Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht in het donker
#1
Vraagje,
Op mijn Quest zit een standaard Lumotec Cyo IQ van 80 lux. In het donker naast een provinciale weg zie ik het dan wat minder. 

Loont het om over te gaan op onderstaande lamp?

https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-...mp-2658822

Groet 

Piet -Q817-Kaagman
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#2
Hallo Piet,

ik ben jaren fan van Fenix.
Gaat lang mee qua batterij, niet echt duur en er zitten 4 standen op,
1 klein licht (waar ik meer dan genoeg aan heb)
2 iets meer licht
3 groot licht
4 standje lasogen.

Er zijn er meer hier op het forum die ermee rijden.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#3
Ik heb sinds kort ook een IQ-X lamp in mijn DF, en het scheelt behoorlijk. Helaas in het donker met regen zie ik nog steeds de straat/berm niet als ik langs de provinciale weg rij (met 'tegenliggers' daar), maar dat ligt meer aan de regen, want als het droog is zie ik wel genoeg Smile)
Antwoord }
#4
(28-Nov-2022, 11:06 AM)Piet K schreef: Op mijn Quest zit een standaard Lumotec Cyo IQ van 80 lux. In het donker naast een provinciale weg zie ik het dan wat minder. 

Loont het om over te gaan op onderstaande lamp?

https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-...mp-2658822
Kort antwoord: Ja. De IQ-XE is zuinig, heel krachtig, en heeft een fijn lichtbeeld. Vond 'm zelfs beter dan de duurdere IQ-XM, zeker in een velomobiel.

Bochten verlicht ie echter niet zo fraai. de "next step" na een IQ-XE is mijns inziens de Lupine SL-AX (want lichtsensor, breder licht en echt groot licht), maar dan ga je van honderd euro naar een aantal honderd euro, dus da's nog wel een stap.
Antwoord }
#5
Of het loont is moeilijk te zeggen. Wil je meer licht recht voor je ? Meer licht in de berm?

Een IQ-X 150 is in ieder geval een hele verbetering recht voor je.
Helaas ook met duidelijk meer stroomverbruik. Bijstellen van de stand I is zeer aan te bevelen. In die stand is de accuduur prima en geeft ie als nog veel licht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#6
(28-Nov-2022, 03:49 PM)Hoekie schreef: Of het loont is moeilijk te zeggen. Wil je meer licht recht voor je ? Meer licht in de berm?

Een IQ-X 150 is in ieder geval een hele verbetering recht voor je.
Helaas ook met duidelijk meer stroomverbruik. Bijstellen van de stand I is zeer aan te bevelen. In die stand is de accuduur prima en geeft ie als nog veel licht.
Vermoedelijk heb jij een stand I, omdat je een QV hebt. Standaard heeft de IQ-XE geen "gedimde" stand. Als je er twee in hebt zitten gaat het dan idd vrij hard.
Het stroomverbruik in de DF (met een enkele koplamp) vond ik meevallen.

De Cyo Premium lijkt door de jaren heen zuiniger geworden te zijn; vroeger zopen die flink voor de hoeveelheid licht die ze gaven (heb me ooit laten vertellen dat dat door een niet zo slim ontworpen spanningsregelaar komt), maar het lijkt nu beter te zijn. Overigens is er uit de Cyo Premium ook nog flink wat meer te halen dan er standaard uit komt, zie hier voor meer info
Antwoord }
#7
(28-Nov-2022, 04:07 PM)365cycle schreef: Vermoedelijk heb jij een stand I, omdat je een QV hebt.
Iedere velomobiel van velomobiel.nl heeft stand I en II zover ik weet. Had mijn Strada uit 2016 destijds al.
Na aanschaf in 2018, is upgraden naar een IQ-X 150 zo'n beetje het eerste wat ik gedaan heb. Het is een heel duidelijk verschil met een Cyo 80 Premium. 

Stand I kan je, door draaien van de schroef op de printplaat, bijstellen.
Bij vervangen koplamp naar een IQ-X 150 is dat een logische actie. Want zonder stand I aan te passen/draaien neemt een IQ-X 150 meer stroom dan nodig.
Een kwestie van naar links draaien tot de lamp uitgaat en dan iets naar rechts zodat de lamp net weer gaat branden en dan nog een klein beetje naar rechts om temperatuur schommelingen op te vangen. Ook dan is er al behoorlijk veel licht.

Voor nat door regen, donker, zonder belijning onder bomen moet ik de geschikte koplamp nog vinden. Wellicht de SL AX. Daar ga ik december/januari mee spelen.
Zoals 365cycle al zei: dat is een andere prijscategorie dan een IQ-X 150.

Nog afgezien van dat een SL AX niet in een Cyo 80 koplamp gat past, zou een SL-F wel moeten passen. Wellicht nog een optie naast de IQ-X 150.

Wat mij betreft is een IQ-X 150 het minimale wat een velomobiel aan verlichting zou moeten hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#8
(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Iedere velomobiel van velomobiel.nl heeft stand I en II zover ik weet. Had mijn Strada uit 2016 destijds al.
Bij m'n Quest uit 2009 heb ik dat printje van hun zelf ingebouwd, maar die was al door diverse handen gegaan.

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Stand I kan je, door draaien van de schroef op de printplaat, bijstellen.
Bij vervangen koplamp naar een IQ-X 150 is dat een logische actie. Want zonder stand I aan te passen/draaien neemt een IQ-X 150 meer stroom dan nodig.
Een kwestie van naar links draaien tot de lamp uitgaat en dan iets naar rechts zodat de lamp net weer gaat branden en dan nog een klein beetje naar rechts om temperatuur schommelingen op te vangen. Ook dan is er al behoorlijk veel licht.
Ja, hoe werkt dat printje eigenlijk, beperkt dat ding de stroomdoorvoer? >> Spanning verlagen zou eigenlijk niet moeten werken met een IQ-XE, ivm de interne spanningsregelaar.

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Voor nat door regen, donker, zonder belijning onder bomen moet ik de geschikte koplamp nog vinden. Wellicht de SL AX. Daar ga ik december/januari mee spelen.
Houd er even rekening mee dat die géén spanningsregelaar heeft, en dus een input van 7.2V moet hebben. Bij mij krijgt ie 7.5V en dat gaat blijkbaar prima, maar zou goed kunnen dat ie van 9 ofzo al stuk gaat.

(28-Nov-2022, 04:58 PM)Hoekie schreef: Zoals 365cycle al zei: dat is een andere prijscategorie dan een IQ-X 150.
Nog afgezien van dat een SL AX niet in een Cyo 80 koplamp gat past.
Een SL-F zou wel moeten passen.
Klopt. Voor de SL-AX moet het gat breder zijn en houd je boven en onder wat over. Op zich goed, want zeker op de groot licht stand (33W) heeft ie rijwind (koeling) nodig.
Antwoord }
#9
(28-Nov-2022, 05:09 PM)365cycle schreef: Ja, hoe werkt dat printje eigenlijk, beperkt dat ding de stroomdoorvoer? >> Spanning verlagen zou eigenlijk niet moeten werken met een IQ-XE, ivm de interne spanningsregelaar.
Zonder het exacte ding te kennen: De goede manier om LED's te regelen is door de stroom te controleren, inefficient en ouderwets door een regelbare weerstand ervoor te zetten, tegenwoordig met een regel-IC waarvan ik niet weet wat voor schakeling erin zit. Sommigen regelen ook wel door pulsbreedtemodulatie. (Eng: PWM) Maar daar houd mijn electronicakennis een beetje op.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#10
(28-Nov-2022, 05:09 PM)365cycle schreef: Ja, hoe werkt dat printje eigenlijk, beperkt dat ding de stroomdoorvoer? >> Spanning verlagen zou eigenlijk niet moeten werken met een IQ-XE, ivm de interne spanningsregelaar.

Gezien de warmte van het koelplaatje op de printplaat (draden er bij vandaan houden), gaat het met een regelbare weerstand.

365cycle schreef:Houd er even rekening mee dat die géén spanningsregelaar heeft, en dus een input van 7.2V moet hebben. Bij mij krijgt ie 7.5V en dat gaat blijkbaar prima, maar zou goed kunnen dat ie van 9 ofzo al stuk gaat.

Van wat ik gelezen heb, kan je er zo een 12 of 14.4 volt accu op aansluiten. Van o.a. Velomobile-Nord.de.
Antwoord }
#11
(28-Nov-2022, 11:44 PM)Hoekie schreef: Van wat ik gelezen heb, kan je er zo een 12 of 14.4 volt accu op aansluiten. Van o.a. Velomobile-Nord.de.
Daar zou ik niet klakkeloos vanuit gaan, juist op het Duitse forum zijn er ook wel een paar stuk gegaan met 14.4V.
Echter begrijp ik dat er 2 typen Lupine SL AX zijn, weet niet of de ene ouder is dan de andere of dat ze naast elkaar geleverd worden.

Het is de moeite om even te onderzoeken welke spanning de boel kan hebben voor je 'm aansluit, want een afgewezen garantiegeval met zo'n dure lamp is geen feest Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#12
(29-Nov-2022, 12:34 AM)365cycle schreef:
(28-Nov-2022, 11:44 PM)Hoekie schreef: Van wat ik gelezen heb, kan je er zo een 12 of 14.4 volt accu op aansluiten. Van o.a. Velomobile-Nord.de.
Daar zou ik niet klakkeloos vanuit gaan, juist op het Duitse forum zijn er ook wel een paar stuk gegaan met 14.4V.
Echter begrijp ik dat er 2 typen Lupine SL AX zijn, weet niet of de ene ouder is dan de andere of dat ze naast elkaar geleverd worden.

Het is de moeite om even te onderzoeken welke spanning de boel kan hebben voor je 'm aansluit, want een afgewezen garantiegeval met zo'n dure lamp is geen feest Big Grin

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1342708
läuft die Elektrik jetzt auf 12V. Die Lupine kommt damit sehr gut klar. Helge hatte vorher bei Lupine nachgefragt und die Antwort bekommen, dass 12V sogar ein Ticken besser sei. Als Akku nutze ich jetzt einen XT Power MP-32000, der auch 12V kann.
Antwoord }
#13
Dit is al een ouder topic en ja ik weet dat.

Ik zag dit filmpje en was beetje geschrokken hoe weinig je eigenlijk bij een Quest zichtbaar bent voor mensen die je van achter komen inhalen zonder dat zij hun licht aan hebben. Hoe is dat bij de Milan / Snoek / Bülk / Tuna / Alfa etc . Gelukkige heb je reflectie aan de achterkant  Big Grin  Dit filmpje bevestigd mijn gevoel dat ik er goed aan heb gedaan om voor de 150lux lamp te gaan. Zag ook een 300 Lux. Maar die vraagt minimaal meer spanning dan 2x deze lamp.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik heb het zo opgelost.

https://roeifietsen.blogspot.com/2021/12...rheid.html

De achterlampjes, die ik aan de spiegelsteuntjes heb vastgemaakt, zijn op de foto's nog niet eens aan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#15
(20-Jul-2023, 09:22 PM)Hardloper schreef: Ik zag dit filmpje en was beetje geschrokken hoe weinig je eigenlijk bij een Quest zichtbaar bent voor mensen die je van achter komen inhalen zonder dat zij hun licht aan hebben.

Op zich schrik ik niet zo van de helderheid van het achterlicht maar, en dat zie je toch bij veel fietsachterlichten tegenwoordig, de verlichte oppervlakte is wel erg beperkt. Ik vind er wel wat voor te zeggen dat de Quest maar een enkel achterlicht heeft, want slechts een enkel achterwiel, dus wettelijk ok. Van de andere kant is het nog altijd een vrij brede velomobiel en dat onderschat je als achterligger misschien toch makkelijk met zo'n enkel achterlicht.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
(21-Jul-2023, 08:55 AM)Bacchus schreef: [quote="Hardloper" pid='34962' dateline='1689880969']
Ik zag dit filmpje en was beetje geschrokken hoe weinig je eigenlijk bij een Quest zichtbaar bent voor mensen die je van achter komen inhalen zonder dat zij hun licht aan hebben.

Dat zou betekenen dat iemand in het donker (dus buiten de bebouwde kom) zonder verlichting een Quest inhaalt. Iets in wat in mijn optiek zelden gebeurd.

Dat een enkel rood achterlicht wettelijk moet bij een enkel achterwiel vind ik gevaarlijker. De breedte van een Quest is hierdoor niet goed zichtbaar wat tot een te close inhaalactie kan leiden.

Niels, breed, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Bacchus
#17
(21-Jul-2023, 08:55 AM)Bacchus schreef: de verlichte oppervlakte is wel erg beperkt. ..... Van de andere kant is het nog altijd een vrij brede velomobiel en dat onderschat je als achterligger misschien toch makkelijk met zo'n enkel achterlicht.
(21-Jul-2023, 09:12 AM)Niels van der Wal schreef: Dat een enkel rood achterlicht wettelijk moet bij een enkel achterwiel vind ik gevaarlijker. De breedte van een Quest is hierdoor niet goed zichtbaar wat tot een te close inhaalactie kan leiden.


Deze reacties van jullie, is de nagel op de kop wat mijn achterliggende redenering was bij het delen. Als ik niet beter zou weten, dan denk ik bij de Quest. Het is een gewone smalle buk fietsje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#18
Ik zie hier een mooie oplossing. Een verbreding in de vorm van een lampje dat rood licht uitstraalt naar achteren en dat de velomobiel ook gelijk >75cm breed maakt. 2 vliegen in een klap: de velomobiel mag de weg op en beter zichtbaar.

En qua verbeteringen een een velomobiel.. eigenlijk zou ik een soort van een extra bermverlichting aan beide kanten ook wel waarderen erop die je bijv. vanuit de velomobiel zelf met een druk op de knop kan in- en uitschakelen zodat je in een bocht bij kan schijnen. De standaardlampen volgen veelal vooral je rijrichting en iets verder de bocht inkijken is op zn tijd best handig en lastig. Lampen die dus net wat meer zijwaartst schijnen lijken me best een interessante optie.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#19
Ik vind de Quest QV achterlichtjes wat magertjes. Ze zijn wel erg klein. Wel fel, maar erg klein. De oranje knipperlichtjes zie ik overdag als kleurenblinde bij een gele Quest nauwelijks, zelfs als ik er dicht achter fiets.

Er zijn veel goede led lichtjes te koop. Aliexpress, maar ook in de Motorfiets hoek, merken als Shin Yo, Highsider.

Met lampjes aan de zijkant van de muts ben je wat beter zichtbaar. Ik heb ook knipperlamjes net achter de voorwielen, ongeveer daar waar ze bij de meeste auto's ook zitten. In veel posities ziet verkeer voor of achter mij dus 2 knipperlampjes per kant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#20
Jeroen , Heb je dit ooit gedeeld met Velomobiel.nl??? Want ik vind dit wel een dingetje als je dit niet goed kan zien. En bedoel je dan zowel de quest als QV??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ik was uit nieuwsgierigheid op Marktplaats en zag een nieuwe advertentie voor een Quest. En ik vond dit wel een mooie manier om aan de Nederlandse wet te voldoen van dubbele koplamp:
[Afbeelding: quest.jpg]

Iets om te onthouden voor een toekomstige race Velo.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#22
Ik vind wat Arend-Jan met z'n Milan gedaan heeft eigenlijk mooier; twee lampen in de spiegelkappen. Geeft erg fraai lichtbeeld en geeft perfect de breedte weer + schijnt nog licht op de zijkant, voor verkeer van opzij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#23
Ik heb ook twee lampen aan de zijkant, maar dan minder aerodynamisch.

Ik vind die spiegels met lampjes van die ene Duitse man van die ene Duitse website ook heel mooi.

(Namen  Doh )
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#24
Ik heb zelf deze lampjes achterop:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004741699331.html
(Kellermann look alike)
En zou een paar witte van dat type wel mooi vinden voorop...
Nu nog witte vinden...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#25
(09-Oct-2023, 06:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind die spiegels met lampjes van die ene Duitse man van die ene Duitse website ook heel mooi.

[Afbeelding: C5E83CEA-07F3-4199-BA57-2EC158584F16_1_2...p=96064419]

Aerospiegel mit Highsider Proton Positionslichter
https://www.velomobileshop.de/p/aerospie...onslichter





(08-Oct-2023, 11:29 PM)365cycle schreef: Ik vind wat Arend-Jan met z'n Milan gedaan heeft eigenlijk mooier; twee lampen in de spiegelkappen. Geeft erg fraai lichtbeeld en geeft perfect de breedte weer + schijnt nog licht op de zijkant, voor verkeer van opzij.

Is dat net zoiets als die van Velomobile-SH? Positieverlichting?
Of hebben die van Arend-Jan fellere lampen?
Antwoord }
#26
(09-Oct-2023, 11:48 AM)Hoekie schreef:
(08-Oct-2023, 11:29 PM)365cycle schreef: Ik vind wat Arend-Jan met z'n Milan gedaan heeft eigenlijk mooier; twee lampen in de spiegelkappen. Geeft erg fraai lichtbeeld en geeft perfect de breedte weer + schijnt nog licht op de zijkant, voor verkeer van opzij.

Is dat net zoiets als die van Velomobile-SH? Positieverlichting?
Of hebben die van Arend-Jan fellere lampen?
Die van Axel heb ik. Die geven je positie aan maar doen nauwelijks iets voor je eigen zicht, er is niet echt sprake van "lichtbeeld".
AJ heeft zelfgemaakte spiegels met echte StVZO goedgekeurde E-bike koplampen.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM