Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voor- en nadelen van Velomobieltypen
#1
Ik vind het soms ook wel een beetje kneuterigheid troef binnen de ligfietswereld.
Is leuk en gezellig, maar niet altijd.

Toen ik mijn XS nieuw kocht, bleek na een korte periode dat ongeveer alle schroefjes en boutjes niet geborgd waren met zo'n borgvloeistof of niet goed waren aangedraaid.

Spaken begonnen te rammelen, stoelophanging begon te kraken, enz. enz.

Reactie velomobiel.nl: 
Kom maar even langs, dan maken we het in orde.
Dat doen ze ook perfect, want ik ken geen ander bedrijf met zo'n goede service.

Toch vond ik het wel een dingetje voor een vm van €7.500,-
Het lijkt dan net of ze geen eindcontrole hebben bij een verkochte fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Had je de XS ook bij Velomobiel gekocht? Mijn DF is bij de zelfde bouwer in Roemenië gemaakt en ik weet dat Intercitybike standaard de hele montage naloopt. Ik verwacht dat velomobiel dit ook doet.
Wat je zegt, klopt, Als mensen meer dan € 7000,- uitgeven aan een nieuwe fiets verwachten ze ook dat deze goed is. Daarnaast valt alle schade die veroorzaakt wordt door slechte afmontage onder garantie; ophalen en repareren is duur, kost tijd en is slechte publiciteit.
Bij alle ligfietsen die ik kocht was de afmontage goed, alleen bij de Bleu-glide die ik in 1997 in Eindhoven kocht was de zitschaal niet goed vastgedraaid. Ik moest 10 km rechtop zittend terugfietsen naar de Liggende Hollander. Daarna alsnog de tocht van 100+ naar huis gemaakt.

Niels, 100.000+ van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Yep, gewoon bij de mannen van velomobiel.nl.

Ik ben ook niet de enige, ik hoor daar vaker verhalen over.
Volgens een vm-rijdende fietsenmaker zijn het simpelweg geen echte fietsenmakers, maar fietsfabrikanten en -ontwerpers.

Maar nogmaals hun service is echt onovertroffen. Ik heb verder nog nooit iets meegemaakt waar ik over zou kunnen klagen. Ze baalden er zelf toen ook flink van.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
(21-Aug-2020, 11:24 AM)Wim -de roetsende schreef: Maar nogmaals hun service is echt onovertroffen

Helaas kan ik dit niet zeggen van mijn transactie. Slechte communicatie, tweemaal toe een ondeugdelijk product leveren (terwijl je een fiets hebt staan als model?), ontraceerbare pakketten opsturen die op het huisadres worden aangeboden. Ik handel veel op Marktplaats, en als iemand om DHL vraagt, dan doe ik DHL. Ophaalpunt? Kleine moeite, etc. etc. etc.

Ieder ander zou een 1 ster review achterlaten op Marktplaats, maar wanwege die "kneuterigheid" heb ik besloten om het maar te laten lopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik kreeg nog een berichtje terug. "Succes,[kuŝbiciklo]" (m'n echte voornaam). Niets "sorry voor de consternatie," niets "sorry voor de vertraging," niets "sorry voor het negeren van m'n wensen rond verzending." Nee, alleen 'succes ermee.' Als ik zo zou communiceren met mijn klanten zou ik niet weten waarom ze bij me terug zouden willen komen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(21-Aug-2020, 09:45 AM)Niels van der Wal schreef: Wat je zegt, klopt, Als mensen meer dan € 7000,- uitgeven aan een nieuwe fiets verwachten ze ook dat deze goed is. Daarnaast valt alle schade die veroorzaakt wordt door slechte afmontage onder garantie; ophalen en repareren is duur, kost tijd en is slechte publiciteit.
Dit  thumb

Ik ben ook al een paar keer met m'n QV+ terug geweest in Dronten; nu ben ik misschien geen 100% standaard fietser maar dat weten ze, ze kennen me al een tijd. Het wordt telkens wel netjes opgelost, maar ik heb nú al wel minder vertrouwen in de QV dan in m'n auto. Da's jammer, want het is technisch een veel minder complex apparaat. En het is een fiets van 10K; het ding moet gewoon doen, zeker met nog geen 3000 km op de teller.

Van echte klantgerichtheid is in het ligfietswereldje in veel gevallen niet echt sprake. Hoewel het wat grappigs heeft verbaas ik me er idd ook regelmatig over. Ik had het er kortgeleden nog over met een paar andere velonauten; ons vermoeden is dat de velomobiel (of tenminste de ligfiets) populairder zou zijn als er wat meer commerciële aanpak in zat.

Het is dan alleen de vraag of we dat kneuterige daarvoor willen inleveren. Ik vind het een moeilijke keus Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Op/in dit blog beschrijft Adri uit Noorwegen het wel en wee met zijn QV.
(Zijn eerste verhalen gingen over zijn Strada.)

Tussen de regels en soms ook direct lees ik dat de QV hem een beetje tegenvalt.

https://a3manh.blogspot.com
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
(14-Sep-2020, 06:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Op/in dit blog beschrijft Adri uit Noorwegen het wel en wee met zijn QV.
(Zijn eerste verhalen gingen over zijn Strada.)

Tussen de regels en soms ook direct lees ik dat de QV hem een beetje tegenvalt.

https://a3manh.blogspot.com

Ook de nadelen benoemen is niet meteen dat iets tegenvalt. Ik heb hem nog niet zien schrijven "met de kennis van nu had ik een xxxx gekocht ipv de QV".

Ik doe dat wel; met de kennis van nu had ik 1 maand later voor ~€1k meer een 2e hands Strada gekocht ipv m'n Mango+. Confused
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Waarom? Wat is er mis met een Mango?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(14-Sep-2020, 06:29 PM)Coen__ schreef: Ik doe dat wel; met de kennis van nu had ik 1 maand later voor ~€1k meer een 2e hands Strada gekocht ipv m'n Mango+. Confused

Tja, dat had ik je direct en zelfs voor de aanschaf wel kunnen vertellen  Big Grin

(14-Sep-2020, 06:54 PM)ErikvanD schreef: Waarom? Wat is er mis met een Mango?

Wel eens in een Strada/Quest gereden? Dan weet je het.
Mango heeft geen directe kettinglijn. 
Mango is niet echt stijf te noemen.
Mango is extreem windgevoelig.


Als je daarna in een DF gaat zitten, dan wil je waarschijnlijk geen Quest meer.

Alhoewel er ook een DF-rijder is die nu naar volle tevredenheid in een QV rijdt.
Zoveel hoofden zoveel zinnen telt dus ook bij vm-en.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(14-Sep-2020, 07:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Als je daarna in een DF gaat zitten, dan wil je waarschijnlijk geen Quest meer.

Alhoewel er ook een DF-rijder is die nu naar volle tevredenheid in een QV rijdt.
Zoveel hoofden zoveel zinnen telt dus ook bij vm-en.
Bedoel je deze QV-rijder?  Big Grin De QV is zeker een leuke fiets, maar er zijn zeker een aantal kwaliteiten die ik mis van de DF. Eén daarvan is betrouwbaarheid (tot nu toe, al las ik gisteren dat mijn ex-DF inmiddels ook gestrand is met derailleurpech). Een andere is de enorme stijfheid, die de QV (eenmaal ingereden) toch wel een beetje verloren is. Ook al is de QV op het gebied van stijfheid nog altijd een wereld van verschil met de Quest.
Grote pluspunt van de QV is voor mij dat ik m'n zoontje mee kan nemen (zeker handig naar school, bv. als het regent). Als het echt stort zou ik in theorie zelfs het schoolplein op kunnen rijden voor ik hem eruit laat :-) De goed toegankelijke, ruime bagageruimte is nog een groot voordeel. En hoewel hij meestal langzamer is dan de DF, is de QV zeker geen stakker. Een QV met de lange kap is volgens mij echt sneller dan een Quest zonder. Met de wind schuin op de neus haalt de QV ook behoorlijk voordeel uit z'n afgedekte wielen; als ik m'n Strava nakijk rijd ik met dat soort wind harder met de QV dan ik met de DF deed, maar niet zo hard als met de Quest (die werd er echt sneller van).
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik had er ergens over gelezen, maar wist niet meer waar.

Misschien moet iemand deze draad ergens anders onderbrengen, want het gaat al heel lang niet meer over de heer Polane.


Oeps, volgens mij ben ik zelf degene die off topic is gaan schrijven: 21-08-2020
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#13
Deze posting aangemaakt om een half off-topicdraadje te kunnen verplaatsen en zo weer on-topic te maken. Zie bovenstaand verzoek van Wim
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle
#14
(14-Sep-2020, 06:54 PM)ErikvanD schreef: Waarom? Wat is er mis met een Mango?

Volgens mij heb ik het meeste daarvan al eens gepost bij je blog. 

Maargoed; de Mango+ kan verticaal opgeslagen worden onder 2,6m plafond; de Strada niet. In de praktijk heb ik daar echter nooit gebruik van gemaakt. Angel
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(14-Sep-2020, 07:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Alhoewel er ook een DF-rijder is die nu naar volle tevredenheid in een QV rijdt.
Zoveel hoofden zoveel zinnen telt dus ook bij vm-en.

DF naar QV van meerdere gelezen op Velomobilforum als ook op Bentrider Online.
Inderdaad, zoveel hoofden zoveel zinnen telt dus ook bij vm-en.

Dat is de kunst, weten welke VM bij 'jou' past. Er is geen 'beste' VM.

(18-Sep-2020, 01:22 PM)365cycle schreef: ..die ik mis van de DF. Eén daarvan is betrouwbaarheid..

Jammer om te horen. Ik zag 'm vorige week staan toen ik mijn korte kap ophaalde. Ik dacht al wat doet die hier.

Mijn QV209, met inmiddels ook alweer 3000km op de teller, heeft tot nu toe geen betrouwbaarheids problemen gegeven.
Geen dag uit de running geweest. Idem met QV22.

Wel met beide last van vervelende geluiden en een QC dingetje. QV209 had een tik in een achterdemper. Kosteloos vervangen. Druiper links achter op de lange kap. Kostenloos vervangen. QV22 had last van knarsende igubal stangkoppen. Ah ja, QV22 heeft nog een half gebroken kapkabel gehad. Was op de vertakking blijkbaar in Roemenië niet goed gesoldeerd. Hadden ze bij velomobiel.nl bij controle niet kunnen zien. Ik zou dan zeggen dat in Roemenië de QC voor verbetering vatbaar is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
(14-Sep-2020, 01:01 PM)365cycle schreef:
(21-Aug-2020, 09:45 AM)Niels van der Wal schreef: Wat je zegt, klopt, Als mensen meer dan € 7000,- uitgeven aan een nieuwe fiets verwachten ze ook dat deze goed is. Daarnaast valt alle schade die veroorzaakt wordt door slechte afmontage onder garantie; ophalen en repareren is duur, kost tijd en is slechte publiciteit.
Dit  thumb

Van echte klantgerichtheid is in het ligfietswereldje in veel gevallen niet echt sprake. Hoewel het wat grappigs heeft verbaas ik me er idd ook regelmatig over. Ik had het er kortgeleden nog over met een paar andere velonauten; ons vermoeden is dat de velomobiel (of tenminste de ligfiets) populairder zou zijn als er wat meer commerciële aanpak in zat.

Het is dan alleen de vraag of we dat kneuterige daarvoor willen inleveren. Ik vind het een moeilijke keus Smile

Ik ben sinds kort weer druk aan het inlezen in de ligfiets-wereld. 
En het verhaaste mij ook hoe ‘kneuterig’ alle sites, info enz is.
Ik denk ook dat daarom de ligfiets en velobike niet naar het grote plubiek zal doorslaan. 
Het is een nisch-markt bedient door nerds(!! In de goede zin ... !!)
De klant is iemand die het zelf echt wil. 
En daarmee alle eigenaardigheden zal accepteren.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(18-Sep-2020, 10:14 PM)Hoekie schreef: Jammer om te horen. Ik zag 'm vorige week staan toen ik mijn korte kap ophaalde. Ik dacht al wat doet die hier.
Hoofdprobleem was dus idd een kapotte derailleur. Leuk dat je 'm gespot hebt, al had ik 'm dan misschien toch even moeten wassen en de dashcamkabel weer vast moeten zetten vóór hij naar Dronten ging  Big Grin
Vandaag overigens weer lekker gereden, ondanks dat er nog een licht issue met de Mountain Drive in zit. Heb inmiddels een extra crankstel (Zonder MD) liggen, dan kan die opgestuurd worden. 

(18-Sep-2020, 10:14 PM)Hoekie schreef: Mijn QV209, met inmiddels ook alweer 3000km op de teller, heeft tot nu toe geen betrouwbaarheids problemen gegeven.
Geen dag uit de running geweest. Idem met QV22.
Het kan zijn dat ik gewoon pech gehad heb. Deze fiets was eigenlijk voor Aymar van Schemerwoude (wel bekend in het Randonneurswereldje...), en was correct besteld maar toch per ongeluk een QV+ geworden. Men heeft toen snel een nieuwe QV gebouwd, waardoor deze op voorraad stond. QV201 is dus eigenlijk ouder dan QV200, en misschien was het ook wel een beetje haastwerk (gezien de leesfout).
Verder... tsja, ik ben vrij zwaar en vrij sterk, dus stel het materieel op zich wel op de proef.

(18-Sep-2020, 10:14 PM)Hoekie schreef: Wel met beide last van vervelende geluiden en een QC dingetje. QV209 had een tik in een achterdemper. Kosteloos vervangen. Druiper links achter op de lange kap. Kostenloos vervangen. QV22 had last van knarsende igubal stangkoppen. Ah ja, QV22 heeft nog een half gebroken kapkabel gehad. Was op de vertakking blijkbaar in Roemenië niet goed gesoldeerd. Hadden ze bij velomobiel.nl bij controle niet kunnen zien. Ik zou dan zeggen dat in Roemenië de QC voor verbetering vatbaar is.
QV22 was ook wel een vrij vroege, dan zou je het nog kinderziektes kunnen noemen. Denk overigens dat ik m'n volgende VM helemaal zonder electronica bestel. Pruts er zelf wel wat in - heb nog wel wat ideeën  Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ja, dan had je iemand naar je frontcam zien kijken. Ik heb er nog even snel naar gekeken. Zag er uit alsof die er vanaf fabriek al opzat.
Netjes  thumb

En ja, ook de QV heeft de nodige kinderziektes gekend. Zoals bijna alle nieuwe produkten dat hebben. Time to market is al jaren belangrijker dan nog een jaar goed testen. Beste voorbeeld was met een gloednieuw model Golf. Na een maand waren er al 110 modificaties. Die ze bij mij niet gingen toepassen want dat was te duur. Dus bleef zitten met ventilator die te pas en te onpas heel hard ging blazen. Alleen die met veiligheid te maken hadden zijn toegepast.
Ik zal daarom nooit meer een van de eerste van een nieuw model nemen. Tenzij al voorzien van alle updates, maar die heb je niet als het produkt net uitgebracht is. Zo niet dan kan je wachten op de eerste kinderziektes. Zoals Adri, uit de verwijzing van Wim, ondervonden heeft. En dan zit hij ook nog ver weg van Dronten.
De QV22 (gekocht september 2019, ik kon niet langer wachten om QV te rijden) heb ik daarom voor aflevering van alle updates laten voorzien, voor zover mogelijk. Kostenloos. Dat doen ze goed bij velomobiel.nl

Bij de eerste QV's was er bijvoorbeeld een te dunne mountbeugel van een schokdemper rechtsachter op de achterbrug. Was eerst 3, te zwak, daarna 4, nog steeds te zwak en alweer even is die 5 mm dik. En dat lijkt voldoende. Zover ik weet/gehoord heb zijn inmiddels alle kinderziektes opgelost. Vandaar dat ik met vertrouwen een gloednieuwe QV gekocht heb. En ja, dan kan er uiteraard altijd nog wat kapot gaan.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#19
Die QV met camera's naast de koplampen?
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(19-Sep-2020, 10:32 PM)Hoekie schreef: Ja, dan had je iemand naar je frontcam zien kijken. Ik heb er nog even snel naar gekeken. Zag er uit alsof die er vanaf fabriek al opzat.
Netjes thumb
Dat was de bedoeling idd. Boren, vijlen, passen, vijlen, passen, vijlen, passen, vijlen, passen etcetera Wink
Dashcam is overigens wel aangesloten, alleen de kabel hangt nu los aan de binnenkant. Beetje irritant, want ik houd daar dus rekening mee en daardoor heb ik nu een beetje last van m'n knie. Morgen maar weer ff tegen de buitenkant kitten (de vorige lijmsoort liet los op een hete dag).
Ik laat de cam vaak aan staan als ik bij een winkel naar binnen loop ofzo. Wel grappig, altijd mensen die de fiets bekijken. En laatst een paar kinderen die er - onder toezicht van mams - op aan het klimmen waren :S

(19-Sep-2020, 10:35 PM)Coen__ schreef: Die QV met camera's naast de koplampen?
Eén camera naast de linkerkoplamp idd, en één onder de achterlichten in de deksel Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Hoe heb je het gat in de kuip zo mooi gekregen? Geslepen met de dremel? Gatzaag?

EDIT: staat er dus al

Lekker dan van die kinderen die er op klimmen. Mams ook aangesproken? Schade?
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(20-Sep-2020, 12:08 AM)Coen__ schreef: Hoe heb je het gat in de kuip zo mooi gekregen? Geslepen met de dremel? Gatzaag?

EDIT: staat er dus al

Lekker dan van die kinderen die er op klimmen. Mams ook aangesproken? Schade?
Geen schade, maar ik was aardig kwaad idd. Grappigste is nog dat ze zei dat ze dacht dat het een speeltoestel was. Maar die camera's stonden dus aan he... ze zei voordat ik buiten kwam iets van "ik denk niet dat je daar op mag klimmen hoor [naam]", en is daarna dus nog een minuut blijven toekijken.
Wens haar veel sterkte met haar kinderen voor over 10 jaar, als ze met ~4 al zo ongehoorzaam zijn   Doh
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM