Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
#53
En de soap gaat door.... helaas...

[Afbeelding: 20180324_183343.jpg]

Vandaag een grote plaat mdf gekocht en een knaap van een winkelhaak. Doel was om de boel vandaag helemaal uit te lijnen. Met de hoop dat ik in de loop van komende week misschien wel zou kunnen rijden...

Het achterwiel heb ik nu wel helemaal recht en gecentreerd gekregen. Dus vandaag waren de voorwielen aan de beurt. En de neusbuis en het stoeltje. Nou zover ben ik niet gekomen...

Na het in lijn zetten van de trike (zonder banden voor meer nauwkeurigheid) bleek dat het rechter voorwiel meer camber (wielvlucht) had dan links. Ik herinnerde me dat de voorassen nogal wat extra dwang nodig had om in het montage gat te vallen. Dat zat, hoe verrassend niet 100% in het midden... Dus misschien zat er daardoor een as wat scheef. Na wat ruimen past de as beter en na een hoop passen en meten had ik de camber aan beide kanten gelijk Smile

En toch bleek dat mijn rechter voorwiel nog steeds verder naar buiten stond dan het linker (t.o.v. de hoofd framebalk). Ongeveer 1 cm en dat is best veel! Dus maar weer eens gemeten en ja hoor, de dwarsbalk van het frame is aan de rechterkant gewoon 1 cm langer! Bij de andere frame is dat zelfs 1,3 cm! De enige manier om dat te compenseren is het frame aan een kant door slijpen en verlengen/inkorten...

[Afbeelding: 20180324_183641.jpg]

[Afbeelding: 20180324_183621.jpg]

Wat doen die lui daar? Alles lassen uit de vrij hand zonder mal? En kwaliteitscontrole? Nooit van gehoord...

Ben er nu echt wel klaar mee! Heb een behoorlijk pissige mail gestuurd naar de verkoper. Ben benieuwd.

En misschien merk ik wel niets van die afwijking maar het hoort gewoon niet bij een gloednieuw frame Sad

Wordt vervolgd dus...
Antwoord }
Bedankt door:
#54
Oei, dat ziet er niet echt goed uit.

Ik ben wel benieuwd of andere Trike-rijders ook hun frame hebben gecontroleerd.


Ik weet wel dat geen enkele vm volledig symmetrisch is. Er zitten dus links en rechts afwijkingen in de body. Geen idee of die verschillen ook zo groot zijn.

1cm op zo'n korte afstand vind ik wel erg veel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#55
Nou, je beleeft er al volop avonturen mee nog voordat je er mee hebt gefietst...
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Dit is een project met een hoog frustratie niveau geworden lijkt me. Ik sta hier toch wel van te kijken. 

Oke, KMX is een "budget" merk trikes maar hebben toch een redelijke reputatie en een behoorlijke schare fans.  Huh

(25-Mar-2018, 12:45 AM)Wim -de roetsende schreef: Oei, dat ziet er niet echt goed uit.

Ik ben wel benieuwd of andere Trike-rijders ook hun frame hebben gecontroleerd.


Ik weet wel dat geen enkele vm volledig symmetrisch is. Er zitten dus links en rechts afwijkingen in de body. Geen idee of die verschillen ook zo groot zijn.

1cm op zo'n korte afstand vind ik wel erg veel.

Na levering van m'n Trident Stowaway heb ik het frame gecontroleerd maar niet zou nauwkeurig als Erik met z'n KMX frame eerlijk gezegd.
Ik heb niet direct afwijkingen kunnen vinden.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#57
Gisteren tijdens een leuke fietsrit met het hele gezin zag ik de oplossing voor al mijn trike problemen:

[Afbeelding: 20180325_11.jpg]

En nog deelbaar ook! Ik heb gelijk een order geplaatst...  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Gelukkig dat je er nog om lachen kan.
Overigens heb ik ook wel eens moeite om mijn route met behulp van knooppunten in de bebouwde kom te vinden. Door Winsum (Groningen) fietsen precies volgens de bordjes is mij nog steeds niet gelukt,
Antwoord }
Bedankt door:
#59
Zo af en toe ontbreekt er wel eens een bordje. Of er is een bordjesplaatser geweest die de bordjes op onhandige plekken plaatst. Links van de weg of veel te ver voor een afslag, bijvoorbeeld.
Antwoord }
Bedankt door:
#60
Zojuist reactie gehad, ik krijg wederom een nieuw frame. Nu rechtstreeks vanuit Engeland. Alleen zijn de blauwe op. Het wordt nu wit, zwart of oranje. Ik kan ook zonder kosten een aluminium versie ontvangen (die minimaal 200 euro duurder was). Nou ja, wel goede service maar met een beetje kwaliteitscontrole overbodig...
Antwoord }
Bedankt door:
#61
Hopen maar dat deze wel goed is. De service is idd een pré. Misschien leren ze ervan.
Antwoord }
Bedankt door:
#62
Driemaal is scheepsrecht?

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#63
(28-Mar-2018, 02:59 PM)Frank schreef: Driemaal is scheepsrecht?

Precies wat ik hen heb teruggemaild Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#64
Welke kleur neem je nu?
En moet de blauwe nog ook doormidden gezaagd worden?
Antwoord }
Bedankt door:
#65
Ik ga nu voor de aluminium versie. Die is dus zilverkleurig. Dat is hun topmodel dus wellicht is de kwaliteitscontrole daar wat beter. En misschien is dat frame zelfs elders gemaakt. Als het goed is, is het er eind volgende week...

En er wordt niets gezaagd totdat ik een strak sturende en rijdende rechte trike heb!

Misschien kan ik van beide frames nog een leuke stoel of tafel maken Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#66
Misschien kan ik van beide frames nog een leuke stoel of tafel maken

Dat lijkt me dan ook weer een leuk project om te volgen :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#67
[Afbeelding: 20180405_183559.jpg]

Het frame lijkt recht! Mijn eerste indrukken hier.
Wordt snel vervolgd!
Antwoord }
Bedankt door:
#68
Het frame ziet er op de foto ook al veel strakker uit. Ik ben heel benieuwd hoe die fiets er uiteindelijk uit komt te zien.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#69
Ondanks al mijn goede voornemens om het bouwtraject volledig te documenteren gaat me dat niet zo best af... In het verleden heb ik dat meermaals heel punctueel gedaan bij diverse andere projecten maar nu kom ik er steeds achter dat ik te weinig foto's heb gemaakt tijdens de opbouw en dat ik ook de verslaglegging niet goed bijwerk. Ik wil denk ik gewoon te graag door...

Maar goed, er is dus zeker wel de nodige progressie! Zie voor een uitgebreid verhaal hier

[Afbeelding: uitlijnen-e1523546720107.jpg]
Het uitmeten van het frame nummer 3

[Afbeelding: zittingvergelijking2.jpg]
Vergelijking van het KMX zitje met het Nazca zitje dat het uiteindelijk geworden is.

De achterste stoelbevestiging, de shifter en de rem- en schakel kabels zijn eigenlijk het enige dat nog gedaan moet worden voordat ik kan rijden… 
Kan niet wachten!
Antwoord }
Bedankt door:
#70
Inderdaad: 3 keer is scheepsrecht. Wellicht binnen niet al te lange tijd een trikefoto van je,
Antwoord }
Bedankt door:
#71
Ik kan begrijpen dat afwerken en rijden prio 1 is, zeker na de perikelen in het begin.
Ik zeg: klaar maken en gaan met die trike!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#72
Hij ziet er stoer uit Erik! Nu nog foto's met jou erop al fietsende!
Antwoord }
Bedankt door:
#73
Ziet er inderdaad fraai uit. Laat je het grijs maar grijs, of is dat nog te (metaal)verven / poedercoaten?
Antwoord }
Bedankt door:
#74
Voorlopig laat ik hem zilver. De lak zit er netjes en mooi dik op en het is zonde om dat gelijk te gaan aanpassen. De kleur is wel wat saai naar mijn smaak maar het begint toch al te wennen. Ik wil via gekleurde kabels en een mogelijk een vlaggetje wat kleur toevoegen. Opnieuw laten coaten kan altijd nog.

Over het vlaggetje ben ik nog niet uit. De trike is erg laag, maar 65 cm, en mijn vrouw zit er nogal op te hameren dat ik slecht zichtbaar zal zijn. Op zich heeft ze ook wel gelijk, als ik hem naast mijn auto zet komt mijn hoofd amper op raamhoogte. Aan de andere kan weet ik dat vlaggetjes hun nut nog steeds niet bewezen hebben. Dus daar twijfel ik nog over.

Gisteren wel mijn eerste stukje gefietst op de trike! Ook al is mijn derailleur nog niet aangesloten en had ik alleen mijn zwaarste verzet tot mijn beschikking, ik kon het niet laten... Eerste indrukken:
  • de trike is (gevoelsmatig althans) behoorlijk snel!
  • het stuur- en weggedrag is erg nerveus, daar zal ik echt aan moeten wennen. Met de directe besturing reageert de fiets op iedere beweging. Maar dat komt vast goed
  • schijfremmen remmen best wel goed...
  • het is leuk!!!
Helaas blijkt mijn stoel nog steeds teveel flex te hebben, zelfs na een eerste aanpassing. De kogelgewrichten geven teveel mee (niet geheel onlogisch) waardoor de achterste stoelsteun in iedere bocht tegen de band komt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat is wel het belangrijkste punt van aandacht. En verder heb ik nog een boel kleine dingen die ik af moet werken. Wordt weer vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:
#75
Het zitje zit inderdaad heel dicht tegen de band aan. Het zal wel heel stijf moeten zijn om niet de band te raken. Misschien dat het daarom zo zwaar is en het er minder uitziet. Maar knap resultaat, hoor en ik ben benieuwd hoe je d smalle marges van zitting en wiel gaat hanteren.
Antwoord }
Bedankt door:
#76
...ik denk dat ie klaar is... Shy

Gisteren tot half 12 bezig geweest met mijn tweede versie van de stoelsteun. Of eigenlijk de derde want de tweede bleek na montage een goede kettingloop in de weg te zitten (slecht gemeten...). De stoel zit nu zonder noemenswaardige flex gemonteerd. En ook nog op een nette manier. Vanavond maar eens proberen... Zal dan ook wat plaatjes schieten, daar was het gisteren te donker voor.

Het enige dat er nog op moet is een bidonhouder (maar waar...?) en ik moet nog iets verzinnen voor een tasje met gereedschap, binnenbanden etc.

O ja, het geheel is uitgekomen op 17,2 kg rijklaar. Helaas was meer dan dat ik had gehoopt maar nog steeds heel netjes  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#77
applause Knap hoor. Ik ben heel benieuwd....
Antwoord }
Bedankt door:
#78
Mooi! Proficiat met de nieuwe trike Erik!  thumb
Ik hoop dat je er heel veel plezier van zal hebben.
Zeker na de start perikelen dik verdiend!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM