Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoogteslag bij band lappen of vervangen[split] Vandaag ben ik niet blij omdat.....
#1
(05-Apr-2022, 09:32 PM)ThijsR schreef: - kreeg de band er absoluut niet zonder hoogteslag op, en dit was m'n laatste reserve binnenband dus flink overpompen gaan we niet proberen.

Die hoogteslag is een herkenbaar probleem bij het bandlappen. Naar mijn idee is dat probleem vooral de laatste decennia ontstaan. Ik denk dat de stuggere banden en/of de andere maten daar debet aan zijn. Ook wel eens met zeepsop aan de slag geweest om het te verhelpen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hoogteslag is bijna altijd te wijten aan foute montage. Het onderwerp is al eerder ter sprake geweest en leverde de nodige discussies op. Schwalbe geeft goede adviezen, maar menigeen weet het beter. Ook m.b.t. de passing. Ik vind het prima.
https://www.schwalbe.com/nl/montage
Voor de wat minder eenvoudige montage is er Easy Fit. De buitenband centreert zich vlot. Heb het in de 65 jaar dat ik fietsbanden monteer, nooit nodig gehad. Als je de band op de juiste manier monteert is het pinda.
https://www.schwalbe.com/nl/zubehoer
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Aha, maar in plaats van easyfix kan ook zeepsop gebruikt worden. Maar begrijp ik nou goed dat de hoogteslag ontstaat doordat band en velg niet goed op elkaar passen?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik plak m'n banden ook gewoon zelf sinds (op z'n minst) de middelbare school en 28 inch wielen hebben me nog nooit zo'n probleem gegeven. Op 20 inch is het allemaal wat minder vergeeflijk blijkbaar, dus misschien moet ik mijn technieken wat aanscherpen.
Het lijstje van Schwalbe is ook hoe ik het geleerd heb in ieder geval. Banden in de verkeerde rijrichting ben ik allergisch voor!

Buba met één kant op de velg, biba beetje vorm geven, biba in buba, beiden op de velg werken en beginnen tegenover het ventiel. Dat kan ik allemaal wel, maar centreren is blijkbaar een kunstje waar ik nog niet zo bedreven in ben.

Ook de Conti Contact Urbans gingen eigenlijk zonder problemen erop (wel veel kracht nodig) maar de Kojaks?

Vóór, op de 25-406 velgen, wil het wel aardig. Heb van de 4x (tweemaal de voorbanden) dat ik de banden heb gemonteerd 1x een kleine afwijking gehad en die ging er met een pietsje overdruk ploep - netjes in de schouder.
Maar achter, op de 19-406 velg, wil de Kojak gewoon niet goed centreren. Een gebied van 4-5 spaken lang blijft te diep in de velg zitten en laat zich, zelfs met zeepsop, ook met een barretje extra niet goed ploppen.

Met de hand centreren klínkt dan eenvoudig, maar met de minieme zijwanden van de Kojak, die zich eerder als een lapje stof gedragen dan een stuk rubber, valt dat nog niet mee.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Bacchus , 365cycle
#5
(06-Apr-2022, 08:09 AM)Roepers schreef: Aha, maar in plaats van easyfix kan ook zeepsop gebruikt worden. Maar begrijp ik nou goed dat de hoogteslag ontstaat doordat band en velg niet goed op elkaar passen?

Zeepsop tast rubber aan, heb ik altijd geleerd.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hoogteslag bij een luchtband kan 2 oorzaken hebben. De band zelf is niet zuiver rond of de hielen van de banden liggen niet goed op de schouders van de velg. De laatste optie is de meest voorkomende.
Aluminium is een snel oxiderend metaal en kan dan wat minder glad worden. De hielen van een band wat stroef. Nieuw of oud. Het kan beide.
Zeepsop is meestal basisch en aluminiumoxide met zeepsop is reageert ook basisch. Mogelijk vind dan een galvanische reactie plaats en worden de velgen aangetast.
Zeepsop is een matig smeermiddel. Easy Fit geeft geen reactie op de velg en doet zijn werkt slecht 10 minuten uitstekend tussen band en schouder van de velg.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ooit eens een 20 inch velg met een te breed velg lintje gehad voor een kojak,velg lintje vervangen hoogteslag weg
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#8
Ik zal ook eens kritisch naar het velglint kijken, en de binnenkant van de velg, wanneer ik aan de klus ga, bedankt voor de tips. Op het eerste gezicht zag het er niet slecht uit, maar gisteravond had ik natuurlijk ook een haast om naar huis te kunnen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(06-Apr-2022, 09:00 AM)ThijsR schreef: Vóór, op de 25-406 velgen, wil het wel aardig. Heb van de 4x (tweemaal de voorbanden) dat ik de banden heb gemonteerd 1x een kleine afwijking gehad en die ging er met een pietsje overdruk ploep - netjes in de schouder.

Maar achter, op de 19-406 velg, wil de Kojak gewoon niet goed centreren. Een gebied van 4-5 spaken lang blijft te diep in de velg zitten en laat zich, zelfs met zeepsop, ook met een barretje extra niet goed ploppen.

Ik kan je uit ervaring met deze Mango vertellen dat dat een wederkerend probleem is. Voor nooit een probleem gehad sinds ik de Ginko wielen met de 25mm velgen er onder gezet heb - daar gaan zo'n beetje alle banden goed op. Achter, met de standaard 19mm velg was het echter altijd gedoe. Kojaks en Marathons waren zo'n beetje het ergst - zeepsop (of zelfs afwasmiddel puur) plus overpompen naar 8bar - soms 10bar - en dan maar hopen op de "plop", die vaak ook maar naar vijf keer oppompen, lucht weer uitlaten, band doorkneden en schuiven en weer oppompen en overpompen kwam. De Continental banden (Contact Speed/Contact Urban) en de Nutraks zijn een heel stuk makkelijker, ook op die velg.
Één ding dat ik wel heel duidelijk gemerkt heb: warme banden zijn ook makkelijker - het heeft echt wel verschil gemaakt of ik de band in de winter "vers uit de schuur" gehaald heb of eerst een tijd in de woonkamer liet opwarmen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , ThijsR
#10
Misschien toch gewoon een keer een nieuwe velg spaken ThijsR?
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik zit inderdaad al met het idee te spelen om achter dan ook maar over te stappen op een 25mm. Drie dezelfde wielen heeft zo z'n voordelen, en 3x dezelfde banden natuurlijk ook, zeker met pech onderweg.

Op korte termijn ga ik waarschijnlijk gewoon de CCU er achter weer onder leggen, maar ook eerst nog eens kijken of ik wat beter kan worden in centreren en of er iets anders aan de hand is met die specifieke velg die maar niet wil.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(06-Apr-2022, 12:19 PM)ThijsR schreef: Op korte termijn ga ik waarschijnlijk gewoon de CCU er achter weer onder leggen, maar ook eerst nog eens kijken of ik wat beter kan worden in centreren en of er iets anders aan de hand is met die specifieke velg die maar niet wil.

Ik denk meer dat het aan het type velg ligt - de voorwielen van mijn Strada nu hebben hetzelfde type velg (die was ooit standaard bij velomobiel.nl) en de Continental CU die ik er nu op heb liggen waren toch een stuk moeilijker rond te krijgen dan op de wielen van de Mango (ik had het trouwens mis - de wielen zijn niet van Ginkgo, maar van velomobiel.nl). Op termijn ga ik deze wielen dus zeker ook nog een keer vervangen.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(06-Apr-2022, 10:35 AM)PietV* schreef: Hoogteslag bij een luchtband kan 2 oorzaken hebben. De band zelf is niet zuiver rond of de hielen van de banden liggen niet goed op de schouders van de velg. De laatste optie is de meest voorkomende.

Het ligt soms wel degelijk aan het niet 100% rond zijn.

Ooit een One en die was niet zonder hoogteslag te monteren. Echt alles geprobeerd. Alle tips opgevolgd, veel filmpjes gekeken, advies ingewonnen, enz. enz. Andere band: geen probleem.
Ook een keer een Speed, lukte niet. Andere band: geen probleem.

Dit hoor ik regelmatig van andere rijders. Banden die niet zuiver rond zijn, bestaan dus echt.

Daarom vind ik die Speed zo fijn. Zijn lekker goedkoop.
Die One had €37,50 gekost. Vind ik niet zo leuk om in de kliko te gooien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(06-Apr-2022, 05:31 PM)Wim -de roetsende schreef: Het ligt soms wel degelijk aan het niet 100% rond zijn.


Ooit een One en die was niet zonder hoogteslag te monteren. Echt alles geprobeerd. Alle tips opgevolgd, veel filmpjes gekeken, advies ingewonnen, enz. enz. Andere band: geen probleem.

Ook een keer een Speed, lukte niet. Andere band: geen probleem.



Dit hoor ik regelmatig van andere rijders. Banden die niet zuiver rond zijn, bestaan dus echt.



Daarom vind ik die Speed zo fijn. Zijn lekker goedkoop.

Die One had €37,50 gekost. Vind ik niet zo leuk om in de kliko te gooien.


Vooral de One (maar ook andere Schwalbe-banden) staat hier bekend om - ik had een vergelijkbaar probleem, en op het Velomobilforum komt dit regelmatig langs. Schwalbe lijkt dit soort banden wel makkelijk te ruilen, alleen was me dat toen teveel gedoe. Voor mij geen Ones meer. De Continental-banden scoren beter op dat vlak.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#15
De gouden tip voor dit wiel kwam van... Sjefke!

Eerst de Kojak eraf, CCU erop. Pompen pompen, ja hoor weer een slag. Op dezelfde plek van het wiel! Hmm... Dan is er dus waarschijnlijk iets met het wiel.

Banden eraf, eens goed kijken naar het velglint. 22-406 staat erop, de velg is 19mm. En het lint ligt niet overal netjes in het velgbed maar slingert een beetje, waarbij het soms tot om het hoekje gaat.
Voordat ik nieuw ga bestellen, eerst maar eens kijken hoe het gaat als ik de boel een beetje bijsnijd. Een geduldig karweitje wat een flinke hoeveelheid plastic sliert oplevert.

Wanneer ik tevreden ben over het resultaat, zet ik de CCU er weer op. In eerste instantie lijkt het nog niet helemaal goed te zitten, maar als ik op 6 bar kom, glijdt de band rustig op de plek.

De kojak komt vast nog wel een keer aan de beurt, maar voor nu ben ik tevreden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , emgaron , Hoekie , 365cycle
#16
Klein aantal nietszeggende off-topic berichten verwijderd
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM