Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandmaten M5
#27
Hier een foto van zowel de 26"als de 20" versie. Zoals je kan zien is de hoek nogal verschillend.

https://postimg.cc/G82hZCmM

Met 26" kan ik niet bij de grond komen, tenzij ik rechtop zit. Daarnaast lig ik enorm achterover, en zie ik dus voornamelijk mijn knieën als ik rijd.
Misschien moet ik hier een 20" voorvork in steken...

Eerst maar een paar keer op rijden. Ergens waar ik geen last heb van stoplichten Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Met 26" ben je meer een hemelfietser.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Als je er een groter voorwiel in plaatst dan wordt het een andere fiets. Toen Piet bij mij was, herhaalde hij wat hij eerder hierover had gezegd. Dat een 540 band ook zou moeten passen. Zo'n groot verschil is die ene millimeter toch niet op de hele omtrek dat het niet meer passen zou. Dat verdient misschien toch meer overweging.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(22-Aug-2019, 09:00 AM)Roepers schreef: Als je er een groter voorwiel in plaatst dan wordt het een andere fiets. Toen Piet bij mij was, herhaalde hij wat hij eerder hierover had gezegd. Dat een 540 band ook zou moeten passen. Zo'n groot verschil is die ene millimeter toch niet op de hele omtrek dat het niet meer passen zou. Dat verdient misschien toch meer overweging.

Groet,

Marco

De 540/541 is voor mijn 3e fiets, die niet op de foto staat; dat is nml een opknapper die momenteel in de schuur staat. Dit is een echte M5, geen Speedliner, maar voorlopig is 'ie nog niet toonbaar.

Op de foto staan mijn 2 rijklare Street Legals. Op de rode zat al een 599 wiel, daar heb ik niets aan veranderd. Ik zal er binnenkort een tijdje op rijden om te kijken of het went, anders verkoop ik hem (of zet er een andere voorvork in)...
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Tja, stoplichten... Vooral als je niet aan paaltje kunt vasthouden zijn dit mindere momenten. Zeker als je net stilstaat en hij springt op groen.
Als er niets aan komt, of er alleen rechtdoorgaand verkeer is zie ik het rood voor donkergroen aan. Als ik voor elk stoplicht zodoende boete zou krijgen zou ik denk ik extra hypotheek af moeten sluiten Blush
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#32
(21-Aug-2019, 10:39 PM)Bart Verbeek schreef: Met 26" ben je meer een hemelfietser.

Vanavond even een klein rondje gereden (een krappe 10 kilometer). Voorlopige conclusie: Ik heb best mooie knieën Big Grin 
Doordat ik zo'n beetje plat op mijn rug lig (zo voelt het in ieder geval) moet ik mijn hoofd behoorlijk optillen om vooruit te kijken.
Dit is vermoeiend, en beinvloedt mijn ademhaling ook nadelig.

Het stuurgedrag is ook niet echt rustiger dan van mijn 20/28... Daar staat tegenover dat ik wel ongeveer 5 Km/h sneller reed zonder me erg in te spannen, maar op zo'n kort rondje zegt dat niet veel.

Misschien toch de 26/28 maar verkopen, en een andere 20/28 zien te vinden. Dat is vast goedkoper dan een nieuwe voorvork
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Een voorvork hoor een 1 inch balhoofd koop je al voor een 30 euro in een webwinkel. Zou eerder kiezen voor een 24 inch wiel. Banden zijn hoed verkrijgbaar en ongeveer even groot als een 451 wiel
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(22-Aug-2019, 09:25 PM)Cees van dijk schreef: Een voorvork hoor een 1 inch balhoofd koop je al voor een 30 euro in een webwinkel.  Zou eerder kiezen voor een 24 inch wiel. Banden zijn hoed verkrijgbaar en ongeveer even groot als een 451 wiel

541 (24") is anders moeilijker te vinden dan 451 (20") tot nu toe. Ik zal mijn 3e M5 uit6 de schuur trekken, en vergelijken met de anderen, dan weet ik zeker wat het verschil is tussen 451, 541 en 559 Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Er waren bij M5 ooit neksteunen te koop: Klik. Op de site van M5 kan ik ze nu niet vinden.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
24 inch is een 507 band. Daar kan je alles voor krijgen nieuwe vork band en wiel ben je onder de 100 euro kwijt. Daar heb je geen andere fiets voor
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(22-Aug-2019, 09:35 PM)Roepers schreef: Er waren bij M5 ooit neksteunen te koop: Klik. Op de site van M5 kan ik ze nu niet vinden.

Deze heb ik ook op de Taifun. Vind ik erg fijn.

Stond laatst tweedehands te koop. Ik check even. --> is al verkocht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#38
Elan heeft ook neksteunen uit carbon. Prima spul
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(22-Aug-2019, 09:39 PM)Cees van dijk schreef: 24 inch is een 507 band.  Daar kan je alles voor krijgen nieuwe vork band en wiel ben je onder de 100 euro kwijt. Daar heb je geen andere fiets voor

Op mijn opknapper zit een 541, en dat is ook 24" De hele aanduiding in inches is onduidelijk blijkt wel weer.
En 541 is niet gangbaar Smile

Ik denk er nog even over na. (De verhouding 451/622 vind ik wel erg mooi, en dat is ook wat waard)
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Het is niet onduidelijk maar M5 gebruikt graag niet gangbare maten. Als je echter gewoon je wiel band en vork ombouwde naar een gangbare 24 inch maat dan zit je goed. Kleine uitgave maar erna wel veel plezier.

Anders gewoon een 2 x 28 of 2 x 26 inch fiets kopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(23-Aug-2019, 08:16 AM)Cees van dijk schreef: Het is niet onduidelijk maar M5 gebruikt graag niet gangbare maten.

M5 is een pionier op ligfietsgebied. De M5 grossiert in topproducten waarmee vele records zijn behaald. In het verleden en het heden. Alle M5 ligfietsen zijn een compromis tussen snelheid en gebruiksgemak. Een 451 wiel rol beter dan een 406, zorgt voor een lage positie van de snelle rijder en geeft geen overlap tussen voorwiel en trappers.

http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/Waa...igfietsen/

(23-Aug-2019, 08:16 AM)Cees van dijk schreef: Als je echter gewoon je wiel band en vork ombouwde naar een gangbare 24 inch maat dan zit je goed. Kleine uitgave maar erna wel veel plezier.

Een prima oplossing. Geen vaak ook een rustiger rijgedrag. Afhankelijk een de sprong in de voorvork.

(23-Aug-2019, 08:16 AM)Cees van dijk schreef: Anders gewoon een 2 x 28 of 2 x 26 inch fiets kopen.

Als je comfortabel wilt liggen vraagt dat op een lange wielbasis. De rijder tussen de wielen en niet bovenop. Vaak geeft een 559 of 622 wiel overlap met de trappers. Daar wordt niet iedereen blij van.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(23-Aug-2019, 08:16 AM)Cees van dijk schreef: Het is niet onduidelijk maar M5 gebruikt graag niet gangbare maten. Als je echter gewoon je wiel band en vork ombouwde naar een gangbare 24 inch maat dan zit je goed. Kleine uitgave maar erna wel veel plezier.

Anders gewoon een 2 x 28 of 2 x 26 inch fiets kopen.

20" - Bedoel je dan 390, 406, of 451?
24" - Bedoel je dan 507, 520, 540, of 541?

Etc.

Inch maten zijn onduidelijk. Er is niet voor niets een ETRTO standaard gemaakt...

Ik snap niet helemaal waar je heen wil met een 2x28" of 2x26" fiets?
Antwoord }
Bedankt door:
#43
20 inch 406 is gangbaar en 24 inch 507 is gangbaar.

Met een 2 x 26 of 2x28 inch fiets en dan niet de M5 26 inch heb je een fiets die altijd gangbare en verkrijgbare maten voor zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(23-Aug-2019, 09:41 AM)Cees van dijk schreef: 20 inch 406 is gangbaar en 24 inch 507  is gangbaar.

Met een 2 x 26 of 2x28 inch fiets en dan niet de M5 26 inch heb je een fiets die altijd gangbare en verkrijgbare maten voor zijn.

Afgezien van het feit dat ik meerdere M5 street legals heb, en ik geen reden zie om andere ligfietsen te kopen, vind ik 2x26 of 2x28 niet mooi.

Als ik gangbaar wou hebben, reed ik wel op een bukfiets Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Dan moet je ook niet klagen dat je banden niet makkelijk te vinden zijn.

Raar om een vergelijkbare te maken dat als je gangbaar wou hebben je op een bukfiets rijd. Heeft weinig met elkaar te maken. Meer met je houding naar andere vormen van fietsen
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(23-Aug-2019, 11:00 AM)Cees van dijk schreef: Dan moet je ook niet klagen dat je banden niet makkelijk te vinden zijn.

Raar om een vergelijkbare te maken dat als je gangbaar wou hebben je op een bukfiets rijd.    Heeft weinig met elkaar te maken. Meer met je houding naar andere vormen van fietsen

Misschien moet je eerst even wat koffie drinken voordat je gaat lopen posten?

Dag Cees.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Ja, de toon is opeens wel een beetje anders.

Dat zijn we hier niet zo gewend.

Gewoon vragen stellen, niet te veel aannemen en elkaar de tijd geven.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM