Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 EBS remhendels gezocht
#1
Ik ben op zoek naar een gebruikte set M5 Ergonomic Brake System remhendels.

[Afbeelding: 9.3.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#2
Oh, mocht iemand een partij hebben liggen, dan neem ik ook wel setje af. Smile
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Weet niet wat het kost om zoiets te laten maken, maar Bram Moens levert ze al jaren niet meer terwijl er genoeg vraag naar is.

Zelf heb ik ze op mn M5 CHR zitten, maar daar rij ik niet mee. Ik ben gewone remhendels gewend en heb daar een voorkeur voor.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Je kunt ze volgens de website nog steeds nieuw krijgen bij M5.

Ik ben op zich erg gecharmeerd van duimremmen. Onderstaand zit er nu op mijn Low Racer, maar dat is niet ideaal omdat ik er naar mijn smaak niet genoeg kracht mee kan zetten. Het zou al een stuk helpen om ze een stukje verder naar voren/ onder te zetten waardoor de hefboom groter wordt, met een spacer om de buis (diameter is nu te klein) zou dat moeten kunnen, maar ik zou graag EBS hendels proberen.

[Afbeelding: 52575434559_9ef2acbbb2_b.jpg]
[Afbeelding: 52574697732_7297d463f6_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(20-Dec-2022, 02:46 PM)melle z schreef: Je kunt ze volgens de website nog steeds nieuw krijgen bij M5.

Dit zit er nu op mijn Low Racer, niet ideaal omdat ik er naar mijn smaak niet genoeg kracht mee kan zetten. Het zou al een stuk helpen om ze een stukje verder naar voren/ onder te zetten waardoor de hefboom groter wordt, met een spacer om de buis (diameter is nu te klei) zou dat moeten kunnen, maar ik zou graag EBS hendels proberen.

[Afbeelding: 52575434559_9ef2acbbb2_b.jpg]


De website is nooit actueel. Bram heeft deze echt al jaren niet meer. Je zult een gebruikt setje moeten zoeken. Zou op ligfiets.net/advertisement een zoekertje plaatsen.  Hou rekening met prijzen richting de 100 euro.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Oh ja, dank voor de tip, zal daar ook even vragen, nog niet aan gedacht.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(20-Dec-2022, 01:02 PM)melle z schreef: Ik ben op zoek naar een gebruikte set M5 Ergonomic Brake System remhendels.



Dat treft. Ik heb een setje dat ik niet meer gebruik. Past op een buis van 25,4 mm. Voor € 50 af te halen in Purmerend.





De ebs-grepen doen het geweldig en je hebt een overzichtelijk stuur. Toch gebruik ik ze niet meer want ik ben van versnelling veranderd en kon geen draaischakelaar meer gebruiken.
Alles is een compromis, ik ben mijn fijne smalle stuurtje kwijt maar het schakelt dan weer erg lekker.
[Afbeelding: 2020-cockpit-scaled.jpg]
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Bacchus
#8
Top Theo, ik stuur je een persoonlijk bericht.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Het setje van Theo is naar mij onderweg, maar mocht er nog eens iemand een set over hebben dan hou ik me aanbevolen. Ik zou de schakel/ remgrepen op mijn Baron op termijn ook graag vervangen door gripshift + EBS, want het huidige gebrek aan uitzicht bevalt mij niet echt:

[Afbeelding: 52579924334_56b93923af_b.jpg]

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
De eerste keer dat ik een ligfiets zie met typische racefiets remmen en schakelset. Ja, dat verneukt het uitzicht wel.

Is iewat verdraaien geen mogelijkheid?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#11
Verdraaien helpt helaas niet. Of ik kom er met mijn benen tegenaan, of het remt niet lekker, of het schakelt niet lekker.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
Ik heb wel vaker een STI-set (of iets dat dat veel op lijkt) op een ligfiets gezien maar dat is dan toch ook altijd in combinatie met wat ze een "gunner"-stijl stuur noemen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#13
Ik weet niet wat een gunner-stuur is, maar op de duurdere CruzBikes wordt gewoon een racefietsstuur gemonteerd met het systeem dat jij hebt.

https://cruzbike.com


Zou dat passen op jouw fiets? Het ziet er heel comfortabel uit moet ik eerlijk zeggen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#14
Mij zijn brede sturen een gruwel, ik heb het liefst een helmstok met minimale breedte.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#15
Ik had op mijn m5 lowracer een setje van die inline remhendels, die Cyclocross dingetjes voor midden op een race stuur. Moet wel een shim onder van 1mm, die ik zelf gebogen heb van een stukje dun alu wat ik had liggen. Gebogen; Netjes afgeknipt en onder het klemmetje gefrutseld en dan het klemmetje dicht draaien. Is een heel stuk compacter dan die grote MTB hendels en de kabels lopen ook dichter bij het stuur, minder in het zicht. Gewoon in de normale positie bij de gripshifts. Moet je wel een remkabel met een peer nippel in plaats van een tonnetje gebruiken.

Dit soort; https://www.beastybike.nl/remhendels/551...evers.html

Een Gunner stuurtje heeft twee handvatten rechtop naast elkaar. Zoals sommige machinegeweren die op een boot gemonteerd zijn. https://www.bentrideronline.com/messageb...869&page=4

Heb ik wel es provisorisch geprobeerd met een paar Barends op een stuurtje, maar dan zitten je handen nog meer in het blikveld, afhankelijk van de hoek van de lange stuurbuis.

Ik had op mijn m5 lowracer een setje van die inline remhendels, die Cyclocross dingetjes voor midden op een race stuur. Moet wel een shim onder van 1mm, die ik zelf gebogen heb van een stukje dun alu wat ik had liggen. Gebogen; Netjes afgeknipt en onder het klemmetje gefrutseld en dan het klemmetje dicht draaien. Is een heel stuk compacter dan die grote MTB hendels en de kabels lopen ook dichter bij het stuur, minder in het zicht. Gewoon in de normale positie bij de gripshifts. Moet je wel een remkabel met een peer nippel in plaats van een tonnetje gebruiken.

Dit soort; https://www.beastybike.nl/remhendels/551...evers.html

Een Gunner stuurtje heeft twee handvatten rechtop naast elkaar. Zoals sommige machinegeweren die op een boot gemonteerd zijn. https://www.bentrideronline.com/messageb...869&page=4

Heb ik wel es provisorisch geprobeerd met een paar Barends op een stuurtje, maar dan zitten je handen nog meer in het blikveld, afhankelijk van de hoek van de lange stuurbuis.

Ook cool, een paar TT remhendels in het stuureinde en dan Thumbies (duimschakelaars) bovenop.

Niet zo'n heel briljante foto; van (ex) mijn Carbon lowracer. Ja ik hem em ooit verkocht. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ger.46038/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#16
Ik heb het nooit geprobeerd, maar zo'n gunner stuurtje lijkt me niet prettig voor lange afstanden. Een kleine omgekeerde V bevalt mij tot nu toe het best. Ik had oorspronkelijk zoiets in gedachten voor de Baron:

[Afbeelding: 52582709397_b92e0cc9f4_b.jpg] 

Ik dacht aan onderin de handgrepen bar end remhendels, bovenin links een bar end bel end rechts een bar end versteller. Nu ik van het bestaan van de EBS remhendels weet (en een set heb om te passen) denk ik dat daarmee in combinatie met gripshift een compacter en lichter stuur te maken is.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#17
Citaat:Een Gunner stuurtje heeft twee handvatten rechtop naast elkaar. Zoals sommige machinegeweren die op een boot gemonteerd zijn. https://www.bentrideronline.com/messageb...869&page=4

Ik ken dit als een ossenkopstuur. Niels rijdt daar ook mee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#18
(24-Dec-2022, 04:20 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Een Gunner stuurtje heeft twee handvatten rechtop naast elkaar. Zoals sommige machinegeweren die op een boot gemonteerd zijn. https://www.bentrideronline.com/messageb...869&page=4

Ik ken dit als een ossenkopstuur. Niels rijdt daar ook mee.


Klopt!
Ik heb de hendels schuin omhoog staan met de dopshifts aan de bovenkant.
Schuin en bijna evenwijdig aan je bovenlijf vond ik belangrijk om geen druk/spanning in mijn polsen te hebben, maar volledig ontspannen het stuur vast te kunnen houden. De hoek en schuinte kun je bepalen door 2 stokken op de plek van je stuur te houden en de stokken zo vast te houden als je de hendels vast zou willen houden.
Als je zelf gaat bouwen: let dan op de plek van de remmen/remhendel. Ik heb een standaard velomobiel remhendel tussen de 2 hendels. Deze is voor de ideale stand van de hendels net iets te kort. Om toch goed te kunnen remmen staan de hendels iets meer verticaal dan ideaal.
Verder heerlijk fietsen.

Niels, relaxed, van der Wal
Antwoord }
#19
Zijn die velomobielremhendels standaard gekoppeld? Zo ja, is natuurlijk op te lossen met een haakse slijper of een ijzerzaag als je ze (zoals ik) liever los hebt. Verlengen lijkt me ook niet zo'n probleem (en geeft als bonus een langere hefboom) als je kunt TIG lassen of iemand kent die dat voor je kan doen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#20
EBS is sinds 2012 uit productie heb ik van M5 begrepen. Mocht iemand nog een gebruikt setje hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ik ben nog steeds op zoek naar een set EBS remgrepen voor mijn Baron, 1" of 7/8" maakt niet uit.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Misschien op de Duitse Ebay of Belgische marktplaats als Nederland niet op staat?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Op de Duitse eBay ben ik ze nog niet tegengekomen. Belgische Markplaats ken ik niet, zal ik eens opzoeken.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
(25-Mar-2023, 07:17 PM)melle z schreef: Op de Duitse eBay ben ik ze nog niet tegengekomen. Belgische Markplaats ken ik niet, zal ik eens opzoeken.


Ook daar zal je ze zelden tegenkomen. De grootste kans is en blijft een zoekertje op ligfiets.net  of een fiets kopen met die remhendels erop. Die zie je wel af en toe voorbijkomen namelijk, die complete fietsen met die remhandels erop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Fietsen kopen voor onderdelen en ze dan weer doorverkopen heb ik op dit moment geen tijd voor. Sommige mensen schijnen een hekel te hebben aan de EBS grepen of er niet aan te kunnen wennen, dus er zal her en der vast wel iets op de plank liggen (zie ook hierboven). Ik heb ook advertenties op ligfiets.net en MP staan.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Ik heb een paar van die setjes verkocht in de loop van de jaren. Ik vond en vind ze ook niet heel prettig namelijk.
Op mn M5 CHR zitten ze ook. Ik heb alleen geen zin om die om te bouwen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM