Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische ondersteuning en bewegen
#27
(12-Oct-2021, 09:16 PM)365cycle schreef: Lees m'n reactie ..

48V 820Watt en dan veel moeite moeten doen? Serieus? Zoveel luchtweerstand dat ie nog steeds zoveel moeite moet doen? Voor die snelheid? Met 48V 820 Watt nominaal? Wat een geschat piek vermogen van 1500 Watt geeft..... ~ 2 PK. Ik kan me alleen maar voorstellen wat dat in een velomobiel zou doen. Beter van niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(12-Oct-2021, 09:46 PM)Hoekie schreef:
(12-Oct-2021, 09:16 PM)365cycle schreef: Lees m'n reactie ..

48V 820Watt en dan veel moeite moeten doen? Serieus? Zoveel luchtweerstand dat ie nog steeds zoveel moeite moet doen? Voor die snelheid? Met 48V 820 Watt nominaal? Wat een geschat piek vermogen van 1500 Watt geeft..... ~ 2 PK. Ik kan me alleen maar voorstellen wat dat in een velomobiel zou doen. Beter van niet.
(11-Oct-2021, 09:28 AM)PietV* schreef: Voor de keuring van het voertuig moeten tekeningen en sterke berekeningen worden overlegd. Ook de werking van de ondersteuning. Krachtsensor of trapsensor en de wijze van onderbreking bij 45 km/h. Ook moet de verhouding trapkracht en ondersteuning worden aangegeven. Maximale ondersteuning is 4 keer de trapkracht. Verhouding 80 - 20%. Vraag die kosten op bij de RdW.

Nog een quote uit de Stromer-handleiding:
Stromer ST1/ST3/ST5 handleiding schreef:De motorondersteuning is afhankelijk van de
kracht die u op de pedalen uitoefent. Hoe meer
druk u op de pedalen uitoefent, des te groter is
de mate van ondersteuning door de motor. Als u
tijdens de rit niet trapt, stopt de ondersteuning
van de motor. De motorondersteuning wordt pas
weer geactiveerd wanneer u druk op de pedalen
uitoefent.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(11-Oct-2021, 03:50 PM)365cycle schreef: Laatst even een nieuwe SP geprobeerd die bij ferme tegenwind 45 haalde zolang je de trappers bij wijze van spreken maar liet draaien.

Wat is het nou? Wink

Maarreh, lekker belangrijk verder...discussie over elektrische scooters ehh sp's....veel te koud en veel te nat.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(13-Oct-2021, 01:01 AM)Hoekie schreef: Wat is het nou? Wink 
Een beetje van beide :-) De Stromer heeft power zat, maar je moet er zelf wel wat voor doen. 

Bij een Crusher heb ik het gevoel dat die geen vermogensmeting doet. Hij rijdt explosief, anders kan ik het niet beschrijven.

(13-Oct-2021, 01:01 AM)Hoekie schreef: Maarreh, lekker belangrijk verder...discussie over elektrische scooters ehh sp's....veel te koud en veel te nat.
Nat word ik in de Milan ook wel, maar koud is inderdaad ook niet echt mijn hobby Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Als voormalig speed pedelec fietser en nu ligfietser voel ik me toch geroepen ook even te reageren ;-)

Ik had geen Strömer maar een Riese Muller Supercharger. Die is voorzien van de veelvoorkomende Bosch middenmotor en een belt-drive icm een nuvinci naaf. Daarvoor had ik een Sparta Speed met dezelfde motor met een gewone derailleur. Die Sparta rammelde na een jaar van 9.000km woon-werk uit elkaar, was eigenlijk een gewone e-bike zonder zichtbare aanpassingen met een dikkere motor. Een Suzuki Alto onaangepast met een V6 erin gelepeld gaat ook minder lang mee... De Sparta was wel sneller door de derailleur (met de Nuvinci miste je zware verzetten) en de Sparta was aanzienlijk lichter ;-)

Allereerst: Strömers gaan inderdaad veel makkelijker veel harder! Ik heb wel eens een stukje opgefietst met zo'n ding op de Sparta en de beste man naast me fietste fluitend de 43 km/u waar ik hard voor moest werken en zei na een tijdje "nou, ik fiets even door hoor" en was weg.

Ik kan beamen dat je heus nog moet trappen op de fietsen die ik gehad heb, ook op de Turbo stand, al gebruikte ik die zo min mogelijk. De R&M haalde met die naaf en belt combi de 45 niet eens. Kruissnelheid lag eerder iets onder de 40. Met name met wind tegen (die rechtop fietsen vangen nu eenmaal veel wind) merkte ik al snel dat ik inleverde. Ik kwam op een onstuimige herfstdag met veel moeite tegen windkrachtje 6 en slagregens niet verder dan 20-25 km/u op de turbo stand. Zijn de omstandigheden wat vriendelijker dan rijd je inderdaad wel makkelijk harder. In de boordcomputer zat een vermogensmeter bij mij: ik trapte rustig aan rond de 150 watt zelf, de rest deed de ondersteuning (die overigens wel meet hoe hard je trapt en dan extra z'n best doet). Stevige tegenwind bracht me al snel op 200-250 Watt om nog boven de 35 km/u te komen. Dat kostte me heus een beetje zweet...

Leuk leesvoer over inspannen op een e-bike in het algemeen vond ik laatst dit artikel: https://www.tubantia.nl/auto/hoe-gezond-...~a9efcc48/

Tot slot: als ik hier van de velonauten lees hoe comfortabel ze welke snelheden bereiken, ga ik toch steeds meer neigen naar een beetje sparen voor zo'n ding in de toekomst... :-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#32
Er is een groot verschil tussen kruissnelheid en daadwerkelijk gereden gemiddelde snelheid, en met een velomobiel is dat verschil (voorlopig) groter dan met een open ligger.
Mijn (nog zeer korte) ervaring is dat je veel meer moet plannen qua route, anders merk je dat je toch een stuk langzamer over steile drempels en door scherpe bochten gaat (als de bocht al lukt).

Mijn snelheidswinst op dezelfde route was ongeveer 1km/h (24km/h tegen 25.3km/h over 58.5km), maar het stuk door Amstelveen/Amsterdam was verre van optimaal.
Een alternatieve route is wel zo'n 4km langer, maar scheelt een hele berg gepriegel. (Die heb ik op de terugweg geprobeerd, toen was mijn gemiddelde snelheid 24km/h, maar dat had te maken dat mijn benen nog moeten wennen aan 100+ km fietsen op een dag Smile)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#33
(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: Tot slot: als ik hier van de velonauten lees hoe comfortabel ze welke snelheden bereiken, ga ik toch steeds meer neigen naar een beetje sparen voor zo'n ding in de toekomst... :-)

Even een nuance hier van een velonaut zónder jarenlang doorontwikkelde fietsconditie Tongue

In normale omstandigheden haal ik ongeveer 25 km/u als kruissnelheid met een inspanning die ik "toerfietsen" zou noemen. Lekker chill maar wel de pedalen op tempo laten draaien.
28 km/u haal ik ook wel als kruissnelheid, maar dan voelt het echt wel als stevig doorfietsen, over het algemeen veroorzaakt door het feit dat ik óf naar huis óf naar werk wil komen Smile
Met 30+ ben ik mezelf behoorlijk aan het uitsloven, dat zijn geen inspanningen die ik náár het werk doe aangezien ik alleen een wasbak heb daar en geen douche.

Dit alles in een Mango zonder kap, beladen met ~82 kilo ikke + laptop, lunch, kleding en een flinke fles water, misschien wel richting de 90 kilo totaal.
Ik breng mijn banden elke 1 á 2 weken goed op spanning.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , pvandorp
#34
(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: .....

Velomobielen schelen met name enorm veel bij tegen wind. En je woon-werk traject moet passen. Als dat past, is een velomobiel zalig.

Langere versie: Het voordeel van snelheid bij tegenwind is vooral ook praktisch; omdat de tijd voor woon-werk niet veel verschilt tussen wind mee of wind tegen.
Bovenal is er de weersbescherming. Niet alleen snelheid is ene pré. Aangevuld met een lange kap + schuim (of racekap bij andere velomobielen) was dat de eerste keer een brainchanger. Voor mij, Hollandse jongen, opgegroeid met 'een fiets is koud, nat en is vervelend met tegenwind'. Onlangs ben ik voor de afwisseling met de trike (heeft ook assist) naar het werk gegaan en damn dan weet ik een velomobiel weer te waarderen.
Echter in de stad, buiten om goede rondwegen, is alles 'traag' en speelt alleen comfort een rol; ik ben net naar de tandarts geweest, het regent en dus met de velomobiel, door Goes, geen wereldstad, en een stadsfiets zou onderhand net zo snel zijn. Maar ik zat wel lekker warm en droog. En geen geneuzel met wat je met auto's hebt.

Nog langere versie: De elektrische ondersteuning (titel waarom het gaat) + Eggrider, maakt het dat voor mij ook doorgaande rijbanen een optie geworden zijn. Daarmee ben ik sneller op gang en bespaar bio energie. Ik hou dan ~50 km/u aan en vermijd routes met meerdere stoplichten. 80 km wegen pak ik tegenwoordig ook mee. Als ik die op snelheid kan 'starten'. Als ze geen stoplichten hebben. Als het weer geschikt is. De eerste paar keren voelde dat raar. Daarna niet meer. Door gebruik van doorgaande rijbanen gaat de gemiddelde snelheid aanzienlijk omhoog. Bovendien wordt een velomobiel, in ieder geval een 4 wiel QV, geaccepteerd. Ik kan me niet meer herinneren de laatste keer dat een andere rijbaan gebruiker moeilijk deed.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(13-Oct-2021, 10:46 AM)Hoekie schreef: Velomobielen schelen met name enorm veel bij tegen wind. En je woon-werk traject moet passen. Als dat past, is een velomobiel zalig.

Langere versie: Het voordeel van snelheid bij tegenwind is vooral ook praktisch; omdat de tijd voor woon-werk niet veel verschilt tussen wind mee of wind tegen.
Inderdaad! De weerbescherming, en dit:

[Afbeelding: Screenshot-2021-10-13-113934.png]

Op deze dag reed ik met windkracht 6 in de rug naar Dronten. Ik moest alleen ook nog terug, en op de terugweg had ik op een sectie van zo'n 40 km (Vogelweg - Rietweg) windkracht 7 recht van voren. Dan is het zeileffect dus weg, maar met de Milan sta je dan zéker niet stil (ook al moest ik er nu wel serieus voor trappen). De hele weg terug de kruissnelheid nog midden tot hoog in de 30 kunnen houden, en ik haalde zelfs langzaam een Picnic-vrachtautootje in. Die hebben een iets minder mooie stroomlijn  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#36
(13-Oct-2021, 09:38 AM)Frutsel schreef: Er is een groot verschil tussen kruissnelheid en daadwerkelijk gereden gemiddelde snelheid, en met een velomobiel is dat verschil (voorlopig) groter dan met een open ligger.

Inderdaad. En wordt vaak door elkaar gehaald. Een hoog gemiddelde halen is lastig. Heel lastig. En wordt snel naar beneden gehaald door bochten en stoplichten. Mede daarom heb ik een QV; bij slecht wegdek oppassen, maar verder hoef ik soms niet eens bij te remmen.
Het nemen van de rijbaan geeft ook veel winst voor het gemiddelde; een bocht is dan veelal ruimer en dus sneller te nemen. Ik was zelf best verbaasd hoeveel het
scheelt. Niet zozeer voor topsnelheid, maar wel voor de gemiddeld snelheid.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#37
Weer een +1 Hoekie! Ieder dorpje dat ik tegenkom zakt de gemiddelde snelheid weer 1 km/h of meer. Wat betreft rijden op de weg: Zeker in de bebouwde kom met rotondes anticipeer ik vaak goed. Als je op een rotonde geen obstakels hebt kan je er veel harder overheen dan een automobilist dat kan, dus rijd je zelfs in de kom nog vrij efficient met het verkeer mee.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#38
(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: Ik had geen Strömer maar een Riese Muller Supercharger. Die is voorzien van de veelvoorkomende Bosch middenmotor en een belt-drive icm een nuvinci naaf. Daarvoor had ik een Sparta Speed met dezelfde motor met een gewone derailleur. Die Sparta rammelde na een jaar van 9.000km woon-werk uit elkaar, was eigenlijk een gewone e-bike zonder zichtbare aanpassingen met een dikkere motor. De Sparta was wel sneller door de derailleur (met de Nuvinci miste je zware verzetten) en de Sparta was aanzienlijk lichter ;-)
De NuVinci naaf kan prima in een fiets met elektrische ondersteuning, maar is maar matig geschikt in een speedpedelec. De transmissieverliezen zijn te groot om een redelijk kruissnelheid te halen. In de middenstand van de naaf, dus prise direct of synchroon draaien van het kettingwiel en naaf, is het rendementsverlies al circa 15%. In de standen underdrive en overdrive loopt dat verlies op tot net boven de 20%. En dat geldt voor zowel het motor- als het trapvermogen. Bovendien is de naaf erg zwaar.
Fallbrook Tehnololgies is al lang gestopt van de productie van de NuVinci. Het product is overgenomen door Enviolo.com  Waarschijnlijk minder zware naaf en mogelijk iets beter rendement. Cijfers over de Envolio heb ik niet kunnen vinden.
Voor de liefhebbers:
https://fietssite.jouwweb.nl/18
https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra...ltungen-2/
(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: Even een nuance hier van een velonaut zónder jarenlang doorontwikkelde fietsconditie Tongue
Mag ik hieruit afleiden dat je pas 1 jaar begonnen bent met fietsen? Lichamelijke conditie is een algemeen begrip en iedereen heeft een basisconditie. Gewoon jezelf in acht nemen en gewoon lekker gaan bewegen. Doorontwikkelde condities zijn voor topsporters. Te veel ligfietsers zijn te prestatie gericht en gaan bovenmatig transpireren. Spaart een sauna uit Wink .
Ook voor de rijder geldt M5. Meer Meters Met Minder Moeite. Alles draait om "flow". Ademhaling en hartslag. Als je die forceert, krijg je dezelfde interne weerstand als in een NuVinci naaf. Meer weten. Lees het boek "Ik, de Wielrenner, van Aart Vierhouten. ISBN 9789491729300. Neemt de kans op spierpijn en/of blessures sterk af tot bijna 0.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Dank alle velonauten voor de inhakers op mijn hint van interesse in jullie manier van reizen :-D (die weliswaar off topic is, maar wel leuk en interessant, sorry moderatie. Verplaats vooral indien gewenst ;-))

Eerder in een ander draadje kwam de kruissnelheid/gemiddelde snelheid toelichting ook al naar voren: ik ben bekend met het verschil en weet ook dat gemiddelden te leiden hebben onder allerhande oponthoud en dat kruissnelheid meer een indicatie geeft van hoe snel een fiets is.

Ik vind mijn huidige Furai t.o.v. een rechtopfiets al een verademing met wind tegen en vermoed dus dat met een VM het verschil mee/tegen nog wat kleiner zal zijn. Tel daarbij de beschutting op en mijn, in mijn ogen, geschikte woon-werk (85% rechte, rustige doch winderige polderwegen, 15% rand van stad Groningen/industrieterrein) en die zaken samen vormen een groot deel van mijn recent groeiende enthousiasme. Wel benieuwd naar bijvoorbeeld harde zijwind icm een VM en zo nog meer.

Dus het is nog lang niet zover hoor ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(13-Oct-2021, 12:42 PM)PietV* schreef: Mag ik hieruit afleiden dat je pas 1 jaar begonnen bent met fietsen? Lichamelijke conditie is een algemeen begrip en iedereen heeft een basisconditie. Gewoon jezelf in acht nemen en gewoon lekker gaan bewegen. Doorontwikkelde condities zijn voor topsporters. Te veel ligfietsers zijn te prestatie gericht en gaan bovenmatig transpireren. Spaart een sauna uit Wink .
Ook voor de rijder geldt M5. Meer Meters Met Minder Moeite. Alles draait om "flow". Ademhaling en hartslag. Als je die forceert, krijg je dezelfde interne weerstand als in een NuVinci naaf. Meer weten. Lees het boek "Ik, de Wielrenner, van Aart Vierhouten. ISBN 9789491729300. Neemt de kans op spierpijn en/of blessures sterk af tot bijna 0.

In mijn middelbareschooltijd heb ik dagelijks 20km weggetrapt en in de afgelopen 10 jaar heb ik wel met enige regelmaat hardgelopen, maar écht regelmatig fietsen is toch zeker 15 jaar geleden Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(13-Oct-2021, 02:46 PM)TimSch schreef: Wel benieuwd naar bijvoorbeeld harde zijwind icm een VM en zo nog meer.
Hangt sterk af van welke velomobiel je rijdt. Mijn DF, met z'n open wielkasten en uiterst directe besturing, had er destijds behoorlijk last van. Meer dan windkracht 6 wilde ik daar echt niet mee rijden, bij 6 bft. was het al echt opletten geblazen. Inmiddels is die besturing overigens wel verbeterd; nieuwe DF's (vanaf #300 geloof ik ongeveer) zijn standaard nog altijd erg direct, maar minder zenuwachtig.

De Milan is heel veel rustiger bij wind, windkracht 8 (ik wist het niet vantevoren) was met wat beleid goed te rijden. Wel het stuur vast houden  Big Grin
Ik ben overigens wel zwaar (rond de 100 kg), dat maakt nog wel verschil denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
' schreef:Hangt sterk af van welke velomobiel je rijdt.

Inderdaad.

Bij veel zijwind over open vlaktes, tussen bebouwing (duw en trekbeweging) scheelt het model heel veel. En dan gaat het met name om de vlagen.
De vraag is op dat moment dan eerder: hoe breed is het fietspad, zijn er tegenliggers en/of ligt er net toevallig rotzooi op de weg.
Dat was destijds met mijn Strada. Mijn huidige QuattroVelo heeft hoegenaamd geen last van harde zijwind. Uiteraard wel met gepaste snelheid.
Ik woon in Zeeland. Wel vergelijkbaar met je omgeving denk ik.

NB velomobielen kunnen ook een voordeel uit harde zijwind halen; potentieel zeileffect.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(14-Oct-2021, 04:47 PM)Hoekie schreef:  potentieel zeileffect.
Yup, de Quest is hier heel sterk in. M'n Milan heeft het iets minder, maar ook nog wel duidelijk: Met wind tegen is de stroomlijn gewoon goed. Zodra die wind onder een hoek van meer dan ~30 graden staat is de snelheid normaal, wanneer het richting haaks gaat, gaat hij zelfs veel harder dan zonder wind  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(03-Jan-2022, 11:03 AM)PietV* schreef:
(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef: [quote="PietV*" pid='18972' dateline='1641129233']
Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.

De meeste ligfietsers hebben er geen behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen neemt jaarlijks toe. Van 14% in 2010 naar 50% in 2020. Het gemak van de e bike, bij stalling en relax gebruik, zorgen er voor dat de ligfiets en het velomobiel steeds minder in beeld komen. Wanneer de tweewieler e bike niet meer kan wordt pas aan een e trike gedacht. Maar dan niet meer aan een velomobiel, maar stapt men over in een brommobiel of gehandicaptenvoertuig.
De verkoop van alle bijzondere fietsen is sinds 2020 gesplitst. Circa 1% van 1.098.000 of 10.980 stuks, waaronder een deel ligfietsen, tegenover de 5.049.000 e bikes.
https://www.raivereniging.nl/pers/persbe...-2020.html
https://d15k2d11r6t6rl.cloudfront.net/pu...0-2020.pdf
[/quote

Het probleem in Nederland is dat ouderen veel te snel problemen met hun gezondheid uit de weg gaan, in plaats zich te verzetten, geeft men zich over, een keer zweten door inspanning gaat men uit de weg, alles is op gemak gericht, daar omheen is een hele advies industrie ontstaan , die graag brommobielen, elektrische scooters, trapliften enz, aan de man / vrouw brengen.
Omdat ik meer 'groen' wil leven, bouw ik me deze winter een ligfiets / trike, niet voor het gemak, maar om boodschappen te doen en langere touren te maken, als aanvulling op een fiets, en om me veiliger te verplaatsen  in voorjaar en herfst wanneer de straat glad is.
Naar mijn gedacht is het ook zo dat de bedrijfje die in Europa ligfietsen/ velomobielen produceren, veel te klein zijn, en daardoor onnodig duur, men zou meer samen moeten werken, op een  grootschalig geproduceerd basismodel, verschillende varianten ontwikkelen, het volkswagenmodel, één bodemplaat, als uitgangspunt.
Op een dag komt een Chinees op de gedachte, 'dat kan ik beter en goedkoper'  begint een productielijn met robots, en dan is het snel voorbij met al die kleine bedrijfjes, die kunnen dan nog een frame kopen, hoe dat er uitziet bepaalt de Chinees. 
Groet uit het Boheemse Woud.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#45
(09-Jan-2022, 05:52 AM)PlantageBohémien schreef: Het probleem in Nederland is dat ouderen veel te snel problemen met hun gezondheid uit de weg gaan, in plaats zich te verzetten, geeft men zich over, een keer zweten door inspanning gaat men uit de weg, alles is op gemak gericht, daar omheen is een hele advies industrie ontstaan , die graag brommobielen, elektrische scooters, trapliften enz, aan de man / vrouw brengen.

Luiheid is een overlevingsstrategie die in onze genen is vastgelegd. Dat heeft ons vele miljoenen jaren gekost. Overbodige inspanning is een luxe die we ons pas sinds een eeuw of zo kunnen permitteren. Het is een typisch welvaartsverschijnsel. Tijdens de uitputting die volgt op een inspanning functioneer je een tijdlang suboptimaal. Die luxe hadden de mensen vroeger niet.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(09-Jan-2022, 05:52 AM)PlantageBohémien schreef: Het probleem in Nederland is dat ouderen veel te snel problemen met hun gezondheid uit de weg gaan, in plaats zich te verzetten, geeft men zich over, een keer zweten door inspanning gaat men uit de weg, alles is op gemak gericht, daar omheen is een hele advies industrie ontstaan , die graag brommobielen, elektrische scooters, trapliften enz, aan de man / vrouw brengen.
Daar het je gelijk in. Maar dat probleem begint al op jongere leeftijd. We leven in West Europa steeds ongezonder. Minder lichamelijke inspanning en meer welvaartsvoedsel i.p.v. gezonde leefwijze en gezonde voeding. Ouderdom diabetes is nu al jeugddiabetes geworden. In Nederland 52% overgewicht. Een hogere ontstekingsgraad in het lijf. Meer gewrichtsklachten en chronische pijnen. Dat is alle gemak pijn verlichtend. Ziektekostenverzekering wordt opgebracht door de 18 plusser. AOW komt uit de staatskas en ouderen kosten geld. 
(09-Jan-2022, 05:52 AM)PlantageBohémien schreef: Naar mijn gedacht is het ook zo dat de bedrijfje die in Europa ligfietsen/ velomobielen produceren, veel te klein zijn, en daardoor onnodig duur, men zou meer samen moeten werken, op een  grootschalig geproduceerd basismodel, verschillende varianten ontwikkelen, het volkswagenmodel, één bodemplaat, als uitgangspunt.

Op een dag komt een Chinees op de gedachte, 'dat kan ik beter en goedkoper'  begint een productielijn met robots, en dan is het snel voorbij met al die kleine bedrijfjes, die kunnen dan nog een frame kopen, hoe dat er uitziet bepaalt de Chinees. 

Groet uit het Boheemse Woud.
Eén bodemplaatconstructie heeft vóór- en nadelen. Grootste nadeel is het gewicht. De zelfdragende carrosserie heeft dat nadeel niet. Nu worden al vele merken casco's geproduceerd bij Velomobiel World in Roemenië. Dat gaat alleen maar toenemen. Waar dan ook.
Ik weet dat velen het niet met mijn eens zijn, maar er gaan nog meer ligfietsbedrijven stoppen. Door wat voor oorzaak ook. De sterke en betere blijven over.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#47
(09-Jan-2022, 08:51 AM)Bart Verbeek schreef:
(09-Jan-2022, 05:52 AM)PlantageBohémien schreef: Het probleem in Nederland is dat ouderen veel te snel problemen met hun gezondheid uit de weg gaan, in plaats zich te verzetten, geeft men zich over, een keer zweten door inspanning gaat men uit de weg, alles is op gemak gericht, daar omheen is een hele advies industrie ontstaan , die graag brommobielen, elektrische scooters, trapliften enz, aan de man / vrouw brengen.

Luiheid is een overlevingsstrategie die in onze genen is vastgelegd. Dat heeft ons vele miljoenen jaren gekost. Overbodige inspanning is een luxe die we ons pas sinds een eeuw of zo kunnen permitteren. Het is een typisch welvaartsverschijnsel. Tijdens de uitputting die volgt op een inspanning functioneer je een tijdlang suboptimaal. Die luxe hadden de mensen vroeger niet.
Luiheid als overlevingsstrategie bij mensen, zet ik vraagtekens bij, wilde een mens tweeduizend jaren geleden de winter of een droogte overleven, moest hij  wel instaat zijn zich in te spannen, dit is niet meer nodig, bij tegenslag sluit men zich nu aan bij een protestactie tegen de regering ?
Hoe lang het duurt om te herstellen van inspanning hangt ook van je lichaam af, het valt mij op als je regelmatig een inspanning doet, je ook sneller herstelt, anderhalf uur een dutje op de bank, en je hebt het gevoel de hele wereld aan te kunnen, ook geestelijk ben je veel scherper.
In de dierenwereld zijn er voorbeelden van langzaam aan doen als strategie, zoals bij een Koala, die boombladeren zit weinig energie in, dus is veel slapen noodzaak, bij een mens zit eerder teveel energie in zijn voedsel, om dat af te voeren is inspanning nodig.

(09-Jan-2022, 10:13 AM)PietV* schreef:
(09-Jan-2022, 05:52 AM)PlantageBohémien schreef: Het probleem in Nederland is dat ouderen veel te snel problemen met hun gezondheid uit de weg gaan, in plaats zich te verzetten, geeft men zich over, een keer zweten door inspanning gaat men uit de weg, alles is op gemak gericht, daar omheen is een hele advies industrie ontstaan , die graag brommobielen, elektrische scooters, trapliften enz, aan de man / vrouw brengen.
Daar het je gelijk in. Maar dat probleem begint al op jongere leeftijd. We leven in West Europa steeds ongezonder. Minder lichamelijke inspanning en meer welvaartsvoedsel i.p.v. gezonde leefwijze en gezonde voeding. Ouderdom diabetes is nu al jeugddiabetes geworden. In Nederland 52% overgewicht. Een hogere ontstekingsgraad in het lijf. Meer gewrichtsklachten en chronische pijnen. Dat is alle gemak pijn verlichtend. Ziektekostenverzekering wordt opgebracht door de 18 plusser. AOW komt uit de staatskas en ouderen kosten geld. 
(09-Jan-2022, 05:52 AM)PlantageBohémien schreef: Naar mijn gedacht is het ook zo dat de bedrijfje die in Europa ligfietsen/ velomobielen produceren, veel te klein zijn, en daardoor onnodig duur, men zou meer samen moeten werken, op een  grootschalig geproduceerd basismodel, verschillende varianten ontwikkelen, het volkswagenmodel, één bodemplaat, als uitgangspunt.

Op een dag komt een Chinees op de gedachte, 'dat kan ik beter en goedkoper'  begint een productielijn met robots, en dan is het snel voorbij met al die kleine bedrijfjes, die kunnen dan nog een frame kopen, hoe dat er uitziet bepaalt de Chinees. 

Groet uit het Boheemse Woud.
Eén bodemplaatconstructie heeft vóór- en nadelen. Grootste nadeel is het gewicht. De zelfdragende carrosserie heeft dat nadeel niet. Nu worden al vele merken casco's geproduceerd bij Velomobiel World in Roemenië. Dat gaat alleen maar toenemen. Waar dan ook.
Ik weet dat velen het niet met mijn eens zijn, maar er gaan nog meer ligfietsbedrijven stoppen. Door wat voor oorzaak ook. De sterke en betere blijven over.
Gaat niet om een bodemplaat, maar om de manier van produceren, men kan ook nadenken over het Ikea principe , de koper moet het product zelf in elkaar zetten, misschien kan men de koper zelf onderdelen op internet laten kopen om zijn fiets naar zijn wensen te maken, naar mijn idee, maken die kleine bedrijfje graag nog veel winst op ingekochte onderdelen om hun gebrek aan omzet te compenseren, vraag me af of dat nog goed aankomt bij koper, er is veel veranderd de laatste 15 jaar.
Misschien moeten ligfietsers er mee leven dat er mensen zijn die een ligfiets hoogstens als iets erbij zien, voor die mensen moet men niet met prijzen van 4 - 5 duizend en meer komen , dan blijft men in weinig omzet, hoge prijzen ronddraaien .
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Lijkt wel een ode aan de 'titel' en een velomobiel  Big Grin

Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#49
(09-Jan-2022, 11:10 AM)PlantageBohémien schreef: Misschien moeten ligfietsers er mee leven dat er mensen zijn die een ligfiets hoogstens als iets erbij zien, voor die mensen moet men niet met prijzen van 4 - 5 duizend en meer komen , dan blijft men in weinig omzet, hoge prijzen ronddraaien .




Volgens mij heeft Hartman het een tijdje geprobeerd met goedkope chinese trikes. Dat was geen succes door de slechte kwaliteit, meen ik.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#50
De bovenstaande quote: "Misschien moeten ligfietsers er mee leven...." is niet van mijn hand.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Gerepareerd
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#52
(09-Jan-2022, 05:06 PM)PietV* schreef: De bovenstaande quote: "Misschien moeten ligfietsers er mee leven...." is niet van mijn hand.

Sorry, gebruik sinds kort een tabblad. Knippen en plakken gaat nog niet zo goed. Zoals je aan de post ook wel kunt zien. De quote was van PlantageBohémien dan. Die had het ook over Chinezen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM