Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Garmin radar
#1
Heeft iemand ervaring met de “Garmin achteruitkijkradar”? Is het een zinvolle toevoeging op je achteruitkijkspiegels of is hij met die spiegels eigenlijk overbodig. Ik kijk zelf veel naar wat er achter me aankomt maar word toch ook nog wel eens geconfronteerd met een auto vlak achter me die ik niet had zien aankomen….
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik ken een Speed pedelec rijder en een racefietser (met achteruit kijk spiegel) die er heel enthousiast over zijn, maar weet niet in hoeverre het in een velomobiel ook lekker werkt. Ben zelf ook wel benieuwd, want als er teveel voor me gebeurt mis ik ook weleens iets achter me. Als ik het goed begrepen heb wordt de duurdere variant ook feller als er autolampen in schijnen, en er zit een camera in. Voor een velomobiel zou ik zelf denk ik wel kijken of er een manier is om de varia via het boordnet van spanning te voorzien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GertBr , Bacchus , John70
#3
Er zijn een aantal velonauten waarvan ik weet dat ze er een hebben.
Zoals Sandiway Fong


Dcrainmaker heeft er een goede review over geschreven.
Garmin Varia RTL515 and RVR315 Cycling Radar In-Depth Review | DC Rainmaker

Per saldo: werkt top, zeker als je al een Garmin fietscomputer hebt. Alleen de accuduur...
Dat was voor mij destijds de showstopper.
Antwoord }
#4
(23-Nov-2022, 04:30 PM)GertBr schreef: Heeft iemand ervaring met de “Garmin achteruitkijkradar”? Is het een zinvolle toevoeging op je achteruitkijkspiegels of is hij met die spiegels eigenlijk overbodig. Ik kijk zelf veel naar wat er achter me aankomt maar word toch ook nog wel eens geconfronteerd met een auto vlak achter me die ik niet had zien aankomen….

Dit is echt te toevallig. Ik had nog nooit van zo'n ding gehoord en dan is het wel heel maf dat ik dat ding net heb bekeken op deze website:

https://vanbon-sport.nl/accessoires/verl...lamp-zwart

Nu een flink stuk goedkoper. Mocht je 'm willen, dan zou ik 'm nu kopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#5
Persoonlijk lijkt het me wat overdreven. Tenzij je met muziek in he oren op weggetjes rijdt met weinig inhaalruimte en je zelf de ruimte neemt op de weg.

Maar.. een lamp die feller gaat branden als ie verkeer achter je detecteert vind ik dan wel weer een aardig idee.
Antwoord }
#6
(23-Nov-2022, 08:53 PM)ZoefZoef schreef: Persoonlijk lijkt het me wat overdreven. Tenzij je met muziek in he oren op weggetjes rijdt met weinig inhaalruimte en je zelf de ruimte neemt op de weg.

Maar.. een lamp die feller gaat branden als ie verkeer achter je detecteert vind ik dan wel weer een aardig idee.

doet deze ook

https://www.dashbike.de/en
groet sjef
Antwoord }
#7
Nu heb ik geen ervaring met enig fietsradarsysteem maar het heeft mij altijd als een ingewikkelde oplossing voor een eenvoudig probleem geklonken.

(23-Nov-2022, 04:40 PM)365cycle schreef: Ben zelf ook wel benieuwd, want als er teveel voor me gebeurt mis ik ook weleens iets achter me.
Helemaal terecht natuurlijk: wat voor je gebeurt is relevanter want je hebt veel meer invloed op die situatie. Op die manier zou ik de radar ook als potentieel afleidend kunnen zien als je al een spiegel hebt.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#8
(23-Nov-2022, 04:30 PM)GertBr schreef: Heeft iemand ervaring met de “Garmin achteruitkijkradar”? Is het een zinvolle toevoeging op je achteruitkijkspiegels of is hij met die spiegels eigenlijk overbodig. Ik kijk zelf veel naar wat er achter me aankomt maar word toch ook nog wel eens geconfronteerd met een auto vlak achter me die ik niet had zien aankomen….

Ik heb zo'n radar/achterlicht van Garmin en vind het wel fijn om niet constant in de spiegels hoeven te kijken om dan toch op een cruciaal moment bijna te missen dat een automobilist me op een onmogelijk punt in probeert te halen. Het werkt zo goed dat het zelfs meerdere auto's achter elkaar kan "zien" als ze niet exact recht achter elkaar rijden. Wat weleens mislukt is om een sneaky bastard op te merken die héél langzaam dichterbij komt. Op het fietspad naast wegen en ook op ventwegen is het verwarrend/irritant want dan ziet ie de auto's op de hoofdweg en dat is nu net niet interessant natuurlijk.
Het is kortom zinvol voor de hardcore velonaut die doorgaans de weg kiest en het fietspad liever links laat liggen. Of rechts.
Antwoord }
#9
Ik ben bijna religieus in goed gebruik van de spiegels. Maar heel af en toe op een verlaten landweggetje als ik in gedachten verzonken van het landschap geniet of op een verlaten fietspad word ik onverwacht ingehaald door een auto of een elektrische brommer. Op die momenten denk ik iedere keer dat een Garmin Varia wel handig zou zijn.
Ik begrijp van een velomoibiel rijdende gebruiker dat de Varia ook reageert op brommers en zelfs op snellere fietsers.
Die keren dat ik achter hem heb gereden viel me het feller worden van de Varia lamp goed op als ik op hem inliep. Al dan niet bewust houd ik meer afstand.
Antwoord }
#10
(24-Nov-2022, 12:18 AM)twilwel schreef: Ik heb zo'n radar/achterlicht van Garmin

Hoe ervaar jij de accuduur?

Is de aangegeven 'tot 16 uur mee in de knippermodus voor overdag' reallistisch?
Antwoord }
#11
(24-Nov-2022, 10:53 AM)Hoekie schreef: Hoe ervaar jij de accuduur?

Is de aangegeven 'tot 16 uur mee in de knippermodus voor overdag' reallistisch?

Ik zet 'm altijd op de lage stand, ook in het donker. Juist in het donker kan de hoge stand door achterop rijdende auto's als irritant ervaren worden en overdag voegt de hoge stand niet zoveel toe denk ik. Zo kon ik dagen vooruit met het forenzen. Ik heb de accuduur niet ervaren als beperking, maar bij brevetten kan ik me voorstellen dat er te weinig sap in kan zitten.
Antwoord }
#12
(24-Nov-2022, 11:54 AM)twilwel schreef: Ik zet 'm altijd op de lage stand, ook in het donker. Juist in het donker kan de hoge stand door achterop rijdende auto's als irritant ervaren worden en overdag voegt de hoge stand niet zoveel toe denk ik. Zo kon ik dagen vooruit met het forenzen. Ik heb de accuduur niet ervaren als beperking, maar bij brevetten kan ik me voorstellen dat er te weinig sap in kan zitten.
Welke type gebruik jij precies?
En is die eventueel zo te modificeren dat ie vanuit de boordaccu gevoed wordt?
Antwoord }
#13
En besteld. Bij Mantel. Black Friday prijs. Met binnen 30 dagen gratis te retourneren.
Kan ik sowieso even lekker spelen, mocht ie toch niet helemaal bevallen.

Wat me over de streep trok is de black friday prijs, maar ook dat ik las dat je de lamp blijkbaar uit kan zetten voor langere accuduur (wordt dan een RVR315 met ~3 voudige accuduur)
Antwoord }
#14
Bij gps.nl is die al een tijdje 149. Dik kans dat die daar nog steeds 149 is na Black Friday. ;-)

Ik zit al tijden te denken over een Varia. De opmerking over de batterij duur zonder licht heeft me over de streep getrokken. Vanwege de al vele jaren goede ervaringen met waypoint/gps.nl heb ik hem daar zonet besteld.  Smile
Antwoord }
#15
Bij amazon.nl kost rr RTL515 nu 134 euro ..
Bij amazon.de koop je de rtl516 met langere batterijduur ook voor 134 euro, plus paar euro verzendkosten.
Antwoord }
#16
(24-Nov-2022, 11:58 AM)365cycle schreef: Welke type gebruik jij precies?
En is die eventueel zo te modificeren dat ie vanuit de boordaccu gevoed wordt?

Varia RTL515
Ik denk niet dat je die zo gemakkelijk kunt voeden vanuit de accu? Via de micro usb krijg je vast en zeker vochtproblemen omdat het dan niet meer waterdicht is.
Antwoord }
Bedankt door: GertBr , 365cycle , Willeke_IGKT
#17
(23-Nov-2022, 08:43 PM)Wim -de roetsende schreef: https://vanbon-sport.nl/accessoires/verl...lamp-zwart

Via de link die Wim plaatste, €139.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
#18
(24-Nov-2022, 02:30 PM)ZoefZoef schreef: Bij amazon.de koop je de rtl516 met langere batterijduur..

rtl516 heeft vs rtl515 kortere batterijduur. 9 om 16 uur. Omdat de rtl516 geen knipperstand mag hebben volgens de STVZO.
Antwoord }
#19
(24-Nov-2022, 03:04 PM)Hoekie schreef:
(24-Nov-2022, 02:30 PM)ZoefZoef schreef: Bij amazon.de koop je de rtl516 met langere batterijduur..

rtl516 heeft vs rtl515 kortere batterijduur. 9 om 16 uur. Omdat de rtl516 geen knipperstand mag hebben volgens de STVZO.

Volgens de Nederlandse wet mogen fietslampen (zowel vaste als losse) ook niet knipperen.

Het voordeel van een knipperende lamp is dat het meer aandacht trekt, het nadeel is dat het een stuk moeilijker is om richting en snelheid te bepalen. (Ja, als een auto je achterop komt is het niet zo'n issue om de richting te bepalen, maar dat is niet de enige omstandigheid dat lichten worden gezien Smile )
Antwoord }
#20
(24-Nov-2022, 03:39 PM)Frutsel schreef:
(24-Nov-2022, 03:04 PM)Hoekie schreef:
(24-Nov-2022, 02:30 PM)ZoefZoef schreef: Bij amazon.de koop je de rtl516 met langere batterijduur..

rtl516 heeft vs rtl515 kortere batterijduur. 9 om 16 uur. Omdat de rtl516 geen knipperstand mag hebben volgens de STVZO.

Volgens de Nederlandse wet mogen fietslampen (zowel vaste als losse) ook niet knipperen.

Het voordeel van een knipperende lamp is dat het meer aandacht trekt, het nadeel is dat het een stuk moeilijker is om richting en snelheid te bepalen. (Ja, als een auto je achterop komt is het niet zo'n issue om de richting te bepalen, maar dat is niet de enige omstandigheid dat lichten worden gezien Smile )

En wat als je een combi van konstant brandende èn knipperende lampen hebt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#21
's Nachts beter niet op knipperen zetten inderdaad want men kan dan echt de afstand maar slecht of helemaal niet inschatten. Maar overdag heeft het wel meerwaarde vind ik. Je kunt overdag de fiets zelf zien, dus het argument van afstand niet kunnen schatten gaat dan niet op en je valt wél beter op. Overigens is er naast knipper, fel en minder fel op de de 515 ook een langzaam fellere stand.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#22
(24-Nov-2022, 03:52 PM)Hoekie schreef:
(24-Nov-2022, 03:39 PM)Frutsel schreef:
(24-Nov-2022, 03:04 PM)Hoekie schreef:
(24-Nov-2022, 02:30 PM)ZoefZoef schreef: Bij amazon.de koop je de rtl516 met langere batterijduur..

rtl516 heeft vs rtl515 kortere batterijduur. 9 om 16 uur. Omdat de rtl516 geen knipperstand mag hebben volgens de STVZO.

Volgens de Nederlandse wet mogen fietslampen (zowel vaste als losse) ook niet knipperen.

Het voordeel van een knipperende lamp is dat het meer aandacht trekt, het nadeel is dat het een stuk moeilijker is om richting en snelheid te bepalen. (Ja, als een auto je achterop komt is het niet zo'n issue om de richting te bepalen, maar dat is niet de enige omstandigheid dat lichten worden gezien Smile )

En wat als je een combi van konstant brandende èn knipperende lampen hebt?

Dan mogen de constant brandende lampen aanblijven, maar de knipperende moeten uit. Big Grin

In dit geval is het naast de wet ook eigenbelang: Ik kan erg slecht tegen knipperende lampen. Ik ben het dus voor de verandering een keer eens met het wetboek
Antwoord }
#23
(24-Nov-2022, 04:23 PM)Frutsel schreef:
(24-Nov-2022, 03:52 PM)Hoekie schreef: En wat als je een combi van konstant brandende èn knipperende lampen hebt?

Dan mogen de constant brandende lampen aanblijven, maar de knipperende moeten uit. Big Grin

In dit geval is het naast de wet ook eigenbelang: Ik kan erg slecht tegen knipperende lampen. Ik ben het dus voor de verandering een keer eens met het wetboek

Ik dacht meer aan dat met een combi de richting en snelheid dan als nog goed in te schatten is.

Edit: meer info hier over de cam versie en verschil RTL515/RTL516
Garmin Varia RCT 715 „Radar und Dashcam“ | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)
Antwoord }
#24
(24-Nov-2022, 04:23 PM)Frutsel schreef: knipperende lampen
Ik vind het ook niet heel handig. Heb de achterlichten van de Bülk laatst één keer knipperend gebruikt, toen het zo mistig was dat ik maar ~15m zicht had. Een knipperend lampje valt dan wat beter op omdat de hele wolk soms rood wordt.
Antwoord }
#25
Voor degene die wat moeite willen doen voor, volgens de video meneer, dubbel zo lange accuduur met de Duitse STVZO versie (die geen knipperend licht mag hebben)

Start op - 16:52 - Garmin Varia leuchtet nur wenn Auto kommt mit Smart Bike Lights
https://youtu.be/QouHlCKGC0o?list=PLCLnr...UZ8&t=1014
Antwoord }
#26
Inmiddels een weekje in gebruik. Nog niet op de definitieve plek maar boven op de kap.

Radar, werkt. Actie bij naderen voertuig, werkt. Actie anders programmeren, werkt. Ingeschakeld en USB laden tegelijkertijd, werkt. Auto aan en uit met Garmin Edge, werkt. Ergo: functionaal geslaagd.

Ik merkte wat luiigheid bij mezelf bij kijken, want de Varia geeft veel vertrouwen. Puntje voor mezelf om altijd goed te blijven kijken.
Voor de snellere fietsers is op het fietspad het nut beperkt. Des te meer voor, zoals Twilwel al zei, voor op de rijbaan. Wordt vervolgd.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM