Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magura remleidingen op maat met nippels
#1
Hallo allemaal,
Is er hier iemand die gereedschap heeft voor het knippen van Magura remleidingen en het aanbrengen van de nippels met schroefdraad? Ik ben hier een fiets aan het ombouwen van onderstuur naar aerostuur, dus ik heb langere leidingen nodig.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik ben als hobby fietshersteller in het bezit van een Magura Service Kit om remleidingen te herstellen en af te vullen. I.p.v. geld uit te geven aan anderen, koop ik voor dat geld goed gereedschap. Dat is het halve werk.
https://www.bike4travel.nl/39-remmen#/fa...ura/page-2
https://www.bike4travel.nl/remmen/1554-m...iding.html

Remleiding knip ik niet. Dat kan vouwen geven. Gewoon een vlijmscherp carbonstalen mes.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik zit eveneens in een ombouw project en het enige wat ik nodig heb is een passende volledige remleiding met nippels of alleen de nippel voor op de remcilinder van een Magura Louise ( ik geloof 2006 ).

Mocht het zo zijn dat de huidige MT kabels dezelfde schroefdraad hebben en dus zouden moeten passen, dan hoor ik dat graag.

Ik heb gisteren vernomen dat de nieuwe generatie schijfrem niet op de nokken van mijn oude hurricane passen helaas....anders had ik dat allemaal wel vernieuwd.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Met een Magura Service Kit kun je toch alle leidingen op de gewenste maat maken. Koop een rol van 10 meter leiding en met een servicekit is de rest freubelen.  
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb nog een hoop Magura spul,waaronder een leiding van 2.20 meter. Wat Piet zegt klopt. Je kan ze op de gewenste maat afsnijden met een scherp mes. Ik heb ook allerlei nippels. Deze kan je erin meppen met een kunstof hamer.
Mocht je wat nodig hebben, laat maar weten.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dezelfde service kit hebben ze ook bij mantel, daar heb ik er laatst een gehaald. Misschien handig als je bij een vestiging van die keten in de buurt zit. Gek genoeg zijn bij mantel de service kits ietsje goedkoper, maar de leidingen een stuk prijziger.

Ik zie dat ze bij bike4travel ook de klembussen (in het engels "olive") apart verkopen. Dat is handig, want dat is het metalen onderdeel dat het moeilijkst te hergebruiken is bij verkorting of vervanging van een leiding. Ze vervormen enigszins bij het vastzetten en zitten dan muurvast op de leiding. In zo'n service kit zitten maar een stuk of vier klembussen, als je de lengte van leidingen een paar keer net niet goed hebt gedaan ben je daar zo door heen.

Met een hoop gepiel is het me laatst wel gelukt om er een te hergebruiken, hoewel, misschien kom ik er over een tijdje achter dat ie toch niet goed genoeg sluit ...

Die Magura remmen waren nog niet zo lang geleden helemaal nieuw voor me, ik draaide niets vermoedend een kabel los om eens te zien hoe het in elkaar zat, en er spoot opeens bruine troebele smurrie over de vloer.

Ik heb een hele avond youtube video's zitten kijken om te weten te komen hoe je ze moet vullen en afstellen enzo, de meest praktische en informatieve video vond ik deze:
https://www.youtube.com/watch?v=VBBUVpc4hfs
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(12-May-2021, 08:41 PM)Martin van Mourik schreef: Ik zie dat ze bij bike4travel ook de klembussen (in het engels "olive") apart verkopen. Dat is handig, want dat is het metalen onderdeel dat het moeilijkst te hergebruiken is bij verkorting of vervanging van een leiding. Ze vervormen enigszins bij het vastzetten en zitten dan muurvast op de leiding. In zo'n service kit zitten maar een stuk of vier klembussen, als je de lengte van leidingen een paar keer net niet goed hebt gedaan ben je daar zo door heen.

Met een hoop gepiel is het me laatst wel gelukt om er een te hergebruiken, hoewel, misschien kom ik er over een tijdje achter dat ie toch niet goed genoeg sluit ...

Die klembussen zijn maar eenmalig te gebruiken. De redelijk zacht metalen klembussen vervormen onder de druk bij het vastdraaien en verharden tijdens de vervorming. Een tweede keer vervormen die uitgeharde klembussen nauwelijks en dichten onvoldoende. Dat geldt ook voor koperen pakkingringen. Soms kun je die koperen ringen uitgloeien, dus zachter maken en hergebruiken.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Martin en Piet; beiden bedankt, want dat is precies wat ik wilde weten.
Ik was benieuwd of de leidingen en nippels in die kits nog exact hetzelfde zijn als in 2006.

En wat Piet zei: die klembussen deden me al fronsen, maar is dus te doen.
Wat is trouwens de beste manier om de nippels te monteren en nog belangrijker: welk gereedschap gebruik je voor het vastklemmen van de klembussen.

(12-May-2021, 06:35 PM)de Boer schreef: Ik heb nog een hoop Magura spul,waaronder een leiding van 2.20 meter. Wat Piet zegt klopt. Je kan ze op de gewenste maat afsnijden met een scherp mes. Ik heb ook allerlei nippels. Deze kan je erin meppen met een kunstof hamer.
Mocht je wat nodig hebben, laat maar weten.

Groeten Henk

Leiding van minimaal 1.60m en de beide nippels en klembussen.

Cable front:
Cable end:

Ps; gelijk een test over het plaatsen foto's werkt  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Benamingen in de techniek worden door velen door elkaar gebruikt. De namen die veelal juist gebruikt worden is de bout (mannelijk) en de moer (vrouwelijk). Voor buitendraad (mannelijk) en binnendraad (vrouwelijk). Een nippel is bijvoorbeeld een verbindingsstuk tussen twee leidingen. Bijvoorbeeld een mannelijke nippel is glad van binnen, met buitendraad. Daarin gaan aan beide zijden de buizen of leidingen in, met aan elke zijde een klembus en een vrouwelijke wartel. Alles is herbruikbaar m.u.v. de klembus.
Dan heb je bij Magura slangpilaren of -tules genoemd. Die sla je, met gebruik van een klemblokje, in de leiding met een kunststof hamer. Die slangtules kun je hergebruiken, mits onbeschadigd.
Met de (mannelijke) wartel knel je de knelbus in het huis van de rempomp of de remcilinder en om de leiding.
Antwoord }
Bedankt door: Jeffrey Leeflang
#10
Dank je voor de uitleg Piet!
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Hebben alle mensen die Magura versleutelen ook de officiele momentschroevendraaier? Ik heb begrepen dat het nogal een precies werkje is omdat de remhendel van plastic is. Te zacht aangedraaid is niet goed, te hard ook niet voor het strippen van het plastic schroefdraad.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Alle mensen weet ik niet. Weet wel dat diverse rijwiel- en bromfietsherstellers het niet zo nauw nemen en de zaak vastdraaien tot een kwartslag voor het breken. Ik heb 3 verschillende momentsleutels voor het fijne, het gewone en het zware werk. Ik werkt met diverse verloopstukken en bits. Omdat ik alles aan mijn fietsen zelf doe, hou ik geld over voor de aanschaf van professioneel precisie- en kwaliteitsgereedschap. Dat gaat langer mee dan een mensenleven en slijt nauwelijks.
.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM