Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even echt voorstellen
#1
Laatste paar maanden hier en daar al iets gepost, en vooral veel gelezen. Nu maar even echt goed voorstellen.

De laatste vijf jaar nauwelijks op een ligfiets gefietst. Daarvoor 25+ jaar op een zelfbouw flevoracer. ca 30 jaar geleden dus gemaakt door mijn vader die toen nog leraar metaalbewerken was. Hij heeft er drie gemaakt, voor hemzelf, voor mij en de lokale fietsenmaker waar hij goedkoop (2e hands) onderdelen van kon krijgen. Vele kilometers mee gemaakt, maar de laatste jaren stond hij te versloffen met versleten onderdelen. Ook door de aanschaf van een onderhoudsvrije degelijke allround fiets waar ik ook superfijn mee de bergen in kan met bagage en mijn dagelijkse rit naar werk (12km enkele reis met wat hoogteverschillen). Een mooie Santos met riem en Rohlof.

Ondertussen altijd een grote interesse gehad in velomobielen. Maar nooit naar mezelf een aanschaf kunnen verantwoorden omdat ze niet zo allround inzetbaar zijn (in mijn beleving). Tot een paar maanden geleden. Een nieuwe baan op fietsafstand van 28km enkele reis met een groot deel door polder-achtig landschap. Dat is met een Santos toch wel wat gortig. Met de auto of OV wordt ik niet gelukkig, en een speedpedelec strookt te weinig met mijn ideaal om het zelf te doen (en afhankelijkheid van externe energie en complexere techniek nog daargelaten). Dus kwam de velomobiel nu toch in zicht...

En inmiddels de gelukkige bezitter van een 10 jaar oude Quest (631) met een zeer schappelijk aantal km's op de teller waardoor hij technisch eigenlijk als nieuw is. Inmiddels al meer dan 2000km's erop zitten. Heerlijk! De bijna dagelijkse fietstoch is nu een genot! Het scheelt me zo'n 20 minuten enkele reis, en ik hou nog wat energie over als ik thuis ben. En grappige bijkomstigheid is dat als ik warm en bezweet thuiskom ik een koude douche heerlijk vindt (normaal was ik daar niet voor te porren, nu toch wel handig met de huidige energie-prijzen).

In het begin had ik wel wat praktische puzzels. Zoals opfrissen op mijn werk (geen douche, of ik moet naar een ander gebouw wat de tijdswinst weer teniet zal doen). Een sneldrogende handdoek, washand en wat schone kleren werkt prima. En er ruim eerder zijn dan collega's is dan ook fijn ;-)
Een andere puzzel is waar ik hem neerzet. Schuur is te klein, achtertuin kan hij niet komen (klein paadje met te krappe bochten). Dus staat hij nu op straat geparkeerd tussen de auto's onder een zeil. We wonen aan een doodlopende weg in een klein dorp, ben dan ook niet bang dat de Quest ineens weg is. Maar zet hem wel vast aan een lantaarnpaal. En af en toe zet ik hem even via de voordeur in de woonkamer ;-) Ook handig voor onderhoud. Op mijn werk kan hij lekker droog staan in de fietsenkelder achter een hek.

De volgende puzzel is richtingaanwijzers. Zitten er nog niet op op deze Quest. Al lijkt het erop dat de bedrading er wel voor klaarlicht. De hersft en dus de donkere dagen komen er aan en wat extra verlichting is ook niet weg. Ben nu geïnspieerd door oa de VeloPuter zelf wat aan het maken met LEDstrips en een Arduino/Teensy. En ik bouw er meteen een snelheidsmeter / kilometer teller in omdat ik niet zo tevreden ben over de fietscomputers die je kunt kopen.

Af en toe fiets ik er ook andere stukken mee dan alleen naar mijn werk. Bijvoorbeeld bezoekjes aan vrienden of familie die wat verder wonen. En dan is een toch van twee uur heen en ook weer terug prima te doen! Heerlijk zelfs. Mijn fiets-actie-radius is nu dus een stuk groter.
Antwoord }
#2
Welkom Jan! Superleuk, weer een nieuwe enthousiaste velonaut.

Wat betreft stallen: Ik weet niet hoe je precies woont, maar heb je geen voortuin? Ik had zelf eerder water achter de achtertuin, dus zonder roeispanen kon ik toen ook niet weg met m'n Quest (inmiddels heb ik zowel die Quest als de achtertuin overigens allang niet meer). Heb dat toen opgelost met een hokje van 95cm hoog in de voortuin. Eventueel kan je het nog een stukje ingraven, zodat je uitzicht vrij blijft. Groen dak erop et voila.

M.b.t. opfrissen: Met een beetje zeuren/aandringen/bijdragen lukt het nog verrassend vaak om een douche voor elkaar te krijgen. Misschien in ruil voor een jaar lang fietsen met een reclamesticker ofzo? Het kan ook andere collega's stimuleren tot een gezondere levensstijl, en da's natuurlijk in het belang van je werkgever. Je weet maar nooit...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#3
Dank voor je tips. Helaas is onze voortuin niet groot genoeg voor een hokje voor de Quest. En douchen op mijn werk kan al wel als ik wil. Maar dan moet ik naar een ander gebouw en dan is de kortere reistijd snel op ;-) Maar een handdoek + washand en frisse kleren in combinatie met een ruim toilet met wasbak en een plek waar ik mijn bezwete kleren en handdoek op kan hangen zonder mijn collega's tot last te zijn voldoen ook prima ;-)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , 365cycle , berth9999
#4
Hallo Jan, welkom hier. Mooi om te lezen dat je ook zo kunt genieten van het fietsen.
Mag ik vragen welke omgeving je fietst? Misschien ben ik er eens geweest.
Ik woon in Vroomshoop op de rand van Twente.
Misschien dat je het paadje achter kunt aanpassen dat je fiets wel achter in de tuin kan?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik woon in Renkum en werk in Nijmegen. Niet echt in de buurt van Vroomshoop :-) We zouden de scheiding van paadje naar de achtertuin kunnen veranderen. Dan zou de Quest de tuin in kunnen. Maar dat betekend een mooie groene haagbeuk vervangen door een soort schutting met een enorme deur. Worden mijn vrouw en ik ook niet blij van.

De Quest staat de laatste dagen eigenlijk gewoon op de stoep bij ons voor. Daar loopt nooit iemand (doodlopende straat). Dat bevalt eigenlijk prima. Ben vooral benieuwd hoe het is als ik met flinke regen thuis kom. Nu laat ik de Quest als het kan even ‘uitdampen’ van mijn zweet. Met flinke regen wordt dat lastig.

Maar los van dit soort praktische puzzels is het iedere keer heerlijk om ermee naar mijn werk te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Hoekie
#6
(01-Sep-2022, 10:27 AM)JanBurp schreef: De Quest staat de laatste dagen eigenlijk gewoon op de stoep bij ons voor. Daar loopt nooit iemand (doodlopende straat). Dat bevalt eigenlijk prima. Ben vooral benieuwd hoe het is als ik met flinke regen thuis kom. Nu laat ik de Quest als het kan even ‘uitdampen’ van mijn zweet. Met flinke regen wordt dat lastig.
Uitdampen werkt ook niet goed in een schuurtje als het echt vochtig is. De boel blijft dan gewoon nat, helaas.
Had dat probleem eerder ook met mijn Milan, die stond droog maar in een soort corridor waarvan een deel van boven open is. 
Ben sindsdien verhuisd, nu slapen m'n fietsen in de schuur of de garage.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM