Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpha 7
#1
Wat vinden jullie van deze nieuwe vm?

Wie is er al aan het sparen?

Prijs: €10.000,-



Meer info:
https://www.velomobiel.ro/product/alpha-7/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mooi is ie absoluut maar voorlopig ben ik enorm in mijn sas met mijn Mango met tussenas (sorry, kon het rijmen even niet laten... Smile Hoe meer ik erin rij, hoe vlotter het gaat en hoe meer ik op het ding gesteld raak.
Maar ooit zal er wellicht wel een DF of zoiets als deze Alpha 7 komen...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Er zijn inmiddels zoveel mooie nieuwe modellen. En de After 7 komt er ook alweer aan.
Vrijdag heb ik 'm trouwens bij velomobiel.nl gezien. Toen ik er was om proef te rijden in een QuattroVelo.
Zag er aardig spartaans uit. John Williams, velo-ads op YouTube, gaat 'm reviewen voor publiciteit. Maar hij kon 'm nog niet meenemen omdat het stoeltje niet paste.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Qua design is er niet zo heel veel verschil met de oude DF, toch? Er zal qua gewichtsbesparing wat veranderd zijn en heel waarschijnlijk ook weer een klein tikkeltje sneller zijn dan de DF, maar uiterlijk is het verschil niet echt groot. Overigens heb ik sterk het idee dat sinds het verschijnen van de Quest de Velomobielen zo dicht tegen het aerodynamisch optimum aanzitten dat elke winst die er nog behaald kan worden heel klein is. Qua design (onderscheidend), comfort (klankkasten) en veiligheid (wegligging) is er nog meer te winnen. De Quattrovelo was in die opzichten een veel grotere sprong vooruit.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als het op smaak aankomt dan is mijn eerste indruk dat ik je DF het mooist vindt. Die is echt wreed mooi. Eventueel met wielkappen de ultimate Velomobiel looks.
Technisch is de Alpha 7 wellicht wel weer mooier. Wat de QuattroVelo ook is.

Waar ik (en mijn  spaarcenten) voor nu het meest van onder de indruk van ben/zijn, is van een QuattroVelo, Wit (RAL9010) , Normale kap.

Per saldo zal iemands spaarcenten daar naar toe gaan waar zijn/haar wensen het beste vervuld worden. En dat is niet alleen gewicht en snelheid, maar ook wegligging, direct krachtoverbrenging, zijwind ongevoeligheid als ook comfort, draaicirkel en praktisch gebruik.

En dan heb je, als je bijna een bestemming voor de spaarcenten hebt, levertijd. En komen toekomstige modellen zoals de After 7 en DF4 weer in beeld. Aaargh  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik zie niet direct iets aan de Alpha7 waarvan ik denk "hmm, daarvoor zou ik mijn DF willen inruilen". Sterker nog, ik denk dat als ik hem in dezelfde kleurstelling zou bestellen als mijn DF, dat mijn omgeving het niet eens op gaat vallen dat ik een andere fiets heb.

Wat ik me wel afvraag is of er nog wat bagageruimte overblijft in de A7. Op de foto's lijkt de fiets redelijk smal te worden direct achter de berijder. 

Qua design vind ik de aflopende scheidingslijn naar achteren tussen het wit en blauw niet zo fraai. Lijkt een beetje een afhangende kont zo.

Wat ik verder wel belangrijk vind als of er een dealer in de nabije omgeving is waar ik terecht kan. Als vm.ro het dichtsbijzijnde steunpunt is, dan gaat de Alpha7 het voor mij sowieso niet worden.

De After7 heb ik al helemaal geen interesse in, tenminste wat ik op de foto's zag, heeft die dichte wielkasten. Open wielkasten zijn een zegen wat mij betreft.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De Alpha 7 gaat door de mannen van velomobiel.nl geleverd worden.

Ik neem aan dat zij ook wel onderhoud gaan uitvoeren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(23-May-2019, 11:00 PM)Wim -de roetsende schreef: De Alpha 7 gaat door de mannen van velomobiel.nl geleverd worden.

Ik neem aan dat zij ook wel onderhoud gaan uitvoeren.

Dat denk ik ook. Verkoop en onderhoud via de dealers.

Na wat meer lezen lijkt de Alpha 7 wel degelijk mooie pluspunten te krijgen. Ook ten opzichte van een DF.
Nieuwe Alpha 7 thread https://www.velomobilforum.de/forum/inde...ien.55662/
Als ik zo lees zijn de mooie pluspunten:
Zijwind ongevoeligheid (zeker voor een 3 wieler met open wielkasten) Het woord extreme wordt zelfs gebruikt.
Variabel in hoogte in te stellen door de constructie van de ophanging + elastomeren
Goede draaicirkel met 40-406 banden.
Nog wat lichter als ook sneller.
Binnen in groter dan andere snelste velomobielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Zijwindongevoelig vind ik wel een sterk punt.

De QuestXS was bijna niet zijwindgevoelig.
De DF is behoorlijk zijwindgevoelig.

Daar ben ik dus op achteruit gegaan met de aanschaf van de DF.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin


De Mango die ik had (van 2002) was zeer zijwindgevoelig, daarbij vergeleken is de DF stabiel.

De XS is gewoon extreem stabiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin

Je rijdt grotere banden.... Mijn Strada is ook minder zijwind gevoelig met kleinere banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(27-May-2019, 11:18 PM)Roef Veerman schreef: Je rijdt grotere banden.... Mijn Strada is ook minder zijwind gevoelig met kleinere banden.

Zou die 3 mm veel uitmaken? Maar het zou wel mogelijk zijn. Voorheen, met de hogere, slappere veren en de Marathon Plus was ie ook wel gevoelig voor zijwind maar toch minder dan nu denk ik. Nou ja, in dit geval wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(28-May-2019, 07:34 AM)ErikvanD schreef: Zou die 3 mm veel uitmaken? Maar het zou wel mogelijk zijn. Voorheen, met de hogere, slappere veren en de Marathon Plus was ie ook wel gevoelig voor zijwind maar toch minder dan nu denk ik. Nou ja, in dit geval wegen de voordelen duidelijk op tegen de nadelen Smile

Same here. Ik vind de Gocycles veel lekkerder rijden dan alle andere banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(27-May-2019, 09:38 PM)ErikvanD schreef: Mijn Mango is na al zijn upgrades een stuk zijwindgevoeliger dan voorheen. Vreemd... Verder rijdt hij wel een stuk strakker en kan ik echt veel sneller een bocht om met de straffere en verlaagde veren.

Maar uiteraard is dit behoorlijk off topic  Big Grin

Ik rij een Alleweder. Maar ik vermoed dat de maat veerpoot onder de Mango dezelfde is. De Mango zal, net als de Alleweder, een negatief camber of wielvlucht hebben en daarmee een positieve schuurstraal van circa 30 mm. Een dikkere band maakt de schuurstraal iets kleiner, minder dan 1 mm, maar dat is te verwaarlozen. Van belang blijft de sporing bij een achterwiel aangedreven VM met een grote schuurstraal op de vooras. Ik rij het prettigst met een licht toespoor, gemeten in belaste staat (rijder er in). De grote schuurstraal dwingt door de rolweerstand de wielen naar buiten en belast de spoorstangen op druk en heft alle speling op de draaipunten op.
Bij zijwind  neemt de wieldruk aan de lijzijde toe en bij uitspoor volgt direct dat de VM extra van de wind afrijdt, mede door de toename van de rolweerstand in combinatie met de grote schuurstraal van circa 30 mm. Je voelt dat in het stuur. Bij een licht toespoor wordt het zwaarst belaste wiel aan de lijzijde leidend en heb je (iets) minder last van zijwind.

Ik ken vele verhalen dat anders ook kan, maar een juiste sporing is erg belangrijk. Op 1 mm nauwkeurig af te stellen met één stuurstang met links- en rechtse draad.   http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen.

Ik was zelf ook altijd van mening dat iets toespoor beter zou zijn. Vele anderen denken dit ook.
Door gewicht van de rijder wordt de toespoor opgeheven en dan heb je een goede sporing.

Ymte en Daniël geven allebei aan dat in ieder geval bij de DF iets uitspoor gunstiger is voor het rij- en stuurgedrag van de fiets. Ik heb dit diverse malen nagevraagd om er zeker van te zijn dat ik Ymte goed had begrepen.

Deze mannen zijn zo ervaren en snelheidsgericht dat ik niet twijfel aan hun deskundige mening.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(04-Jun-2019, 07:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit onderwerp is al eerder ter sprake gekomen.

Ik was zelf ook altijd van mening dat iets toespoor beter zou zijn. Vele anderen denken dit ook.
Door gewicht van de rijder wordt de toespoor opgeheven en dan heb je een goede sporing.

In dit geval wordt de sporing onbelast gemeten en vindt belast een verandering in sporing plaats, omdat de hoek van de wieldraagarmen verschilt van  die van de spoorstangen. Dit is merk en type afhankelijk. Om die reden ben ik van mening altijd belast de sporing te controleren. 

(04-Jun-2019, 07:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Ymte en Daniël geven allebei aan dat in ieder geval bij de DF iets uitspoor gunstiger is voor het rij- en stuurgedrag van de fiets. Ik heb dit diverse malen nagevraagd om er zeker van te zijn dat ik Ymte goed had begrepen.

Deze mannen zijn zo ervaren en snelheidsgericht dat ik niet twijfel aan hun deskundige mening.

Over de deskundigheid en ervaring van beiden personen bestaat geen verschil van mening. De vraag blijft of van iets uitspoor ook sprake bij normale belasting bij een DF tijdens het rijden en wat de reden is van iets uitspoor, wat vaak een licht zoekend stuurgedrag geeft bij achterwiel aangedreven voertuigen.
Ik weet dat bij een sterk negatieve wielvlucht of camber, de wielen staan beneden verder uit elkaar dan boven, dat door die verkanting de beiden wielen de neiging hebben een cirkelvormingen baan te beschrijven naar binnen toe. Maar of dat een reden is tot licht uitspoor lijkt mij niet. Ik blijft benieuwd.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#18
Gisteren was ik in Dronten en heb een klein stukje in de Alpha 7 kunnen rijden. De fietst stond afgesteld op de beenlengte van Theo dus kon ik zo wegfietsen. De afstelling (kettingloop, sporing) heeft nog wat finetuning nodig. Ik kon er wel in fietsen (zonder zitmatje), maar voor een normale trapbeweging is de fiets te klein voor mijn beenlengte. Dat geldt ook voor een DF XL als ik met zitmatje wil fietsen. Ik denk dat de beenruimte iets krapper is dan in een DF XL, de ruimte aan de zijkanten en achterin is veel groter, maar dan moet je wel zorgen dat de ketting afgeschermd wordt.

Een kleine persoonlijke samenvatting:

+/+
  • stil
  • comfortabel
  • veel ruimte aan zijkanten en achterin, mits ketting wordt afgeschermd (er kan zelfs een racekap mee)
  • 40 mm banden voor mogelijk (de Alpha stond overigens op Durano's)
  • hogere positie koplamp

-/-
  • snelheid en acceleratie; bij zo'n lichte en stijve fiets verwacht je dat je vooruit schiet bij iedere trapbeweging. Dat is in mijn geval op geen enkele manier het geval. Theo en een testrijder die zelf een Strada heeft hadden hetzelfde gevoel. De finetuning kan nog iets doen, maar als het zo'n vreselijk snelle fiets zou zijn, zou dat nu ruimschoots te merken moeten zijn. In het buitenland met veel klimmen zal het gewicht ongetwijfeld een veel grotere rol spelen. In mijn carbon Quest heb ik gisteren 180 km (heen- en terug even snel) gereden met een gemiddelde van 36 uur bij een rustige hartslag, dus aan de benen ligt het niet. 
  • Voor een betere luchtturbulentie is het instapgat zo geconstrueerd dat je met je schouders ver onder de rand zit. Je snijdt je heel makkelijk aan deze rand, dus deze rand heeft een echt bescherming nodig. Het instapgat van de Quest is natuurlijk erg ruim, maar wel erg prettig als je eruit moet komen als je op de zijkant in de sloot ligt. 
  • Voor echt lange mensen is de fiets te klein. Ik heb misschien 20 minuten zonder zitmatje gefietst, maar voelde iedere wervel zelfs op goed wegdek, vreselijk. Uiteraard kunnen minder lange mensen gewoon met zitmatje fietsen.
  • de prijs, volgens mij 2.000 euro duurder dan een DF, dat zou veel dichter bij elkaar moeten liggen.

Het is een korte proefrit en erg persoonlijk, maar afgezien van het feit dat de fiets te klein en duur is, zou ik mijn carbon Quest er niet voor opgeven. Ik heb sinds gisteren  vering met oliedruk voor en dat geeft merkbaar meer comfort en een betere wegligging. En in polderland Nederland rolt de Quest gewoon erg goed.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Dat valt dus allemaal nog niet mee Piet.

Jij vindt dat de ruimte aan de zijkanten bij de + kant hoort te staan.
In mijn geval is dat waarschijnlijk een -. Ik wil namelijk graag strak in een fiets zitten en niet teveel ruimte om mij heen hebben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
@Wim dat  zal je moeten uitproberen. Misschien is de Alpha bij de schouders toch niet zo breed? Daar heb ik niet zo op gelet. Verder kan ik mij moeilijk voorstellen dat de Alpha geen snelle fiets is. Waarom het tegenviel heb ik geen duidelijke verklaring voor. Voor mijn gevoel zat de trapas wat laag en ik ben niet gewend aan korte cranks. Toch zou een razendsnelle fiets dan nog steeds snel moeten aanvoelen. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Hier de "testrijder die zelf een Strada heeft" Smile

Inderdaad viel me de A7 ook tegen. Heb via de smartphone snelheid gemeten. Inclusief wat langere stukken langs de doorgaande weg. Dezelfde als bij een recente testrit met een QV. De A7 kwam niet boven de snelheid die ik met de QV haalde. Lang niet. Eerder zoals met mijn Strada.
Ik had verwacht duidelijk boven de QV te komen maar dit was zeker niet het geval. Eerder er onder. Met de QV kwam ik in dezelfde richting boven de 50, met de A7 rond de 45.
Excuses voor de tegenvaller zijn kortere cranks en een sub optimale afstelling afstand zitting-trapas. Maar toch, dan had er toch meer snelheid in moeten zitten, zou de A7 lichtvoetiger moeten aanvoelen met een ~10Kg verschil in gewicht. Daar merkte ik niks van. Eerder andersom.

Over de schouderbreedte: die was ruim, zodra je onder de rand van het duidelijk smaller instapgat komt. Met de afstelling gisteren, was de breedte op schouderhoogte ruim.

Zaken die me verder opvielen:
- Voorzijde door de voetkuipen lager en dus minder handig voor hoge drempels. Je kan de voorkant wat ophogen door elastomeren toe te voegen, maar dat kan in beperkt mate door de ronde wielkasten. Bij verhoging gaan de banden, kan de band namelijk het onderste deel van de wielkast raken (net als bij een DF)
- Relaxed boven het instapgat hangen ging niet. Dat kan een stoelhoogte verstelling ding zijn, maar het instapgat is duidelijk smaller aan de bovenkant.
- Mijn reserve accu gaat niet passen (minor dingetje maar toch)
- Wegligging heel goed voor een driewieler, maar haalt die van een QV bij lange na niet.
- Sturen aan de zware kant. Kwestie van wennen? Beperkt daardoor het gevoel van lichtvoetigheid?
- Draaicirkel minder dan Strada, maar beter dan QV met brede banden. Ik denk zo gelijk aan die van een QV met smallere banden (die klaarblijkelijk in een QV net zoveel comfort geven volgens antwoorden op die vraag aan 3 QV rijders.
- Lawaaig bij slechte wegovergangen. Wellicht zat er wat los.
- Comfort lastig omdat ik geen echt slechte stukken gereden heb. Een DF vond ik ook comfortabel tijdens die testrit.
- Trapas staat laag t.o.v. de zitting. De hogere plaatsing trapas van een QV ervoer ik als erg prettig

Vanwege de *piep* lange levertijd van een QV dacht ik aan een A7 als alternatief. Zou ook zijwindongevoelig zijn en verder las ik lovende dingen in de Velomobilforum.de A7ro topics. Maar de bestelling van de QV blijft staan. Ik ben eerder nog meer overtuigd over de keuze voor een QV. Alleen dat lange *piep* wachten is niet mijn sterkste kant.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Wat een verhaal zeg. Staan de wielen wel goed uitgelijnd?

De A7 moet toch in ieder geval net zo snel zijn als een DF en die is 100% zeker weten sneller dan een QV.

Heel vreemd, ik ga zsm zelf testrijden en dan laat ik het hier weten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Zou je verwachten van wel. Heb ik het nog met Theo over gehad. Toch niet echt een hapsnurker op velomobiel gebied. Maar kan altijd natuurlijk.
Ik moet zeggen dat het mij ook niet om de topsnelheid ging. De A7ro kwam mij in het vizier vanwege zijwind ongevoeligheid, wegligging en kortere levertijd.
Bij gelijke snelheid met een QV had ik het al prima gevonden.

Volgens o.a. Jupp/rhein228 (heeft/had een CQ, DF XL en QV) is een DF wel sneller als een QV maar scheelt het ook weer niet zo veel.
Dat is ook mijn ervaring na testritten met alle recente modellen. Verkeerde afstelling, de A7ro had de slechtste afstelling van alle proefritten, en de voor mij ongewone 155 crancks, kan dan wellicht de nodige roet in het eten gegooid hebben, dat een + omslaat in een -. Dat moet het welhaast wel geweest zijn.
En gewicht zal je, zoals pietandringa al zei, eerder merken in de bergen dan op vlakke flevopolderwegen. Maar dan toch, ~10kg verschil is niet weinig.

Per saldo, naast de bekende zaken zoals snelheid, wegligging en comfort, was het leuk dat weer bleek dat bij een testrit ik dingen merkte waar ik van te voren niet aan gedacht had.

Ik ben benieuwd naar je testrit.

PS John Williams, velo-ads op YouTube, gaat 5 maanden testrijden met een A7ro. Hij heeft voor zichzelf van de week een QV opgehaald.
Dat moet sowieso al meer duidelijkheid brengen.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Voor mij is de QV een veel te grote vm. Ik ben 1.76m en weeg 76kg. Ik verzuip echt in zo'n fiets. De Mango was al veel te groot voor mij. De DF is precies goed.

Er zijn nu een aantal rijders die hun QV weer ingeruild hebben voor een Quest, omdat de QV te langzaam zou zijn.
De DF is, voor zover ik van rijders heb gehoord, sneller dan de Quest.
Dus de DF moet dan sowieso ook sneller zijn dan een QV.

Volgens mij is Jupp een grote en sterke rijder, dan maakt het gewicht van de vm niet zoveel uit. Of in ieder geval iets minder.

Ik vind de DF van 25kg al zo ongelooflijk veel lichter dan de XS van 29.
Dus 10kg verschil zou ik extreem goed merken, bij iedere keer optrekken merk je dat. Niet op de vlakke weg, want ik heb met volledige kampeeruitrusting ook 50km/u gereden met de DF. Maar dan moet je niet om de 2km tot stilstand af moeten remmen en weer optrekken. Dan ga je echt kapot. Ik tenminste wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
(23-May-2019, 07:05 AM)Roepers schreef: Qua design is er niet zo heel veel verschil met de oude DF, toch? Er zal qua gewichtsbesparing wat veranderd zijn en heel waarschijnlijk ook weer een klein tikkeltje sneller zijn dan de DF, maar uiterlijk is het verschil niet echt groot. Overigens heb ik sterk het idee dat sinds het verschijnen van de Quest de Velomobielen zo dicht tegen het aerodynamisch optimum aanzitten dat elke winst die er nog behaald kan worden heel klein is. Qua design (onderscheidend), comfort (klankkasten) en veiligheid (wegligging) is er nog meer te winnen. De Quattrovelo was in die opzichten een veel grotere sprong vooruit.

Ben ik helemaal met je eens. De Quest zal wel een iets groter frontaal oppervlak hebben, maar is in stroomlijn niet te overtreffen. De luchtweerstand is de grootste factor om rekening met te houden. Dat is wat de Quest zo snel maakt op topsnelheid. Die stroomlijn werkt ook positief bij zijwind. Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen, maar is op de vlakke weg te verwaarlozen voor de topsnelheid.
Ik vind de Quest ook mooier dan de Alpha 7.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(08-Jul-2019, 09:52 PM)PietV* schreef: Minder massa maakt uit in acceleratie en bij het klimmen..

Velen lijken echter te vergeten wat de invloed van een direct aandrijving is. Mede daardoor was ik in een QV rapper weg dan in lichtere 3 wielige velomobielen.
Net als Neil Hood's ervaring (velo-ads video) zit een QV heel rap op 44 km/u. Ik heb het idee en de testritten bevestigen dat, voor acceleratie dat veel meer uitmaakt dan een wat lichtere fiets.

(08-Jul-2019, 07:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Er zijn nu een aantal rijders die hun QV weer ingeruild hebben voor een Quest, omdat de QV te langzaam zou zijn.
De DF is, voor zover ik van rijders heb gehoord, sneller dan de Quest.
Dus de DF moet dan sowieso ook sneller zijn dan een QV.

Een Quest en DF zullen op rechte stukken vast wat sneller zijn, maar gooi er een paar bochten in en het voordeel is weg. Met name een Quest heeft het voordeel van zeilen.
Ik had het er met Allard en Theo over. Theo was van mening dat een Quest sneller is, maar vertelde ook dat er ex Quest rijders zijn die een QV sneller vinden.
Dus ja, wat is het dan?
Over moderne Carbon Quest vs DF en snelheid zijn de meningen ook verdeeld. En dan heb je parcours nog en of een DF Hosen heeft.

(08-Jul-2019, 07:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind de DF van 25kg al zo ongelooflijk veel lichter dan de XS van 29.
Dus 10kg verschil zou ik extreem goed merken, bij iedere keer optrekken merk je dat. Niet op de vlakke weg, want ik heb met volledige kampeeruitrusting ook 50km/u gereden met de DF. Maar dan moet je niet om de 2km tot stilstand af moeten remmen en weer optrekken. Dan ga je echt kapot. Ik tenminste wel.

Beide driewielige velomobielen. De een met een stijvere achterwielophanging?
A7ro vs DF vs QV (Carbon Quest wil ik niet vanwege wegligging, QuestXS past me niet volgens Theo) merkte ik van verschil in gewicht weinig van. Eerder de directe efficiënte overbrenging van kracht op de pedalen. Met name bij de QV. (ik vergelijk met mijn semi carbon Strada, Alu achterwielophanging) Iets wat Neil Hood (Velo-ads video) ook zegt.

Ik denk zomaar dat na testrijden van een A7ro en zijwindgevoeligheid nog altijd een non issue voor je is, dat je lekker langer in je DF blijft rijden.
Wat looks betreft (belangrijk en lekker belangrijk) is een DF in je kleurstelling nog altijd de mooiste velomobiel.

Ah ja, als een DF een betere zijwind ongevoeligheid had, was het een moeilijkere keuze voor me geworden. Mede door de kortere levertijd van een DF.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM