Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandmaten M5
#1
Hallo,

Ik heb nu 3 M5 fietsen. Alle 3 (voor zover ik weet) van het type Street legal.
(1 voor thuis, 1 voor op de camping, en 1 om op te knappen)

Ze hebben echter alle 3 verschillende voorwielen (achter is in ieder geval allemaal 622)

De eerste heeft: 37-451 en 28-622. Hier heb ik een nieuwe voorband voor gevonden (van Maxxis; een BMX band, in plaats van de race band die er op lag, maar goed)
De tweede heeft: 35-559 en 25-622. Daar vallen banden voor te vinden.
De derde heeft: 28-541 en 25-622. Dat is geen typo, het is echt 541  Angry  Die maat heb ik nog niet gevonden (dit is de opknapper)

De 559 zorgt ervoor dat je een stuk verder achterover ligt ten opzichte van de 451. Maar zit er ook een voordeel aan (naast dat de bandenmaat gangbaar is, en dus makkelijk verkrijgbaar)?

Iemand enig idee waar ik 24" (die 541) kan vinden?

grtx,
Jan-willem
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hier staan ook mooie snelle bandjes bij.

https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...en-451-mm/


Voor die 541 heb ik geen adresje. Wel binnenbanden, maar geen buitenband tot nu toe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Exclamation 
https://www.xxcycle.fr/pneus-hutchinson-...ir,,fr.php

Zoeken op "541 pneu" en je vindt het e.e.a. Is een band die in Frankrijk af en toe gebruikt wordt/werd. Bram Moens gebruikte deze maat bij zijn eerste fietsen. Laatst stond zijn allereerste M5 trike te koop en die had deze maat rondom...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Als ik het goed zie, verkoopt M5 ze ook: Klik

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(11-Aug-2019, 04:48 PM)Roepers schreef: Als ik het goed zie, verkoopt M5 ze ook: Klik

Groet,

Marco

451 wel, maar geen 541.
De M5 site/shop is verder volslagen onduidelijk; je kan zo'n band in je winkelwagen leggen, maar nergens aangeven welke breedte of velgmaat je wilt...

Misschien moet ik ze een keer bellen...
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ow, verkeerd gezien dus. Bellen lijkt mij een hele goede optie.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(09-Aug-2019, 09:57 AM)Frutsel schreef: De derde heeft: 28-541 en 25-622. Dat is geen typo, het is echt 541  Angry  Die maat heb ik nog niet gevonden (dit is de opknapper)

De 559 zorgt ervoor dat je een stuk verder achterover ligt ten opzichte van de 451. Maar zit er ook een voordeel aan (naast dat de bandenmaat gangbaar is, en dus makkelijk verkrijgbaar)?

Iemand enig idee waar ik 24" (die 541) kan vinden?

grtx,
Jan-willem

In de fietsenwereld is de maat 541 onbekend. Wel de maat 540 of 24 inch. Door sommigen een 25 inch genoemd. De 540 maat is een veelgebruikte band onder rolstoelen.

https://www.schwalbe.com/nl/reifensuche.html

https://www.internet-bikes.com/3248-cst-...540-zwart/

Deze maat is gewoon te koop.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(12-Aug-2019, 11:48 PM)PietV* schreef: In de fietsenwereld is de maat 541 onbekend. Wel de maat 540 of 24 inch. Door sommigen een 25 inch genoemd. De 540 maat is een veelgebruikte band onder rolstoelen.

https://www.schwalbe.com/nl/reifensuche.html

https://www.internet-bikes.com/3248-cst-...540-zwart/

Deze maat is gewoon te koop.

Maar gaat een 540 band passen op de velg die ik nu heb (en waar nu een 541 op zit)?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
De 541 band bestaat wel hoor volgens mij, zie de link die ik eerder heb gepost:

https://www.xxcycle.fr/pneus-hutchinson-...ir,,fr.php

Of ook hier op Ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/2-Pneus-Child...SwjVVVyaY5

En hier: https://www.lecyclo.com/velo/roue-pneu/p...inson.html
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ja, de 541 bestaat; ik heb er 1 op mijn opknapper liggen Smile

Als ik van te voren had geweten dat M5 van die obscure bandmaten kan hebben, had ik me nog een keer achter mijn oren gekrabd, voor ze te kopen...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
M5 is daar later ook vanaf gestapt gelukkig. En 451 is nog redelijk verkrijgbaar gelukkig. En ik ben er ook wel blij mee, persoonlijk vind ik een M5 Shockproof 451 een stuk mooier dan een Shockproof 406 en dat komt zeker ook door de net wat grotere wielen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat telefonisch contact met M5 oplevert.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(13-Aug-2019, 11:54 AM)ErikvanD schreef: M5 is daar later ook vanaf gestapt gelukkig. En 451 is nog redelijk verkrijgbaar gelukkig. En ik ben er ook wel blij mee, persoonlijk vind ik een M5 Shockproof 451 een stuk mooier dan een Shockproof 406 en dat komt zeker ook door de net wat grotere wielen Smile

Ja, de 451/622 verhouding is inderdaad erg mooi. 541/622 is ook nog OK, maar de 559/622 vind ik niet zo mooi. (maar die banden zijn wel het makkelijkst te krijgen Wink)

(13-Aug-2019, 12:21 PM)Roepers schreef: Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat telefonisch contact met M5 oplevert.

Ik zal even moed verzamelen, en ze binnenkort bellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik heb sterk de indruk dat zowel de 540 als de 541 band op de velg past. Waarom fabrikanten verschillende maataanduidingen gebruiken weet ik niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Nou, ik heb even gebeld. Hij was nog op vakantie, maar wel zo aardig om me te woord te staan Smile

De 24" (541) is inderdaad erg oud, en moeilijk te verkrijgen. De beste optie is om er een 26" voorvork/wiel onder te zetten.
Voorlopig ben ik nog wel even bezig met andere dingen voordat ik die M5 ga opknappen, maar tzt zijn er dus nog mogelijkheden.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Komt die met 26 niet te hoog? Ik heb 20 aan de voorkant...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Is er in Frankrijk ook niets in die maat te krijgen? Ze willen daar nogal eens rare bandenmaten verkopen. Misschien via internet te bestellen ofzo.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(14-Aug-2019, 10:41 AM)Frutsel schreef: Nou, ik heb even gebeld. Hij was nog op vakantie, maar wel zo aardig om me te woord te staan Smile

De 24" (541) is inderdaad erg oud, en moeilijk te verkrijgen. De beste optie is om er een 26" voorvork/wiel onder te zetten.
Voorlopig ben ik nog wel even bezig met andere dingen voordat ik die M5 ga opknappen, maar tzt zijn er dus nog mogelijkheden.

Mooi dat je gebeld hebt en  de reactie hier vermeldt. Als anderen tegen dit probleem aanlopen dan kunnen ze hier het advies van Bram Moens zelf lezen. Kun jij die  26" voorvork en wiel bij M5 verkrijgen? Of is een nieuwe voor zo'n oude fiets niet zinvol?
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(14-Aug-2019, 01:42 PM)Fietsbennie schreef: Komt die met 26 niet te hoog? Ik heb 20 aan de voorkant...

Ik heb hier zowel een 20" als een 26" versie. Als het weer een beetje beter weer is zal ik alles eens naast elkaar zetten en een foto maken Smile

(14-Aug-2019, 10:25 PM)Roepers schreef:
(14-Aug-2019, 10:41 AM)Frutsel schreef: Nou, ik heb even gebeld. Hij was nog op vakantie, maar wel zo aardig om me te woord te staan Smile

De 24" (541) is inderdaad erg oud, en moeilijk te verkrijgen. De beste optie is om er een 26" voorvork/wiel onder te zetten.
Voorlopig ben ik nog wel even bezig met andere dingen voordat ik die M5 ga opknappen, maar tzt zijn er dus nog mogelijkheden.

Mooi dat je gebeld hebt en  de reactie hier vermeldt. Als anderen tegen dit probleem aanlopen dan kunnen ze hier het advies van Bram Moens zelf lezen. Kun jij die  26" voorvork en wiel bij M5 verkrijgen? Of is een nieuwe voor zo'n oude fiets niet zinvol?

Dat was inderdaad mijn opzet. Nuttige informatie terugvinden op internet is altijd fijn.
Ja, ze hebben bij M5 een 26" voorvork die past/zou moeten passen.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(09-Aug-2019, 09:57 AM)Frutsel schreef: De 559 zorgt ervoor dat je een stuk verder achterover ligt ten opzichte van de 451. Maar zit er ook een voordeel aan (naast dat de bandenmaat gangbaar is, en dus makkelijk verkrijgbaar)?

grtx,
Jan-willem

Je hebt nu 3 keer een M5 Street Legal. Verschillende maten voorwielen en voorvorken. Dus de verschillen kun je merken. Hoe groter het voorwiel, hoe kleiner de balhoofdhoek, met gevolg een grotere naloop. Dit hangt mede af van de sprong in de voorvork. Balhoofdhoek, sprong en wiel diameter bepalen de naloop.

Een kleine balhoofdhoek en een grotere naloop geven in het algemeen een grotere rechtuit stabiliteit en een minder flitsend stuurkarakter. Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(15-Aug-2019, 09:32 PM)PietV* schreef: Je hebt nu 3 keer een M5 Street Legal. Verschillende maten voorwielen en voorvorken. Dus de verschillen kun je merken. Hoe groter het voorwiel, hoe kleiner de balhoofdhoek, met gevolg een grotere naloop. Dit hangt mede af van de sprong in de voorvork. Balhoofdhoek, sprong en wiel diameter bepalen de naloop.

Een kleine balhoofdhoek en een grotere naloop geven in het algemeen een grotere rechtuit stabiliteit en een minder flitsend stuurkarakter. Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.

Ik wacht op mijn 559 binnen- & buitenband, als ik die heb kan ik in ieder geval het verschil tussen de 451 en de 559 merken. De M5 met 541 voorwiel is bij lange na niet rijklaar te noemen...

Overigens ben ik blij met Wikipedia, want het blik termen dat je opentrok in twee zinnen was genoeg om me glazig te laten kijken Confused 
Dat een vooruit staande voorvork een stabieler gedrag oplevert wist ik dan weer wel, maar de bijbehorende terminologie was me tot aan vandaag vreemd.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(15-Aug-2019, 09:32 PM)PietV* schreef: Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.

Daarover zijn de meningen verdeeld. Ian Sims van GreenSpeed heeft daarover een andere mening.
Bron: http://greenspeed-trikes.com/aero.html

Dat bredere banden een lagere rolweerstand kunnen hebben, is ook al vaak getest en bewezen door Wim Schermer.

Dat Ian wel een klein beetje verstand van zaken heeft bewijst deze test van Wim Schermer:
http://wimschermer.blogspot.com/2016/11/...mm-en.html

Quote van WimS:
"De meetresultaten zijn spectaculair. Op de maximum druk van 7.0 bar pendelt de band maar liefst 85,4 seconden. Dat is 21,6 seconden langer dan de Pro One en daarmee rolt de Scorcher bijna 34% lichter dan de Pro One. Hiermee is het de snelste tot nu toe geteste vrij in de handel verkrijgbare band. De resultaten bij lagere drukken zijn ook uitstekend en verlopen mooi lineair. Voor wedstrijden is 7.0 bar de aangewezen druk, voor toeren is 6.0 bar nog steeds sneller dan welke andere band ook. Zelfs op 5 bar zit de Scorcher nog in de top 3 in vergelijking met de snelste smalle racebanden op 10 bar.
Zoals altijd, volume loopt."


Rolling Resistance
There is a myth in the cycling world that the larger the wheel, the easier it will roll. This is a carryover from the horse and carriage days, when the larger wheels would sink less into soft ground and a larger steel tired cartwheel would roll easier over a certain size stone. This changed forever with the advent of sealed roads and the pneumatic tire.
There is also a myth that thinner tires roll faster. In laboratory testing at GreenSpeed, on many different types and sizes of tires, it was discovered that not only did smaller diameter tires roll easier that large ones of the same construction and pressure, but wider tires rolled easier than narrow ones. Plus certain types of tire construction rolled easier than others. This lead to the design and manufacture of the GreenSpeed Scorcher tires, which have been the number one choice of the top Australian racing teams for the last 10 years.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
(16-Aug-2019, 12:38 PM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Aug-2019, 09:32 PM)PietV* schreef: Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand.

Daarover zijn de meningen verdeeld. Ian Sims van GreenSpeed heeft daarover een andere mening.
Bron: http://greenspeed-trikes.com/aero.html

Dat bredere banden een lagere rolweerstand kunnen hebben, is ook al vaak getest en bewezen door Wim Schermer.

Dat Ian wel een klein beetje verstand van zaken heeft bewijst deze test van Wim Schermer:
http://wimschermer.blogspot.com/2016/11/...mm-en.html

Een groter wiel heeft, bij gelijkblijvende bandbreedte, een lagere rolweerstand, dan een kleiner wiel. Dat staat als een paal boven water. Doe die proef met hetzelfde merk en type band, bij gelijkblijvende bandenspanning. Met de pendelproef, zoals Wim Schermer dat doet, zullen de verschillen kleiner zijn, omdat de grotere wielen meer massa hebben en met de pendel de draairichting wordt veranderd.
Dat alles heeft te maken met de vervorming van die cirkelvormige buis, die luchtband heet. De hieldraad heeft een veel kleinere omtrek dan het loopvlak. Hoe kleiner die vervorming hoe minder rolweerstand. Op een groter wiel vervormd de band minder, gelijk een bredere band. Die vervorming zorgt er voor dat de straal van het wiel, tussen as en wegdek kleiner wordt. Ook wel de belaste straal genoemd. Je fiets tegen het verschil tussen belaste- en onbelaste straal op. 
Dan zijn er legio variabele die de rolweerstand veranderen. O.a. bandenspanning optimaliseren, ander merk en type band, met soepel "rubber", die sneller slijten of gemakkelijker lek raken.

Aan een groter wiel zit ook een omslagpunt. Meer gyroscopische werking, tragere acceleratie, meer luchtweerstand, meer fietsgewicht. Daarom rijden de meeste fietsen met een velgmaat tussen de 559 en 622 ETRTO.

Niet voor niets hebben Bram en Derk gekozen voor de grootste 20 inch maat, de ETRTO 451, i.p.v. de 406.

https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Derk heeft er voor gekozen, omdat hij het esthetisch mooier vindt. Niet omdat het nou persé sneller is. Dat heeft hij mij zelf verteld.

Hij heeft ook een 209 uitgerust met een 26"/559 voorwiel, maar de voordelen wogen niet op tegen de nadelen.

Ian Sims was niet zomaar iemand. GreenSpeed is één van de oudste trikebouwers.
De enige reden dat er nu een GreenSpeed met een 26" achterwiel te koop is, is vanwege de vraag van de consument. Ian was op geen enkele manier een voorstander van een groter wiel. De massa van het wiel wordt vaak over het hoofd gezien volgens hem.

Wat mij betreft staan zaken niet zo snel als een paal boven water. Ik dacht ook altijd dat een groter wiel sneller zou zijn, maar ik ben wel gaan twijfelen door zijn verhaal.

Er zitten namelijk ook altijd veel aannames in de argumenten.

De snelste band (voor iedereen te koop) die Wim Schermer ooit getest heeft is dus die 406 van GreenSpeed.



(Zie ik toch net dat dit het 8000e bericht is op dit forum.)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
Een band is zo snel als zijn berijder.
Daarom ga ik gewoon 10 minuten eerder weg.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(17-Aug-2019, 09:54 AM)Wim -de roetsende schreef: Ian Sims was niet zomaar iemand. GreenSpeed is één van de oudste trikebouwers.
De enige reden dat er nu een GreenSpeed met een 26" achterwiel te koop is, is vanwege de vraag van de consument. Ian was op geen enkele manier een voorstander van een groter wiel. De massa van het wiel wordt vaak over het hoofd gezien volgens hem.

Wat mij betreft staan zaken niet zo snel als een paal boven water. Ik dacht ook altijd dat een groter wiel sneller zou zijn, maar ik ben wel gaan twijfelen door zijn verhaal.

Ian Sims preekt voor eigen parochie. En met een duidelijke reden. Het bekende verhaal dat de vervorming van de band, lees contactvlak, uit de lengte of de breedte moet komen. Dat hij een voorstander is van ETRTO 406 is begrijpelijk. Sterkere wielen voor een trike en meer ruimte voor stuuruitslag. Dat hij geen voorstander is van ETRTO 559 in een trike legt hij netjes uit. Het doorbuigen of flex van het wiel in bochten. Om die reden gebruikt hij in 559 wielen extra brede naven om de axiale krachten beter op te vangen.

De hierna volgende stelling van Ian wordt niet onderbouwd met cijfers:
"Bij laboratoriumtests bij GreenSpeed ​​op veel verschillende soorten en maten banden werd ontdekt dat niet alleen banden met een kleinere diameter gemakkelijker rolden dan grote banden met dezelfde constructie en druk."

Deze stelling is te vaag. Hier staat niet, zelfde merk, zelfde type, zelfde breedtemaat en zelfde druk. Ik geloof Ian niet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM