Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wel of geen auto naast de ligfiets?
#27
(05-Oct-2022, 01:06 PM)berth9999 schreef:
(05-Oct-2022, 11:01 AM)Bart Verbeek schreef:  
Ik heb een schaaktoernooi in Hoogeveen af moeten zeggen omdat er geen treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. 
(05-Oct-2022, 11:34 AM)Bart Verbeek schreef: Dit is een van de weinige gevallen waar ik de uitdrukking "overmacht" volledig accepteer boven "designfout". Ik hoop wel dat ze een beetje opschieten, want eind december heb ik een toernooi in Groningen.

Ik ben recent (inclusief gewone fiets) vanuit Zaandam via Utrecht naar Drenthe gereisd. Is via Amersfoort of Utrecht voor jou geen optie?

Er rijden wel bussen tussen Lelystad en Dronten. Extra reistijd: 30 minuten. De snelste route via de andere kant is, gek genoeg, via de Intercity naar Amsterdam. Extra reistijd: 1h50m.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , berth9999
#28
(05-Oct-2022, 02:12 PM)ZoefZoef schreef: Ik haat de trein niet. Ik heb er 90-95% van mn ligfietsen mee opgehaald bij de verkopers.



Wat ik wel haat: overstappen en lang moeten wachten op de aansluiting.  En zodoende fiets ik dus al jaren tussen Delft en Rotterdam op en neer. Praktisch even snel, als je pech hebt met overstappen en deze niet goed aansluiten.


Tussen mijn huis en mijn werk ligt in principe een geweldig OV net. Ik loop 200 meter naar de metro, twee haltes verder stap ik over op de trein, in Amsterdam aangekomen stap ik weer over op de metro, en een paar haltes verder stap ik uit en sta ik zowat voor de deur van mijn werk. In het ideale geval duurt dat ongeveer 1 uur en 25 minuten

De metro in Rotterdam rijdt maar 1x per 10 minuten (of nog minder in vakantietijd), de stoptrein rijdt 2x per uur. Dus moet ik iets marge inbouwen voor de metro, anders kan ik een half uur wachten op de trein. Ik was dus meestal een metro eerder. 1 uur en 35 minuten dus. (in Amsterdam kan ik elke metro die langskomt pakken, dus die wachttijd is verwaarloosbaar)

Als de trein vertraging had (of zelfs uitviel) was ik nog langer bezig (en dat gebeurde vaker dan je zou denken). Dus zeg dat ik gemiddeld zo'n 1 uur en 45 minuten onderweg was. (Let wel: Dit gaat over de heenreis. Terug moest je altijd óf enorm haasten, óf je erbij neerleggen dat je de trein een half uur later maar nam).

Nu met de velomobiel duurt het 1 uur en 50 minuten, ik krijg een aardige workout, ik heb een zitplaats, en ik heb geen last van medepassagiers.

Ik heb ook wel eens geprobeerd om vanuit Almere naar Zutphen te reizen met het OV. Dat kostte 3 uur. (En als mijn moeder me niet ophaalde vanaf het station duurde het nog een extra 30 minuten met de streekbus (die na 18:00 niet meer reed in het weekend)). Met de auto was dat 1 uur en 40 minuten.

Ik zou haast zeggen: Alles liiever dan het OV.

Ik heb dus wel een auto naast mijn ligfiets (en een velomobiel, en een trike...), en ga 'm ook niet wegdoen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(05-Oct-2022, 07:44 AM)Bacchus schreef: Strikt genomen is zelfs een velomobiel, ook al is het het meest efficiënte praktische vervoermiddel dat bestaat, niet helemaal emissievrij: ook bij de productie van een velomobiel komt CO2 vrij. En jij ademt ook meer CO2 uit vanwege de fietsinspanning. Deze site maakt het overigens wel heel extreem.

Tsja, als we voertuigen niet emissievrij gaan noemen omdat we erin moeten ademen vind ik dat wel wat ver gaan. Zal vast natuurkundig correct zijn, maar klinkt een beetje als de verstokte dieselrijder die van de EV rijders zegt dat ze net zo vervuilend zijn omdat bij de productie van hun auto's ook CO2 is uitgestoten, terwijl over de levensduur van zo'n auto dat heus wel gecompenseerd wordt. Het klopt uiteraard wel van dat productieproces, maar geeft veel mensen een excuus om dan maar niet te verduurzamen. Dat helpt de maatschappij mijns inziens niet de goede kant op...

En uiteraard komt er ook CO2 vrij als velomobielen, elektrische auto's etc geproduceerd worden. Daarom heb ik persoonlijk alles zoveel mogelijk 2e hands (de velomobiel, de elektrische auto, meubels, etc).
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#30
(05-Oct-2022, 07:15 PM)TimSch schreef:
(05-Oct-2022, 07:44 AM)Bacchus schreef: Strikt genomen is zelfs een velomobiel, ook al is het het meest efficiënte praktische vervoermiddel dat bestaat, niet helemaal emissievrij: ook bij de productie van een velomobiel komt CO2 vrij. En jij ademt ook meer CO2 uit vanwege de fietsinspanning. Deze site maakt het overigens wel heel extreem.

Tsja, als we voertuigen niet emissievrij gaan noemen omdat we erin moeten ademen vind ik dat wel wat ver gaan. Zal vast natuurkundig correct zijn, maar klinkt een beetje als de verstokte dieselrijder die van de EV rijders zegt dat ze net zo vervuilend zijn omdat bij de productie van hun auto's ook CO2 is uitgestoten, terwijl over de levensduur van zo'n auto dat heus wel gecompenseerd wordt. Het klopt uiteraard wel van dat productieproces, maar geeft veel mensen een excuus om dan maar niet te verduurzamen. Dat helpt de maatschappij mijns inziens niet de goede kant op...

En uiteraard komt er ook CO2 vrij als velomobielen, elektrische auto's etc geproduceerd worden. Daarom heb ik persoonlijk alles zoveel mogelijk 2e hands (de velomobiel, de elektrische auto, meubels, etc).
Gebruikte onderdelen gebruiken, is niet zo makkelijk heb ik als zelfbouwer geleerd, onderdelen moeten ook in het totale plaatje passen, iets bouwen waar je later niet tevreden mee bent en in de hoek blijft staan, heeft geen zin, vandaar dat ik toch weer ben teruggekeerd naar nieuwe of bijna nieuwe onderdelen.
Een discussie onder ligfietsers over dit thema zie ik als weinig zinvol, we moeten onszelf geen probleem aanpraten.
Er zijn andere sectoren van onze levens gewoontes, waar veel meer winst te behalen valt, ik noem er een paar;  tweede huizen, voedsel over grote afstanden vervoeren, bewerkt voedsel kopen,  en het toerisme, ontwikkeld zich steeds verder in de verkeerde richting, een sobere vakantie in de natuur is niet genoeg, rondreizen en luxe zijn gevraagd, deze trend omkeren zou meer bijdragen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roefie , Lig-hen
#31
(05-Oct-2022, 07:15 PM)TimSch schreef: Tsja, als we voertuigen niet emissievrij gaan noemen omdat we erin moeten ademen vind ik dat wel wat ver gaan.
Ik denk dat Roepers' argument mijn punt wat dit betreft wel grotendeels onderuit haalt: mits je eten circulair verbouwd wordt, denk ik dat je wel mag stellen dat je uitgeademde CO2 vrij recent (de afgelopen maanden of jaren) uit de atmosfeer is vastgelegd. Hooguit dat het energieverbuik van machines tijdens de productie en verwerking uit fossiele bronnen komt. De vraag rondom landgebruik en ander uitstoten (stikstof en methaan) wordt hier snel relevanter.

Ik denk dat het wel zinnig is om de productie-CO2-afdruk mee te nemen. Zeker de ton staal die in een auto zit, drukt gewoon serieus op levensduur-uitstoot.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#32
Hoeveel de uitstoot van produceren van een velomobiel is is al uitgerekend. Wat ik onthouden heb is dat die evenveel is als die van een auto. Per kilo gerekend. Dus die uitstoot is ongeveer 1 a 2 procent van de uitstoot die het produceren van een auto kost.
Antwoord }
#33
Rotterdam heeft als experiment een stel bakfietsen om grof vuil naar het milieupark te brengen:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1559209/r...s-bakfiets

Als ze de bakfiets nu ook voorrang geven op het park, dan is het wel een erg leuk alternatief Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , berth9999
#34
elektrisch (en niet stiekum ook nog een extra rondje mee rijden Cool)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(06-Oct-2022, 09:51 AM)Frutsel schreef: Rotterdam heeft als experiment een stel bakfietsen om grof vuil naar het milieupark te brengen:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1559209/r...s-bakfiets

Als ze de bakfiets nu ook voorrang geven op het park, dan is het wel een erg leuk alternatief Smile
Daar zit nog wel een leuk verhaaltje aan. Iemand (geen idee wie Big Grin ) opperde een tijd terug op een online platform dat je zo'n bakfiets ook gewoon kan inzetten om ff naar de IKEA te gaan. Ik had niet verwacht dat meer dan een paar mensen dat ook daadwerkelijk zouden doen. Is dus even een beetje gedoe over geweest Big Grin 

Geloof dat ze inmiddels maatregelen genomen hebben.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT
#36
Het zou alsnog uitstoot in de stad schelen als ze het wel toestonden. Ook voor verhuizingen zou het een optie kunnen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#37
In Groningen staan bij IKEA de bakfietsen gewoon te huur. Tegen een luttel bedrag (ik meen 2,50) kun je die een dagdeel gebruiken om aangeschafte spullen te vervoeren.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#38
(06-Oct-2022, 11:13 AM)Roefie schreef: In Groningen staan bij IKEA de bakfietsen gewoon te huur. Tegen een luttel bedrag (ik meen 2,50) kun je die een dagdeel gebruiken om aangeschafte spullen te vervoeren.
En de bakfiets dan terugbrengen bij een andere IKEA, dagje uit, zo zie wat van de wereld.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roefie , Lig-hen , Willeke_IGKT
#39
(06-Oct-2022, 12:21 PM)PlantageBohémien schreef:
(06-Oct-2022, 11:13 AM)Roefie schreef: In Groningen staan bij IKEA de bakfietsen gewoon te huur. Tegen een luttel bedrag (ik meen 2,50) kun je die een dagdeel gebruiken om aangeschafte spullen te vervoeren.
En de bakfiets dan terugbrengen bij een andere IKEA, dagje uit, zo zie wat van de wereld.

Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#40
Over de Ikea gesproken. Zo noem ik iemand die zegt alles te kunnen Ik Kan Echt Alles. Iemand die alles beter weet noem ik vaak Iwab.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#41
(06-Oct-2022, 12:21 PM)PlantageBohémien schreef: En de bakfiets dan terugbrengen bij een andere IKEA, dagje uit, zo zie wat van de wereld.
Groningen is voorlopig de enige met de bakfietsen, dus dat zal nog niet gaan.

De NS-fiets kun je wel bij een ander station inleveren dan waar je gehuurd hebt maar dan komt er een flinke prijs bovenop.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#42
(06-Oct-2022, 01:02 PM)Bacchus schreef: [quote="PlantageBohémien" pid='25882' dateline='1665051683']
En de bakfiets dan terugbrengen bij een andere IKEA, dagje uit, zo zie wat van de wereld.
Groningen is voorlopig de enige met de bakfietsen, dus dat zal nog niet gaan.

De NS-fiets kun je wel bij een ander station inleveren dan waar je gehuurd hebt maar dan komt er een flinke prijs bovenop.
[/quote
Moet zeggen, een schappelijk prijsje, een supermarkt karretje kost meestal 1 euro, kan niet veel in, dan is zo'n bakfiets beter, in Duitsland is iemand een project begonnen met fietscampers voor daklozen, van oude fiets, verlengen, zodat een dakloze er in slapen kan, zo'n bakfiets was ook een goed begin, bak verleggen , en er is weer een mens geholpen, beter dan een tent in de bosjes.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Bacchus
#43
(06-Oct-2022, 09:28 PM)PlantageBohémien schreef: Moet zeggen, een schappelijk prijsje, een supermarkt karretje kost meestal 1 euro, kan niet veel in, dan is zo'n bakfiets beter,
Dat vind ik een lastige vergelijking. Supermarktkarretjes zijn echt bedoeld voor in de winkel, zelfs op de parkeerplaats voelen ze zich al niet echt thuis. De euro van een supermarktkarretje is een borg trouwens, die krijg je weer terug, in tegenstelling tot de 2,50 huur voor de Ikea-bakfiets.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
(06-Oct-2022, 10:57 AM)365cycle schreef:
(06-Oct-2022, 09:51 AM)Frutsel schreef: Rotterdam heeft als experiment een stel bakfietsen om grof vuil naar het milieupark te brengen:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1559209/r...s-bakfiets

Als ze de bakfiets nu ook voorrang geven op het park, dan is het wel een erg leuk alternatief Smile
Daar zit nog wel een leuk verhaaltje aan. Iemand (geen idee wie Big Grin ) opperde een tijd terug op een online platform dat je zo'n bakfiets ook gewoon kan inzetten om ff naar de IKEA te gaan. Ik had niet verwacht dat meer dan een paar mensen dat ook daadwerkelijk zouden doen. Is dus even een beetje gedoe over geweest Big Grin 

Geloof dat ze inmiddels maatregelen genomen hebben.

Direct van de Ikea naar het grof vuil?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT , 365cycle
#45
zover ik weet geen maatregelen, je kan ook een aanhangwagen lenen (ik werk bij gem. Rotterdam en plan iets met afval enzo Cool )
Oh ik zie net dat deze proef tot okt. 2022 loopt
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#46
Wij hebben beiden nooit een rijbewijs gehaald. Na de vergissing dat je met groot gezin dan voorzieningen dichtbij nodig hebt en daarom in een woonwijk moet zitten, wonen we nu al meer dan 9 jaar buitenaf. Station en supermarkten op 9km. We reizen graag per trein, met OV fiets komen we echt overal, de bus gebruiken we maar zelden (dienstregelingen zijn op het platteland enorm uitgekleed). Wel eens overwogen om voor die paar keer per jaar dat het echt handig is een rijbewijs te halen en auto te kopen, maar dat lijkt me niet verstandig omdat je dan geen rijervaring opdoet, maar vooral omdat je dan al snel taxichauffeur voor de kinderen wordt en het veel gezonder voor ze is om te fietsen. Ze zijn gewend om 10km enkele reis te fietsen naar de basisschool door weer en wind, in het begin was dat bij heel slecht weer wel eens zwaar, maar nu is iedereen gehard en weet hoe met omstandigheden om te gaan. Ze zijn overigens wel de uitzondering, er is enorme sociale druk om auto te rijden.
We hebben in de loop der jaren een heel assortiment fietsen en attributen opgebouwd, daar kun je gerust een paar doorsneeschuurtjes mee vullen. Daarmee kunnen we eigenlijk elke situatie wel fietsend oplossen. Voor langere afstanden en zeker solo hebben we de laatste jaren een steeds sterkere voorkeur voor de ligger ontwikkeld.

Boodschappen doen we eens per week met de kinderfietskar, en dat gaat prima. Wie beweert dat je niet zonder auto kunt met kinderen op het platteland weet echt niet waar hij of zij het over heeft.
Antwoord }
#47
(07-Oct-2022, 09:51 AM)gideon schreef: zover ik weet geen maatregelen, je kan ook een aanhangwagen lenen (ik werk bij gem. Rotterdam en plan iets met afval enzo Cool )
Oh ik zie net dat deze proef tot okt. 2022 loopt
Oh, dan is dat meer een storm in een glas water geweest dan men deed geloven. 
Wat gebeurt er na okt. '22? Op zich is het wel een mooi initiatief nl. Zelfs als het niet alleen voor het grofvuil gebruikt wordt.

(07-Oct-2022, 10:19 AM)blokdoorn schreef: Ze zijn overigens wel de uitzondering, er is enorme sociale druk om auto te rijden.
Die merk ik ook op, en vind ik vreemd. Er werd overigens ook door iemand verbaasd gereageerd dat ik voor een excursie met de school van m'n kind een deelauto ging huren. Alsof je dat alleen doet/kan als je een auto hebt Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#48
(06-Oct-2022, 01:00 PM)Fietsbennie schreef: Over de Ikea gesproken. Zo noem ik iemand die zegt alles te kunnen Ik Kan Echt Alles. Iemand die alles beter weet noem ik vaak Iwab.

Ik Kan Echt Alles (behalve behangen). Maar een Ikea kast in elkaar zetten gaat me boven de pet. Ik houd altijd onderdelen over.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#49
[/quote]


Ik Kan Echt Alles (behalve behangen). Maar een Ikea kast in elkaar zetten gaat me boven de pet. Ik houd altijd onderdelen over.

[/quote]



Vorige week een opbergkast bij Ikea gekocht.
Heel aardig; ze hadden een paar schroefjes toegevoegd zodat ik alvast kon oefenen.

Niels, piep, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#50
We kunnen veel meer dan we denken, maar het is zoveel gedoe. Dat is ook de rede dat velen nooit zullen gaan ligfietsen. Te veel gedoe. Zeker als ligfietsers zich opstellen al bijzondere acrobaten en dat je op een ligfiets opnieuw moet leren fietsen. https://www.youtube.com/watch?v=Fgp-QUZt...nNederland

Mijn kleindochter van 17 kocht vorige maand en nieuwe inrichting voor haar slaapkamer bij IKEA. Alles naar boven gesjouwd en aan de slag gegaan met de deur dicht. Niemand mocht helpen en met het bijgeleverde gereedschap, bed, bureau en kast zelf in elkaar gezet.

Ben op m'n elfde begonnen met bandenplakken. Daarna fietsen reviseren, bromfietsen reviseren, motoren van auto en vrachtauto deels reviseren, PTO's en hydraulische laadkranen op vrachtauto"s bouwen, elektrisch en autogeen lassen, hard- en zacht solderen. Loodsen bouwen en daken vernieuwen. Behangen een eitje. Elektrische installaties aanleggen. Groepenkast onder spanning wisselen van één fase naar drie fase volgens de laatste eisen. Versnellingsnaven schoonmaken en smeren. Alles is te leren als het jouw interesse heeft en je houdt veel geld + BTW in je zak. Mijn oudste zoon en mijn kleindochter hebben het initiatief van geen vreemde. Gedoe is een uitdaging.
Daarom rij ik naast de auto van mijn vrouw op 2 bukfietsen en 3 ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(08-Oct-2022, 10:01 AM)PietV* schreef: Behangen een eitje.

Wrijf het me maar in.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(08-Oct-2022, 10:01 AM)PietV* schreef: We kunnen veel meer dan we denken, maar het is zoveel gedoe....

Dit herken ik inderdaad wel. Ik ervaar veel als een kwestie van tijd voor nemen, goed kijken en gewoon proberen. Zo doe ik ontzettend veel zelf aan ons >100 jaar oude huis, >40 jaar oude zeilboot, de fietsen etc. En geloof het of niet: zelfs IKEA spul zet ik in elkaar zonder problemen (echt: volg de stappen in die handleiding en het staat zo)  Big Grin
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM