Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Werkbank?
#27
De oude manier van smeren van een ketting was een prima zaak voor fietsen met versnellingsnaven, bromfietsen en motoren. Meestal hadden motorrijders 3 kettingen die tegelijk werden ondergedompeld in een opgewarmd blik kettingvet. Kort daarna opgehangen boven het blik om het teveel in het blik te laten druppelen. Voor één ketting het blik opwarmen is bewerkelijk.
Niet geschikt voor kettingen met o of x ringen tussen de schakels.

Maar voor derailleur kettingen is het oude kettingvet soms te stug. Vooral kort na het smeren.
Zie onder rubriek kettingvet: http://www.m-gineering.nl/olie.htm
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond...ng-smeren/

Fietskettingen zijn van het type semi bus. De binnenschalmen zijn naar binnen gestanst en vormen de semi bus. Tussen de semi bus en de pinnen zit een behoorlijke hoeveel kettingvet. Daarom ontvet ik mijn kettingen nooit.

Ik gebruik de spuitbus kettingvet met een verdunner die verdampt. Heb je weinig van nodig en de buitenzijde van de ketting snel "droog".
Antwoord }
#28
Ik heb twee methodes om de velomobiel ketting te smeren en er komt geen werkbank aan te pas. Ik zet iets stevigs net vóór het achterwiel zodat deze een paar cm vrij van de grond is. Dan zijn er twee opties:
1) ik ga voorzichtig in de velomobiel zitten (zodanig dat de velomobiel niet van de steun af flikkert) en achteruit trappend smeer ik de ketting. Dit vergt wel enige oefening, want je wilt natuurlijk niet met je benen tegen het olieflesje duwen. En je moet goed licht hebben, zodat je kunt zien dat de olie goed terecht komt. Vooruit trappen kan ook in principe, maar ik vind het het handigst en het meest vloeiend om achteruit te trappen.
2) Ik zet de stoel omhoog of haal 'm eruit, net wat voor velomobiel ik onderhanden heb en terwijl ik met 1 hand het wiel achteruit flik smeer ik met de andere hand de ketting. Dit lukt eigenlijk alleen wanneer je armen lang genoeg zijn.
In beide gevallen tel ik het aantal omwentelingen van de trappers. Tien omwentelingen is doorgaans voldoende om de hele ketting te smeren. Er hoeft maar heel weinig olie in de ketting, maar deze moet wel elke schakel bereiken. Ideaal is eigenlijk om elke schakel 1 druppel te geven, maar dat duurt me veel te lang. Ik zorg dat ik de ketting zo snel mogelijk draai en knijp maar heel lichtjes in de olieflacon. Evengoed krijg ik zo teveel olie op de ketting en die haal ik er af met een doek die ik om de ketting doe en herhaal de procedure van ketting ronddraaien.

Wanneer de ketting rammelt of zelfs vast loopt tijdens achteruit draaien van de ketting, dan staat ie niet goed in de versnelling. Trap even vooruit en schakel naar groot-groot. Loopt de ketting dan nog vast bij achteruit draaien dan moet de derailleur bijgesteld worden.

Schoonmaken van de ketting is eigenlijk nooit nodig in een velomobiel waar de ketting nimmer nat wordt en/of onder gespetterd wordt door modder. Wel elke 1000km of elke maand smeren voor de meest lichte loop en duurzaamheid van de ketting.  Een ketting die nog nat van de olie is, moet je evengoed wel smeren want na verloop van tijd zit de olie niet meer tussen en in de schakels maar aan de buitenkant van de ketting. Daar doet het niks qua smering! Haal deze overtollige olie eerst even eraf met een doek en smeer dan pas de ketting met verse olie. Veeg gerust alle olie aan de buitenkant van de ketting grondig eraf. De doek haalt geen olie weg die IN de schakels zit! Alleen de onzichtbare olie IN de kettingschakels doet goed werk. Alle olie aan de buitenkant trekt alleen maar stof aan en dat wil je juist niet.

Het is erg weinig werk om de ketting van je velomobiel goed te onderhouden t.o.v. fietsen met open kettingen, dus doe het dan ook! Je pompt toch ook minstens elke week je banden bij tot de optimale druk zodat het lekker licht rolt?

Wax is iets voor open kettingen, het smeert niet optimaal maar het is beter dan helemaal niet smeren en met een krakende ketting fietsen. In een velomobiel blijft de ketting nagenoeg schoon en kun je smeren met het allerbeste smeermiddel: dunne kettingolie.

Oh ja, als het fijn vindt om de velomobiel op een hoogte te hebben dat je rechtop kunt staan dan kun je met twee tuinstoelen, iets hoger met twee workmates of nog hoger met twee van die opvouwbare schildersbokken, net voor de voorwielen en net achter het (de) achterwiel(en) plaatsen met daarover een deken of isolatiebuizen zodat de velomobiel niet bekrast.
Antwoord }
#29
(16-Nov-2022, 01:28 PM)twilwel schreef: Ik heb twee methodes om de velomobiel ketting te smeren en er komt geen werkbank aan te pas. Ik zet iets stevigs net vóór het achterwiel zodat deze een paar cm vrij van de grond is. Dan zijn er twee opties:
1) ik ga voorzichtig in de velomobiel zitten (zodanig dat de velomobiel niet van de steun af flikkert) en achteruit trappend smeer ik de ketting. Dit vergt wel enige oefening, want je wilt natuurlijk niet met je benen tegen het olieflesje duwen. En je moet goed licht hebben, zodat je kunt zien dat de olie goed terecht komt. Vooruit trappen kan ook in principe, maar ik vind het het handigst en het meest vloeiend om achteruit te trappen.
Dat was mijn methode ook met de Milan GT, al trapte ik wel vooruit en schakelde ik dan door de versnellingen heen, met het idee dat droog vuil dat eventueel nog op de tandwielen zit aan de olie blijft hangen en dus bij het afdrogen weg is.
In de Bülk en DF heb ik er niet genoeg ruimte voor, maar die hebben dan weer een neusluik. Nu kan ik de trappers dus ronddraaien zonder dat ik erin zit, en dan makkelijker smeren.
Voor fietsen met te weinig ruimte en geen neusluik is er nog een simpel trucje: Koop een korte bezemsteel en sla er twee van die dikke "nietjes" in, aan elke kant één. Je kan er dan een stug stukje touw doorheen lussen, dat je om een trapper doet, en als je het lang genoeg laat kan je bij het deel dat je vast houdt aan het touw trekken. Vervolgens kan je trappen zonder dat je in de fiets zit. Copyright ©19?? Velomobiel.nl 

Wat ik daarnaast ook weleens doe, is een klein stukje doek door een schakel en dan een paar keer door de kettingbuizen trekken (maar niet door de derailleur!). Er blijft soms best wat stof en andere rommel in hangen.

(16-Nov-2022, 01:28 PM)twilwel schreef: Schoonmaken van de ketting is eigenlijk nooit nodig in een velomobiel waar de ketting nimmer nat wordt en/of onder gespetterd wordt door modder. Wel elke 1000km of elke maand smeren voor de meest lichte loop en duurzaamheid van de ketting.  Een ketting die nog nat van de olie is, moet je evengoed wel smeren want na verloop van tijd zit de olie niet meer tussen en in de schakels maar aan de buitenkant van de ketting. Daar doet het niks qua smering! Haal deze overtollige olie eerst even eraf met een doek en smeer dan pas de ketting met verse olie. Veeg gerust alle olie aan de buitenkant van de ketting grondig eraf. De doek haalt geen olie weg die IN de schakels zit! Alleen de onzichtbare olie IN de kettingschakels doet goed werk. Alle olie aan de buitenkant trekt alleen maar stof aan en dat wil je juist niet.
Houd het interval hier idd op iedere maand (maar dat is toch ook wel regelmatig 1500 km). 

(16-Nov-2022, 01:28 PM)twilwel schreef: Het is erg weinig werk om de ketting van je velomobiel goed te onderhouden t.o.v. fietsen met open kettingen, dus doe het dan ook! Je pompt toch ook minstens elke week je banden bij tot de optimale druk zodat het lekker licht rolt?
Eerlijk gezegd... nee Big Grin De Bülk maandelijks, meestal is er dan nog maar een halve bar uit. De DF pomp ik tussentijds vaak nog wel even bij, die heeft wat poreuzere binnenbanden en verliest dus sneller druk. Wel kijk ik heel regelmatig of de achterband er nog veilig uit ziet, en voor veel ritten knijp ik even in de banden om te kijken of er nog genoeg in zit.

(16-Nov-2022, 01:28 PM)twilwel schreef: Wax is iets voor open kettingen, het smeert niet optimaal maar het is beter dan helemaal niet smeren en met een krakende ketting fietsen. In een velomobiel blijft de ketting nagenoeg schoon en kun je smeren met het allerbeste smeermiddel: dunne kettingolie.
Dank voor de tips. Ik was juist met wax aan de slag gegaan, maar als olie beter is ga ik gewoon weer een nieuw flesje kopen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Toevallig net een Tacx rollerbank gekocht. Beetje aanpassen.! Top!
Binnen fietsen en ketting smeren en afstellen etc.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#31
(16-Nov-2022, 02:56 PM)de Boer schreef: Toevallig net een Tacx rollerbank gekocht.

Bij mijn Mango+ zat er een rollerbank voor motorfietsen bij. Dat werkt goed. Scheelt weer wat knutselen.

https://cdn.zilvercms.nl/x650,q80/http:/...SC9843.jpg
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#32
(16-Nov-2022, 01:28 PM)twilwel schreef: Het is erg weinig werk om de ketting van je velomobiel goed te onderhouden t.o.v. fietsen met open kettingen, dus doe het dan ook! Je pompt toch ook minstens elke week je banden bij tot de optimale druk zodat het lekker licht rolt?
Citaat:Eerlijk gezegd... nee Big Grin De Bülk maandelijks, meestal is er dan nog maar een halve bar uit. De DF pomp ik tussentijds vaak nog wel even bij, die heeft wat poreuzere binnenbanden en verliest dus sneller druk. Wel kijk ik heel regelmatig of de achterband er nog veilig uit ziet, en voor veel ritten knijp ik even in de banden om te kijken of er nog genoeg in zit.

OT: het maakt natuurlijk veel uit wat voor soort biba je hebt en hoeveel volume of ie heeft en of je er in slaagt weinig lucht te laten ontsnappen tijdens het bijpompen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#33
(16-Nov-2022, 10:41 PM)twilwel schreef: OT: het maakt natuurlijk veel uit wat voor soort biba je hebt en hoeveel volume of ie heeft en of je er in slaagt weinig lucht te laten ontsnappen tijdens het bijpompen.
Klopt! De alom geprezen Foss vind ik om precies deze reden een ramp. Er is er bij mij één gescheurd op de naad, die was dus in 1x leeg, dus de primaire reden om er één te hebben is dan al niet van toepassing. Verder zijn ze sneller dan een gewone SV6 (maar niet sneller dan latex), en lopen ze wel net zo snel leeg als latex. Iedere dag pompen vind ik echt irritant.
De SV6A lijkt net iets sneller leeg te lopen dan de gewone SV6, maar ik vind het acceptabel (1x/week bijpompen voor het beste resultaat).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#34
(16-Nov-2022, 01:28 PM)twilwel schreef: Ik heb twee methodes om de velomobiel ketting te smeren

Ik gebruik dit doosje:
[Afbeelding: 1-E20-A6-CA-2-A63-4-C09-A554-FB147-ABBE72-B.jpg]

Ik verwijder de kettingafscherming in de VM, open het doosje (het middelste borsteltje gaat met het dekseltje mee naar buiten), vul het doosje met was/olie en plaats het dekseltje terug terwijl je met het dekseltje en het daaraan bevestigde middelste borsteltje de ketting in het doosje drukt. De ketting zit nu in een “U-bocht”. Het klemmetje houdt de boel bij elkaar. Beweeg je nu het doosje naar voren richting de geleiderol, dan loopt de ketting door het doosje heen en verzorgen de borsteltjes het smeerwerk. Beweeg je nu het doosje naar achteren richting het achterwiel, dan trek je de ketting mee en kun je het volgende stuk smeren tot je de hele ketting gedaan hebt. Dat gaat uitermate snel en zonder knoeien.  Smile
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
#35
Dat ziet er ook wel fraai uit Gert! Waar vind je zo'n doosje?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#36
Elke zichzelf een beetje respecterende fietsenmaker heeft ze. En zelfs Decathlon.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#37
Ik heb hem van mijn vader, op internet vind ik hem hier.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM