Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De velomobielmarkt [split] Vandaag ben ik niet blij omdat.....
#1
... ik steeds vaker zie dat door particulieren via Marktplaats aangeboden VM's in de tussenhandel belanden.

Kijk, sommige situaties snap ik wel. Je koopt een nieuwe, of nieuwe 2e hands, en ruilt je huidige VM meteen in, logisch. En als VM-bedrijf een beetje om je heen kijken of je iets kunt inkopen, opknappen en dan weer verkopen begrijp ik ook prima.

Maar aanbod door het hele land opkopen, soms wel 500km retour mee rijden, oppoetsen, afstellen en een (aanzienlijke) marge bovenop leggen? Daar ben ik het niet mee eens.
Is het slim om te doen als bedrijfsvoering? Dat denk ik wel, anders zou het niet gebeuren. Maar het zorgt ook voor een imbalans in de markt, zowel in prijs als locatie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Nee hoor. Als ie teveel vraagt blijft ie ermee zitten.
De wet van vraag en aanbod blijft immers van toepassing.

Je kan het ook positief bekijken. Die fiets die 500km verder stond, staat nu hier in de markt en komt wat meer binnen bereik. Die ophalen had je zelf ook minimaal 10 uur gekost en nu koop je 'm gepoetst en -hopelijk- nagekeken als Peter de Rond je voor is.

It's all about the money.. niet alleen in Velomobielland. En ja, het is soms irritant als je je zinnen erop heb gezet maar zo werkt handel nou eenmaal. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Vandaag zal mijn velomobiel wederom niet in beweging komen. Binnenkort gaat ie denk ik masr de verkoop in.

En nu wil ik even teleurgesteld doen over de pekel op de weg en de weinige reacties op mn te koop staande roeifiets. Ach, wordt vanzelf wel een keer verkocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Daar begin ik het denk ik wel mee eens te worden Thijs.
Je zou denken dat zo'n tussenhandelaar vanuit passie te werk gaat en je daar dus net zo veilig kan kopen als in Dronten. Het begint ook vaak goed, maar wat ik over de hele linie toch tegen blijf komen is dat de service uiteindelijk hooguit mwah blijkt te zijn; ik krijg toch wel regelmatig vragen van mensen die zo'n velomobiel gekocht hebben, en loop dan o.a. tegen zaken als een demper in de blokkeerstand, wielophanging die los zit, een fiets die verkocht is met zichtbaar canvas aan de achterbanden.
Die paar tussenhandelaren die ik tegenkom zijn dus vooral bezig de prijs op te drijven voor hun eigen gewin. Begrijpelijk, iedereen wil geld verdienen, maar wat ik vooral jammer vind is dat het kannibaliseert op de velomobielmarkt an sich. Alles wat ik doe m.b.t. velomobielen (behalve rijden), doe ik eigenlijk om te zorgen dat ons favoriete vervoermiddel niet in de vergetelheid raakt en meer mensen bereikt. Zeker omdat het vervoermiddel op zich zoveel potentieel heeft, eventueel in een ietwat op de grote massa aangepaste variant.
De fietsen die ik verkocht heb waren niet goedkoop, maar zonder uitzondering technisch heel goed, en eerlijk geprijsd. De schadebak die ik heb stond te verpieteren onder een zeiltje (niet eens meer geadverteerd), reden om 'm te kopen was om 'm juist weer tóe te voegen aan het rijdende bestand.

Misschien moet ik dit bericht ook maar vertalen, want het is mede een oproep aan de handelaren: laten we met z'n allen zorgen dat er over 10 jaar ook nog wat te handelen valt.

(18-Mar-2022, 02:25 PM)ZoefZoef schreef: Nee hoor. Als ie teveel vraagt  blijft ie ermee zitten.
De wet van vraag en aanbod blijft immers van toepassing.
In een veel te krappe markt is dat onzin. Je kan momenteel bijna vragen wat je wil. Toen ik laatst ergens opperde dat ik m'n velomobiel eind dit jaar misschien wel inruil had ik direct een bod van €9K te pakken. Da's belachelijk voor een gebruikte fiets met lichte schade.

(18-Mar-2022, 02:25 PM)ZoefZoef schreef: Je kan het ook positief bekijken. Die fiets die 500km verder stond,  staat nu hier in de markt en komt wat meer binnen bereik.  Die ophalen had je zelf ook minimaal 10 uur gekost en nu koop je 'm gepoetst en -hopelijk- nagekeken als Peter de Rond je voor is.
Als ie van ver zou komen zou dat zo zijn. Linksom of rechtsom worden fietsen er vooral duurder van. Met Jet Bikes schiet niemand wat op. 

(18-Mar-2022, 02:25 PM)ZoefZoef schreef: It's all about the money.. niet alleen in Velomobielland. En ja, het is soms irritant als je je zinnen erop heb gezet maar zo werkt handel nou eenmaal.  Wie het eerst komt  wie het eerst maalt.
Dat denk je maar. Klopt alleen als je een korte termijn denker bent. Na morgen is er nog een dag; fietsers dragen bij aan die toekomst. Politici die nu kunstmatig de brandstofprijzen gaan verlagen doen dat niet. Benzine is al veel te goedkoop; het kost minder dan wat het kost om de door benzine veroorzaakte schade te herstellen.

(18-Mar-2022, 02:25 PM)ZoefZoef schreef: Vandaag zal mijn velomobiel wederom niet in beweging komen. Binnenkort gaat ie denk ik masr de verkoop in.
Heel goed. Geld hoeft voor mij niet te rollen, maar velomobielen moeten dat wel ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(18-Mar-2022, 02:25 PM)ZoefZoef schreef: Nee hoor. Als ie teveel vraagt blijft ie ermee zitten.
De wet van vraag en aanbod blijft immers van toepassing.

Je kan het ook positief bekijken. Die fiets die 500km verder stond, staat nu hier in de markt en komt wat meer binnen bereik. Die ophalen had je zelf ook minimaal 10 uur gekost en nu koop je 'm gepoetst en -hopelijk- nagekeken als Peter de Rond je voor is.

It's all about the money.. niet alleen in Velomobielland. En ja, het is soms irritant als je je zinnen erop heb gezet maar zo werkt handel nou eenmaal. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Vandaag zal mijn velomobiel wederom niet in beweging komen. Binnenkort gaat ie denk ik masr de verkoop in.

En nu wil ik even teleurgesteld doen over de pekel op de weg en de weinige reacties op mn te koop staande roeifiets. Ach, wordt vanzelf wel een keer verkocht.

Ik wil hier best nog wel even wat specifieker op ingaan hoor, zeker nu men toch naam en toenaam gaat gebruiken:

Fietsen verhuizen soms juist van <50km naar 200+ km van mijn locatie. Daar komt een auto aan te pas, die dus soms tot wel 500km weg moet tuffen om een Velomobiel op te halen, zodat deze later verpatst kan worden. Dat is 500km extra uitstoot.
Meerdere exemplaren uit Zeeland zijn richting het Oosten gegaan.

Ik heb Marktplaats-zoekopdrachten uitstaan, ik ben een nerd en ik werk achter de PC, het is niet zo dat ik het aanbod pas na een paar dagen in beeld krijg. Ik ben er dus zeker niet laat bij. Maar als particuliere koper moet je toch wel even te rade gaan bij jezelf of dit wel iets is waar je geld aan wilt gaan uitgeven. De opkoper niet, die hoeft er pas over na te denken als de fiets al opgehaald is: hoeveel moet ik hier aan doen, dus hoeveel gaat er bij de prijs op?

Opgepoetst en nagekeken... Ook daar heb ik nog wel aanmerkingen op. Mijn fiets was echt niet opgepoetst, van binnen zo smerig als maar kan. De ketting was allang aan vervanging toe. Er zat een leeglopende binnenband in met een scheef ventiel en minimaal 10 plakkers erop. Op de site staat nog steeds dat er een pomp wordt meegeleverd: is niet gebeurd. En ik meen dat er origineel ook een zonnedak bijzat maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Maar in mijn naïeve enthousiasme (en sufheid van de lange autorit) heb ik daar zelf niet goed genoeg naar gekeken.

Aldus mijn conclusie: de huidige werkwijze van opkopen is niet gezond voor de markt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende
#5
Ik moet zeggen dat ik ook verbaasd ben over de flinke aantallen die hij koopt.

In de whatsapp-groep van MooiTwente worden er vaak foto's van die vm-en door hem gedeeld. Daarom weet ik dit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , 365cycle
#6
(18-Mar-2022, 02:54 PM)ThijsR schreef: Opgepoetst en nagekeken... Ook daar heb ik nog wel aanmerkingen op. Mijn fiets was echt niet opgepoetst, van binnen zo smerig als maar kan.

Viel wel mee, ik had er zelf nog doorheengewist voordat ik hem inruilde. Maar...


(18-Mar-2022, 02:54 PM)ThijsR schreef: De ketting was allang aan vervanging toe. Er zat een leeglopende binnenband in met een scheef ventiel en minimaal 10 plakkers erop. Op de site staat nog steeds dat er een pomp wordt meegeleverd: is niet gebeurd. En ik meen dat er origineel ook een zonnedak bijzat maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Maar in mijn naïeve enthousiasme (en sufheid van de lange autorit) heb ik daar zelf niet goed genoeg naar gekeken.

...dit klopt inzover, als dat ik er bij het inruilen op gewezen heb dat de primaire ketting aan vervanging toe is (de secundaire was net vervangen). Sterker nog: een nieuwe ketting en een weinig gelopen kassette heb ik toen meegegeven, net als het Versatile-dak. Van een scheef ventiel week ik niets, maar de binnenbanden waren wel vaak geplakt.

Daar tegenover staat dat de Strada van mij wel in goede staat gebracht was toen ik hem ophaalde, met onder meer de klerenbeugel vervangen (dat had ik zelf waarschijnlijk niet eens gezien).
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#7
(18-Mar-2022, 02:27 PM)365cycle schreef: Misschien moet ik dit bericht ook maar vertalen, want het is mede een oproep aan de handelaren: laten we met z'n allen zorgen dat er over 10 jaar ook nog wat te handelen valt.
(18-Mar-2022, 02:25 PM)ZoefZoef schreef: Nee hoor. Als ie teveel vraagt  blijft ie ermee zitten. In een veel te krappe markt is dat onzin. Je kan momenteel bijna vragen wat je wil.
De wet van vraag en aanbod blijft immers van toepassing.
(18-Mar-2022, 02:27 PM)365cycle schreef: Toen ik laatst ergens opperde dat ik m'n velomobiel eind dit jaar misschien wel inruil had ik direct een bod van €9K te pakken. Da's belachelijk voor een gebruikte fiets met lichte schade.

Over 10 jaar blijft nog steeds wat te handelen voor de tussenhandel. Ook vraag en aanbod. Als je denk dat je niet geleverd hebt gekregen wat is afgesproken of zal worden geleverd, neem je contact met de handelaar. Klagen op dit forum helpt niet. Dat de fabrikanten het aanbod beperkt houden is ook vraag en aanbod. Dat een fabrikant in Nederland kortgeleden is gestopt met de productie ook zonder overname van de productie ook. Wordt tijd dat de productiemedewerkers in Roemenië ook een eerlijk salaris krijgen met goede sociale voorzieningen. De prijs van een velomobiel mag van mij wel wat omhoog.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(20-Mar-2022, 09:55 AM)PietV* schreef:  De prijs van een velomobiel mag van mij wel wat omhoog.

12000€ is net als 15000€ buiten mijn bereik, dus ik maak me daar voorlopig geen zorgen over. Ik kan me een nieuwe VM verorloven als ik een grote meevaller heb, zoals een loterij die ik win.

Als het verschil bij de medewerker beland vind ik het ook goed. 
Maar ik heb gemerkt dat de meeste prijsverhogingen belanden bij de tussenhandel en vervoer van materialen en producten, en het meeste van de rest bij de eigenaar van het bedrijf dat het product maakt.

Als de maker van een kledingstuk €0.10 meer gaat verdienen en de rest van de keten niet meer gaat rekenen verandered er bijna niets aan de prijs in de winkel. Maar in praktijk worden de andere tarieven bepaald op basis van de prijs die de producent moet betalen aan grondstoffen en personeel, dus als daar het dubbele aan loon wordt betaald (en 10 cent kan een verdubbeling zijn) wordt de prijs die acceptable is voor vervoer en tussenhandel ook verhoogd, vaak met een hoger percentage dan de verhoging van de lonen. En van de hogere prijs die de consument hier bij de winkel betaald beland het meeste bij de winkel hier, dan alle schakels en maar een heel klein beetje beland bij de vrouw of man die het werk doet. 
En dit is niet alleen in de kleding industrie maar over de hele lijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ja, je kan vragen voor een velomobiel wat je wil. Maar als er vervolgens geen koper is die dat ervoor wil geven blijf je er toch mee zitten. Als partuculier, maar ook als handelaar.

De laatste paar velomobielen zijn overigens wel snel weg. De oude 404 van 365cycle was binnen een paar dagen verkocht.

Nu vandaag een mango sport ook binnen een paar uur op gereserveerd.

Binnenkort mn quest maar erop zetten. Benieuwd wat daar op geboden gaat worden. Ik doe nu weer alles op de roeifiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
De laatste bijdragen uit Vandaag ben ik niet blij heb ik maar tot een zelfstandig draadje gemaakt omdat het de opvallende werking van de Velomobielmarkt bespreekt. 


Groet,

Marco -ook nog moddereter- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#11
In het verleden deed Wim Schermer ook iets handigs.

Die had meerder vm-en in bestelling staan. Met telkens ongeveer 2/3 jaar ertussen.

Als er een Quest werd geleverd, verkocht hij zijn 'oude Quest' per opbod via een soort van veiling.

Ik vond daar toen ook wat van en heb toen online ook een paar flinke aanvaringen met hem gehad.
Voor de mensen die toen niet in de vm-wereld zaten: Wim Schermer was toen echt een begrip. Zijn blog werd duizenden malen per dag bezocht. Hij blogt nu minder, maar www.velomobielonderdelen.nl is van hem.

Oh ja, de wachttijd was toen veel langer dan nu. Volgens WimS wel drie jaar. Volgens de mannen van velomobiel.nl is dat nooit echt het geval geweest. Wel ongeveer anderhalf jaar dacht ik.

De Quest kostte toen nog geen €6000,- en 1x verkocht hij zelfs een tweedehands Quest voor €9000,-
Dit was wel een Quest met flink veel extra's. De nieuwprijs lag dus ook wel flink boven die €6000,-


Ik vond het misbruik maken van de situatie. Anderen noemden het handel.


Hij heeft echter ook een keer iemand voor laten gaan die een Total Loss had. Dat vond ik wel heel keurig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#12
De tijd dat gebruikte quests meer kostten dan ze ooit nieuw henben gekost. Ik heb er enkel over gelezen en heb daar ook een mening over: dikke prima. Het zijn de kopers die het er kennelijk een forse prijs voor over hadden om eerder dr quest te hebben en daar maakte Wim dankbaar gebruik van.

Evenzo de visie van velomobiel.nl die ondanks dat ze het konden dr prijzen zelf niet verhoogden.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Als ik aan de ene kant een velomobiel heb van €12.000 plus een elektrisch ondersteunde bakfiets van €3.000, dan heb ik daarmee een aardige autovervanger. Als ik daartegenover zet een tweedehands Renault Zoe van €8.000 (kosten inclusief afschrijving €4300 per jaar, volgens de ANWB), dan heb ik de vm+bakfiets binnen 3,5 jaar terugverdiend. Daarmee kun je een vm onmogelijk duur noemen. Het enige echte verschil is dat ik mijn vrouw niet kan meenemen, behalve dan in de bakfiets. Het probleem is dus: hoe overtuig ik mijn vrouw?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Door beide gebruikt te kopen en de terugverdientijd te halveren naar 1.5 jaar ? En in de tussentijd haar net wat vaker een bloemetje te geven?

Om na 1.5 jaar naar het ding te zwijgen met de woorden: dankzij deze fietsen besparen we vanaf nu elke maand 400 euro.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(20-Mar-2022, 08:55 PM)ZoefZoef schreef: Door beide gebruikt te kopen en de terugverdientijd te halveren naar 1.5 jaar ?  En in de tussentijd haar net wat vaker een bloemetje te geven?

Om na 1.5 jaar naar het ding te zwijgen met de woorden: dankzij deze fietsen besparen we vanaf nu elke maand 400 euro.

Als ik mijn vrouw een bloemetje geef dan ruikt ze al onraad.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#16
De vergelijking met de prijs van een auto gaat alleen op als je anders een auto zou hebben.
Ik moet het vergelijken met mijn eerdere fietsen.
In dat geval is er geen mogenlijkheid om de VM goedkoop te noemen.

En dat 'de vrouw een bloemetje geven' klinkt als 'de hond een aai over de bol geven' niet ter zake doende en de helf van de bevolking niet serieus nemen.
Heren denk geëmancipeerd.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , Wim -de roetsende , John70
#17
(20-Mar-2022, 08:59 PM)Bart Verbeek schreef: Als ik mijn vrouw een bloemetje geef dan ruikt ze al onraad.

Ik zou ook achterdochtig worden als ik geamputeerde geslachtsorganen als cadeautje zou krijgen...
Waarom men daar een bos van in een vaas wil hebben, is mij altijd vreemd gebleven.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#18
(20-Mar-2022, 09:31 PM)Lopopodium schreef: Ik zou ook achterdochtig worden als ik geamputeerde geslachtsorganen als cadeautje zou krijgen...


Altijd gedacht dat ik de enige was die zo dacht
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ok..ok.. geen bloemetje maar een bos afwasborstels dan Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(20-Mar-2022, 07:33 PM)Wim -de roetsende schreef: In het verleden deed Wim Schermer ook iets handigs.

Die had meerder vm-en in bestelling staan. Met telkens ongeveer 2/3 jaar ertussen.

Als er een Quest werd geleverd, verkocht hij zijn 'oude Quest' per opbod via een soort van veiling.

Oh ja, de wachttijd was toen veel langer dan nu. Volgens WimS wel drie jaar. Volgens de mannen van velomobiel.nl is dat nooit echt het geval geweest. Wel ongeveer anderhalf jaar dacht ik.

De Quest kostte toen nog geen €6000,- en 1x verkocht hij zelfs een tweedehands Quest voor €9000,-
Dit was wel een Quest met flink veel extra's. De nieuwprijs lag dus ook wel flink boven die €6000,-

(20-Mar-2022, 08:24 PM)ZoefZoef schreef: De tijd dat gebruikte quests meer kostten dan ze ooit nieuw henben gekost. Ik heb er enkel over gelezen en heb daar ook een mening over: dikke prima.  Het zijn de kopers die het er kennelijk een forse prijs voor over hadden om eerder dr quest te hebben en daar maakte Wim dankbaar gebruik van.
Evenzo de visie van velomobiel.nl die ondanks dat ze het konden dr prijzen zelf niet verhoogden.
ik herinner mij het ook dat het passeerde op Ligfiets Mailing Lijst (LML). Ik was geschokt. Mijn gevoel was dat de Quest behoorlijk werd gehyped en dat dat de prijs van tweedehands exemplaren omhoog dreef. Ik verwacht nu dat de Milan waardevaster zal blijken te zijn dan de Df en de Quattrovelo, laat staan de WAW of de Mango. 

Maar de levensduur van die fietsen is denk ik gemiddeld genomen gelijk, dus de latere eigenaren hebben meer afschrijving.
Hoe lang is trouwens de levensduur van een Velomobiel. Mijn gevoel is dat een groot deel van de eerste Questen niet meer rijden. Dan zou levensduur dus minder zijn dan 20 jaar zijn. Maar het is mijn gevoel, andere formleden kunnen hier vast iets zinnigs over zeggen. De M5 Kalisvaart die 15 jaar geleden opdook, was toen al bijna aan een restauratie toe en ongeveer 20 jaar oud. Rijdt die Kalisvaart nog?

Groet,

Marco -nog niet afgeschreven- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(20-Mar-2022, 08:24 PM)ZoefZoef schreef: De tijd dat gebruikte quests meer kostten dan ze ooit nieuw henben gekost. Ik heb er enkel over gelezen en heb daar ook een mening over: dikke prima.  Het zijn de kopers die het er kennelijk een forse prijs voor over hadden om eerder dr quest te hebben en daar maakte Wim dankbaar gebruik van.

Evenzo de visie van velomobiel.nl die ondanks dat ze het konden dr prijzen zelf niet verhoogden.
Ik vind je uitspraken soms een beetje lijken op die van de kleine zelfstandige die trots VVD stemt, want "dat is dé ondernemerspartij". Ik vind die gasten altijd wel aandoenlijk. Geef ze in gedachten een aai over de bol, en wens ze sterkte met de blauwe brieven op de deurmat. Voor hun geen tax ruling, gewoon dokken vriend. Ook als je géén omzet hebt door COVID. 

Handel en rijkdom is voor veel mensen het ultieme einddoel, het hoogst haalbare. Ondertussen gaat ons klimaat keihard achteruit, leven er ook in ons stuitend rijke Nederland steeds meer mensen in armoede en leven we met z'n allen vér boven onze stand. Boven onze stand? Ja, behoorlijk. Zolang we allemaal genieten van de arbeid van kinderhandjes kunnen wij onze eigen rijkdom niet betalen. Lithiumaccu's, telefoons, kleding... We kunnen onze schuld in gedachten afkopen door te stellen dat wij tenminste wél zorgen dat ze Bangladesh, regio's in China, Ethiopië en diverse stukken van Zuid-Amerika wat te vreten hebben, maar als wij de mensen daar fatsoenlijk zouden betalen voor hun arbeid zouden hun kinderen niet vanaf basisschoolleeftijd hoeven werken. 

Sinds ik vader ben, ben ik heel anders over dit soort onderwerpen gaan denken. Ik heb niet de illusie dat ik meer dan een deuk in een pakje boter sla (om dat spreekwoord eens te mishandelen), maar als mijn kind over 30 jaar vraagt hoe het in hemelsnaam zo ver heeft kunnen komen wil ik meer kunnen zeggen dan "ja jongen, papa had vroeger ook eurotekens in de ogen, daarom is jouw bestaan nu onzeker, maar hee joh, kijk eens op je bankrekening! fijn toch?!".
Mijn motto staat nu op de volgende pilaren:
- als ik ergens plezier aan kan beleven en de maatschappelijke impact is beperkt óf positief, doe ik het;
- de dingen die ik doe die een negatieve maatschappelijke impact hebben snijd ik uit m'n leven zodra het kan.
Geld verdienen om het geld verdienen doe ik dus niet

Laat me met dat beetje levenservaring wat ik nu heb het volgende voorspellen: Als nieuwe velomobielen (gecorrigeerd voor inflatie) duurder gaan worden én er blijven lui op de tweedehandsmarkt misbruik maken van die situatie, vergrijst de groep velonauten verder en gaat het ook achteruit met de acceptatie van het vervoermiddel op zich. Buiten dat ik het zelf een ontzettend leuk vervoermiddel vind, is het ook een vervoermiddel dat met wat doorontwikkeling en een verruiming/verandering van de bestaande regels potentieel heeft om een enorme deuk te slaan in de uitstoot en het energieverbruik in ons land, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, eigenlijk de Europese landen die er een beetje redelijk wegdek op nahouden. 
Hierbij dus nogmaals de oproep om de enige groeiende groep ligfietsers vooruit te helpen ipv achteruit. 

Als laatste: PietV heeft een punt met dat we de Roemenen óók fatsoenlijk moeten betalen, maar, Piet, hoeveel weet jij van het salaris van de Roemenen bij Velomobile World? Voor zover ik weet (van één medewerker, al weet ik niet of die er nog steeds werkt) verdienen ze fors minder dan hier, maar is het dáár wel een vrij goed betaalde baan, hebben ze inderdaad allemaal prima te knabbelen, hoeven de kinderen niet te werken, wordt er actief over gezondheid nagedacht, en zetten ze een duurzaam product in de markt. Is het veel beter of veel slechter dan bij een Roemeense autofabrikant? Kan iemand het salaris eens vergelijken met dat van bijvoorbeeld de dames en heren van Ford in Craiova?
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , de Boer , John70
#22
(20-Mar-2022, 10:15 PM)Roepers schreef: Hoe lang is trouwens de levensduur van een Velomobiel. Mijn gevoel is dat een groot deel van de eerste Questen niet meer rijden. Dan zou 

Ik zie toch regelmatig glasvezel questen op marktplaats en ook mijn oude Quest uit 2004 rijd nog goed en kan best nog een ronde mee. Ik heb die recent ingeruild met 1500 euro afschrijving over de bijna 10 jaar dat ik de fiets had.

In de rijderslijst bij velomobiel.nl kijkend zie je questen met kilometerstanden tot boven 250.000 km en de oudste waar de kilometers nog recent van ingevuld is is quest nummer 1.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
Volgens mij rijdt in nummer 1 nu de zoon van Hans van de Waterlandse Liggers.

Dat is pas een verjonging van de berijder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#24
(20-Mar-2022, 11:13 PM)berth9999 schreef: In de rijderslijst bij velomobiel.nl kijkend zie je questen met kilometerstanden tot boven 250.000 km en de oudste waar de kilometers nog recent van ingevuld is is quest nummer 1.
Een vriend van Ymte rijdt een Quest die een tijd terug daar was voor onderhoud aan de achteras. Peter was erop aan het vloeken omdat het allemaal zo muurvast zat, maar het ding had toen al iets van 270.000 km weggewerkt. De eigenaar wilde voor de 300.000 km gaan Big Grin 
DF #83 is als het goed is trouwens ook hard onderweg naar de 200K.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#25
Dank voor de aai over mn bol.  Ik heb jarenlang VVD gestemd Wink Niet omdat ik een ondernemer ben, maar maar vanwege de aversie van links die ik heb. Al hebben ook zij goede punten en het mileu is daar zeker één van.

Mijn steentje draag ik daaraan ook bij door veel gebruikt te kopen, maar ook door te fietsen.  Deels uit kostenoverweging. Deels omdat ik het lekker vind en deels omdat het kan omdat alles op fietsafsrand zit. Zit liever op de fiets dan dat ik op Rotterdam CS moet wachten op de stoptrein naar station Rdam Alexander om daar weer de metro te pakken, zeg maar. 

Dat ik nu een paar leuke fietsen heb, komt deels door wat je slim handelen kan noemen. Als in: voor een interessante prijs kopen en later met winst te verkopen en daarvan weer wat leuks terug te kopen.  De kopende partij, die heeft ervoor over wat ie bied,. En meer dan prima voor mij als ie meer wil betalen, dan wat ik ervoor betaald heb. Evenzo ben ik soms ook tevreden als ik wat afschrijving heb. Per saldo ben ik er toch op vooruit gegaan door besparing aan OV dus ik betaal soms ook gewoon de marktprijs ervoor als ik een modelletje echt wil hebben  Wink

Vraag en aanbod, ik zie geen reden om het misbruik te noemen. Ook de handelaar moet zn boterham verdienen en zn lasten betalen. 

Zolang een velomobiel geen heel hip imago heeft , zal de markt niet alteveel jongere rijders trekken. Die kiezen liever voor een veel duurdere en jonge auto, dan een velomobiel  die op maandbasis een fractie kost aan afschrijving..

Een velomobiel leasen of financieren zou al helpen. Maar wat meer zou helpen is een goede fiscale regeling, waarddor werkgevers kunnen inspelen op dat als woonw, erk en reclamevoertuig.  Mja, moet de prductie wel opgeschaald kunnen worden.
Antwoord }
Bedankt door: de Boer
#26
(21-Mar-2022, 01:33 AM)ZoefZoef schreef: Dank voor de aai over mn bol.  Ik heb jarenlang VVD gestemd Wink 


Vraag en aanbod, ik zie geen reden om het misbruik te noemen.
Ja, die match zie ik wel idd. Een VVD-stemmer kan vraag en aanbod geen misbruik noemen. Maar...

(21-Mar-2022, 01:33 AM)ZoefZoef schreef: Zolang een velomobiel geen heel hip imago heeft , zal de markt niet alteveel jongere rijders trekken. Die kiezen liever voor een veel duurdere en jonge auto, dan een velomobiel  die op maandbasis een fractie kost aan afschrijving..

Een velomobiel leasen of financieren zou al helpen. Maar wat meer zou helpen is een goede fiscale regeling, waarddor werkgevers kunnen inspelen op dat als woonw, erk en reclamevoertuig.  Mja, moet de prductie wel opgeschaald kunnen worden.
Tsja, we kunnen lang en kort kletsen over de markt, waarom de velomobiel niet populair is, enzovoorts. Het gaat hier mijns inziens niet zozeer over de oorzaken, en veel meer over of we dat met z'n allen positief of negatief proberen te beïnvloeden. Velomobielland is een "zacht" wereldje; de meesten hebben daarin een prettige rol, een enkeling vist de krenten uit de pap en slaat er een slaatje uit. Ondernemersmentaliteit, de wereld is hard, blabla... maar laten we die mensen dan niet op handen gaan dragen. We zijn hier per slot van rekening de VVD niet  Big Grin

(21-Mar-2022, 01:33 AM)ZoefZoef schreef: Ook de handelaar moet zn boterham verdienen en zn lasten betalen. 
Een professionele handelaar draagt BTW af. Ik neem aan dat je de betekenis van die afkorting kent: Belasting Toegevoegde Waarde.
Voor tweedehands gekochte velomobielen is de margeregeling meestal van toepassing, dus wordt er alleen belasting betaald over de winst.

Het zou de handelaar sieren als er behalve winst ook daadwerkelijk waarde was toegevoegd.
Antwoord }
Bedankt door: John70


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM