Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ander stuur op flevobike
#1
Ik heb een paar maand geleden een tweedehands flevobike gekocht, omdat ik het een erg interessante fiets vond en daarop ook wilde kunnen fietsen.
Ondertussen lukt me dat redelijk, mijn nazca pioneer blijft toch mijn vaste fiets en die zal ik meer gebruiken, maar ik had vooral veel ruzie met die flevobike...
ik was al een tijdje niet helemaal tevreden over het stuur en de positie daarvan. Had al zitten zoeken hoe dat te veranderen, kan ik het stuur draaien zodat ik die beter binnen bereik heb, hij zat me net te ver weg. 
Maar vandaag eens een ander stuur erop gezet, ik had die meegekregen bij de aanschaf van mijn pioneer, maar daar niet nodig Wink Dus vandaag eens dat stuur erop gezet en na wat gedoe met overzetten van versnelling en de (voor)rem, die zaten samen aan de rechterkant, alleen paste dat niet door de buiging in de stuurbuis... Dus uiteindelijk de handrem links gezet en dan past het wel. En bij een proefrondje fietsen had ik het gevoel of ik op een compleet andere fiets zat/lag en ging me het een stuk makkelijker af op de flevobike. 
Ik wist niet dat een ander stuur zoveel kon uitmaken in de fietsbeleving. Maar ik ben nu weer helemaal blij met de flevobike. Ik zal binnenkort kijken of ik foto's kan maken en die hier ook plaatsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Even een update waarom het andere stuur ook voor mij dat verschil maakt met het fietsen op de flevobike. Ik had hem een tijdje in de schuur staan en even weinig gebruikt. Het is ook eindelijk weer lekkerder weer, misschien dat dat ook scheelt. En laatste week weer meer de flevobike gepakt.
Het stuur maakt voor mij dusdanig uit dat ik nu ook de handrem zonder enige moeite binnen bereik heb en dat had ik eerder niet goed. Gaf toen wel de verplichting om enkel met de benen wat te doen, maar om te remmen moest ik sowieso al naar voren komen en op een fiets met enkel een voorrem en een redelijk lichte achterkant, komt dan bij wat krachtig remmen die achterkant heel snel omhoog (en in het begin is het rem-gevoel sowieso al iets minder).
Nu dus het stuur beter staat en de rem makkelijker te bedienen is en daarmee ook meer gewicht naar achteren blijft bij remmen geeft mij dat veel meer rust in het fietsen algemeen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Tijd voor weer eens een update van mijn kant...
Ik fiets nog steeds niet super vaak op mijn flevobike, maar de afgelopen periode weer wat meer. Was door thuiswerken etc. iets meer aan recreatieve ritten toe en daardoor ook wat vaker de flevobike weer gebruikt. Het is een zelfbouw flevobike, dus wel het knik-kantel frame, maar zitting, stuur etc net wat anders als op het 'officiële' model. Nu nog aan het kijken of ik er een andere zitschaal op op kan zetten, heb nog een comfort seat liggen die eerder op mijn Nazca Pioneer zat, dat lijkt me wel een prettige stoel voor de flevobike, maar nog even puzzelen hoe en wat.

En huidige stuurpositie nog steeds wel tevreden over, maar ik zat er al een tijdje mee dat ik naar mijn idee iets fout deed bij het fietsen op de flevobike en niet voldoende met de benen stuurde, maar ook de handen teveel bleef gebruiken. Gisteravond weer eens een verlaten parkeerplaats opgezocht en bewust een paar rondjes extra gedraaid zonder de handen te gebruiken. En ergens ging daar een knopje om en is het fietsen op de flevobike eindelijk wat het meer hoort te zijn en liep ik zelfs op mezelf te schelden als ik wel met mijn handen aan het stuur moest komen om te remmen of te schakelen!
Nu kijken of ik dat goed kan volhouden en zo doorfietsen, had gisteravond wel echt plezier met het fietsen zo. Vraag me nu al wel af hoe het is als ik weer op een van mijn andere fietsen stap.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik vind het knap. De FlevoBike is namelijk de enige ligfiets waar ik totnutoe niet op kan fietsen.

Wel op de FlevoTrike, maar dat is een stuk eenvoudiger is mij verteld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb (nog) geen ervaring met de trike, komt vast nog wel een keer, maar ik denk dat ik zo'n geval niet eens bij mij achter het huis krijg... heb een smal gangetje naast mijn woning (op smalste deel ong 80cm) en daarna een haakse hoek om de tuin in te komen... Met de gewone ligger net te doen, maar iets groters is bijna niet te doen...

En op de flevobike fietsen, was voor mij echt knop om en puur met losse handen fietsen, had daar al wel wat ervaring mee op een rechtop fiets (stadsfiets, ATB, etc.) maar op de gewone ligger bijna niet te doen, ivm zoekerig gedrag van de fiets. En daar heeft de flevobike weer geen last van, maar dat vertrouwen vinden was eerder wat lastig voor mij. Tot dus vorige week Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#6
In feite stuur je niet met je stuur op de Flevobike, maar met je benen. Dus "met losse handen fietsen" op een Flevobike is niet hetzelfde als op een gewone fiets. Met losse handen fietsen op een gewone ligfiets is niet even gemakkelijk als op een rechtopfiets. Toch zijn er behoorlijke verschillen tussen ligfietsen. Het gaat op de Sinner Record gemakkelijker dan op de Sinner Demon, terwijl de laatste een doorontwikkeling is van de eerste. Jan de Vries erkent dat ook en weet niet precies waardoor dat komt. Ik denk dat er ligfietsen zijn waarbij het nog beter kan (Flevobikes buiten beschouwing gelaten). Zie bijvoorbeeld deze actie van Honza Galla. Dat durf ik zelfs niet op mijn Record. Door de streamer durf ik nog wat minder dan vroeger zonder.

Groet,

Marco -echt geen held- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Vroeger, als tiener, reed ik op mijn gewone fietsen hele stukken zonder handen. Nu kan en durf ik dat gewoon niet meer... Zal de leeftijd wel zijn... Op mijn Shockproof kan dat volgens mij niet eens, die is veel te nerveus.

Op de trike en in de Mango durf ik het uiteraard wel Wink En op de handbike ook want daar kun je ook sturen met je benen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
@Roepers, 

Honza is niet echt aan het fietsen. Met de voeten stil kan ik op sommige ligfietsen ook met losse handen rijden. Al fietsend is het mij nog nooit gelukt. Met uitzondering van driewielers en Handbikes   Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Het lukt mij ook niet hoor. Met die m5 moet ik altijd 1 hand aan stuur houden. Anders ga ik op mijn snufferd, en heb ik een echte ligfiets. Zal wel met zwaartepunt te maken hebben. Ik ben wel steeds creatiever geworden met koekjes uit een trommel halen, oordopjes binden, kaartlezen...(niet allemaal tegelijk hoor) met een hand aan het stuur.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
In mijn Flevotrike met los “bike-achterdeel“ tijd heeft het me een jaar gekost voordat ik op de bike naar school durfde. Toegegeven, als je van trike naar bike wilde, moest je een kwartiertje pielen en dat weerhield je ook. Maar dan fietste ik ook hele stukken met mijn armen over elkaar. Zou dat nu niet meer zo durven...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Hier ook een eind-veertiger die vroeger als tiener met zijn handen op de rug naar school fietste. (7 km inclusief brug)
Inmiddels lukt me dat niet meer.
Als ik het goed begrepen heb wordt het middenoor, waar ons evenwichtsorgaan zit, met het verstrijken van de jaren stugger.
Als je de vaardigheid van "met losse handen fietsen" niet bijgehouden hebt, wordt het steeds lastiger om het weer op te pakken.

Ik had het ook met over de panlatten lopen.
31 jaar: geleden zelfs dansen en springen no problem. (Duitsland; panlatten dubbel zo dik als in NL.)
9 jaar geleden na drie weken nog niet relaxed om zonder handen te lopen op exact het zelfde dak en panlatten
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM