Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flevobike vs. Python
#1
Ik heb intresse in een FWD ligfiets. Er is natuurlijk de Cruzbike die redelijk makkelijk te rijden is en mij een heerlijke vakantiefiets lijkt. Maar ik vraag mij af of iemand hier ervaring heeft met het rijden op een Flevobike model en een Python model en hoe het rijden op die twee verschilt en wat je zou aanraden voor iemand die misschien intresse heeft om zelf zoiets in elkaar te lassen.
De Flevobike heeft een positive trail terwijl de Python juist werkt met negative trail.
Is er een reden waarom deze fietsen niet snel zouden zijn? Zeker met de python is je positie bijna zoals op een lowracer lijkt het mij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
FWD is toch niet inherent inefficient? Flevo Racer, Cruzbike Vendetta/V20, Rapto Lowracer worden toch allemaal wel als vrij rappe fietsen gezien?

Als je goed met staal (en fietsgeometrie) bent, ben ik de eerste die je aanmoedigt maar ik (helemaal niet goed met staal) zou een bewezen frameset bestellen en vanaf daar met componenten opbouwen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , gideon , 365cycle
#3
Met een Flevobike kom ik niet verder dan een meter of 15. Maar ja, dansen kan ik ook niet. De Python heb ik nooit geprobeerd. Wel enige negatieve berichten gezien over het stuurgedrag bij hoge snelheid. Bij een gewone stuurgeometrie drukt de stuur geometrie (Caster) het stuur weer terug naar rechtdoor. Deze kracht stijgt bij hogere snelheid. Bij de Python is het gewicht, wat constant blijft.

http://www.python-lowracer.de/geometry.html

Als je Duits kunt lezen, of een vertaalprogramma gebruikt;

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ger.14948/

Er wordt gesproken over een maximaal verantwoorde snelheid van ca 55 km/h.

Goed om te weten is dat er een hele boel Flevobikes en Flevo kopien zijn geweest, die mensen vaak ook jaren gebruikt hebben. Voor sommigen werkt dit ontwerp dus wel. Pythons zijn behoorlijk zeldzaam, en ondanks dat ik al meer dan 25 jaar meedraai in de ligfietswereld ken ik niemand die echt enthousiast over dat ontwerp is. Ik heb wel mensen met Pythons zien fietsen, maar nooit hard. Flevobikes zijn door de wat rechte houding wel vlot, maar niet echt snel.

Belangrijk bij het zelfbouwen (heb ik ook wel veel gedaan) is voor mij de vraag of het je om de knutselervaring gaat, waarbij het een leuke bijkomstigheid is dat je het resultaat kunt gebruiken, of dat je graag een bruikbaar product wilt, waarbij je waarschijnlijk de vaardigheden in huis hebt om dat zelf te bouwen. Je gaat dan namelijk met een heel andere insteek van start en bent ook met een heel ander resultaat gelukkig.

Met een damesfietsframe en de achter driehoek uit een tweede frame kun je redelijk eenvoudig een Cruzbike kloon bouwen. Als je kunt lassen nog iets degelijker. Moet je een voorvorkje uitbuigen naar 135 mm. Levert waarschijnlijk een redelijk lichte, rijdbare en vlotte ligfiets op. Cruzbikes zijn bewezen snel, er zijn best een aantal records mee gereden.

Voor Flevo bike's of en flevo racer zijn er mogelijk wel plannen te vinden, de gebruikte buisdiameters bij Flevobike zijn wel terug te vinden. Voor de vorkjes vind ik ze wel aan de onderkant van wat veilig is. 20x10mm geloof ik. Ik ken geen andere fietsfabrikant die zo'n dimensionering gebruikt. Rampzalig kapot gaat het niet, scheef wordt het mogelijk wel. Als zelfbouwer kun je natuurlijk ook iets royalere maten gebruiken. Hoewel een heel stel echt snelle Ligfietsers jaren bij Flevobike werkten, zochten ze meestal een ander model uit voor de wedstrijden.

Gaat het je er werkelijk om een serieus vervoermiddel te bouwen zou ik geen Python bouwen, wil je gewoon een beetje lekker klussen en je creativiteit kwijt dan kun je het overwegen.

Wil je zelf een snelle ligfiets bouwen, dan zou ik geen Flevobike of Python kiezen, er zijn een boel modellen die aerodynamisch een stuk vlotter zijn. Je moet goed kijken naar de positie van de trapas en de lighouding. Trapas ca 20 cm boven het laagste punt van het stoeltje en een stoelhoek onder de 25 graden, dat is bewezen snel. Beide modellen wijken daar te veel van af.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Roepers
#4
Ook gedacht aan de Raptobike lage racer?


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM
aandrijving versitaille
ik ben blij met mijn...MennoBrockhus — 08:45 PM