Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Artikel in trouw vandaag
#1
https://www.trouw.nl/leven/voor-het-eers...~b42f649b/
Antwoord }
#2
Bij mij gingen de eerste meters ook niet echt heel ontspannen, maar zo erg was het nou ook weer niet.

Ik ben in ieder geval niet gevallen.

Mijn eerste was een Hurricane, is ook niet de gemakkelijkste beginnersfiets. Daarna proefgereden op een Focus, dat ging al een stuk beter.

Daarna bij de Liggende Hollander op een Baron, dat was duidelijk mijn fiets. Is daarna ook mijn eerste ligfiets geworden,
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , Lig-hen , Willeke_IGKT
#3
Tsja, zo helpen we Nederland natuurlijk niet op de ligfiets. Al was dat natuurlijk al niet echt het geval  Big Grin

Ik kiepte ook binnen m'n eerste 10 meter om. En het eerste halfjaar ook nog wel eens bij bepaalde bochten of oversteken. Er is ontegenzeggelijk een leercurve. 

Nu heb ik het niet meer kraakhelder voor de geest, het is al even geleden. Maar ik meen dat ik bij de eerste meters op de bukfiets ook nog wel eens omviel. Misschien wel vaker dan op de ligfiets... Wink
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Lig-hen , Hoekie , Willeke_IGKT
#4
Dit klinkt een beetje als mijn eerste pogingen op de Flevobike. Met de Roetscging het ook niet meteen soepel maar viel ik niet. Op de gewone ligfiets (met onderstuur) reed ik zo weg.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Lig-hen , Hoekie , Willeke_IGKT
#5
Mijn eerste ligfietsrit maakte ik ook bij de Liggende Hollander in 1994. Frank stuurde mij op pad met een Bowi. Eerst hield hij mijn fiets vast terwijl ik fietste en op het moment dat ik dacht dat het mij niet zou lukken, riep hij: "Ik heb je allang losgelaten hoor!" Ik beschouw mij niet als een motorisch wonder (integendeel). Toch ben ik die dag niet gevallen.  Ik vond het een weldaad, ligfietsen, die dag.  Zo ontzettend comfortabel. Ik was verkocht. Het jaar daarna hebben we met ligfietsen een fietsvakantie gemaakt en daarna heb ik een Bowi aangeschaft. Dit jaar 27 jaar geleden.

Waarom is de ervaring van de schrijver in Trouw, Jeroen den Blijker, zoveel minder?

Ik kan drie redenen bedenken:
  • De stabiliteit van  de verschillende typen ligfietsen is heel verschillend. Ik heb het hier over tweewielers. De Mini voelt veel stabieler aan dan de Maxi. Het zijn allebei Sinner Demons! Alleen  heeft de Mini voor een 16 inch wiel en achter een 20, en de Maxi voor een 20 inch wiel en achter een 26. Ze fietsen compleet anders. Een beginneling kan beter de Mini nemen. 
  •  Ik was 27 toen ik mijn eerste ligfietsrit maakte en 28 toen ik er 1 kocht. Mijn indruk is dat het motorisch leervermogen en stabiliteit minder wordt wanneer je ouder wordt. Ik weet niet hoe oud Jeroen den Blijker is, maar mensen boven de zestig die voor het eerst een tweewielligfiets gaan berijden, dat zou wel eens per definitie tegen kunnen vallen.
  • Misschien zijn mensen  de eerste rit zo bang om te vallen dat ze verkrampen en dat het inderdaad niets wordt. Hoewel ik de eerste jaren het stuur nog heel stevig vast heb gehouden, zo ontspannen was ik nou ook weer niet. Maar ook weer niet zo verkrampt dat ik het comfort van de ligfiets niet kon ervaren.  Die verkramping kan ook met leeftijd te maken hebben (zie bovenstaande reden).
Groet,
Marco
Antwoord }
#6
Ik herken mij totaal niet in dat artikel. Laat ik zeggen, ik baal er van. Het komt op mij over als vooroordeel bevestigend. En je onthoudt mensen die er over twijfelen een fantastische manier van bewegen. Zó jammer!

Ik ging als half zestiger, en al stijve grijze dakduif zijnde, voor t eerst liggen. Met de instructie: sterke been boven, ver voor je kijken, afzetten, en gaan. En ik ging!!!!
Heb toen misschien wel 30 dezelfde rondjes door de nieuwbouw gemaakt, gelukkig was t op n rustig moment van de dag. En natuurlijk waren dat geen relaxte rondjes, maar ik had wel direct in de smiezen dat dit mijn toekomst zou veraangenamen. En dat heeft het gedaan, ik had het niét willen missen.
En vallen .... in de ruim 10 jaren misschien 5 keer? De 1e keer thuis op de oprit, terwijl ik nog stilstond. Even m'n kop er niet bij. De andere keren in los zand of een bocht waar split lag. Alle keren zónder bloed of blauwe plekken. Want, je valt nóóit diep.

Ik zou een beginnende ligfietser nooit zijn eerste kilometers op een parkeerplaats laten maken. Op langere rechte stukken leer je de reacties vd fiets all wat kennen. Op een P plaats moet je direct al met bochtenwerk aan de gang.
Antwoord }
Bedankt door: GertBr , Roepers , Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
#7
Daarom zeg ik, achterwiel motortje en duimengas, dan gaat het vanzelf. 
Als ik op Marktplaats kijk valt mij op dat er veel tweede hands, tweewiel ligfietsen staan, in nog goede staat,  voor weinig geld, en ook al langer te koop staan, regelmatig met een een min of meer gezocht excuus waarom de fiets te koop staat.
Dus aan de kosten hoeft het niet te liggen om te beginnen met ligfietsen.
Met een motortje vind je er weinig, misschien heeft men de tijdgeest verslapen.
Wie interesse heeft zou zo voor een paar honderd euro  een fiets kunnen kopen, een achterwiel motortje er in, accu er bij en je bent het mannetje / vrouwtje, en je fietst weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Inderdaad erg jammer dat het zo zwart/wit op papier is gekomen. Het opstarten is voor de meeste mensen even onwennig, een enkeling fietst gelijk op een ligfiets weg. Wij geven als verhuurbedrijf van o.a. ligfietsen altijd vooraf instructie met nadruk op verder van je af kijken, rug goed in het zadel duwen en rechte lijn houden van heupen, knieën, voeten. Wij hebben Challenge en Nazca ligfietsen in de verhuur met bovenstuur. Over het algemeen kom je hier makkelijker mee weg dan met een onderstuur. Het is zeker zo dat hoe ouder je bent, hoe meer moeite mensen hebben met het aanleren. Men is bang om te vallen en durft dan geen vaart te maken en je hebt juist wat snelheid nodig in het begin om je balans beter te houden. Gelukkig hebben wij door de jaren heen veel mensen enthousiast kunnen maken voor het ligfietsen en is Jeroen (gelukkig) een uitzondering van iemand die het zich niet snel heeft kunnen aanleren.
Met ligfietsgroet, Hermine van Treeker Treks
Antwoord }
#9
Zou er een email adres van de redactie zijn? Ik zal een paar foto 's sturen dat het soms leuk is om te fietsen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Willeke_IGKT , Lig-hen
#10
Natuurlijk is het liggend fietsen in het begin even wennen: evenwicht houden is anders, de bochten, en nee: je bent niet na 10 minuten proberen al sneller dan e-bikers. Even doorzetten dus, maar dat lijkt in de huidige tijd lastig voor veel mensen: als het na 5 minuten niet maximaal plezier geeft is de lol er alweer af Undecided
Jammer dat het zo in de krant is ongeschreven.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Willeke_IGKT , Lig-hen
#11
Wat jammer dat het artikel geen mogelijkheid heeft om te reageren. Zouden ze een ingezonden brief plaatsen, bijvoorbeeld van (de voorzitter van) NVHPV?
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Lig-hen
#12
Zeker, kranten plaatsen ingezonden brieven. Niet allemaal en als er meerdere over een onderwerp zijn zullen ze er vaak een uitkiezen.

Maar waarom wachten op de voorzitter, schrijf er zelf een.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Lig-hen , Hoekie
#13
Een leercurve is een designfout. Daarom heb ik maar een trike genomen. Ik ben sowieso bang dat de tweewielers niet veel toekomst hebben.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(29-Oct-2022, 08:06 PM)Bart Verbeek schreef: Een leercurve is een designfout. Daarom heb ik maar een trike genomen. Ik ben sowieso bang dat de tweewielers niet veel toekomst hebben.

Dan hadden berijders van ALLE soorten 2wielers van jou beter gelijk een trike of quad moeten nemen? Dat is een beetje kort door de bocht vind je ook niet?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(29-Oct-2022, 08:56 PM)Hoekie schreef:
(29-Oct-2022, 08:06 PM)Bart Verbeek schreef: Een leercurve is een designfout. Daarom heb ik maar een trike genomen. Ik ben sowieso bang dat de tweewielers niet veel toekomst hebben.

Dan hadden berijders van ALLE soorten 2wielers van jou beter gelijk een trike of quad moeten nemen? Dat is een beetje kort door de bocht vind je ook niet?

Op een gewone rechtopfiets reed ik zo weg, toen ik een jaar of vier was. Op een optima baron reed ik trouwens ook zo weg. Het ene ontwerp is het andere niet.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(29-Oct-2022, 03:53 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar waarom wachten op de voorzitter, schrijf er zelf een.

Ik zal eens kijken of ik ergens de inspiratie vandaan kan halen.....
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
(29-Oct-2022, 09:05 PM)Bart Verbeek schreef: Op een gewone rechtopfiets reed ik zo weg, toen ik een jaar of vier was. Op een optima baron reed ik trouwens ook zo weg. Het ene ontwerp is het andere niet.

En dat was ik wat ik ook schreef. Het is is nog sterker. Hetzelfde ontwerp in een andere versie kan toch een groot verschil maken.

Ik ben trouwens heel blij dat Hermine hier ook reageerde, echt top! Mooi relativerend. Maar is een bovenstuurfiets per definitie geschikter voor een beginneling dan een onderstuurfiets? Of zijn er ook andere factoren in het spel? En hoe kom je erachter welke fiets voor beginnelingen geschikt is?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#18
(29-Oct-2022, 03:45 PM)Jan van Ochten schreef: Wat jammer dat het artikel geen mogelijkheid heeft om te reageren.  Zouden ze een ingezonden brief plaatsen, bijvoorbeeld van (de voorzitter van) NVHPV?

Vandaag bij mijn vader de bewuste bijlage van Trouw meegenomen. Aan het eind van het artikel wordt om reacties gevraagd….

[Afbeelding: 30-DEBD3-F-9-C3-C-43-D3-B30-E-F34586-C67822.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
#19
Mijn eerste rit was bij Flevobike in een Alleweder. Niet gevallen. Even later een bouwpakket gekocht en circa 1600 gaatjes geboord en de nagels erin gepopt. Gelijk een rit van 100 km gereden als proefrit. Een succes.
Eenmaal gewend aan het liggende fietshouding, diverse liggende tweewielers getest. Op testdagen als vrijwilliger tijdens Cycle Vision. Testritten op een kort circuit en slalommen tussen pionnen. Ook niet gevallen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#20
Citaat:Ik zou een beginnende ligfietser nooit zijn eerste kilometers op een parkeerplaats laten maken. Op langere rechte stukken leer je de reacties vd fiets all wat kennen. Op een P plaats moet je direct al met bochtenwerk aan de gang.

(29-Oct-2022, 11:01 PM)PietV* schreef: Eenmaal gewend aan het liggende fietshouding, diverse liggende tweewielers getest. Op testdagen als vrijwilliger tijdens Cycle Vision. Testritten op een kort circuit en slalommen tussen pionnen. Ook niet gevallen.

Het ligfietsen heb ik geleerd bij de Liggende Hollander en dat was gewoon in een woonwijk.
"Ga maar 3x links", riep Frank mij achterna. Het ging allemaal goed.

Ik heb als beginnende Roeifietser op het binnenplein van de Abdij van Middelburg leren roeifietsen.
Derk holde er als een volleerd papa achteraan en riep ook pas na 30m dat hij al lang had losgelaten. 
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Abdij_van_Middelburg

Dit herkende ik nog van vroeger  Wink  

Ook op dit plein moest je constant bochtjes maken.
Ik denk dat ver rechtuit fietsen misschien nog wel moeilijker is. Voor mij was dat in ieder geval wel zo.


Ook ik heb vaak als vrijwilliger bij CV geholpen, maar dan bij het kinderparcours. 
Ik zag later dat ik het daar een stuk eenvoudiger had dan Piet bij de volwassenen. 
De meeste kinderen hoef je maar een klein duwtje te geven. 
Bij de volwassenen zag ik de vrijwilligers soms meer dan een rondje mee rennen   Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Willeke_IGKT
#21
Vorige week ging ik klimmen met m’n ukkie. Haken om vast te zetten, vastklikken van het rolding om te tokkelen… het leek me allemaal complex voor een zesjarige. Na een halfuurtje moest ik er nog steeds over nadenken. Voor hem was het al een soort tweede natuur geworden. Kinderen leren zo ongelofelijk snel Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(30-Oct-2022, 11:02 AM)365cycle schreef: Vorige week ging ik klimmen met m’n ukkie. Haken om vast te zetten, vastklikken van het rolding om te tokkelen… het leek me allemaal complex voor een zesjarige. Na een halfuurtje moest ik er nog steeds over nadenken. Voor hem was het al een soort tweede natuur geworden. Kinderen leren zo ongelofelijk snel Big Grin
Even heel erg OT:

Daarom moet je kinderen ook een rijke omgeving aanbieden met juist veel prikkels op zeer diverse gebieden.

Dus een rijke taalomgeving, een rijke zintuigelijke omgeving, een rijke belevingswereld, een rijke enz.-wereld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen , Willeke_IGKT
#23
Moeder en ik zijn allebei actievelingen, dus dat komt wel goed!
En ontopic: ukkie wil nu al een velomobiel, want dat gaat sneller dan zijn fiets Big Grin

Omdat ie op mij lijkt is ie al bijna lang genoeg, maar eerst even aan dat verkeersinzicht werken…

PS: Binnenkort misschien eens kijken of hij een tweewielligger overeind kan houden. We hebben nog een Hurri staan Smile
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT
#24
Ik denk dat rijden op een ligfiets wel degelijk moeilijker is dan op een rechtopfiets:
  • het zwaartepunt ligt lager, daarom wordt er wat meer gevergd van het evenwichtsgevoel en het reactievermogen. Een korte paal op een hand balanceren is moeilijker dan een lange.
  • met de rug liggend op een ligfietszitting heb je de fiets onder je minder in bedwang dan met het zadel van een rechtopfiets tussen de benen.
  • de stuurbeweging van een ligfiets met bovenstuur is minder roterend zoals bij een rechtsopfiets, en meer heen en weer zoals de helmstok van het roer van een boot. Deze stuurbeweging is vooral in het begin en voor wie er niet aan gewend is minder intuitief.
Er lopen genoeg mensen rond die net wat minder gezegend zijn met een goed evenwichtsgevoel, maar daar in het dagelijks leven geen hinder van hebben. Die zullen wat meer moeite hebben om vertrouwd te raken met het spel van balans houden op een ligfiets.

De zitting meer rechtop afstellen en daarmee het zwaartepunt wat verhogen helpt voor beginners. Ik heb dat laatst hier nog een in draad voorbij zien komen, en ik heb het zelf ook gedaan.

Het artikel lezend vermoed ik dat er bij die journalist psychologisch iets dwars zat: hij was zo sterk geconcentreerd op het opvolgen van de gegeven instructies dat er te weinig ruimte in het hoofd was om het gedrag van de fiets te observeren, te voelen, en daarop te reageren.

(29-Oct-2022, 08:06 PM)Bart Verbeek schreef: Een leercurve is een designfout...
Als je dat als definitie hanteert voor een ontwerpfout, dan is de wereld waarin we leven volkomen vergeven van de dingen die fout ontworpen zijn.
Ik denk dat tweewielers niet zullen verdwijnen, en ik denk dat drie- en vierwielers een mooie aanvulling zijn op het aanbod aan mkv's (MensenKrachtVoertuigen).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#25
Wow, deze vind ik mooi: MKV's (MensenKrachtVoertuigen)

Eigenlijk veel beter dan HPV's.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#26
Het is me gelukt om precies in 150 woorden een brief te schrijven aan meneer den Blijker. Ben benieuwd wat er van komt...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM