Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rondje Ketelmeer
#27
Heb je al die 25 jaar jaarlijks er een nieuwe ketting erop gelegd dan?
ps. voor jou was bovenstaande bekend gebied voor je of niet Piet?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#28
(23-Aug-2018, 11:00 PM)Fietsbennie schreef: Ik schreef dat de veeroosters mijn achterlamp gekost heeft. 
Vanavond maar eens onderhoud gedaan.
Het euvel blijkt mee te vallen. De achterlamp was alleen de bevestiging voor de batterij verschoven. 

[Afbeelding: lamp.png]

Tegelijk maar eens een voorraadje -stel-je-voor-dat- maar aangevuld en aangeschaft.

[Afbeelding: stuur.jpg]

Omdat we toch bij de fietsenwinkel waren maar eens handvatten meegenomen en erop gezet. Was matskoopje.
Beetje vaseline doet wonderen..

[Afbeelding: stuur.jpg]

Gelijk maar even geprobeerd en ik ben weer blij.

Lekke band onderweg , soms midden in de polder, is nooit leuk en komt zelden gelegen.
Uit de reacties en foto`s maak ik op dat er dikwijls een handpompje gebruikt wordt.

Dat deed ik ook, maar uiteindelijk heb ik een CO2 pomp aangeschaft.
De voordelen zijn duidelijk : je band razendsnel op de goeie spanning ( 5 seconden) en je kan weer verder.
Nadelen : patronen zijn  best duur en bij een dikke 28-inch band heb je er misschien wel 2 nodig.
Maar voor die enkele keer neem ik dat op de koop toe.

Banden plakken is niks voor mij onderweg, Hoe vindt je een klein lekje ?
Daarvoor heb je toch water nodig of een andere vloeistof.

Ik heb natuurlijk uitvalnaven op m'n fiets, en 2 reserve binnenbanden.
Met max. 10 minuten ben ik weer onderweg Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(27-Aug-2018, 12:59 PM)Fietsbennie schreef: Heb je al die 25 jaar jaarlijks er een nieuwe ketting erop gelegd dan?
ps. voor jou was bovenstaande bekend gebied voor je of niet Piet?
Op m'n gewone fiets heb ik nu 6 kettingen vervangen. Ik rij met open ketting. Op de 5 andere fietsen gaan de kettingen langer mee dan 1 jaar. Ik bewaar altijd de sluitschakels.
Als Flevolander is het Ketelmeergebied bekend. Kom ook regelmatig op Urk. Zo heet dat op een voormalig eiland. Heb 16 in de provincie gewerkt en woon er nog steeds met plezier. Nu bijna 13 jaar met pensioen.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Mijn ervaring is dat de gaatjes waarvoor je een vloeistof nodig hebt, zo klein zijn dat je ze onderweg niet vaak meemaakt. Als je band onderweg leeg gaat en bij vertrek goed was, dan is het meestal ook zo wel te vinden omdat het net iets grotere gaten zijn, vaak helpt het dan om goed te luisteren en eventueel dicht bij de lippen langs te gaan, die zijn bij mij redelijk gevoelig voor lucht die uit die gaatjes geblazen wordt.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(27-Aug-2018, 04:04 PM)zeeuwwindje schreef: Lekke band onderweg , soms midden in de polder, is nooit leuk en komt zelden gelegen.
Uit de reacties en foto`s maak ik op dat er dikwijls een handpompje gebruikt wordt.

Dat deed ik ook, maar uiteindelijk heb ik een CO2 pomp aangeschaft.
De voordelen zijn duidelijk : je band razendsnel op de goeie spanning ( 5 seconden) en je kan weer verder.
Nadelen : patronen zijn  best duur en bij een dikke 28-inch band heb je er misschien wel  2 nodig.
Maar voor die enkele keer neem ik dat op de koop toe.

Wat ben je daar doorgaans voor kwijt? En hoe vaak ben je het nodig?

(27-Aug-2018, 04:04 PM)zeeuwwindje schreef: Banden plakken is niks voor mij onderweg, Hoe vindt je een klein lekje ?
Daarvoor heb je toch water nodig of een andere vloeistof.

Die vind ik, als ik het nodig heb, meestal wel of bij een boer, (buiten bebouwde kom) of fietsenmaker (binnen de bebouwde kom). Dan sta je ook niet aan de straat te klooien. Daar maak ik dan ook maar een pauze van. De vorige keer kon ik me redden bij een boer in de landerijen in de buurt van Groß Reken, op de terugweg vanaf Haltern am See, zie foto onder. Hier heb ik goede herinnering aan: De beste man vroeg me ook te blijven eten 's middags. Ik denk die gozer pakt wat bammetjes extra uit de vriezer, kon ik kostenloos aanschuiven voor een warme maaltijd op restaurantniveau  Big Grin


[Afbeelding: SDC10187.jpg]

(27-Aug-2018, 04:04 PM)zeeuwwindje schreef: Ik heb natuurlijk uitvalnaven op m'n fiets, en 2 reserve binnenbanden. 
Met max. 10 minuten ben ik weer onderweg Tongue

stiekem even gegoogled en blijkt dat ik er ook uitvalnaven op heb zitten. Weer wat geleerd vandaag.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#32
Ik heb alleen maar bij mijn voorwiel een uitvalnaaf. Achter heb ik een naafversnelling, en daar zit mijn wiel vast met een bout. Geen probleem, ik heb ook (naast inbussleutels en schroevendraaiers) ook een boutendraaier bij me bij de tochten.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(27-Aug-2018, 04:29 PM)elnuar schreef: Mijn ervaring is dat de gaatjes waarvoor je een vloeistof nodig hebt, zo klein zijn dat je ze onderweg niet vaak meemaakt. Als je band onderweg leeg gaat en bij vertrek goed was, dan is het meestal ook zo wel te vinden omdat het net iets grotere gaten zijn, vaak helpt het dan om goed te luisteren en eventueel dicht bij de lippen langs te gaan, die zijn bij mij redelijk gevoelig voor lucht die uit die gaatjes geblazen wordt.

Ik zie het al gebeuren :

Windkracht 5 of 6 op de Zeelandbrug of de Stormvloedkering, luisteren wordt dan niks en gevoelige lippen ook niet.
Pecht overkomt mij meestal midden  " in the middle of nowhere " en ik heb er een enorme hekel aan om bezweet op zoek te gaan naar een hulpadres. Wel knoop ik het advies over een gebroken ketting goed in m ' n oren. Een kettingpons en een sluitschakel nemen niet veel plaats in, alleen die bijpassende tang om de sluitschakel vlot open- en weer dicht te maken.

(25-Aug-2018, 10:07 AM)PietV* schreef: Ik rij bijna altijd met KMC kettingen t/m 8 speed. Op mijn bukfiets leg in ieder jaar een nieuwe ketting op. Circa 8 euro. Voor het behoud van de kettingwielen.
De sluitschakel van KMC is tot en met 8 speed universeel en elk jaar hou ik een gebruikte missing link over. Heb een doosje vol. Die sluitschakel is ook makkelijk met ketting reinigen. De sluitschakel demontagetang er op en de ketting is los. Heb de afgelopen 25 jaar nog geen kettingbreuk gehad.

http://www.kmcchain.nl/connector-touring_city

http://www.kmcchain.nl/Gereedschap

Heb in het verleden ook kettingen geponst met reststukken ketting. De buiten schalmen moet je dan wel op de juiste plaats op de pin krijgen. Anders is de ketting op die plaats niet flexibel genoeg en schakel de zaak niet zo lekker.

Je hebt geen 2 aparte tangen nodig voor montage-of demontage van een missing link.
Klik hier
Voor  ongeveer € 12 heb je één tang die dit combineert.
[url=https://www.mantel.com/bbb-cycling-missinglinktang&utm_source=google&utm_medium=shopping?gclid=CjwKCAjw5ZPcBRBkEiwA-avvk7jzDCvD6Rl8QGrddnYIA-3Y8MxQqr0_SP9IqT-3enaiPFM9iWxevhoChM0QAvD_BwE][/url]
Antwoord }
Bedankt door:
#34
De Zeelandbrug heb ik ook goede herinneringen aan.
Die is 6 km lang volgens mij, lachen als je daar halfweg een lekke band hebt Dodgy
Gelukkig geen last van gehad toen.

[Afbeelding: DSCI7595.jpghttp:]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#35
(28-Aug-2018, 04:12 PM)zeeuwwindje schreef: Je hebt geen 2 aparte tangen nodig voor montage-of demontage van een missing link.
Klik hier
Voor  ongeveer € 12 heb je één tang die dit combineert.
Ik heb alleen een demontage tang. Dus de remover. Monteren van de KMC sluitschakel is zeer eenvoudig. Je plaatst de schakel in de ketting, wat druk op het pedaal en met het strekken van de ketting is de schakel gesloten.

https://www.youtube.com/watch?v=Lkqsv056mGk
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Ja. Daar heb je geen aparte tang voor nodig.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Was in de schuur aan het zoeken, wat vind ik in een bakje met prut? Inderdaad een snelschakeltje. Heuj! Big Grin  Hup, samen met de kettingpons in de reparatieset van de M5.
Vrijdag heb ik gesnipperd voor de volgende rit. Ik zit te denken de Utrechtse Heuvelrug op te zoeken, we zien wat dat wordt. Eerst de Wilhelminabrug maar zien overkomen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#38
(28-Aug-2018, 04:57 PM)Fietsbennie schreef: Die is 6 km lang volgens mij, lachen als je daar halfweg een lekke band hebt Dodgy

De afsluitdijk zal nog wat meer lachen teweegbrengen, als het misgaat...
Gisteren zag ik halverwege de overkant (in mijn geval Friesland) niet eens. Dan voel je je helemaal plompverloren in de leegte tussen het water als het daar misgaat.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM