Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kraak uit balhoofd
#1
Al enige tijd kraakt mijn ligfiets (Raptobike midracer) en na inmiddels alles uit elkaar en (met vet) weer in elkaar gezet te hebben lijkt het balhoofd de veroorzaker. Dus het balhoofd losgemaakt (cups laten zitten, daar heb ik geen gereedschap voor).
De lagers lopen best mooi, met veel vet weer in elkaar maar de kraak blijft.
Vooral met voorrem ingeknepen, fiets naar voren en achteren bewegen, hoor en hoel je de kraak bij de onderkant van het balhoofd.
Ook als ik ermee rij over hobbels hoor ik het gekraak.

Eigenlijk heeft die van het begin gekraakt maar is wel steeds luider geworden.

Net bij Maia geweest, hij heeft er ook even naar geluisterd en ik kan hem een keer langsbrengen om de cups opnieuw er in te persen, eventueel nieuwe lagers.

Toch wil ik zelf nog wat proberen. Misschien zie ik iets over het hoofd.

Iemand zoiets al eens meegemaakt? En wat was de oplossing?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Klinkt alsof er gewoon wat speling is. Maar je zal het wel allemaal weer goed hebben aangedraaid als je alles ook al weer eens los hebt gemaakt.

Zelf vind ik het tijdens het fietsen altijd erg lastig te horen waar gekke geluiden vandaan komen. Sowieso òf het mijn fiets is dat het geluid maakt, of toch een of ander twieteltje dat in een boom zit te zingen. En als het mijn fiets is, vind ik het ook altijd lastig om te horen of het onder of achter me is. De balhoofd is misschien wat makkelijker te horen als je fietst met rijwind. Maar weet je zeker dat het daar vandaan komt? De rest is al uitgesloten? Is het niet je zitting die weer eens goed aangedraaid moet worden? Dat is bij mij nog wel eens een dingetje. Dat kraakt ook echt, duidelijk anders dan piepende onderdelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik zou er gewoon een nieuw balhoofd in zetten en dan een met cartridge lagers. Die heb ik intussen in meerdere fietsen gezet en die sturen allemaal retestrak nu zonder speling. Zelfs die op mijn handbike waar het balhoofd, door het ontbreken van een stuur, alleen op zijn plek wordt gehouden door de centrale inbusbout.

De lagerschalen tik ik er gewoon uit met een drevel. Met beleid gaat dat prima, het is vrij hard materiaal en je beschadigt ze vaak amper. En ze gaan toch weg Wink De nieuwe tik ik er voorzichtig in met een rubber hamer met een blokje hout er tussen. Als je goed oplet dat ze er recht in gaan is dat ook geen probleem. Je zou ze ook met een lang tapeind en twee grote ringen er voorzichtig in kunnen trekken, dat gaat met nog meer beleid.

Met het speciale gereedschap gaat het vast nog makkelijker maar dat heb ik hiervoor nooit aangeschaft. Heb wel een doos vol met ander speciaal fietsgereedschap want soms kun je gewoon niet zonder.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ook bij alu frames wel gedaan maar die beschadigen idd wel sneller. Die uitdrijvers zijn ook niet zo duur volgens mij toch?

Volgens mij kun je ook nieuwe losse cartridge lagers kopen voor die Tecora headsets, misschien ook een optie. Die Tecora headsets gebruik ik overigens ook altijd, heb ze nu al in 4 fietsen zitten!
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Alweer even geleden, dat ik het heb verholpen (ik was met vakantie). Het balhoofd heb ik er uitgehaald met een uitdrijver en er opnieuw ingeperst. Het kraakje verdwenen :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Mooi! Met zo'n speciale uitdrijver? Werkt dat fijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ja van Cyclus, dat ging super
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Mooi! Bestel ik er de volgende keer ook eentje mee!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Mooi gereedschap. Zowel de uitdrijver als de pers.
https://www.rosebikes.nl/search?q=&brand...clus+Tools
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM