Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe "leden"
#1
In dit topic kwam wat kritiek op de manier waarop een nieuw lid z'n advertentie opzet. Ik denk ook dat we bij dat soort advertenties niet gebaat zijn; buiten dat ik ook wel zou willen weten waaróm iemand z'n ligfiets plotseling wil verkopen kijken veel ligfietsers sowieso op marktplaats en is zo'n beperkt topic dus niet nuttig.

Eigenlijk kunnen we mijns inziens concluderen dat we drie typen nieuwe leden verwelkomen:
- mensen die op zoek zijn naar andere ligfietsers, informatie over hun ligfiets en/of ligfietsen in het algemeen;
- mensen die een ligfiets hebben, die ze kwijt willen;
- bots/spammers.

Ik heb een paar suggesties voor een oplossing (ook voor spam in het algemeen):
- verkoop- en zoektopics beperken voor advertenties zonder foto en met minder dan 50 woorden aan tekst;
- nieuwe gebruikers in bepaalde forums (o.a. verkoop) beperken tot ze bijvoorbeeld meer dan 25 posts gedaan hebben;
- nieuwe gebruikers niet meer dan 1 bericht per dag laten plaatsen, tenzij er op dat bericht gereageerd wordt;


Ben wel benieuwd of zowel de modjes als de leden hier iets mee willen (en kunnen), of jullie nog betere suggesties hebben etc...
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(11-Apr-2022, 01:32 PM)365cycle schreef: [...]
Ik heb een paar suggesties voor een oplossing (ook voor spam in het algemeen):
[...]
- nieuwe gebruikers in bepaalde forums (o.a. verkoop) beperken tot ze bijvoorbeeld meer dan 25 posts gedaan hebben;

Als ik me niet vergis doet Reinhard van het Duitse Velomobielforum ongeveer op deze manier: nieuwe leden moeten of een minimum aantal posts hebben of een donatie doen om in de verkoop-thema's te mogen posten. Ik kan er ergens wel in komen - voor het forum zijn uiteraard die mensen het meest interessant die ook wel eens wat posten.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
Het risico bestaat dat als je nieuwe leden toegang tot het verkoop gedeelte ontzegt ze het maar in een andere thread knallen.
Een filter op een verkoopbericht met een marktplaats link lijkt me dan wel weer een optie (in ieder geval voor beginnende leden)

Teveel restricties opleggen aan nieuwe leden zorgt er ook voor dat 'echte' nieuwe leden afgeschrikt worden IMO. Ik heb liever wat stomzinne posts met marktplaats linkjes in het verkoop gedeelte, dan dat iemand het forum links laat liggen omdat hij/zij maar 1x per dag kan posten
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#4
Zo gek vind ik het niet dat je een ligfiets-forum opzoekt om je fiets te koop te zetten. Maar alléén een linkje, verder geen enkele beschrijving oid, dat vind ik over de grens gaan, dan is het gewoon spam in mijn mening. Ik heb de post dan ook als spam gerapporteerd.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , 365cycle
#5
(11-Apr-2022, 02:28 PM)ThijsR schreef: Zo gek vind ik het niet dat je een ligfiets-forum opzoekt om je fiets te koop te zetten.
Klopt, maar daar gaat het voor mij niet om. 
Een nieuw lid die hier alleen een fiets te koop komt zetten is mijns inziens geen aanwinst voor het forum, daar heeft alleen die persoon zelf iets aan. 
Als het dan ook nog frustratie opwekt, dan zie ik niet in waarom we dat zouden moeten faciliteren. Zoals ik het zie is het handeldeel niet meer dan een dienst voor de leden die wat toevoegen of toegevoegd hebben in het verleden.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
In plaats van automatisch blokkeren misschien handmatig verwijderen als het 'nieuwe lid' verder geen bijdragen aan het forum levert.

We hebben een tijdje terug ook al een topic over de 'alleen een verkoop post' 'leden' gehad.
https://ligfietsers.nl/thread-1196.html

Misschien hoort dit draadje aan dat draadje vastgeknoopt?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Is het mogelijk om nieuwe leden (bijvoorbeeld <25 berichten) het ook onmogelijk te maken om DMs te sturen, tenzij goedgekeurd door een modje?

uit mijn mail schreef:annawill02 op ligfietsers.nl heeft u het volgende bericht gestuurd:
------------------------------------------
Hallo beste,
Mijn naam is Annabel
Ik heb je profiel bekeken, ik raakte geïnteresseerd. Er is iets heel belangrijks dat ik met jullie wil delen. Kunt u contact met mij opnemen via deze e-mail: (annabelwilliams204@gmail.com) Zodat ik u meer over mezelf kan vertellen, wacht ik op uw inbox, bedankt.
------------------------------------------
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Wat een goed idee om zo'n soort berichtje naar jou te sturen.

Ga ik ook een keer doen  Big Grin  Wink  





Jouw voorstel lijkt mij trouwens een goed idee.
Op dit soort 'spam' zit natuurlijk niemand te wachten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(10-Sep-2022, 11:38 AM)Wim -de roetsende schreef: Wat een goed idee om zo'n soort berichtje naar jou te sturen.

Ga ik ook een keer doen  Big Grin  Wink  
Alleen als ik weer single ben Wim Big Grin
Antwoord }
#10
Misschien heeft ze wel een goed idee om het ligfietsen populairder te maken. Ze heeft het tenslotte over jullie, niet alleen over jou.

Maargoed, haar mailadres komt ook voorbij op dating- en beleggingssites, dus ik denk het niet.

Wel een goed voorstel van 365cycle
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#11
Wat te koop zetten betreft: op Zeilersforum (mijn andere, zelfde iets grotere, liefhebberij ;-)) worden te koop advertenties alleen geplaatst na goedkeuring mods. Rest is open...

Als ik zo naar de frequentie advertenties in de rubriek hier kijk, zou dat geen dagtaak moeten zijn.

Nieuwe leden allerlei restricties opleggen vind ik persoonlijk ontmoedigend om lid te worden, wat je wellicht niet wilt...

Oneerbare voorstellen filteren is natuurlijk op welke wijze dan ook een goed plan :-) Overigens lijkt me goedkeuring mods in DMs privacy technisch een dingetje...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(10-Sep-2022, 08:38 PM)TimSch schreef: Oneerbare voorstellen filteren is natuurlijk op welke wijze dan ook een goed plan :-) Overigens lijkt me goedkeuring mods in DMs privacy technisch een dingetje...
Niet als nieuwe leden gewoon niet direct een DM gesprek mogen initiëren. Niks mis mee, want er is voor nieuwe leden geen enkele reden om een bestaand lid dat ze nog niet kennen persoonlijk te bereiken. In handelstopics kan je je interesse kenbaar maken en dan kan de adverterende partij contact opnemen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Op ligfietsers.be moet je eerst een x-aantal berichten hebben geschreven voordat je een advertentie kunt plaatsen. Ik meen mij te herinneren dat het 25 was. Nadeel is dat je misschien 25 onzin-berichten krijgt, maar voor veel mensen zal die drempel van 25 berichten te hoog zijn.

Nu worden mensen lid enkel en alleen om een advertentie te plaatsen, terwijl iemand die een ligfiets zoekt waarschijnlijk eerder op Marktplaats gaat kijken.

Zo'n drempel moet toch ook in te stellen zijn voor PB-berichten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Jullie moderators nemen dit serieus en zijn nu op zoek naar de mogenlijkheden en wie dit kan instellen voor ons.
We kunnen dat niet zelf en weten niet wat de software van de site mogenlijk maakt.

Wel kunnen we ongewenste posts op de site verwijderen, maar doen dat niet graag als het niet om echte spam gaat. Welwillende beginners plaatsen vaak berichten die niet in de sfeer van de site passen. (Mijn eerste bericht hier is daar een voorbeeld van.)

Mijn vraag aan jullie, is iedere verkoop post van een beginner ongewenst, alleen die zonder (veel) informatie, die met of juist zonder link naar Marktplaats?

PB berichten is duidelijker, en een ander topic, nieuwe 'leden' alleen PB berichten laten versturen als ze bewezen hebben echte gebruikers te zijn. Hoe dat in praktijk gaat uitpakken ligt aan de software van het forum en wat ons aangeraden wordt als er meer opties zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#15
Citaat:Mijn vraag aan jullie, is iedere verkoop post van een beginner ongewenst, alleen die zonder (veel) informatie, die met of juist zonder link naar Marktplaats?

Alleen maar lid worden om je fiets te adverteren vind ik onzinnig.

Dit zijn geen leden die een positieve bijdrage leveren aan het forum.

Die advertentie wordt door potentiële kopers onder de forumleden ook wel op Marktplaats gevonden.

Daar hoeft ons forum dus geen podium voor te bieden.

Ik vind dus iedere advertentie als eerste post ongewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Willeke_IGKT , Frutsel
#16
Eens met Wim wat dit betreft.
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#17
Ik denk dat bijna iedereen die hier als eerste post iets te koop aanbiedt, of een commerciële dienst onder de aandacht wil brengen, hier alleen maar is om te halen, en niet om te brengen. De vraag is, willen we ons hiervoor lenen?
Dergelijke posts mogen van mij zelfs verwijderd worden, schrijf ik spontaan. Hier heb Ik dus nog niet goed over nagedacht, misschien ben ik nu wel iets te streng in de leer. 
Ik vraag me af, heeft het forum een doelstelling, en zo ja, past het daarbinnen om alleen maar een commercieel berichtje te posten...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
Ik ga uitzoeken of ik kan instellen dat je minimaal X berichten geplaatst moet hebben voordat je een nieuw draadje in Advertenties mag aanmaken. MyBB biedt die functie, voor zover ik snel kan vinden, niet standaard aan. Het is misschien wel mogelijk om nieuwe leden in een aparte groep te plaatsen ("nieuwkomers" of iets dergelijks), en op die groep kan ik dan beperkingen opleggen. Ik ga het proberen in te richten!
Quattrovelo 33
Antwoord }
#19
Nieuwe leden in een beperkte groep en na vijf ontvangen bedankjes automatisch promoveren? Als beperking kan het genoeg zijn om moderator-goedkeuring op nieuwe onderwerpen in het aanbiedingsforum te eisen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#20
(12-Sep-2022, 09:42 AM)Bacchus schreef: Nieuwe leden in een beperkte groep en na vijf ontvangen bedankjes automatisch promoveren? Als beperking kan het genoeg zijn om moderator-goedkeuring op nieuwe onderwerpen in het aanbiedingsforum te eisen.
Mogelijk wel arbeidsintensief. Zoveel modjes hebben we niet, laten we er zuinig op zijn Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#21
(12-Sep-2022, 12:19 PM)365cycle schreef:
(12-Sep-2022, 09:42 AM)Bacchus schreef: Nieuwe leden in een beperkte groep en na vijf ontvangen bedankjes automatisch promoveren? Als beperking kan het genoeg zijn om moderator-goedkeuring op nieuwe onderwerpen in het aanbiedingsforum te eisen.
Mogelijk wel arbeidsintensief. Zoveel modjes hebben we niet, laten we er zuinig op zijn Big Grin
Als mod had ik zelf al deze variant aangegeven, zoveel werk is het niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen
#22
Wacht, volgens mij begreep ik 'm ook verkeerd. Don't mind me!  Shy
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM