Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Flevobike Amigo serienummer A.87
#1
[Afbeelding: 4sp395H.jpg]

Mijn fiets met zadel ging laatst stuk, economisch was het niet zinvol om er onderdelen tegen aan te gooien (o.a. verbogen frame) dus ik ging op zoek naar een redelijke tweedehands fiets. Ik had een ingeving om eens te kijken of een tweedehands ligfiets betaalbaar zou zijn. En dat bleek zo te zijn!

De Amigo was op dat moment de goedkoopste aanbieding, de vraagprijs was 140 euro. Ik keek eerst liever verder, omdat ik het maar een raar ding vond vergeleken met de andere ligfietsen. Uiteindelijk gaf de prijs de doorslag, en ondernam ik een poging om hem op te halen. Toen bleek dat de eigenaresse maar 1.60m was, en het frame ten minste 15 cm te kort was. De deal kon niet doorgaan.

Ik kreeg later de ingeving om met Flevobike te bellen met de vraag of ze nog een frame konden leveren voor een 20 jaar oud model, en dat bleek zo te zijn -- nota bene voor een vriendenprijs! Ik ben toen snel teruggegaan naar de verkoper, en dat bleek net op tijd te zijn. Uiteindelijk heb ik alle onderdelen overgeplaatst op het langere frame. De ketting en de remkabels heb ik meteen vervangen omdat deze langer moesten zijn. Ik heb een keer Amsterdam-Utrecht en terug gereden met de tot op het canvas versleten Vredestein Monte Carlos (hoe lang worden die al niet meer gemaakt?) en ondertussen zitten er Schwalbe Kojaks onder. Verder natuurlijk de Ventisit bekleding en wat SKS spatborden.

Ik ben erg tevreden met de Amigo. Beide benen kunnen op de grond, maar hij is ook weer niet te laag. De draaicirkel is ook lekker klein. De rollerbrakes zijn niet bepaald heldhaftig, maar het valt nog te doen.

Tot slot nog een ervaring: Ik heb het idee dat de ligfietser, puur vanwege de afwijkendheid (dus niet vanwege een daadwerkelijk verschil makende factor in het verkeer) bij sommige mensen woede oproept. Ik bent tot dusver twee keer door automobilisten afgesneden, allebei in verkeerssituaties waar zichtbaarheid geen rol speelde, en beide keren heb ik naar mijn idee de opgepotte frustratie van weken over mij uitgestort gekregen. Misschien hebben sommige mensen een hekel aan autorijden? Ik heb zelf een auto, maar ik rijd met compassie -- zeker binnen de bebouwde kom!

Misschien is het afgunst. Ik heb zelf kunnen ervaren dat de "ligfiets grijns" echt bestaat Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(19-May-2019, 03:03 AM)biciklo schreef: Misschien is het afgunst. Ik heb zelf kunnen ervaren dat de "ligfiets grijns" echt bestaat Smile

Misschien is het wel jaloezie! Hoe ben je trouwens gefietst? Kun je langs Amst.Rijnkanaal ? De grijns zul je vaker hebben want ligfietsen is leuk om te doen, en je geniet veel vrijheid. 

Welkom op dit forum, veel leesplezier en veilige km gewenst.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom op het forum Biciklo! Ook dank voor je foto. Altijd leuk/mooi om te zien.

Ik heb, nu ik na een tijd zonder, me alweer 10 maanden mij op de ligfiets voortbeweeg, nog geen negatieve ervaringen met automobilisten meegemaakt. Ik krijg (veel) ruimte en beantwoord een voorzichtige inhaalmanoeuvre op een smallere weg altijd met “een handje omhoog” als ze langs me zijn. En in de donkere maanden zorg ik voor een goede verlichting voor en achter.

Gelukkig kan ik naar mijn werk altijd fietspaden en/of autoluwe wegen kiezen. En bij het toeren kies je daar natuurlijk automatisch voor.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(19-May-2019, 07:26 AM)Fietsbennie schreef: Kun je langs Amst.Rijnkanaal?
Ja. Ik heb de wegen aan beide zijden gereden, en ze zijn allebei wat mij betreft een rapportcijfer 5. Te doen, maar best ruig. Een route is onbruikbaar voor velomobielen omdat je een voetgangersbrug over moet, en de andere heeft een aantal obstakels waar het fietspad haaks op de weg "oversteekt".

(19-May-2019, 11:50 AM)GertBr schreef: een handje omhoog
Oh ja, dat doe ik ook heel vaak. Ik voel me soms net de paus in een pausmobiel Smile Vooral met kinderen, die nog nooit een ligfiets hebben gezien en niet weten wat ze meemaken. Misschien woont u elders in het land waar de omgangsvormen gemoedelijker zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(19-May-2019, 01:23 PM)biciklo schreef: Misschien woont u elders in het land waar de omgangsvormen gemoedelijker zijn?

Op het forum zijn we gelijk, dus “je” als je blieft  Smile

Ik woon in Waterland tussen Monnickendam en Purmerend en werk (nog 1 jaar) in Amsterdam-Noord. Ook hier is het zo, dat lang niet iedereen (ook fietsers) terug groeten als ik ze gedag zeg. Maar de automobilisten houden rekening met (lig)fietsers.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom op het forum! En ook ik ervaar meestal alleen positieve aandacht van andere weggebruikers. Vorige week werd ik voor het eerst in iets van 18.000 km van de weg gedrukt door een gefrustreerde automobilist.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom. De Amigo, leuk. Die heb ik ook nog een tijdje gehad. Je kunt de het gehele voorwiel + bevestiging verschuiven en daardoor kun je zelf bepalen welke wielbasis de fiets heeft. Uiteindelijk blijk ik toch geen onderstuur-mens te zijn.

De reacties van mede-weggebruikers is zeer afhankelijk van de fiets waarmee ik rijd.

Met de Handbike word ik echt enorm hoffelijk behandeld en benaderd. Ik krijg voorrang als ik het niet heb en iedereen rijdt met een grote boog om mij heen, terwijl de fiets extreem laag is.

Met de Roeifiets schrikken mensen vaak van mijn beweging en weten ze niet precies wat ik ga doen. Dan houden ze vaak wel goed rekening met mij.

Met de DF word ik meestal netjes behandeld door de gemotoriseerde medemens.
Er zitten echter altijd flinke horken tussen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Hartelijk welkom!
De Flevobike Amigo werd gepresenteerd als het resultaat  van de ontwikkeling van de Greenmachine: een tweewielige ligfiets met ingepakte kettingaandrijving. Dat viel een beetje tegen want de ketting op de Amigo ligt net zo open en droog als  op de andere ligfietsen. Later kwam Flevobike alsnog met de Greenmachine. Je kan de verwantschap tussen de Amigo en Greenmachine wel zien. Toch is de Amigo echt wel een mooie en bruikbare fiets. Ik persoonlijk fiets ook op 2 onderstuurligfietsen met 20/26 wielen. Heerlijk relaxed fietsen. Dat vind ik na 23 jaar nog steeds.
Vandaag kreeg ik weer voorrang op een plaats waar ik dat niet had. Die hoffelijkheid overkomt mij echt vaker. Dat gebeurt dus ook op de ligfiets.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik zat nog even goed naar de foto te kijken, mis ik nu de standaard, of zit die aan de andere kant?

Qua hoflijkheid ligt het er ook aan wáár je fietst. De ene plek wordt je bijna van de sokken gereden en elders kun je wel in een gouden koets zitten Verschil zit hem ook in platteland of steden, vind ik...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(20-May-2019, 09:25 PM)Fietsbennie schreef: Ik zat nog even goed naar de foto te kijken, mis ik nu de standaard, of zit die aan de andere kant?

Ik heb geen standaard. Ik ben nog op zoek naar een standaard die lang genoeg is om (qua hoogte van het montagepunt) vanuit halverwege het achterwiel aan de straat te zetten is.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik heb er ook wel een opzitten, maar uit gemak zet ik hem meestal ergens tegen aan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM