Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijkswaterstaat en Ligfietsen
#1
Rijkswaterstaat en ligfietsen. Ik geef toe. De combinatie is op het eerste gezicht niet super voordehandliggend. En dat zeg ik vanwege het gezuer van de chauffeurs van de fietsbus over de Afsluitdijk die blijven zeuren over mijn ligfiets al is hij 1,60 meter lang.

Maar nu heeft Rijkswaterstaat een filmpje laten maken ter ere van 225 jaar Rijkswaterstaat en daar figureren 2 ligfietsers vrij prominent terwijl ze genieten van de zegeningen die Rijkswaterstaat ons schenkt.


Of wie niet hele filmpje wil zien: Op 47 seconden vanaf het begin.

Nu maar hopen dat Fietsbus ook toegankelijker wordt voor ligfietsen, al is dat op de keper beschouwd een Arriva probleem.

Groet,

Marco
Antwoord }
#2
(24-May-2023, 04:43 PM)Roepers schreef: Rijkswaterstaat en ligfietsen. Ik geef toe. De combinatie is op het eerste gezicht niet super voordehandliggend. En dat zeg ik vanwege het gezuer van de chauffeurs van de fietsbus over de Afsluitdijk die blijven zeuren over mijn ligfiets al is hij 1,60 meter lang.

Maar nu heeft Rijkswterstaat een filmpje laten maken ter ere van 225 jaar Rijkswaterstaat en daar figureren 2 ligfietsers vrij prominent terwijl ze genieten van de zegeningen die Rijkswaterstaat ons schenkt.


Of wie niet hele filmpje wil zien: Op 47 seconden vanaf het begin.

Nu maar hopen dat Fietsbus ook toegankelijker wordt voor ligfietsen, al is dat op de keper beschouwd een Arriva probleem.

Groet,

Marco

Ik kom er niet eens in met mijn trike.
Antwoord }
#3
(24-May-2023, 04:43 PM)Roepers schreef: Nu maar hopen dat Fietsbus ook toegankelijker wordt voor ligfietsen, al is dat op de keper beschouwd een Arriva probleem.


Het is weldegelijk een Rijkswaterstaatprobleem. Het lukt hun niet om een fietsroute te behouden gedurende een aantal jaren. Maar de auto's wel. En zo schuiven ze problemen door naar bijvoorbeeld Arriva.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#4
Maar die busjongens van Arriva zijn wel heel erg star. Dat had best anders gekund.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
(24-May-2023, 05:00 PM)Tom Fekkes schreef: Ik kom er niet eens in met mijn trike.
En dat is met de meeste fietsbussen helaas het geval. Doh
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Het zou toch niet al te moeilijk moeten zijn om een paar weekenden het autoverkeer over de afsluitdijk te beperken (of te stoppen) en fietsen over de baan voor de auto's te laten rijden.

Het zou in Nederland gewoon moeten zijn om de fietsen naar links te verplaatsen (en daar te beschermen tegen auto's) als er rechts van het fietspad gewerkt wordt.

Ik heb begrepen dat het hier nieteens om werkzaamheden aan het fietspad gaat maar om werk aan de uiteinden van de dijk, de sluizen geloof ik, waarbij het mogenlijk zou moeten zijn om het met stoplichten te regelen.

Ik zie het vooral als onwil van de heren op de kantoren van Rijkswaterstaat.

Ik zie dat Rijkswaterstaat vraagt om onze ervaringen met de dienst. Misschien een paar negative ervaringen van mensen die vaak de afsluitdijk over gingen, toen het nog kon?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#7
Goh wat positief van Rijkswaterstaat dat ze een paar ligfietsers leuk in beeld brengen.
Antwoord }
#8
Maken er veel fietsers gebruik van de afsluitdijk?
De laatste keer dat ik naar Enkhuizen kachelde ben ik geen hond tegen gekomen op het fietspad.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#9
Redelijk wat. Die bus is soms aardig gevuld. Dat zal ook wel de reden zijn dat ze moeilijk doen over afwijkende fietsen.
Ik ben het trouwens ook eens met Jeroen S. Geweldig dat in dit filmpje ligfietsers zo prominent in beeld zijn. Lekker relaxed en genietend. Tegelijkertijd zit ik soms wel wat te knarsetanden over het fietsbeleid van Rijkswaterstaat. Ik ben gewoon ambivalent.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Er zijn veel fietsers die de Afsluitdijk als richtpunt nemen. Kijk maar eens, er zijn leuke dingen te zien. ook met een velomobiel.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederlan...-voor-dirk
https://noordkopcentraal.nl/de-fietser-i...los-video/
http://wimschermer.blogspot.com/2007/07/...tdijk.html

Voor de afsluiting reden er altijd veel fietsers over de dijk. In de zomer heel veel vakantiefietsers met bepakking en de "rondje IJsselmeer" fietsers. En natuurlijk de Friezen die naar het buitenland wilden en de Hollanders die ook een trip over de grens wilden.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Van de website:

Voertuigen met bijzondere afmetingen / van minder validen

Als je een fiets met aanhanger hebt, kun je ook gebruik maken van de bus. De voorwaarde is dan wel dat je de aanhanger los maakt van de fiets en zowel fiets als aanhanger ieder niet groter zijn dan 0,80 m breed en 1,90 m lang. Heb je een voertuig (velomobiel, ligfiets, bromfiets, brommobiel -of een ander klein voertuig dat op benzine rijdt etc.) dat te groot is voor de fietsbus? Op aanvraag kunnen we alternatief vervoer regelen. Dien daarvoor minimaal twee werkdagen voor je reisdatum een verzoek in via Loket Afsluitdijk (loket@deafsluitdijk.nl of bel met 0800-6040). Bij het verzoek vragen wij om de volgende gegevens: type voertuig, het aantal passagiers (en eventueel huisdieren), contactpersoon, e-mailadres, telefoonnummer, gewenste datum en tijdstip van ophalen (Den Oever: tegenover het busstation aan de Robbenoordstraat 3 of Kornwerderzand: op de parkeerplaats bij het tunneltje voor het Afsluitdijk Waddencenter).

Let op: bijzonder vervoer vindt alleen plaats op dezelfde tijden waarop de fietsbus normaal gesproken ook rijdt.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#12
Lees de blog van Pé Komen en zie hoe vaak het toch mis gaat, een te kleine bus, twee mensen die tegelijk vervoer nodig hebben, ....
En je moet precies aangeven hoe laat je op de startplek van de bus bent, maar als je eerst een lange rit hebt is dat lastig. En voor vervoer op maandag moet je uiterlijk donderdag tevoren vervoer aanvragen, met een beetje veranderlijk weer is het nog lastiger inschatten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Roepers , Lig-hen , 365cycle
#13
Veel tadpoles komen niet in aanmerking voor deze service vanwege de breedte. Veel zitten net aan boven de 80 centimeter breedte.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
#14
Hier even een paar linken naar wat relevante blogpost van Pé:

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Tom Fekkes , Willeke_IGKT , 365cycle
#15
(24-May-2023, 09:58 PM)Fietsbennie schreef: Maken er veel fietsers gebruik van de afsluitdijk?
Build it and they will come
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#16
(25-May-2023, 10:35 AM)Tom Fekkes schreef: Veel tadpoles komen niet in aanmerking voor deze service vanwege de breedte. Veel zitten net aan boven de 80 centimeter breedte.

Dat is de regel voor de reguliere fietsbus. Zit je boven de 80 cm dan moet je bellen voor een speciale fietsbus.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Tom Fekkes
#17
Ik heb al een tijdje in mijn agenda staan: 1 juli rondje afsluitdijk. Maar hoe zit dat nou precies?
Wordt er nog steeds met bussen gereden bij de spuisluizen? En wordt het dus een chaos? En moeten we voor een Quest dan nog steeds reserveren?

https://deafsluitdijk.nl/fietsopenstelli...sluitdijk/
En dan met name het zinnetje:
Ook rijden er bussen tussen de spuicomplexen om wandelaars en fietsers op te halen en weg te brengen.

Groet
Hans
Zwart onder, oranje boven Quest
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#18
Ik denk dat de bus rijdt zodat mensen met de bus terug kunnen. Bijvoorbeeld handig voor wandelaars die met de auto gekomen zijn. Maar zeker ben ik niet. Moet je even vragen via het e-mailadres. Ik kan helaas die dag niet. Anders was ik zeker gaan fietsen over de Afsluitdijk.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ik heb even gebeld, en die dame verzekerde mij dat de hele Afsluitdijk gefietst kon worden.
Dus ik weet wat ik 1 juli ga doen!
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#20
Houd er rekening meer dat je vast niet de enige bent, dat er tweerichtingsverkeer is en dat je het pad moet delen met wandelaars…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(26-May-2023, 07:18 AM)LigfietsWilsum schreef: https://deafsluitdijk.nl/fietsopenstelli...sluitdijk/

En dan met name het zinnetje:

Ook rijden er bussen tussen de spuicomplexen om wandelaars en fietsers op te halen en weg te brengen.


Veel erger vind ik het zinnetje:

De openstelling betreft niet het bromfietspad. Brommer, speed pedelec en scootmobiel zijn daardoor niet toegestaan op 1 en 2 juli.

Niet dat ik van brommers houd, maar dat een instantie die gaat over de infrastructuur in Nederland niet bestaande termen gebruikt: bromfietspad.

Net even nagebeld en ook de medewerker moest mij het antwoord schuldig blijven en vroeg mij via email mijn vraag te stellen... Sick Cry
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Volgens mij is G12a het bord voor fiets/bromfietspad. Daar staat toch ook bromfietspad. Dus de term wordt wel gebruikt, zij het in combinatie met fiets/.

Dit bord dus:
[Afbeelding: 256px-Nederlands_verkeersbord_G12a.svg.png]
Nederlands verkeersbord G12a
SVG version by Bouwe Brouwer, Public domain, via Wikimedia Commons

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
(26-May-2023, 01:39 PM)Roepers schreef: Volgens mij is G12a het bord voor fiets/bromfietspad. Daar staat toch ook bromfietspad. Dus de term wordt wel gebruikt, zij het in combinatie met fiets/.

Dit bord dus:
[Afbeelding: 256px-Nederlands_verkeersbord_G12a.svg.png]
Nederlands verkeersbord G12a
SVG version by Bouwe Brouwer, Public domain, via Wikimedia Commons

Groet,

Marco

I stand corrected. Op een of andere manier was deze term niet in mijn hoofd opgeslagen en heb ik niet even ingezien dat het beter was om het even op te zoeken.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
#24
(24-May-2023, 04:43 PM)Roepers schreef: Maar nu heeft Rijkswaterstaat een filmpje laten maken ter ere van 225 jaar Rijkswaterstaat en daar figureren 2 ligfietsers vrij prominent terwijl ze genieten van de zegeningen die Rijkswaterstaat ons schenkt.



Die ligfietsers zijn Ton ten Brinke van Fietsersbond Flevoland/Lelystad en ik (Marcel van der Weijden). Wij waren figuranten in een filmpje dat RWS in 2020 liet maken van de formele herplaatsing van de historische sluitsteen op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen), in de buurt van kilometerpaal 68. Die sluitsteen, ter memorie van de aanleg van de dijk, was tijdelijk verwijderd bij de dijkversteviging. Zie ook https://ligfiets.net//news/4996/. De sluitsteen wordt overigens nog steeds onderhouden door Ton.
Antwoord }
#25
Marcel, welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Welke ligfietsen heb je? Of gehad?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#26
(29-May-2023, 08:09 PM)MarcelvanderWeijden schreef: Die ligfietsers zijn Ton ten Brinke van Fietsersbond Flevoland/Lelystad en ik (Marcel van der Weijden). Wij waren figuranten in een filmpje dat RWS in 2020 liet maken van de formele herplaatsing van de historische sluitsteen op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen), in de buurt van kilometerpaal 68. Die sluitsteen, ter memorie van de aanleg van de dijk, was tijdelijk verwijderd bij de dijkversteviging. Zie ook https://ligfiets.net//news/4996/. De sluitsteen wordt overigens nog steeds onderhouden door Ton.

Hier had ik stiekem op gehoopt. Het was duidelijk dat de ligfietsers heel bewust hadden meegedaan met deze opnames maar hoe was dat gegaan en wie waren dat? Zie daar het antwoord! Hartelijk dank. Erg leuk om te weten.
Ook blij met de link naar het bewuste artikel op ligfiets.net Lichtend voorbeeld van communicatie met Rijkswaterstaat. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Fietsbennie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM