Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvork challenge hurricane blokkeert
#1
Thumbs Down 
Hoi,

Sinds een jaartje heb ik een hurricane. Na heel veel gesleuteld sinds 3 maanden rijklaar en ik geniet van het rijden op de ligger. Wel heb ik een  probleem met de voorvork. Als ik over een hobbel rij, 'overstrekken'  die 2 schakels die aan de buitenkant van de vork zit, waardoor de vork niet meer inzakt. In de vork zit een gasveer. Die zou ik eigenlijk wat harder willen, maar dan zou de vork nog sneller blokkeren.

Wat kan ik hieraan doen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(11-Jul-2022, 10:52 PM)Mathijslorier schreef: Hoi,

Sinds een jaartje heb ik een hurricane. Na heel veel gesleuteld sinds 3 maanden rijklaar en ik geniet van het rijden op de ligger. Wel heb ik een  probleem met de voorvork. Als ik over een hobbel rij, 'overstrekken'  die 2 schakels die aan de buitenkant van de vork zit, waardoor de vork niet meer inzakt. In de vork zit een gasveer. Die zou ik eigenlijk wat harder willen, maar dan zou de vork nog sneller blokkeren.

Wat kan ik hieraan doen?

Hoi Mathijs,

Hier op her forum is al eens geschreven over de gasveer met een duidelijke beschrijving van hoe je de gasveer op druk kan krijgen.
zie: https://ligfietsers.nl/thread-612.html.

Het is gelukkig geen rocket science en met de juiste adapter voor je gasveer pompje goed te doen. Als je de pdf-bestanden waarna verwezen wordt bekijkt zal het wel duidelijk worden hoe een en ander werkt.

Groetjes,
Cygnus
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
Hoi Cygnus,

Bedankt voor je antwoord. Het gaat echter niet om het op spanning brengen. Het gaat erom dat als ik over een hobbel rij, de schakels aan de buitenkant verticaal komen te staan en zo ervoor zorgen dat de vork niet meer inzakt. 
Bij flinke hobbels geeft de vork een flinke klap, dus zou de veer eigenlijk strakker willen hebben, maar dan zou die nog sneller overstrekken en blokkeren.

Vraag is dus hoe ik kan voorkomen dat die schakels verticaal komen te staan en ervoor zorgen dat de vork niet meet inzakt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Als de gasveer niet op druk is, kan de 'pen' erin dieper in de cilinder wegzakken. Die gasveer moet dus opgepompt worden, zodat de pen ook weer naar buiten gedrukt wordt na een demping. Ook zou dat ervoor moeten zorgen dat de 'schakels aan de buitenkant' niet meer verticaal tegen elkaar kunnen klappen.

Demonteer het zootje, pomp de gasveer op (Of laat 'm testen en oppompen bij de fabrikant ervan) en zet het geheel weer in elkaar.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#5
Mathijs,

Twee zaken die voor jouwe belangrijk zijn.
1. Als het goed is wordt de bewegingen van die gas- of luchtveer gedempt door een zuiger in een dempingsvloeistof. Vind nog enige demping plaats bij veerwegingen. Belangrijk blijft de demping van de uitgaande veerbeweging. De gasveer nog verder onder druk brengen zonder veerdemping is weinig zinvol.
2. Het blokkeren van de schaarbewegingen mag nooit kunnen gebeuren. Die schaarbeweging moet worden geblokkeerd door een rubber, waardoor de schaar nimmer zich verticaal kan strekken. Zie tekening "rubber buffer".

http://www.challenge-recumbents.com/pdfs...ension.pdf
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik verwisselde horizontaal met verticaal. Foutje, bedankt!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
Mogelijk is dat rubbertje op de vork, wat voorkomt dat de boel zich te ver uitrekt bij jou fiets verdwenen, kapot of te zacht geworden. Geen idee wat ze ervoor gebruikten. Het kon wel eens een eenvoudig trillingsdempertje zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Tis alweer een poosje geleden. Maar heb een oplossing kunnen bedenken. Bij de nieuwe vering op een challenge zitninderdaad een rubber ding om het 'overstrekken' te voorkomen. Dat zat er bij mij niet, dus heb ik maar een halve kurk met een tiewrap vast gemaakt bij de onderste schakel, wat het overstrekken bij het uitveren voorkomt. Even zoeken hoe ik een foto kan toevoegen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(10-Apr-2023, 07:58 PM)Mathijslorier schreef: Even zoeken hoe ik een foto kan toevoegen.

Heb ik ook naar gezocht. Bij mij werkt gewoon een opgeslagen foto eroverheen slepen en droppen.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(10-Apr-2023, 08:20 PM)datakneder schreef:
(10-Apr-2023, 07:58 PM)Mathijslorier schreef: Even zoeken hoe ik een foto kan toevoegen.

Heb ik ook naar gezocht. Bij mij werkt gewoon een opgeslagen foto eroverheen slepen en droppen.

Dat lukt denk ik niet als je het via je mobiel doet
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM