Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Herintroductie
#1
Ik ben Melle en ik was jaren geleden lid van dit forum (of een voorloper ervan?), maar het emailadres waarmee ik destijds inlogde is al lang niet meer actief en ik weet eerlijk gezegd ook niet meer wat mijn forumnaam was, vandaar een nieuw account.

Ik heb ongeveer twintig jaar geleden een gloednieuwe, naar mijn wensen opgebouwde, Optima Stinger gekocht bij Liever Ligfietsen in Leeuwarden, waarmee ik een aantal jaar heb geforensd (per dag ongeveer 45km retour). Daarnaast reed ik regelmatig lange afstanden (200-250km), vooral tussen Groningen en de Randstad. Mijn vriendin had ook een Stinger, tweedehands gekocht en door mij naar haar wensen verbouwd. Rond 2008 veranderde onze woon/ werksituatie en vervolgens zijn we naar het buitenland verhuisd en zijn de fietsen in mijn werkplaats/ stalling in Groningen beland, waar ze ruim 10 jaar stof hebben staan vangen. In de winter van 2021/'22 zaten we onverwacht een paar maanden 'vast' in Nederland vanwege covid-reisbeperkingen en hadden we ineens de kans om weer te gaan ligfietsen. Dat is mij zo goed bevallen dat ik afgelopen zomer een gebruikte M5 Low Racer en een Optima Baron gekocht heb omdat ik wat snellers wilde (mijn Stinger is opgebouwd als '365-dagenfiets' en zodoende niet heel snel). Ik heb in twee weken, tussen familie- en vriendenbezoek door, zo'n 700km weggetrapt en het viel me niet tegen dat ik na 10 jaar niet ligfietsen (en sowieso amper fietsen...) zomaar 150km op de Baron kon fietsen met een gemiddelde van net geen 30 km/u. Het smaakte zeker naar meer, maar Ierland en zuidwest Engeland, waar we nu simultaan wonen, zijn niet de meest geschikte plekken voor een ligfiets, dus de volgende keer dat ik in NL ben neem ik het er weer van!


Stingers, de blauwe is van mij, de rode van mijn vriendin:

[Afbeelding: 52539463062_d7de3645e0_b.jpg]
[Afbeelding: 52539923721_b3ee2683b1_b.jpg]


M5 Low Racer:

[Afbeelding: 52539930916_27c3108e41_b.jpg]


(Vroege) Optima Baron, wellicht bekend bij mensen uit het wedstrijdcircuit:

[Afbeelding: 52539469512_f4f4e3f1bd_b.jpg]


Zojuist heb ik nog een fiets gekocht met de bedoeling de staartpunt op de Stinger van mijn vriendin te monteren. Wellicht kan ik van de fiets zelf ook nog iets leuks maken voor mijn neefje of zo. Ik zie op de beroerde Marktplaatsfoto's zo gauw niet wat voor merk of type het is, wie het weet mag het zeggen!

[Afbeelding: 52539939406_10267e5695_b.jpg]
[Afbeelding: 52540493978_7c8b54b4b1_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#2
Ik denk een Yellow-Bike. Die heb ik weleens te koop zien staan.

Verder ken ik het merk niet. Eigenlijk weet ik niet eens of het wel een echt merk is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#3
Dank voor de tip Wim, ik zal eens googlen. Ik dacht in eerste instantie aan een Zephyr Lage Racer, maar die heb ik nog nooit met een 20" achterwiel gezien.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#4
De Apple sticker maakt m in ieder geval hip.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#5
(03-Dec-2022, 07:46 PM)melle z schreef: (Vroege) Optima Baron, wellicht bekend bij mensen uit het wedstrijdcircuit:

[Afbeelding: 52539469512_f4f4e3f1bd_b.jpg]

De eerste eigenaar reed niet heel veel wedstrijden bij mijn weten, maar was blij met zijn zorgvuldig opgebouwde fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#6
(05-Dec-2022, 08:14 PM)baron062 schreef: was blij met zijn zorgvuldig opgebouwde fiets.
Inderdaad, fiets was ook in perfecte staat toen ik hem kocht (en is dat gelukkig nog steeds!).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#7
Ik denk dat het een Escape Shjess is 

https://questeen.wordpress.com/2012/06/1...ousel-2091

Was even graven

Piet Kaagman
Antwoord }
#8
Dat moet hem zijn Piet, sterker nog, het lijkt mij vrijwel zeker exact hetzelfde exemplaar, tenzij ze allemaal een lampvoetje op de bagagepunt hebben. (Op de buis staat Thjes, maar dat leverde via Google niks op.)

[Afbeelding: p1040820.jpg?w=1400&h=]

Nog wat gevonden, blijkbaar werden er twee spellingen gebruikt (Shjess/ Thjes). Ik had nog nooit van Escape ligfietsen gehoord...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#9
Geweldig. Een vage foto van een ligfiets en exact dezelfd ligfiets op een foto van heel veel jaren terug terugvinden.
Antwoord }
#10
(05-Dec-2022, 10:40 PM)Piet K schreef: https://questeen.wordpress.com/2012/06/1...ousel-2091

Foto’s van Hans Huijgen…? Quest 1…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#11
Afgelopen week heb ik de Escape Thjes in Almelo opgehaald. Hij heeft wat liefde nodig, maar hij is afgemonteerd met kwaliteitsonderdelen en ik vind het wel een charmant fietsje. Het zitje lijkt mij van Zephyr/ Danny Siepman, helaas is het door lang buiten staan gedeeltelijk gedelamineerd en ik ben bang dat het breekt als ik er zo mee ga fietsen (ik hou me aanbevolen voor een Optima zitschaal maat M ter vervanging). De bagagepunt heeft schade op de hoeken en de gelcoat is niet fantastisch meer, maar dat is prima op te lossen. De aandrijflijn heeft een flinke onderhoudsbeurt nodig, maar ook dat is niet echt een probleem. Het stalen frame heeft een paar kleine roestplekjes maar lijkt verder hard en de lak ziet er over het algemeen nog best acceptabel uit.

[Afbeelding: 52621457438_03e6376526_b.jpg]

Ik heb bij dezelfde verkoopster ook een Challenge Hurricane gekocht. Ik heb in het verleden een paar keer met een Hurri gefietst en ik was er nooit echt fan van, maar voor het geld leek het me leuk om eens te kijken hoe het bevalt er mee te leven. Ik heb vandaag de wielbasis eens vergeleken met mijn Stinger; geen wonder dat de Hurri wat nerveus aanvoelt en niet echt comfortabel is op de langere afstand: Hurri 96cm, Stinger 113 (en for the record, Thjes 103).

De fiets lijkt een gestrand ombouwproject, ik zoek een achterwiel en derailleur om hem weer rijdend te krijgen. Als het niet heel hard had geregend had ik hem beter bekeken en dan had ik hem denk ik laten staan...

[Afbeelding: 52621409310_39113f406f_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Hoekie , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#12
Kent iemand Henk Elzinga (volgens deze link de/ een vorige eigenaar van de Thjes) toevallig?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Weet niet war je voor de Hurri hebt betaald maar in onderdelen heb je het er zo uit. Het stoeltje lijkt me een grote maat. Verkoop je zo aan iemand die een groter stoeltje voor zn challenge zoekt. Klapstuur is ook wel te slijten aan een liefhebber en de neuspijp ook wel.

Zal écht geen miskoop zijn Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#14
Ik heb er €75,00 voor betaald, dat zijn de onderdelen inderdaad wel waard mocht ik geen passend achterwiel kunnen vinden voor een redelijke prijs. Andere optie is van de beste onderdelen één fiets maken en de rest verkopen. Ik zie wel, ze staan me niet in de weg.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
De Hurricane heeft de afgelopen weken tijdens mijn vakantie in NL een transformatie ondergaan en is weer klaar voor de toekomst. Ik heb er een achterwiel met een SRAM S7 versnellingsnaaf uit een aanhangfiets ingezet, en het voorwiel met SRAM i-motion naafdynamo komt uit een kinderfiets. De lampen zijn van Busch + Müller en komen van Marktplaats. De banden zijn gebruikte 40-406 Schwalbe Marathons die ik nog had liggen. Ik had het liefst 50-406 Big Apples gemonteerd die ik ook nog had, maar de Marathon past al amper in de voorvork. Ik heb genoeg 406 voorvorken liggen waar een Big Apple in past, maar die hebben helaas geen bevestigingsnokken voor Magura hydraulische velgremmen en ik heb geen tijd gemaakt om wat te maken omdat ik niet de hele vakantie alleen maar met deze fiets bezig wilde zijn. De overgebleven onderdelen heb ik weer gecombineerd tot een aanhangfiets die ik aan mijn jongste neefje gegeven heb en het originele achterwiel heb ik weten te verkopen. Een aantal onderdelen (S7 versteller, ketting, spiegel, etc.) is nieuw, de rest komt uit mijn magazijn. De fiets heeft me rijklaar in totaal denk ik zo'n €300 gekost (als ik de aanhangfiets verkocht had in plaats van weggegeven zo'n €50-75 minder denk ik). Ik heb laatst nog een goedkope Hurricane gekocht met idee van twee één te maken, maar die heb ik uiteindelijk niet nodig gehad. Mijn plan is die komende zomer mee naar Engeland mee te nemen en thuis een beetje op te knappen, met een beetje geluk is het saldo na verkoop €0 en heb ik effectief een gratis Hurri.

Het stuur heb ik zover mogelijk ingekort en als ik het helemaal inklap door de hoogteverstelbout te verwijderen past de fiets mooi achterin mijn Saab 96 (bank plat uiteraard). Behalve 'echte' vouwfietsen heb ik er nog nooit een fiets ingekregen zonder van alles te moeten demonteren. De Radical tas heb ik van forummer karimov gekregen (nogmaals dank Arjen!); ik wil nog een keer een nieuwe bagagedrager lassen waar de tas nog wat beter op past en makkelijker op te bevestigen is. Mocht het me in de bol slaan dan heb ik ook nog een set S en een set L Radical banaantassen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik voor langere afstanden toch liever één van mijn andere fietsen gebruik. Ik ben nooit echt fan geweest van Hurricanes, maar al met al ben ik blij met wat ik ervan gemaakt heb en voorlopig mag hij blijven.

[Afbeelding: 52835001186_b99753b724_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#16
Mooi kleurtje en hij ziet er goed uit:

Vwb de bagagedrager, je kan er een Monkey-Mee opzetten. Kost vanaf Marktplaats haast niks en heeft een brede basis waar de tas goed op blijft staan en een verticaal deel waar je de tas aan vast kan maken. Is niet fraai als je zonder tas fietst, maar ik fiets altijd met tas en dan valt het helemaal niet op en het werkt perfect.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Dank voor de tip, maar ik vind het veel te leuk om zelf iets te ontwerpen (ik ben van oorsprong industrieel ontwerper) en weer eens RVS te lassen. Smile

Ik heb de 40-406 Schwalbe Marathon (voor) en 50-406 Big Apple (achter) op mijn Stinger vervangen door 32-406 Continental Contact Urbans, wat een genot! Zowel qua snelheid als comfort een vooruitgang; op het eerste had ik gerekend, het laatste is een leuke meevaller.


Pauze tijdens een rondje Lauwersmeer:

[Afbeelding: 52835578025_b299f35d6a_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Hoi Melle, eens goed naar de Monkey Mee kijken en dan iets soortgelijks passend voor de Hurri knustelen is misschien ook een optie. Die dingen zijn van massief staal, ben je zo een kilo verder. En dat komt dan op de al aanwezige drager. Met een paar creatief geplaatste stangetjes kun je misschien iets knutselen wat drager, en tashouder tegelijk is.

Ik geef ook graag een oude fiets een nieuw leven, hier ligt ook nog wel het een en ander aan bruikbaar spul. En het knutselen zelf vind ik meestal ook wel leuk, vooral als je het toch weer werkend weet te krijgen. Als je met 300 euro fiets weer voor 1000 euro lol hebt is het zeker de moeite.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(21-Apr-2023, 09:01 PM)melle z schreef: De Hurricane heeft de afgelopen weken tijdens mijn vakantie in NL een transformatie ondergaan en is weer klaar voor de toekomst. Ik heb er een achterwiel met een SRAM S7 versnellingsnaaf uit een aanhangfiets ingezet, en het voorwiel met SRAM i-motion naafdynamo komt uit een kinderfiets. De lampen zijn van Busch + Müller en komen van Marktplaats. De banden zijn gebruikte 40-406 Schwalbe Marathons die ik nog had liggen. Ik had het liefst 50-406 Big Apples gemonteerd die ik ook nog had, maar de Marathon past al amper in de voorvork. Ik heb genoeg 406 voorvorken liggen waar een Big Apple in past, maar die hebben helaas geen bevestigingsnokken voor Magura hydraulische velgremmen en ik heb geen tijd gemaakt om wat te maken omdat ik niet de hele vakantie alleen maar met deze fiets bezig wilde zijn. De overgebleven onderdelen heb ik weer gecombineerd tot een aanhangfiets die ik aan mijn jongste neefje gegeven heb en het originele achterwiel heb ik weten te verkopen. Een aantal onderdelen (S7 versteller, ketting, spiegel, etc.) is nieuw, de rest komt uit mijn magazijn. De fiets heeft me rijklaar in totaal denk ik zo'n €300 gekost (als ik de aanhangfiets verkocht had in plaats van weggegeven zo'n €50-75 minder denk ik). Ik heb laatst nog een goedkope Hurricane gekocht met idee van twee één te maken, maar die heb ik uiteindelijk niet nodig gehad. Mijn plan is die komende zomer mee naar Engeland mee te nemen en thuis een beetje op te knappen, met een beetje geluk is het saldo na verkoop €0 en heb ik effectief een gratis Hurri.

Het stuur heb ik zover mogelijk ingekort en als ik het helemaal inklap door de hoogteverstelbout te verwijderen past de fiets mooi achterin mijn Saab 96 (bank plat uiteraard). Behalve 'echte' vouwfietsen heb ik er nog nooit een fiets ingekregen zonder van alles te moeten demonteren. De Radical tas heb ik van forummer karimov gekregen (nogmaals dank Arjen!); ik wil nog een keer een nieuwe bagagedrager lassen waar de tas nog wat beter op past en makkelijker op te bevestigen is. Mocht het me in de bol slaan dan heb ik ook nog een set S en een set L Radical banaantassen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik voor langere afstanden toch liever één van mijn andere fietsen gebruik. Ik ben nooit echt fan geweest van Hurricanes, maar al met al ben ik blij met wat ik ervan gemaakt heb en voorlopig mag hij blijven.

[Afbeelding: 52835001186_b99753b724_b.jpg]

Het is een fraaie fiets geworden!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(21-Apr-2023, 11:11 PM)Jeroen S schreef: Hoi Melle, eens goed naar de Monkey Mee kijken en dan iets soortgelijks passend voor de Hurri knustelen is misschien ook een optie.
Ik dacht in eerste instantie aan een iets verbrede variant van de bestaande drager en een extra steuntje/ aanbindmogelijkheid bovenaan het zitje, dat al van de nodige montagegaten voorzien is.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ik heb nog steeds niet meer informatie over de Escape Shess/ Thjes boven water kunnen krijgen, maar ik weet nu wel zeker dat die van mij niet de enige is, want er staat er ook een te koop op Marktplaats.

[Afbeelding: 52877359222_1e4ea0c14a_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(07-May-2023, 06:52 PM)melle z schreef: Ik heb nog steeds niet meer informatie over de Escape Shess/ Thjes boven water kunnen krijgen, maar ik weet nu wel zeker dat die van mij niet de enige is, want er staat er ook een te koop op Marktplaats.

In de advertentie staat juist wel enige informatie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik heb inmiddels ook al contact gehad met de verkoper.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(07-May-2023, 07:45 PM)melle z schreef: Ik heb inmiddels ook al contact gehad met de verkoper.

Mocht je nog een keer contact opnemen doe Hans dan de groeten.

Hij was meestal de speaker bij CV.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
De verkoper is Lighans. Hij had (heeft?) een blog over velomobielen gehad. Hij was ook actief op de Ligfiets Mailing lijst. Was wel bekend in het ligfietswereldje.

Ik geloof niet dat hij hier actief is.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Jullie kunnen ook een keer meerijden met De Waterlandse Liggers, die normaal vanaf het huis van Hans vertrekken. (Alleen in Mei niet, wegens lange route rond het IJsselmeer.)

Hij plaatst altijd de uitnodiging voor de ritten en schrijft de meeste maanden een verslagje op het blog.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , GertBr


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM