Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ook maar even hoi zeggen
#1
Hallo daar!

Sinds een goede week mag ik mijzelf onder de groep van praktiserende ligfietsers scharen! En leuk dat ik het vind! Dus daarom maar even voorstellen: Erik van Dongen, 45 jaar, database developer en vader van twee schatten van kids.

Na ca. 20 jaar zonder fiets heb ik in september vorig jaar eindelijk, na lang getwijfel, een e-bike gekocht voor mijn woon-werk verkeer. Dat is 21 km enkele reis en mijn conditie kon dat goed gebruiken... Dat beviel me zo goed dat daar al snel een vintage racefiets bijkwam voor de lol en later een nieuwe (stalen) racefiets omgebouwd tot randonneur. Dat laatste ook omdat we in juni met de kids een week gaan fietsen op de Veluwe!

De e-bike ben ik intussen alweer kwijt evenals tot dusver 17 kilo overtollig lichaamsgewicht... Op mijn gewone fietsen was ik toch sneller op mijn werk en ook in mijn vrije tijd gebruikte ik mijn e-bike niet meer. Alleen die zadelpijn he, daar bleef ik maar last van houden ondanks dat ik vanalles heb geprobeerd... 
Dus daarom toch eens naar een ligfiets gaan kijken, ook omdat ik wel hou van (aparte) techniek (heb ca. 15 jaar aan veteraanmotoren en klassieke Vespa scooters gesleuteld). Een hoop fietsen test gereden en besloten dat ik graag een onderstuur met grote wielen wilde. 
Dus wat heb ik gekocht? Jep, een M5 Shockproof met kleine wielen en bovenstuur...  Big Grin Die beviel me gewoon goed, een lekker rap en slank fietsje. Intussen bezig aan mijn eerste week woon-werk verkeer en het bevalt uitstekend.

Nu ben ik aan het nadenken over mijn project fiets, ik heb op vakantie een flink gebruikte M5 City Cruiser gekocht. Ik wil deze ombouwen naar een 2x26 inch fiets maar verder weet ik nog niet wat en hoe. Ik twijfel nog over de aandrijving (voor of achter), de versnellingen (derailleur, naaf of combi) en het soort fiets (snel en licht met dunne banden etc. of juist meer op comfort gericht met dikke banden). Ik zal een apart topic openen voor dit project.

Zo dat is wel even genoeg denk ik!

Groeten,
Erik
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Erik!
Staal en vintage, 2 woorden die ik graag hoor op het gebied van fietsen. Wink

Veel plezier met je ligfiets en op het forum hier.
Er zijn vast en zeker leden die je vragen kunnen beantwoorden.

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Erik,

Ik ben dus niet de enige die met een totaal andere fiets thuiskwam, dan dat ik eerst bedacht had.

Ik wilde een hoge fiets, met onderstuur en vering.
Mijn eerste ligger was een Baron. Laag, met een bovenstuur en geen vering.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hoi Erik,

Dat is nog eens afvallen. Bij een bovenstuur zit in ieder geval die buik niet meer in de weg!

En die afstand woonwerk heb ik ook, en is precies goed. Net genoeg inspannend om het als sport te gebruiken maar niet meteen een inbreuk op je dagelijkse leven .

Veel plezier met je nieuwe hobby. En succes met je project.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hallo Erik,

Welkom op het forum. Leuk een techneut erbij te hebben. Ik heb jouw M5 bewonderd. Ik ben ook een fan van M5. Sterk doorontwikkelde producten, frames in staal of carbon en met een goed instelbare zithoek, die de term ligfiets waardig is. Ik spaar nu voor een Shockproof 599 of een HCR.

Ik heb in het verre verleden frametechniek in mijn vakkenpakket gehad. Ook stuurgeometrie bij enkelsporige voertuigen. Het stuurgedrag wordt hoofdzakelijk bepaald door drie factoren; de balhoofdhoek, de sprong en de diameter van het wiel. Tezamen bepalen deze drie de naloop. Belast je een geveerde fiets, dan verandert in geringe mate de balhoofdhoek. Ook een kortere of langere of een gewijzigde veer voorspanning is mede bepalend voor het stuurkarakter.

Verander je een van die drie factoren, b.v. van 20 inch naar 26 inch voorwiel, bij een gelijkblijvend achterwiel, dan zal de balhoofdhoek kleiner worden en de naloop groter. In het algemeen zal de fiets koersvaster worden en minder flitsend sturen.

Fietsen met knikframe besturing (Flevobike), roeifietsen (Thys) en voorwielaangedreven fietsen hebben vaak een afwijkende naloop.

http://fietssite.jouwweb.nl/besturing

Ik ben benieuwd wat het bij jou project gaat worden.

Groeten, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
21 enkeltje is goed te doen. Mijn sport was om het sneller te doen, dan met de trein.

Welkom hier en veel plezier met je ligger.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#7
welkom en leuk dat je die city cruiser een nieuw leven wil geven. qua versnellingen is er een hoop keuze. ben zelf bezig met een 1 x 11 setup met een 11-46 cassette dan kan je alle hellingen wel nemen.

als het zover is dan volg ik je wel in de projecthoek
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM