Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfietskano
#1
Naar aanleiding van het artikel op ligfiets.net over Biking The Ocean, een boek over tocht met een boot die ligfietsend wordt voortgedreven, ben ik op zoek gegaan of er kano's zijn die ligfietsend worden aangedreven. Ik wist zeker van wel. Want op vakantie langs de Wezer zag ik een dergelijke kano aanleggen. Ik was onder de indruk want hij voer eerst te ver door en ging toen weer tegen de stroom in terug naar de aanlegplaats. De Wezer is de snelststromende grote rivier van Duitsland.

Enfin, die zijn dus idd te koop: De Mariner en de Slayer. Tot mijn verbazing is het bedrijf bij mij in de buurt gevestigd: In Stadskanaal. De prijs is gelijk aan die van een niet te dure ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Trapkano's zijn er al vele jaren. Het merk Hobie verkoopt ze in vele maten. De voortstuwing wordt geregeld door flippers die zijdelings bewegen. De kano is voorzien van een roer. Iedere onervaren kanoër kan er mee overweg.

https://www.youtube.com/watch?v=yRXZqeqrt1Y
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Bij de onderwateropnames zie je de flippers op de Hobie kano's ook contra bewegen op de vaarrichting. Dat is, net als bij het strekken van je armen bij de schoolslag, een remmende beweging. Een rad of een propeller (schroef) en bij zwemmen de borstcrawl, heeft dat niet. En toch vind ik dat ze snel vooruitkomen...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ha, zo'n kano moet ik hebben om mijn ontbrekende vakjes te vullen in de Biesbosch!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(12-Feb-2019, 05:25 PM)ErikvanD schreef: Ha, zo'n kano moet ik hebben om mijn ontbrekende vakjes te vullen in de Biesbosch!

Ik wens je succes om de vakjes op de Noordzee te vullen Big Grin
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(12-Feb-2019, 05:25 PM)ErikvanD schreef: Ha, zo'n kano moet ik hebben om mijn ontbrekende vakjes te vullen in de Biesbosch!

hahaha, ja lijkt me leuk :-D
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Voor mensen die zich afvragen waar Erik en Roef het over hebben: Zie dit draadje over Explorer Stats en Eddingtonnummers
Zo'n kano is idd superhandig  voor deze hobby.  Ik heb nog gezocht naar de prijzen van de Hobie kano's. Maar die liggen hoger als van de Stadskanaalster Mariner en Slayer (met schroefaandrijving en trapas met cranks waardoor je een ronddraaiende beweging maakt).
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(12-Feb-2019, 07:38 PM)Roepers schreef: Voor mensen die zich afvragen waar Erik en Roef het over hebben: Zie dit draadje over Explorer Stats en Eddingtonnummers
Zo'n kano is idd superhandig  voor deze hobby.  Ik heb nog gezocht naar de prijzen van de Hobie kano's. Maar die liggen hoger als van de Stadskanaalster Mariner en Slayer (met schroefaandrijving en trapas met cranks waardoor je een ronddraaiende beweging maakt).

Maar er zitten wel 2 persoons bij!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(12-Feb-2019, 05:17 PM)GertBr schreef: Bij de onderwateropnames zie je de flippers op de Hobie kano's ook contra bewegen op de vaarrichting. Dat is, net als bij het strekken van je armen bij de schoolslag, een remmende beweging. Een rad of een propeller (schroef) en bij zwemmen de borstcrawl, heeft dat niet. En toch vind ik dat ze snel vooruitkomen...

Bij het Hobie systeem zijn geen contra bewegingen op de vaarrichting. De vinnen worden zijdelings of haaks op de vaarrichting bewogen. Door het draaien van elke vin aan de voorzijde van het blad ontstaat een vorm van een schroefblad. Het systeem kan zelfs worden gekeerd om achteruit te varen.
Voordelen t.o.v. een trapas. Geen dode punten in de draai. Als je stopt met trappen gaan de vinnen in de vaanstand voor een optimale stroomlijn in de vaarrichting. Dit in tegenstelling tot een schroef. Ontbreken van twee haakse tandwieloverbrenging, van trapas naar aandrijfas en van aandrijfas naar schroefas, die zeker 8% transmissieverlies opleveren.

Zie de slow motion aan het einde van deze film. https://www.youtube.com/watch?v=5OHmv8v9NKQ
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(12-Feb-2019, 11:26 PM)PietV* schreef: Bij het Hobie systeem zijn geen contra bewegingen op de vaarrichting....... Zie de slow motion aan het einde van deze film.

Duidelijk. Ingenieus systeem. Dank.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Wel geinig zo'n trapkano!
Lijkt me lachen op de Westerschelde als je van Breskens naar Vlissingen gaat shoppen. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM