeroen S schreef: Dat rechtop langs de drager brengt me op een idee. We hebben hier nog een kind wat de 2 km naar muziekles  niet kan met de Trombonekoffer. Die is ongeveer 30x 120cm met het evenwichtspunt niet in het midden. Rechtop langs de drager met een steuntje eronder is misschien een idee.


Ik had toen ik vaak onderweg was met mijn gitaar aan de bagagedrager van mijn rechtopfiets op een paar plekken stukken schuim aan mijn bagagedrager bevestigd zitten om de koffer tegen beschadiging te beschermen. Aan de bovenkant een stuk van dat grijze radiatorbuizen-isolatiespul, aan de onderkant een stuk gesloten celschuim.

Aan de kant waar de gitaar hing, raakte ik steeds net niet, of soms net wel met mijn hiel de koffer. Door de geringere breedte heb je hier met een trombone waarschijnlijk geen last van.

Door de typische vorm van de klankkast met een versmalling tussen 'kont' en 'schouders' kon ik meestal volstaan met een enkele spanband. Soms had ik extra spullen in het compartiment in de koffer onder de hals zitten, met de neiging tot omklappen tot gevolg. In de geval gebruikte ik een extra spanband op een lager punt om de gitaar overeind te houden.

Ik gebruikte eerst een tijd lang een soort van houten drager waar de gitaar aan vast zat met spanbanden. Aan die houten drager had ik het kliksysteem van Vaude fietstasen bevestigd. Dit was in de praktijk meer gehannes dan de oplossing met slechts een spanband en wat schuim die ik later vond.

Ik zou denk ik voor een trombone ook zoeken naar een manier om het te laten hangen. Door de grotere lengte, en wellicht ook door het kleinere formaat kinderfiets (?) zou dit wel problemen kunnen geven doordat het topzwaar is. Dit is op zich makkelijk te verhelpen met een spanband op een lager punt.

Als de trombonekoffer geen goed bevestigingspunt heeft op de juiste hoogte om het aan op te hangen, dan zou je een soort van net of zak kunnen maken om de onderkant van de koffer in te laten hangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(06-Mar-2022, 11:35 PM)Martin van Mourik schreef: Bedankt voor al jullie reacties, het zijn er meer dan ik verwacht had.
We zijn best actief hier Big Grin 

(06-Mar-2022, 11:35 PM)Martin van Mourik schreef: Als er dan achter de zitting naast het achterwiel van de velomobiel ruimte is voor een doos van ruwweg 60 x 40 x 15 cm, en langs de zitting een balk van 5 cm dik kan steken, dan zou het misschien passen.
Een dergelijke koffer zou ik dan waarschijnlijk zelf moeten maken, dit lijkt me op zich wel doenlijk.
Vermoed dat een Alleweder niet gaat passen, volgens mij is de QuattroVelo jouw fiets. Zou gewoon eens een bezoekje plegen aan www.velomobiel.nl en de gitaar meenemen, dan kan je gewoon kijken of de gitaar er zo in gaat (en er vervolgens een koffer bij bedenken). Reken er wel op dat de hals deels naast je terecht gaat komen in de fiets, en afhankelijk van hoe lang je bent (en hoe ver je dus naar achteren moet zitten) ga je in de knel komen met de vering). 

(06-Mar-2022, 11:35 PM)Martin van Mourik schreef: Ik zou dus gezien de reacties eens naar ruimere velomobielen zoals de alleweder of de quattrovelo moeten kijken. Dat zou wel een compromis zijn, ik zou anders juist voor een van de wat snellere modellen kiezen.
Een Alleweder zou ik zeker als een compromis zien, maar een QuattroVelo is voor zo'n fietsvrachtwagen nog behoorlijk snel hoor. 

Vanaf ongeveer een minuut wordt het interessant, ik zat nadat ik de (brom!)scooter voorbij was als ik het me goed herinner op ongeveer 330 watt constant  Smile

(06-Mar-2022, 11:35 PM)Martin van Mourik schreef: Ik zie een paar opmerkingen over vocht.
Over vocht maak ik me niet zo'n zorgen. Akoestische gitaren hebben aan de buitenkant een dunne laklaag die vocht afweert. Denk aan zweet van de bespeler, een vochtige poetsdoek, of gemorste drank, enz.
Een beetje vocht dat onderweg door een koffer of hoes heen sijpelt is niet zo'n probleem, zo lang je daarna de boel weer droogt. Als het echt stevig regent, dan doe ik zo'n regenhoes voor rugzakken om de gitaarkoffer heen, bij wat gemiezer of een buitje niet.
Een velomobiel is vrij goed bestand tegen vocht van buitenaf, zeker met een racekap. Zweet is meer een probleem: álles roest in zo'n ding. Ik heb er zelfs al een garantiegeval met m'n (oxiderende metalen) bril door gehad  Shy

(06-Mar-2022, 11:35 PM)Martin van Mourik schreef: Met een aanhanger zou het natuurlijk wel gaan, er is vast een passende aanhanger te vinden.
Maar het lijkt me wel extra onhandig, als je je fiets ergens buiten moet stallen. Je moet dan die kar mee naar binnen nemen (de trap op in sommige gevallen), of extra sloten gebruiken.
Buiten stallen is sowieso een beetje een dingetje met zo'n velomobiel. Bij de supermarkt heb ik geen moeite mee, en bij de kroeg evenmin als ik 'm kan zien. Een nacht buiten laten staan... no way.

(06-Mar-2022, 11:35 PM)Martin van Mourik schreef: Ik vraag me ook af in hoeverre dit het aerodynamische voordeel van een velomobiel teniet doet.
Ja, dat doet het. Met een tweepersoons kinderaanhanger achter de DF moest ik ineens meer dan 300 watt leveren voor 30 km/h.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Met de opgegeven maten, ben ik er vrij zeker van dat het niet gaat lukken. Bij de schouders van de berijder is een velomobiel ongeveer 50 cm breed. Sommigen iets meer, anderen iets minder. min 10cm wielkast in het midden is ongeveer 20cm breed voor het bagagedeel. Het gat tussen onder en bovenkant van de Velomobiel, de binnenhoogte is ongeveer 60, bij een Milan SL waarschijnlijk eerder richting 50 cm. Daar past het dus wel.

Het probleem komt verder naar achteren. Bij de achterwiel as, zo'n 35-40 cm achter de schouders, blijft er nog maar zo'n 10 cm over van die ruimte. Vaak zijn die koffers ook onnodig dik bij de hals van de gitaar. Op die plek zitten ook je schouders waarbij er ongeveer een vinger past tussen schouder en Velomobiel. Bij een hele grote Velomobiel met kleine, tengere bereider misschien twee vingers.

De pianolerares van mijn andere zoon speelt ook Cello. Zij heeft daarvoor een carbon koffer. Op zich heb je met zo'n stabiele koffer en het lange uitsteeksel voor de hals al een mooie dissel, dan moet er alleen nog even een fietsaanhanger koppeling aan, en twee stepwieltjes ofzo. Of dat realistisch is...

Ik heb nog even wat nagemeten met de Trombonekoffer, maar dat gaat hem niet worden. Er is te weinig overlap naast de drager om het stabiel te krijgen. Incl koffer weegt het ook nogal wat.

Bij De QV zou je kunnen proberen, bij andere Velomobielen vermoed ik dat je mogelijk de gitaar er nog wel in krijgt, maar dat er dan voor de rijder geen comfortabele plek meer te vinden is.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Bedankt voor de uitleg over de formaten binnen in velomobielen.
Alle driewielers vallen dus vrijwel zeker af.
Met een Quattrovelo zou het dus misschien kunnen, met de klankkast achter je, en de hals naast je, en dan nog zouden de koffer en/of de zitting waarschijnlijk aangepast moeten worden om dit passend te krijgen.
Ik heb nog een idee om zelf een soort hoes te maken die mijn gitaarkoffer beter gestroomlijnd maakt, daar ga ik eerst maar eens mee verder.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Bij de meeste Velomobielen zit het achterwiel in de bobbel achter het hoofd, centraal achter de rijder. Bij de QV niet. Daar is die ruimte en de bobbel helemaal leeg. Wel zit er aan beide zijden nog een achterwiel in de fiets.

https://www.velomobiel.nl/quattrovelo/maatschets.php

Misschien helpt deze maatschets ook nog wel wat. Het achterwiel zal zo ongeveer 50 cm hoog zijn, de as dan op 25 cm. De bewegende ophanging is dan nog een beetje hoger, volgens het plaatje. En kan nog een stukje inveren, waarmee de ruimte kleiner wordt.

Deze geeft ook wel een leuk beeld van wat er achterin past. https://www.youtube.com/watch?v=mPRX8k4nzmw

De hals zou inderdaad schuin langs de zitting en de berijder moeten. Met een object van 70 lang, 10 hoog en 5 dik zou dat waarschijnlijk wel lukken, maar de hals zit midden in de body en kan dus niet op de bodem liggen. Ook is bij veel koffers het deel voor de hals net zo dik als dat voor de body, wat natuurlijk niet nodig is. 70 lang, 10 hoog en 15 dik gaat zeer waarschijnlijk niet passen. De schouders en bovenarmen van de rijder zitten erg dicht tegen de Velomobiel buitenkant, je ligt ook vrij vlak natuurlijk. De ruimte om iets van achter naar voor door te steken is beperkt.

Misschien woont er wel iemand met een QV bij jou in de buurt, of is er een dealer in de buurt waar je eens kunt proberen. Zelfs met een lege stoffen hoes kon dat wel eens waardevolle informatie opleveren.

Mijn eigenbouw Velomobiel heeft redelijk gemiddelde afmetingen. De Country gitaar van dochter past zeker niet in mijn velomobiel. Ik zou het niet eens mogen proberen.

p.s. Ik heb geen QV en ik heb ook geen aandelen in Velomobiel.nl.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik heb een uke bass. Ben toch benieuwd of ik die in de Milan gepropt krijg Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(14-Mar-2022, 11:15 AM)365cycle schreef: Ik heb een uke bass. Ben toch benieuwd of ik die in de Milan gepropt krijg Big Grin

Gewoon naast de Sousafoon...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(14-Mar-2022, 01:23 PM)Fietsbennie schreef: Gewoon naast de Sousafoon...
Hahaha die past niet. Klinkt wel tof trouwens. Zie Hangplek Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#22
https://www.linkedin.com/posts/brommelst...4096-udOz/

Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Als ik aan een velomobiel begon, zou het kunnen meenemen van een cello eigenlijk ook de eis zijn.... Op mijn open ligger neem ik de cello bij iets grotere afstanden (zeg 6+km) mee in een fietskar voor kinderen (dat doe ik wel eens met de gewone fiets). Nadeel is de windvangst.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(16-Mar-2022, 06:12 PM)blokdoorn schreef: Als ik aan een velomobiel begon, zou het kunnen meenemen van een cello eigenlijk ook de eis zijn.... 

Mijn 5 snarige cello past.  Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
Wellicht dat de nieuwe Alfa 9 ook nog een optie kan worden met een aangepaste hoes / koffer vanwege zijn breedte. Als het past zit het je linker arm wel enorm in de weg. Het ligt een beetje aan de afstand die je er mee wilt afleggen qua comfoor.
Privé Peloton 346
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(16-Mar-2022, 06:12 PM)blokdoorn schreef: Als ik aan een velomobiel begon, zou het kunnen meenemen van een cello eigenlijk ook de eis zijn.... Op mijn open ligger neem ik de cello bij iets grotere afstanden (zeg 6+km) mee in een fietskar voor kinderen (dat doe ik wel eens met de gewone fiets). Nadeel is de windvangst.

Hier zou ik dus een fietskar-koppeling aan de VM voor maken
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM