Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietsbenen - rechtopfietsbenen
#27
Niels,
De pulserende bewegingen op de aders wordt veroorzaakt door spierbewegingen. De klepjes voorkomen terug stroming. Bewegen is noodzaak voor het lijf.
De aders zijn flexibeler dan de slagaders. De laatstgenoemde hebben een stevige buitenmantel. Als die vergroten en barstjes gaan vertonen heb je een aneurysma. Soms met dodelijke afloop. Dat slagaders flexibel zijn heeft het voordeel dat de pulsaties van het bloed wordt opgevangen in de slagaders. Tussen de hartslagen stroomt het bloed door. De benodigde hoeveelheid bloed wordt geregeld door het hart. Zowel de slagfrequentie als het slagvolume gaat automatisch omhoog bij inspanning. In welke mate hangt af van je conditie. Hoe open kun je die 120.000 km bloedvaten houden. Kort geschreven hoeveel flow heb je en hoeveel flow verlies je met hijgen?
Spiercellen en bloedvaatjes worden voortdurend "ververst".
Je vergeet weer de lymfevaten te noemen. Die voeren alle vocht en (afval)stoffen af uit de cellen. Ook lymfevaten hebben klepjes. Bij ligfietsen een voordeel in de betere afvoer. Beentjes iets omhoog.

Voeding speelt zeker een rol. Fietsers met een overwegend plantaardige voeding hebben schonere en gladdere bloedvaten, een lager laagdrempelig ontstekingsniveau en soepeler bloed. Alle beetjes helpen.

Ik heb niets met wielrennen, topsport, sportvoeding. Van mij mogen alle wielrenners slikken tot ze er bij neervallen.

Veganist Piet.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#28
(12-Aug-2022, 01:34 PM)PietV* schreef: Je vergeet weer de lymfevaten te noemen. Die voeren alle vocht en (afval)stoffen af uit de cellen. Ook lymfevaten hebben klepjes. Bij ligfietsen een voordeel in de betere afvoer. Beentjes iets omhoog.

Voeding speelt zeker een rol. Fietsers met een overwegend plantaardige voeding hebben schonere en gladdere bloedvaten, een lager laagdrempelig ontstekingsniveau en soepeler bloed. Alle beetjes helpen.

Ik heb niets met wielrennen, topsport, sportvoeding. Van mij mogen alle wielrenners slikken tot ze er bij neervallen.

Veganist Piet.

Ik vergeet niets. Ik sta niet terecht, dit is geen dissertatie maar een forum. Prettig dat je het noemt; het hoort er ook bij, maar de negatieve inleiding is onnodig en storend.
Verder noem ik profsport omdat door het geld en het belang er een groot budget is voor uitdenken, veranderen en verbeteren. Dit is in de huidige maatschappij de mogelijkheid tot wetenschappelijke verbetering. Voorheen werd het budget ingezet voor valsspelen (doping); ik was heel blij dat hierom de ligfietssport op amateurniveau is gebleven.

Niels, amateur, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(12-Aug-2022, 01:34 PM)PietV* schreef: Voeding speelt zeker een rol. Fietsers met een overwegend plantaardige voeding hebben schonere en gladdere bloedvaten, een lager laagdrempelig ontstekingsniveau en soepeler bloed. Alle beetjes helpen.

Van dit soort dingen heb ik geen verstand. Maar sinds ik veganistisch eet (nu sinds een paar weken) is de pijn uit mijn schoudergewrichten waar ik al jaren last van heb verdwenen. Er zou dus zomaar iets in kunnen zitten. Nu bedien ik de ligfiets wel niet direct met mijn schouders, maar als de rest van de motor ook wat beter gaat functioneren dan zou dat wel mooi zijn.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#30
(11-Aug-2022, 03:43 PM)PietV* schreef: De zwaartekracht op de benen is liggend als staand even groot.

Ooit op de grond op een matje gelegen met je benen vooruit in de lucht?
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(13-Aug-2022, 11:49 AM)kuŝbiciklo schreef:
(11-Aug-2022, 03:43 PM)PietV* schreef: De zwaartekracht op de benen is liggend als staand even groot.
Ooit op de grond op een matje gelegen met je benen vooruit in de lucht?
Neem de proef op de som. Klik de schoenen in de pedalen. Ontspan de beenspieren en wacht af welke been het meest door de zwaartekracht wordt aangetrokken. Doe die test met de pedalen recht onder de heupen, liggend op de rug en de buik met de benen horizontaal en tot slot met de benen verticaal omhoog. Ik lees graag jouw bevindingen.

Liggend op een matje is de zwaartekracht op de benen ook even groot. Alleen de spierbelasting is anders.

Over ligfietsspieren kweken. Zet een vrouw van middelbare leeftijd zonder ligfietservaring in een Milan. Bijvoorbeeld Annemiek van Vleuten. Wordt over een paar maanden 40 jaar. Volgens velen mag ze blij zijn als ze zonder ligfietsspieren de 30 km/h haalt in die Milan. Volgens velen zijn ligfietsers bijzondere mensen met specifieke eigenschappen, waaronder ligfietsspieren.

Om in wielentermen te schrijven. Ik denk dat ze menig ervaren ligfietser het snot voor de ogen fietst.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(12-Aug-2022, 01:34 PM)PietV* schreef: Veganist Piet.

Veganist, humanist, wat eet je nu eigenlijk?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel
#33
@PietV ik heb ooit een relatief jonge ex-prof in mijn DF gehad. Hij reed meteen hard en kon ook duurvermogen leveren, maar piekvermogen kwam er niet uit. Daarnaast klaagde hij over stevige spierpijn na een ritje van nog geen 20 km. Het is normaal gesproken iemand die voor de lol 4 uur op een tijdritfiets gaat zitten.

Daarbij zijn veel ervaren ligfietsers geen snelle fietsers, kijk bijvoorbeeld naar jezelf. 
Ik word nog best regelmatig staande gehouden, ook door agenten die weleens een velomobiel gezien hebben. Ik ben alleen 1 van de weinigen in mijn regio die vaak boven de 50 rijdt en dan ook nog gas over heeft voor een sprintje.

Als laatste is zeker in een velomobiel de manier van sporten heel anders. Het vermogensprofiel in mijn ritten is veel grilliger dan toen ik vooral open fietsen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Tja dan zet GCN Manon Lloyd in een Milan. https://www.youtube.com/watch?v=XLC3uGnPVs8 Manon is een ex- pro, reed in 2019 nog voor het nationaal team.

It is realy hard to put power down laying down, could not get over 606 watt. Met de enorme extra drag op de Milan vanwege de camera toch nog goed voor bijna 60 km/h. Het zou me verbazen als dat ook haar max power is op een rechtop fiets. Voor een ex baanwielrenster, die het van korte sprints moet hebben...

Kortom ik vrees dat er toch echt specifiek op de ligfiets getraind moet worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
#35
(14-Aug-2022, 03:17 PM)Jeroen S schreef: Kortom ik vrees dat er toch echt specifiek op de ligfiets getraind moet worden.

Ik denk dat dit klopt; je houding is nl anders (bijna gestrekt) en je gebruikt ook de spieren die je in je romp (buik en rug) hebt anders. Op een ligfiets is dit veel vlakker.
Ik heb/had de neiging om op een ligfiets mijn onderrug hol te trekken en ben bewust op mijn houding (buikspieren) gaan letten. (een vlakke buik en op spanning ivm core-stability) Ook merkte ik dat ik harder fietste als ik tegen mijn stuur duwde; ipv trekken aan je stuur wat bij racefietsen gewoon is. (Bij racefietsen gebruik je je houdingsspieren om de kracht van je armen naar je pedalen te krijgen; bij ligfietsen zet je je af tegen de ligschaal.)

Het klopt dus dat een overstap van buk naar lig fysieke aanpassingen vraagt; en vise versa. Fietskracht komt niet alleen uit je benen maar uit je hele lijf.

Niels, puf, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
#36
Een velomobiel (zelfs deze Milan SL) is sowieso niet heel aardig voor het vermogensprofiel van een (baan-)sprinter. Mechanisch is hij belangrijk minder efficiënt dan een baanfiets en het aërodynamisch voordeel lijkt me meer bij een meer tijdritachtige inspanning te passen. Laat Edith van Dijk er een uur mee rijden en je hebt een nieuw wereldrecord. Wink

Daarbij rijden ze op een autocircuit, dus je moet echt kunnen sturen om met veel snelheid uit de bocht te komen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Manon Lloyd is behalve baansprinter ook autocoureur. Sturen kan ze wel, op de fiets vaak zelfs beter dan de andere GCN presentatoren…

Om trouwens competitief te zijn als sprinter zal ze minimaal rond de 1500 watt hebben moeten kunnen pieken, maar ik vertrouw erop dat ze wel tips heeft gekregen over hoe maximaal te sprinten in een velomobiel en dat is niet “volgas erin”
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#38
(14-Aug-2022, 07:47 PM)365cycle schreef: maar ik vertrouw erop dat ze wel tips heeft gekregen over hoe maximaal te sprinten in een velomobiel en dat is niet “volgas erin”
Het kan aan de montage liggen maar wat je in die video ziet wijst daar niet echt op: Die GoPro aan de buitenkant, Manon dik ingepakt, het "give myself a bit of a rolling start," de auto naast de velomobiel. Maar 1.000 kudos aan GCN voor hun serieuze aandacht voor de liggende wereld. 

Ik blijf geïntrigeerd om te zien hoe snel een World Tour prof, met top-coaching, om kan schakelen naar een liggende houding en hoe zijn prestatie zich dan ontwikkelt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#39
Todd Reichert van Aerovelo zat gewoon op een bukfiets tijdens een Power Test voor de wedstrijd in Battle Mountain.

De World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) is een internationale wedstrijd voor ligfietsers in de Amerikaanse staat Nevada met als doel het verbreken van snelheidsrecords. Sinds de eerste editie in 2000 zijn er tal van records gevestigd.

 https://m.youtube.com/watch?v=Q2Njtel-Es0

Achtergrondinfo:
Tijdens de editie van 2013 werd bij de mannen met vliegende start door het Nederlandse Human Power Team met Sebastiaan Bowier een snelheid bereikt van ongeveer 133 km/u. In 2016 verbeterde het Canadese team AeroVelo het wereldsnelheidsrecord naar zo'n 144 km/u door hun wielrijder Todd Reichert.


Dit was het vorige record, maar het geluid is zo lekker. Vooral hard zetten.

https://m.youtube.com/watch?v=YJuQfnhPpdQ
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , 365cycle
#40
Ik heb laatst zitten kijken naar de Laidback report aflevering met James Coxon, die van triatlons en later time trials naar een trike over gestap is en daarop een uur record gereden heeft op een baan. (En later las ik dat hij het bij de kampioenschappen in Frankrijk ook niet slecht gedaan heeft.)
Het interview met hem start op 1:33:28 of zo, dit zou een link naar dat punt moeten zijn: https://youtu.be/iMRVUxZS6eE?t=5560

In het interview verteld hij over de aanpassing die zijn lichaam naar de andere houding moest doen.
"power dropped by 20%" maar kwam snel terug.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#41
(14-Aug-2022, 03:17 PM)Jeroen S schreef: Tja dan zet GCN Manon Lloyd in een Milan. https://www.youtube.com/watch?v=XLC3uGnPVs8 Manon is een ex- pro, reed in 2019 nog voor het nationaal team.

It is realy hard to put power down laying down, could not get over 606 watt. Met de enorme extra drag op de Milan vanwege de camera toch nog goed voor bijna 60 km/h. Het zou me verbazen als dat ook haar max power is op een rechtop fiets. Voor een ex baanwielrenster, die het van korte sprints moet hebben...

Kortom ik vrees dat er toch echt specifiek op de ligfiets getraind moet worden.
De vergelijking tussen een tweewielige racefiets van 6,8 kg en een velomobiel van 24 kg in een sprint gaat volledig mank. Op een tweewielige racefiets kun je in een sprint, staande op de pedalen, ondanks dat het minder efficiënt is als duurvermogen, in een korte tijd veel meer trapvermogen leveren.
Ik heb dat ook in dit onderwerp ligfiets-/rechtopfietsbenen nadrukkelijk geschreven over duurvermogen. En ook over gewenning. Dat is individueel sterk verschillend.
Liggend en zittend worden nagenoeg dezelfde spieren aangewend voor het trapvermogen, maar tussen liggend en zittend in verschillende mate van inspanning.

Gewenning vraag training. Met je eens.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(14-Aug-2022, 09:57 PM)Wim -de roetsende schreef: Todd Reichert van Aerovelo zat gewoon op een bukfiets tijdens een Power Test voor de wedstrijd in Battle Mountain.
https://m.youtube.com/watch?v=Q2Njtel-Es0


Indrukwekkend hoe relaxed hij bij 280 W nog op de fiets zit. Maar deze vermogens illustreren ook een beetje mijn gevoel, dat UCI profrenners nog meer vermogen kunnen leveren dan de absolute toppers in de ligfietswereld.


(14-Aug-2022, 10:28 PM)Willeke_IGKT schreef: James Coxon, die van triatlons en later time trials naar een trike over gestap is en daarop een uur record gereden heeft op een baan.
https://youtu.be/iMRVUxZS6eE?t=5560

"power dropped by 20%" maar kwam snel terug.

James' 20% terugval in duurvermogen klinkt mij een stuk aannemelijker dan de 600 W ipv +/- 1.500 W (-60%) die we voor Manon's sprint schatten. Bij die laatste is er meer aan de hand, zou ik dan denken. En als je de James' "middle 300's" (vergelijkbaar met Matthias' uurrecord op twee wielen, begreep ik) naast Wiggins' geschatte 440 W werelduurrecord legt, zit daar meer dan een beetje licht tussen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(13-Aug-2022, 11:44 AM)Bart Verbeek schreef: Van dit soort dingen heb ik geen verstand. Maar sinds ik veganistisch eet (nu sinds een paar weken) is de pijn uit mijn schoudergewrichten waar ik al jaren last van heb verdwenen. Er zou dus zomaar iets in kunnen zitten. Nu bedien ik de ligfiets wel niet direct met mijn schouders, maar als de rest van de motor ook wat beter gaat functioneren dan zou dat wel mooi zijn.

Mijn ontstekingswaardes zijn ook behoorlijk laag, en dat terwijl ik een obese junkfood liefhebbende planteneter ben. Als je naar verklaringen en wetenschappelijk onderzoek zoekt over dit soort dingen is de Nutritionfacts website een leuke site.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM